Preventiedag 2015, Sociaal Fonds Taxi, Henk van Gelderen

‘Rekening ziektekosten steeds meer bij werkgever neergelegd’

“Ziekteverzuim kan het verschil maken tussen winst en verlies”, zo gaf Sociaal Fonds Taxi-directeur Henk van Gelderen het startsein voor de jaarlijkse Preventiedag. Want een gezonde werknemer is voor iedereen belangrijk. “Sinds de overheid de ziektekosten van bijna 1 miljoen WAO’ers in de jaren ’90 niet meer kan behappen, wordt de rekening steeds meer bij de werkgevers neergelegd”, legt Register case- en care-manager Angelo Wiegmans uit tijdens de SFT-dag op sportcomplex Papendal.

Zo’n 50 HR-managers bij taxibedrijven en taxi-ondernemers waren op de dag afgekomen. De focus lag op vitaliteit van werknemers. Fijn voor henzelf, maar uiteraard ook heel belangrijk; fijn voor de portemonnee van de werkgever.

Risico’s

Wiegmans gaf de bezoekers enkele tips om risico’s te verminderen. En met het huidige oerwoud aan regels, kon dat geen kwaad. Ook als het gaat om de nieuwe Wet Werk en Zekerheid.

“Ik adviseer taxibedrijven om hun werknemers een contract aan te bieden van 7 maanden”, aldus de consultant. “Tegelijkertijd is het verstandig in het contract op te nemen dat je niet gaat verlengen. Want als je dan vergeet op te zeggen, hoef je niet de aanzegvergoeding te betalen. Probeer ook overzicht te houden door iedereen op de eerste van de maand in dienst te nemen.”

Ziek uit dienst

Maar naast de huidige problematiek met tijdelijke contracten, is een veel groter risico voor taxibedrijven de kans dat een werknemer ziek uit dienst gaat. Wiegmans “Indien de ex-werknemer een ziektewetuitkering krijgt, betaalt de werkgever later hiervoor de rekening. Vervolgens kun je nog eens 10 jaar lang een rekening krijgen voor de uitkering van deze voormalige werknemer via een verhoging van je premie bij de belastingdienst. Ook al is het arbeidscontract al lang afgelopen.”

Bedrijven betalen namelijk een ziektewet- en een wga-premie over hun loonsom. “Alle bedrijven krijgen ieder jaar een overzicht van de Belastingdienst met de ‘schade die zij veroorzaakt’ hebben”, legt Wiegmans uit. “Bedrijven met een loonsom hoger dan € 319.000 betalen deels of geheel de schade die zij hebben gehad via een hogere premie. Want het percentage wordt individueel per bedrijf vastgesteld. Kleine werkgevers betalen een vaste sectorpremie, ongeacht hun schades.”

Ww-aanvraag

Daarom is het verstandig om werknemers die uit dienst gaan, te begeleiden in hun ww-aanvraag, adviseert Wiegmans. “Want tot 28 dagen na einde contract kan iemand zich nog ziek melden. Dan krijg jij met extra kosten te maken via de ziektewet-premie, tenzij er ww is toegekend en uitbetaald. Want dan is het UWV de laatste werkgever geweest. En is het UWV in financieel opzicht verantwoordelijk.”

Werknemers met wie een werkgever na minimaal 24 maanden niet meer verder wil, krijgen tegenwoordig een transitievergoeding. Behalve als ze de AOW-leeftijd hebben bereikt. Scholing mag op die transitievergoeding in mindering gebracht worden, maar alleen onder strenge voorwaarden.

Transitievergoeding

Wiegmans: “De scholing moet gericht zijn op doorstroming in een functie buiten het bedrijf. En als het in mindering wordt gebracht op de transitievergoeding, moet dat vooraf met de werknemer zijn overeengekomen. Interne opleidingen, zoals gebruikelijk is bij TX-keur taxibedrijven, tellen niet mee.”

