Eerste nieuwe TTO Amsterdam vergund sinds invoering

Chauffeur Yassir Aknin en bestuurslid Jarno Lagerwaard

Het is voor het eerst sinds de invoering van TTO dat er een nieuwe partij is opgestaan in Amsterdam. Take a Taxi (TAT) heeft een vergunning gekregen van de gemeente Amsterdam om zelfstandig te opereren als TTO. Het totale aantal actieve TTO’s komt daarmee op twaalf. Voorzitter Ruud Lagerwaard gelooft dat de nieuwe organisatie toch wel wat kan toevoegen. “De gemeente Amsterdam is begonnen met deze TTO’s om een grote schoonmaak te houden, maar niet alle clubjes onderscheiden zichzelf”, aldus Lagerwaard.

De eerste chauffeur is al aan de slag gegaan en een aantal andere leden staat op het punt om over te stappen. Volgens Lagerwaard hebben er al ruim 50 chauffeurs interesse getoond om lid te worden van de TTO en het bestuur van TAT verwacht binnen vijf maanden zonder problemen het vereiste aantal van minimaal 100 chauffeurs te hebben. Ook veel jongere chauffeurs lijken interesse te hebben om lid te worden van de nieuwe TTO.

Concurrentie

Volgens Lagerwaard merken de chauffeurs de concurrentie van partijen als Uber en realiseren zich dat ze zich moeten aanpassen om hun werk goed te kunnen blijven uitvoeren. Bovendien zegt hij dat de chauffeurs op dit moment het gevoel hebben dat ze overal voor geschorst kunnen worden. “Die jongens hopen ook dat er iemand opstaat die hun belang behartigt. Ik ben echt geen goedheiligman, maar ik zie met pijn in mijn hart wat er in de sector gebeurt.”

Lagerwaard is zelf eigenaar van het taxibedrijf Business Taxi Amsterdam en zit al decennialang in de taxibranche. En hij heeft nogal een verloedering opgemerkt in de sector. Volgens hem speelt Uber daar handig op in omdat chauffeurs zijn vergeten dat ze moeten dienen als gastheer. Daarom heeft hij met twee compagnons – zijn zoon Jarno en Resul Tas – het initiatief genomen voor een nieuwe TTO.

Vertrouwen teruggeven

Lagerwaard: “Ik kom uit de horeca en daar heb ik geleerd dat de klant altijd centraal staat. Dat probeer ik in mijn taxibedrijf ook uit te stralen. Mijn doel met deze TTO is om de klant het vertrouwen terug te geven in de taxisector. Klanten moeten niet bang hoeven te zijn dat ze opgelicht worden of geweigerd worden. Bovendien moeten we concurreren met apps en ook dat kunnen we doen door klanten op straat goed te bedienen, zodat ze volgende keer bewust in een TAT-taxi stappen. Ik heb in mijn eigen bedrijf het gros van mijn klanten gekregen door ze gewoon heel netjes te behandelen.”

De oprichters van TAT stellen dan ook strenge eisen aan de TTO. Alle chauffeurs moeten zich netjes kleden, dus zeker in een overhemd en nette schoenen.  De auto mag maar maximaal zes jaar oud zijn, een uitzondering is toegestaan indien de chauffeur een pak draagt. De auto’s worden uitgerust met een ‘track and trace’ (een eis van de gemeente). En het TTO-bestuur is bovendien van plan een business class te ontwikkelen voor klanten. “We pretenderen niet de grootste te worden, maar willen wel kwaliteit leveren. We willen niet alleen een nieuwe TTO starten, maar zelf een kwaliteitslabel worden.”

Intake

Het bestuur van TAT zegt zich te willen onderscheiden van de andere TTO’s in Amsterdam die er volgens Lagerwaard alsnog soms een beetje de kantjes vanaf lopen. “Een TTO die zichzelf en haar leden serieus neemt, heeft minder problemen met de handhaving.” Lagerwaard benadrukt hoe belangrijk het daarvoor wel belangrijk is om in de voorbereidende fase al kritisch te zijn. “Wij gaan geen leden opnemen omdat één van onze bestaande leden hen aanprijst. Alle mogelijke nieuwe leden moeten eerst een intake doen.”

