Rechter

Voormalige Uber-chauffeurs zwaar beboet voor illegaal taxivervoer

Gepubliceerd op 29-08-2017 om 09:13

Een Deense rechtbank heeft vier chauffeurs die in het recente verleden voor Uber reden flinke boetes opgelegd voor illegaal taxivervoer. In totaal gaat het om zo’n 94.000 euro. Het zwaarst beboet werd een chauffeur die in 2015 maar liefst 5.400 Uber-ritjes reed. Hij moet daar 64.000 euro voor ophoesten. Mogelijk volgen er nog veel meer van deze straffen.

Belastinginformatie die via Nederland bij de Deense autoriteiten terechtkwam lag aan de basis van de veroordeling. In Nederland staat immers het Europese hoofdkantoor van taxidienst Uber. Via onder meer de Nederlandse en Deens belastingdiensten kwam de informatie bij de Deense autoriteiten terecht.

Sinds begin dit jaar gelden er strengere taxiregels in Denemarken. Deze nieuwe regels zorgden er al voor dat Uber zich voorlopig terugtrok uit deze markt. Toch zou er via dit bedrijf voor die tijd ook al illegaal taxivervoer hebben plaatsgevonden in het land, zo meldt Reuters. In november vorig jaar werd bijvoorbeeld een student beboet omdat hij zonder de juiste papieren voor Uber reed.

1.500 Uber-chauffeurs

Nu is aan de vier chauffeurs dus in totaal 94.000 euro aan boetes opgelegd. Eén van hen kreeg zelfs 64.000 euro aan zijn broek. Voor de anderen gaat het om bedragen van respectievelijk bijna 15.000 euro, 8.000 euro en ongeveer 5.500 euro. Zij kregen deze boetes voor het verzorgen van illegale taxiritten via Uber.

Bovendien gaat het om een soort proefproces. Nog eens 1.500 Deense Uber-chauffeurs worden mogelijk aangeklaagd voor het verzorgen van illegaal taxivervoer via deze dienst. Dat kondigde Vibeke Thorkil-Jensen van de Deense politie aan. Over de exacte aard van deze aanklachten is nog geen duidelijkheid verschaft.

Moderne regels

Uber reageerde ook op de uitspraak. Het bedrijf is erg teleurgesteld namens de betrokken chauffeurs en zal hen waar mogelijk steunen. Uber stelt niet tegen regels voor de taximarkt te zijn in Denemarken, maar is wel van mening dat het om moderne regelgeving moet gaan. Toen Uber de stekker uit zijn Deense activiteiten trok omdat de nieuwe wet het werken onmogelijk maakte, gaf het bedrijf aan bereid te zijn concessies te doen om terug te kunnen keren op de Deense markt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

15 reacties op “Voormalige Uber-chauffeurs zwaar beboet voor illegaal taxivervoer”

Paul Dijkhuizen|29.08.17|12:18

En in Nederland? Waar blijven de vervolgingen, boetes etc.? Of is de lobby van oud politici hier te sterk en laten we het er maar bij zitten? Of is het feit dat het hoofdkantoor van Uber in Nederland zit (waardoor Uber gebruik kan maken van de riante belastingvoordelen voor multinationals) van zo veel belang dat de belastingdienst en overheden een oogje dichtknijpen?

Ton van Dalfsen|29.08.17|12:33

Tja, Hier met groot machtsvertoon administratie van Uber in de vijzelstraat in beslag nemen EN je hoort er niets meer van. Maar wel de hardwerkende taxiondernemer achterna zitten Of je wel een BCT hebt. En dan hebben we het ook nog niet over KIWA. 2022 vervallen alle chauffeurspassen de geldigheid á € 138 per stuk. Ga zo maar door hoe ROT de overheid is.

Ton van Dalfsen|29.08.17|12:35

Ik ken ZZP-ers die overdag een baan hebben en in de avond uurtjes taxi rijden voor Bijv Uber. Als ik 2 uurtjes te lang heb gereden wordt ik gepakt!

Pierre van Aert|29.08.17|20:54

2022 moet zijn 2020 !