De sfeer op de werkvloer kan niet alleen grote invloed hebben op het ziekteverzuim maar ook op de productiviteit, vertelde Ria Stienen, HR-directeur bij Veolia/Connexxion tijdens de Preventiedag. “In Nederland hebben we vaak veel aandacht voor werknemers die niet goed functioneren. Maar wat je aandacht geeft, gaat groeien.”

Bevlogenheid

Het is volgens haar beter om te focussen op positiviteit in plaats van verzuim. “Want de bevlogenheid van werknemers heeft grote invloed op het resultaat van een bedrijf. We willen toe naar meer bevlogen werknemers. Want als mensen lekker in hun vel zitten, nemen ze makkelijker een dienst over. En dat is fijn voor iedereen. Dus met projecten proberen we die bevlogenheid te stimuleren. Daardoor is ons ziekteverzuim gedaald tot 7%.”

Hans Spanjers, directeur van Vitaliteits Centrum, had nog een kleine tip voor taxichauffeurs die met nachtdiensten te maken hebben. “Als je 17 uur op bent, is je reactievermogen gelijk aan iemand die 3 glazen bier gedronken heeft. Daarom is het verstandig om overdag een powernap te doen, als je een nachtdienst hebt.”

Gezonde voeding

Om werknemers te helpen bij het voorkomen van ziekteverzuim, gaf diëtiste Anja van Geel een presentatie over het belang van gezonde voeding. Zij begeleidt ook diverse sporters op sportcomplex Papendal, waar 300 topsporters en toptalenten fulltime trainen, wonen en studeren. Ze is geen voorstander van allerlei populaire diëten, zoals paleo.

“Het beste is om gewoon gevarieerd te eten. Want de voeding bij die hippe dieetboeken is vaak niet in balans, zodat het zorgt voor een tijdelijk resultaat. En soms is het beter om je gewicht vast te houden, dan direct te proberen om veel af te vallen. Want dan ga je ‘jojo-en’. En zorg dat je de hele dag door water blijft drinken, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag.”

Calorieën

Taxichauffeur is een zittend beroep. “Het is belangrijk om de voeding af te stemmen op de inspanning. Hoe meer inspanning, hoe meer calorieën. Als je weinig doet, moet je dus niet veel calorieën eten”, adviseert Van Geel. “Verminderen van alcohol en zuinig met vet is vaak al een goed begin. En pas op met sportdrankjes, want je neemt al snel teveel. Zeker met de ‘high energy-varianten.”

Naast de sessies konden de bezoekers van de Preventiedag ook nog even een health-check laten doen als onderdeel van het Vitaliteitsproject Personenvervoer. De pilot is inmiddels uitgevoerd onder zo’n 800 bus- en taxichauffeurs. In dit Vitaliteitsproject gaat het om de werknemer die zélf en zijn eigen verantwoordelijkheid, motivatie en inzet.

Leeftijd

Projectleider Ruud de Haan van SFT: “Het doel is om de medewerkers vitaler in het leven te laten staan. Een trigger is daarbij de metabolische leeftijd die we aan het begin van het project vaststellen. Daar wordt onderling direct over gesproken. In de praktijk blijkt vaak dat iedereen ouder is dan zijn leeftijd doet vermoeden.”

Vervolgens vindt een coachingsgesprek plaats waarin wordt gekeken op welke gebieden winst te behalen valt. De Haan: “Denk aan beweging, voeding, slaap of stress. We bieden workshops aan over deze onderwerpen, en stellen budget beschikbaar zodat deelnemers onderling ook activiteiten kunnen gaan ondernemen. Zo proberen we te bereiken dat medewerkers in de taxibranche fysiek gezond blijven.”