Die intake is een vangnet, mochten er later problemen ontstaan. Lagerwaard: “Wij maken tijdens de intake heel goed duidelijk wat onze visie en plannen zijn. De chauffeurs zijn dan vrij om lid te worden of niet, de keuze is aan hen. Als wij daarna te horen krijgen dat een chauffeur alsnog in zijn joggingbroek en sneakers aan het werk is, kunnen we hem daarop aanspreken. Hij heeft zelf de keuze gemaakt om lid te worden en hij wist wat er van hem verwacht werd.”

Gemeente

Hij legt uit dat het krijgen van de vergunning voor deze nieuwe TTO niet gemakkelijk was, met name omdat de gemeente heel strenge eisen stelde. “De onderhandeling waren lang en verliepen moeizaam. Het is duidelijk een ergernis voor de gemeente dat bepaalde andere TTO’s het slecht hebben gedaan.”

Lagerwaard zegt dat het bestuur sinds december 2013 geprobeerd heeft om een nieuwe TTO te starten. “Vanwege de hobbels die op ons zijn pad kwamen, hadden wij bijna enkele malen opgegeven. Maar nu zijn we toch heel blij dat het ons uiteindelijk gelukt is. De relatie met de gemeente Amsterdam is nu heel goed. En we hebben nu ook wel echt wat. De sociale controle in de taxiwereld is nu verloren gegaan, maar hopelijk kunnen we die met de TTO’s een beetje terugkrijgen.”

Inge Jacobs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Eerste nieuwe TTO Amsterdam vergund sinds invoering”

Albert Lasschuit|13.05.16|02:19

Eerst gefeliciteerd, best knap! TAT.
Nu even richting gemeente, word het niet tijd om paal en perk te stellen aan het aantal T.T.O`s en het aantal leden hiervan gezien het overschot aan taxi`s dat er nu al is, er zijn er vele die gemiddeld uitkomen op 130,00euro p dienst daar kun je geen nieuwe auto van aanschaffen en werkt omrijden of andere trucs in de hand, hetgeen u, de gemeente juist wilde uitbannen.
ik hoor nu werkzaam in een rand gemeente de meest ongelovige verhalen van klanten.
grt ap.

Albert Lasschuit|13.05.16|02:37

het vrije marktdenken leid mijns inziens ook hier tot massale zelfdestructie.
grt ap.

Tjerk Vinckx|13.05.16|04:32

Heerlijk die boven genoemde -prietpraat-, sinds de deregulering met dank aan Kroes/Jorritsma/Netelenbos is de taxisector failliet gegaan, daar helpt geen TTO aan want het gaat over normen, waarden en fatsoen en daar heeft het gros van de huidige chauffeurs nog nooit van gehoord,dus welkom op met name de Amsterdamse taximarkt daar is echt een groot tekort aan taxi’s …. wat een maffers.
PS aan de bestaande TTO’s werden ook eisen gesteld, maar ja je moet die UWV analfabeten toch ergens kwijt.

Peter Walgreen|14.05.16|22:18

Het maakt natuurlijk niet uit hoeveel TTO’s er zijn, maar het aantal chauffeurs die het CBR examen afleggen en dan ook op de Amsterdamse taximarkt komen. Ik denk dat ongeveer 2000 taxi’s voldoende is voor Amsterdam maar er schijnen nu bijna 5000 chauffeurs te zijn die zich dus ook na aansluiting bij een TTO op de taximarkt begeven. We zien al een aantal jaren dat het steeds meer de verkeerde kant op gaat in Amsterdam. Kijk alleen al eens hoeveel ritten er bijvoorbeeld bij de Arena geweigerd!

