Lyft

General Motors wilde Lyft overnemen

General Motors werkt met de taxi-app Lyft al intensief samen aan een netwerk van zelfrijdende auto’s. Naar verluidt heeft het autobedrijf onlangs geprobeerd de taxidienst over te nemen, maar die laatste zou het bod hebben afgewezen om vervolgens een nieuwe investeringsronde voor andere geldschieters te openen.

Website The Information baseert het voorgaande op gesprekken met ingewijden. Dat GM en Lyft nauw met elkaar verbonden zijn is bekend. Eerder dit jaar investeerde de autofabrikant al een half miljard dollar in Lyft, goed voor een belang van 9 procent. Samen willen zij een netwerk van zelfrijdende auto’s opzetten, maar eerst moet het bestaande netwerk van Lyft worden uitgebreid.

Geen commentaar

Dat netwerk bestond begin dit jaar uit 190 Amerikaanse steden waarin via de app ritten worden aangeboden in de auto’s van particulieren. Intussen is Lyft ook in een handvol Aziatische steden beschikbaar.

Geen van beide bedrijven wilde ingaan op het nieuws dat de één de ander zou hebben willen overnemen. Tegenover Fortune gaf Lyft geen commentaar, terwijl GM liet weten blij te zijn met de onderlinge samenwerking en de tot nu toe geboekte vooruitgang. De geruchten dat GM Lyft zou willen overnemen kwamen al op gang toen de eerdere investering van een half miljard dollar bekend werd gemaakt.

Netwerk voor taxidiensten

Toch is de gewenste maar afgewezen overname volgens ingewijden niet zo’n gekke stap, Autobedrijven moeten met hun tijd mee richting een toekomst waarin zelfrijdende auto’s een steeds grotere rol gaan spelen, en als autobezit niet meer leidend is, wordt een netwerk van zelfrijdende auto’s in toenemende mate van belang. En dat kan dus een netwerk zijn dat nu nog voor taxidiensten wordt gebruikt, zoals dat van een bedrijf als Lyft.

Concurrenten van Daimler bewandelen soortgelijke wegen. Met de fusie van Daimler’s mytaxi en branchegenoot Hailo is onlangs een aanzienlijke aanbieder van taxidiensten ontstaan. Bij het nieuwe Mytaxi zijn 100.000 chauffeurs in vijftig steden in negen verschillende landen aangesloten. Het bedrijf wordt naar eigen zeggen de grootste aanbieder in de Europese bel- en appmarkt voor taxi’s.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “General Motors wilde Lyft overnemen”

Rodney Barten|17.08.16|13:44

Zelfrijdende auto’s en taxi’s zullen echt nog wel een tijdje op zich laten wachten. Ook zullen nooit alle auto’s zelfrijdend zijn, er zijn nml genoeg mensen die nog zelf willen rijden. Ook vraag ik me af hoe een zelfrijdende auto zal omgaan met motors of ambulances en politie. Kan straks de zelfrijdende auto ook met een per ongeluk verkeerd beladen caravan rijden. Ik ben nog behoorlijk scepties. Techniek is leuk, maar het is niet oneindig.

Viptouringcar.nl|18.08.16|11:31

Zelfrijdende auto’s zullen er snel komen, de kostenbesparing om voertuigen zonder chauffeur te kunnen laten rijden is enorm. Natuurlijk blijven er mensen die zelf willen blijven rijden, maar het is niet ondenkbaar dat er vanuit de verzekering een verbod zal komen op zelf besturen van een auto. Correct omgaan met hulpdiensten is prima te programmeren, en ook voor verkeerd beladen aanhanger is vrij eenvoudig een systeem voor te ontwikkelen. Al vele jaren wordt aan de software gewerkt.

Viptouringcar.nl|18.08.16|11:40

Binnen ons wagenpark hebben wij meerdere voertuigen die zijn uitgerust met diverse rij-assistenten en hulpmiddelen. Denk aan ART of Distronic, welke voorheen alleen nog ‘rijdende’ objecten konden constateren, maar tegenwoordig ook stilstaande obstakels opmerken en er vervolgens naar handelen. Kijk eens hoeveel hulpmiddelen er tegenwoordig al te verkrijgen zijn, die zelfrijdende auto is er zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.