Workshops

Verder waren er tijdens de Preventiedag ook nog workshops over ‘Omgaan met traumatische situaties’, ‘Verzuimkostenreductie in de praktijk’ en ‘Samenwerken met de bedrijfsarts’. De Haan: “Zo proberen we met zijn allen een steentje bij te dragen aan een gezonde taxibranche.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Rekening ziektekosten steeds meer bij werkgever neergelegd’ | TaxiPro
Preventiedag 2015, Sociaal Fonds Taxi, Henk van Gelderen

‘Rekening ziektekosten steeds meer bij werkgever neergelegd’

“Ziekteverzuim kan het verschil maken tussen winst en verlies”, zo gaf Sociaal Fonds Taxi-directeur Henk van Gelderen het startsein voor de jaarlijkse Preventiedag. Want een gezonde werknemer is voor iedereen belangrijk. “Sinds de overheid de ziektekosten van bijna 1 miljoen WAO’ers in de jaren ’90 niet meer kan behappen, wordt de rekening steeds meer bij de werkgevers neergelegd”, legt Register case- en care-manager Angelo Wiegmans uit tijdens de SFT-dag op sportcomplex Papendal.

Zo’n 50 HR-managers bij taxibedrijven en taxi-ondernemers waren op de dag afgekomen. De focus lag op vitaliteit van werknemers. Fijn voor henzelf, maar uiteraard ook heel belangrijk; fijn voor de portemonnee van de werkgever.

Risico’s

Wiegmans gaf de bezoekers enkele tips om risico’s te verminderen. En met het huidige oerwoud aan regels, kon dat geen kwaad. Ook als het gaat om de nieuwe Wet Werk en Zekerheid.

“Ik adviseer taxibedrijven om hun werknemers een contract aan te bieden van 7 maanden”, aldus de consultant. “Tegelijkertijd is het verstandig in het contract op te nemen dat je niet gaat verlengen. Want als je dan vergeet op te zeggen, hoef je niet de aanzegvergoeding te betalen. Probeer ook overzicht te houden door iedereen op de eerste van de maand in dienst te nemen.”

Ziek uit dienst

Maar naast de huidige problematiek met tijdelijke contracten, is een veel groter risico voor taxibedrijven de kans dat een werknemer ziek uit dienst gaat. Wiegmans “Indien de ex-werknemer een ziektewetuitkering krijgt, betaalt de werkgever later hiervoor de rekening. Vervolgens kun je nog eens 10 jaar lang een rekening krijgen voor de uitkering van deze voormalige werknemer via een verhoging van je premie bij de belastingdienst. Ook al is het arbeidscontract al lang afgelopen.”

Bedrijven betalen namelijk een ziektewet- en een wga-premie over hun loonsom. “Alle bedrijven krijgen ieder jaar een overzicht van de Belastingdienst met de ‘schade die zij veroorzaakt’ hebben”, legt Wiegmans uit. “Bedrijven met een loonsom hoger dan € 319.000 betalen deels of geheel de schade die zij hebben gehad via een hogere premie. Want het percentage wordt individueel per bedrijf vastgesteld. Kleine werkgevers betalen een vaste sectorpremie, ongeacht hun schades.”

Ww-aanvraag

Daarom is het verstandig om werknemers die uit dienst gaan, te begeleiden in hun ww-aanvraag, adviseert Wiegmans. “Want tot 28 dagen na einde contract kan iemand zich nog ziek melden. Dan krijg jij met extra kosten te maken via de ziektewet-premie, tenzij er ww is toegekend en uitbetaald. Want dan is het UWV de laatste werkgever geweest. En is het UWV in financieel opzicht verantwoordelijk.”

Werknemers met wie een werkgever na minimaal 24 maanden niet meer verder wil, krijgen tegenwoordig een transitievergoeding. Behalve als ze de AOW-leeftijd hebben bereikt. Scholing mag op die transitievergoeding in mindering gebracht worden, maar alleen onder strenge voorwaarden.

Transitievergoeding

Wiegmans: “De scholing moet gericht zijn op doorstroming in een functie buiten het bedrijf. En als het in mindering wordt gebracht op de transitievergoeding, moet dat vooraf met de werknemer zijn overeengekomen. Interne opleidingen, zoals gebruikelijk is bij TX-keur taxibedrijven, tellen niet mee.”