John James Quid|06.06.16|12:37

Weer eentje die het braafste jongetje van de klas wilt zijn! Vooral veel luisteren, geen weerwoord geven naar de gemeente en vooral diep, heel diep, bukken

Eerste nieuwe TTO Amsterdam vergund sinds invoering | TaxiPro

Eerste nieuwe TTO Amsterdam vergund sinds invoering

Chauffeur Yassir Aknin en bestuurslid Jarno Lagerwaard

Het is voor het eerst sinds de invoering van TTO dat er een nieuwe partij is opgestaan in Amsterdam. Take a Taxi (TAT) heeft een vergunning gekregen van de gemeente Amsterdam om zelfstandig te opereren als TTO. Het totale aantal actieve TTO’s komt daarmee op twaalf. Voorzitter Ruud Lagerwaard gelooft dat de nieuwe organisatie toch wel wat kan toevoegen. “De gemeente Amsterdam is begonnen met deze TTO’s om een grote schoonmaak te houden, maar niet alle clubjes onderscheiden zichzelf”, aldus Lagerwaard.

De eerste chauffeur is al aan de slag gegaan en een aantal andere leden staat op het punt om over te stappen. Volgens Lagerwaard hebben er al ruim 50 chauffeurs interesse getoond om lid te worden van de TTO en het bestuur van TAT verwacht binnen vijf maanden zonder problemen het vereiste aantal van minimaal 100 chauffeurs te hebben. Ook veel jongere chauffeurs lijken interesse te hebben om lid te worden van de nieuwe TTO.

Concurrentie

Volgens Lagerwaard merken de chauffeurs de concurrentie van partijen als Uber en realiseren zich dat ze zich moeten aanpassen om hun werk goed te kunnen blijven uitvoeren. Bovendien zegt hij dat de chauffeurs op dit moment het gevoel hebben dat ze overal voor geschorst kunnen worden. “Die jongens hopen ook dat er iemand opstaat die hun belang behartigt. Ik ben echt geen goedheiligman, maar ik zie met pijn in mijn hart wat er in de sector gebeurt.”

Lagerwaard is zelf eigenaar van het taxibedrijf Business Taxi Amsterdam en zit al decennialang in de taxibranche. En hij heeft nogal een verloedering opgemerkt in de sector. Volgens hem speelt Uber daar handig op in omdat chauffeurs zijn vergeten dat ze moeten dienen als gastheer. Daarom heeft hij met twee compagnons – zijn zoon Jarno en Resul Tas – het initiatief genomen voor een nieuwe TTO.

Vertrouwen teruggeven

Lagerwaard: “Ik kom uit de horeca en daar heb ik geleerd dat de klant altijd centraal staat. Dat probeer ik in mijn taxibedrijf ook uit te stralen. Mijn doel met deze TTO is om de klant het vertrouwen terug te geven in de taxisector. Klanten moeten niet bang hoeven te zijn dat ze opgelicht worden of geweigerd worden. Bovendien moeten we concurreren met apps en ook dat kunnen we doen door klanten op straat goed te bedienen, zodat ze volgende keer bewust in een TAT-taxi stappen. Ik heb in mijn eigen bedrijf het gros van mijn klanten gekregen door ze gewoon heel netjes te behandelen.”

De oprichters van TAT stellen dan ook strenge eisen aan de TTO. Alle chauffeurs moeten zich netjes kleden, dus zeker in een overhemd en nette schoenen.  De auto mag maar maximaal zes jaar oud zijn, een uitzondering is toegestaan indien de chauffeur een pak draagt. De auto’s worden uitgerust met een ‘track and trace’ (een eis van de gemeente). En het TTO-bestuur is bovendien van plan een business class te ontwikkelen voor klanten. “We pretenderen niet de grootste te worden, maar willen wel kwaliteit leveren. We willen niet alleen een nieuwe TTO starten, maar zelf een kwaliteitslabel worden.”

Intake

Het bestuur van TAT zegt zich te willen onderscheiden van de andere TTO’s in Amsterdam die er volgens Lagerwaard alsnog soms een beetje de kantjes vanaf lopen. “Een TTO die zichzelf en haar leden serieus neemt, heeft minder problemen met de handhaving.” Lagerwaard benadrukt hoe belangrijk het daarvoor wel belangrijk is om in de voorbereidende fase al kritisch te zijn. “Wij gaan geen leden opnemen omdat één van onze bestaande leden hen aanprijst. Alle mogelijke nieuwe leden moeten eerst een intake doen.”