Ton van Dalfsen|30.08.17|03:25

klopt. tikfoutje

Duco Douwstra|30.08.17|09:46

En waarom worden alle Uberpop chauffeurs niet op dezelfde wijze vervolgt?O ja Uber was zo innovatief bezig,in 2007 was de Bavariataxi de voorloper van het later bestellen via een App.De Nederlandse taxiondernemer zijn vanaf 2005 door de ILT en IenM met de BCT dreigingen gedwarsboomd,ze konden niet of nauwelijks innoveren ze werden immers gedwongen om een in beton gegoten systeem aan te schaffen,dat bij aanvang al ouderwets was en nu 10 jaar later een achterlijke beperking en blok aan het been is

Duco Douwstra|30.08.17|09:56

Uber heeft voldoende geld om een beroeps politieke lobbyisten is dient te hebben,je ziet ze bij elke rechtszaak of andere belangrijke bijeenkomsten,als schoothondjes achter de Uber directeur aansukkelen.Dit zijn dus beroepsleugenaars die de sukkels in Den Haag met mooie praatjes om moeten lullen,hoe buitengewoon geweldig en inofatief Uber wel niet is.als een erkende taxichauffeur zijn ritprijs verdubbeld bij extreme drukte of slecht weer is hij een dief,als Uber dat X 4 doet heet dat innovatief

Peter Vriens|30.08.17|09:59

Waarom kunnen belbussen zonder regelgeving hun gang gaan in ons land??
Voorbeeld :
Plaatselijke rit kost de passagier € 3 .
8 passagiers x €3 = € 24 per rit, komt uit ver boven het wettelijk toegestane taxitarief.
Daarnaast genieten belbussen van 100.000den Euro’s subsidie.
Dat noemt men vrijwilligers vervoer ???
Het is niet meer als gedoogde valse concurrentie , waarbij de directeur ook nog even €96.000 p.j. verdient.
In de avonduren en weekenden wordt er niet gereden dan is de Taxi goed.

Peter Vriens|30.08.17|10:39

Een rittenstaat is niet gebruikelijk in de Belbus.
IlT schiet te kort in vindingrijkheid om deze oneerlijke concurrentie een halt toe te roepen.
Wel jagen achter het aanwezig zijn van een BCT in de Taxi waarvan het doel en nut/betrouwbaarheid zeer omstreden is.
Het huidige BCT keuringscertificaat vervalt in 2020 .
Wat hangt boven ons hoofd?
Weer een nieuwe BCT ????

Ton van Dalfsen|30.08.17|10:49

Ben nog altijd voorstander voor actievoeren. Overleg tussen branche organisaties en ILT etc. komt niets van bij de minister of staatssecretaris. Daar zorgt het ILT wel voor. Die vertellen, liegen en bedriegen de staatssecretaris wat ze wil horen. En wat ze wil horen is: De taxibranche is heel positief over de BCT e.d. Wij moeten ons laten horen!!!!!! Heeft nog altijd GEWERKT. Kijk maar eens wat Kok toen hij bij de FNV zat voor elkaar kreeg. Wetten werden aangepast. Hij voerde ook acties

Duco Douwstra|31.08.17|11:43

Belbussen zijn vaak stichtingen,ze maken de gemeentes wijs dat ze geen winst mogen maken,dus dat de doelstellingen ideëel zijn.Maar de directeur van zo’n stichting krijgt dan wel een salaris van € 97 000,00 en dat weten die corrupte ambtenaren natuurlijk ook wel,maar het bekt zo lekker om bejaardenreisjes te subsidiëren.Een vriend van mij is een bejaarde multimiljonair, maar hij rijd wel met de regiotaxi.En alle taxichauffeurs moeten aan achterlijke regeltjes voldoen.

Peter Vriens|31.08.17|13:01

Een ritje met de Belbus, 8 passagiers, Afstand 81km, 1.5 uur reistijd kost per passagier € 45 x 8 passagiers opbrengst rit €360 !
Maximaal toegestane Taxitarief: 1.5 uur = €36.90 + 81 KM = 223.56. Totaal €260.46
Belbus is dus € 99.54 duurder dan het wettelijk toegestane Taxi tarief.
Een belbus hoort een stichting zonder winstoogmerk te zijn.
Belbus heeft geen last van regelgeving, loonkosten, zou dus veel goedkoper als een Taxi moeten zijn.
ILT is bezig met BCT’s.
Wakker worden !

Taxi Volendam|01.09.17|10:44

Uber of Lyft chauffeurs beboeten voor illegaal taxivervoer roept vragen op ?
Dan moet je ook de gesubsidieerde belbus chauffeurs beboeten.
Geef passagiers subsidie die in aanmerking komen een Taxi te bestellen, 7 dagen in de week 24 uur per dag.
Of er voor kiezen hun winkel aankopen te betalen waardoor er bij hen geld overblijft voor een Taxi.
Vermogende mensen horen al helemaal geen gebruik te kunnen maken van gesubsidieerd belbus vervoer, betaald door de belastingbetaler, U dus.

Ruben Brandenburg|03.09.17|09:04

ton wat bedoel en waarom vervallen de passen 2020

Henry Boeren|22.09.17|12:05

Omdat de certificaten van de bct vervallen
Dan zijn ze niet meer rechtsgeldig dus niet meer bruikbaar.wat erna gebeurd weet nog niemand…terug naar de rittenstaat

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.