De sfeer op de werkvloer kan niet alleen grote invloed hebben op het ziekteverzuim maar ook op de productiviteit, vertelde Ria Stienen, HR-directeur bij Veolia/Connexxion tijdens de Preventiedag. “In Nederland hebben we vaak veel aandacht voor werknemers die niet goed functioneren. Maar wat je aandacht geeft, gaat groeien.”

Bevlogenheid

Het is volgens haar beter om te focussen op positiviteit in plaats van verzuim. “Want de bevlogenheid van werknemers heeft grote invloed op het resultaat van een bedrijf. We willen toe naar meer bevlogen werknemers. Want als mensen lekker in hun vel zitten, nemen ze makkelijker een dienst over. En dat is fijn voor iedereen. Dus met projecten proberen we die bevlogenheid te stimuleren. Daardoor is ons ziekteverzuim gedaald tot 7%.”

Hans Spanjers, directeur van Vitaliteits Centrum, had nog een kleine tip voor taxichauffeurs die met nachtdiensten te maken hebben. “Als je 17 uur op bent, is je reactievermogen gelijk aan iemand die 3 glazen bier gedronken heeft. Daarom is het verstandig om overdag een powernap te doen, als je een nachtdienst hebt.”

Gezonde voeding

Om werknemers te helpen bij het voorkomen van ziekteverzuim, gaf diëtiste Anja van Geel een presentatie over het belang van gezonde voeding. Zij begeleidt ook diverse sporters op sportcomplex Papendal, waar 300 topsporters en toptalenten fulltime trainen, wonen en studeren. Ze is geen voorstander van allerlei populaire diëten, zoals paleo.

“Het beste is om gewoon gevarieerd te eten. Want de voeding bij die hippe dieetboeken is vaak niet in balans, zodat het zorgt voor een tijdelijk resultaat. En soms is het beter om je gewicht vast te houden, dan direct te proberen om veel af te vallen. Want dan ga je ‘jojo-en’. En zorg dat je de hele dag door water blijft drinken, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag.”

Calorieën

Taxichauffeur is een zittend beroep. “Het is belangrijk om de voeding af te stemmen op de inspanning. Hoe meer inspanning, hoe meer calorieën. Als je weinig doet, moet je dus niet veel calorieën eten”, adviseert Van Geel. “Verminderen van alcohol en zuinig met vet is vaak al een goed begin. En pas op met sportdrankjes, want je neemt al snel teveel. Zeker met de ‘high energy-varianten.”

Naast de sessies konden de bezoekers van de Preventiedag ook nog even een health-check laten doen als onderdeel van het Vitaliteitsproject Personenvervoer. De pilot is inmiddels uitgevoerd onder zo’n 800 bus- en taxichauffeurs. In dit Vitaliteitsproject gaat het om de werknemer die zélf en zijn eigen verantwoordelijkheid, motivatie en inzet.

Leeftijd

Projectleider Ruud de Haan van SFT: “Het doel is om de medewerkers vitaler in het leven te laten staan. Een trigger is daarbij de metabolische leeftijd die we aan het begin van het project vaststellen. Daar wordt onderling direct over gesproken. In de praktijk blijkt vaak dat iedereen ouder is dan zijn leeftijd doet vermoeden.”

Vervolgens vindt een coachingsgesprek plaats waarin wordt gekeken op welke gebieden winst te behalen valt. De Haan: “Denk aan beweging, voeding, slaap of stress. We bieden workshops aan over deze onderwerpen, en stellen budget beschikbaar zodat deelnemers onderling ook activiteiten kunnen gaan ondernemen. Zo proberen we te bereiken dat medewerkers in de taxibranche fysiek gezond blijven.”

Workshops

Verder waren er tijdens de Preventiedag ook nog workshops over ‘Omgaan met traumatische situaties’, ‘Verzuimkostenreductie in de praktijk’ en ‘Samenwerken met de bedrijfsarts’. De Haan: “Zo proberen we met zijn allen een steentje bij te dragen aan een gezonde taxibranche.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.