Die intake is een vangnet, mochten er later problemen ontstaan. Lagerwaard: “Wij maken tijdens de intake heel goed duidelijk wat onze visie en plannen zijn. De chauffeurs zijn dan vrij om lid te worden of niet, de keuze is aan hen. Als wij daarna te horen krijgen dat een chauffeur alsnog in zijn joggingbroek en sneakers aan het werk is, kunnen we hem daarop aanspreken. Hij heeft zelf de keuze gemaakt om lid te worden en hij wist wat er van hem verwacht werd.”

Gemeente

Hij legt uit dat het krijgen van de vergunning voor deze nieuwe TTO niet gemakkelijk was, met name omdat de gemeente heel strenge eisen stelde. “De onderhandeling waren lang en verliepen moeizaam. Het is duidelijk een ergernis voor de gemeente dat bepaalde andere TTO’s het slecht hebben gedaan.”

Lagerwaard zegt dat het bestuur sinds december 2013 geprobeerd heeft om een nieuwe TTO te starten. “Vanwege de hobbels die op ons zijn pad kwamen, hadden wij bijna enkele malen opgegeven. Maar nu zijn we toch heel blij dat het ons uiteindelijk gelukt is. De relatie met de gemeente Amsterdam is nu heel goed. En we hebben nu ook wel echt wat. De sociale controle in de taxiwereld is nu verloren gegaan, maar hopelijk kunnen we die met de TTO’s een beetje terugkrijgen.”

Inge Jacobs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Eerste nieuwe TTO Amsterdam vergund sinds invoering”

Albert Lasschuit|13.05.16|02:19

Eerst gefeliciteerd, best knap! TAT.
Nu even richting gemeente, word het niet tijd om paal en perk te stellen aan het aantal T.T.O`s en het aantal leden hiervan gezien het overschot aan taxi`s dat er nu al is, er zijn er vele die gemiddeld uitkomen op 130,00euro p dienst daar kun je geen nieuwe auto van aanschaffen en werkt omrijden of andere trucs in de hand, hetgeen u, de gemeente juist wilde uitbannen.
ik hoor nu werkzaam in een rand gemeente de meest ongelovige verhalen van klanten.
grt ap.

Albert Lasschuit|13.05.16|02:37

het vrije marktdenken leid mijns inziens ook hier tot massale zelfdestructie.
grt ap.

Tjerk Vinckx|13.05.16|04:32

Heerlijk die boven genoemde -prietpraat-, sinds de deregulering met dank aan Kroes/Jorritsma/Netelenbos is de taxisector failliet gegaan, daar helpt geen TTO aan want het gaat over normen, waarden en fatsoen en daar heeft het gros van de huidige chauffeurs nog nooit van gehoord,dus welkom op met name de Amsterdamse taximarkt daar is echt een groot tekort aan taxi’s …. wat een maffers.
PS aan de bestaande TTO’s werden ook eisen gesteld, maar ja je moet die UWV analfabeten toch ergens kwijt.

Peter Walgreen|14.05.16|22:18

Het maakt natuurlijk niet uit hoeveel TTO’s er zijn, maar het aantal chauffeurs die het CBR examen afleggen en dan ook op de Amsterdamse taximarkt komen. Ik denk dat ongeveer 2000 taxi’s voldoende is voor Amsterdam maar er schijnen nu bijna 5000 chauffeurs te zijn die zich dus ook na aansluiting bij een TTO op de taximarkt begeven. We zien al een aantal jaren dat het steeds meer de verkeerde kant op gaat in Amsterdam. Kijk alleen al eens hoeveel ritten er bijvoorbeeld bij de Arena geweigerd!

John James Quid|06.06.16|12:37

Weer eentje die het braafste jongetje van de klas wilt zijn! Vooral veel luisteren, geen weerwoord geven naar de gemeente en vooral diep, heel diep, bukken