Bios ILT

Bios Personenvervoer sluit handhavingsconvenant af met ILT

Bron: Bios

Bios Personenvervoer heeft een handhavingsconvenant afgesloten met de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT). Het bedrijf heeft aangetoond processen te beheersen die samenhangen met de zaken waarop ILT toeziet. Met het convenant spreken de partijen vertrouwen in elkaar uit, wat onder meer betekent dat ILT geen direct toezicht meer houdt op Bios Personenvervoer.

De processen die het bedrijf heeft aangetoond te beheersen, hebben betrekking op onder meer de naleving van arbeids- en rusttijden. Het gaat in grote lijnen om het zodanig inrichten van een organisatie dat de risico’s op gebrekkige naleving van de regels worden geminimaliseerd of zelfs helemaal verdwijnen.

Met het handhavingsconvenant spreekt ILT het vertrouwen uit dat Bios Personenvervoer zijn zaakjes in dit verband zodanig goed op orde heeft dat er geen direct toezicht meer nodig is. Dit maakt het voor de inspectiedienst ook mogelijk om meer aandacht te besteden aan partijen in wie dat vertrouwen we er (nog) niet is.

Onderscheiden

“Het afsluiten van een handhavingsconvenant is niet verplicht”, schrijft Bios Personenvervoer in een toelichting. “Niet alle ondernemingen willen en/of kunnen bovendien aan de criteria voldoen. Maar het is dus wel een mooie kans om je mee te onderscheiden. Een taxibedrijf dat ‘op’ wil voor het handhavingsconvenant spreekt met ILT een traject af. Hierin staat een self-assessment centraal met audits en verbetertrajecten. Eenmaal aanbeland op het gewenste kwaliteitsniveau heeft Bios Personenvervoer bij ILT een verzoek ingediend om de wijze van toezicht te regelen in een handhavingsconvenant.”

Dat verzoek is dus gehonoreerd. Het convenant geldt voor een periode van twee jaar. Tegen het einde van die looptijd wordt er geëvalueerd en mogelijk verlengd. Beide partijen hebben een inspanningsverplichting om de gemaakte afspraken na te leven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

12 reacties op “Bios Personenvervoer sluit handhavingsconvenant af met ILT”

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:19

Wat men niet allemaal moet doen om bij de ILT in een goed boekje te komen, rijst de vraag waar voldoen wij al allemaal aan? En wat word er nog allemaal bij elkaar gefantaseerd om een passagier van A naar B te brengen. wat zijn er niet al van certificeringen in het leven geroepen, uiteindelijk is er een heel hoofdstuk overgeslagen, de kosten wat dit allemaal teweeg brengen, als men dan gecertificeerd is mag je voor de laagste prijs inschrijven om het te krijgen en zo is en wordt de hele taximarkt

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:27

Verziekt, hoe kan men daarbij over vrije marktwerking spreken als de overheid voor ca. 90 % dicteert met alle subsidievervoer, nergens vertoond in de hele wereld, als de overheid met een vorm van subsidievervoer komt moet de hele taxibranche hiervan vrijelijk gebruik kunnen maken, de klant bepaald dan waar ze instappen en niet de overheid, vroeger kreeg men van het GAK/UWV een taxivergoeding en die mocht men naar eigen inzicht bij een taxibedrijf besteden, alles is aan banden gelegd met regels.

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:40

Daardoor riekt het naar belangenverstrengeling, die mag het wel en die mag het niet, en dit met alle eisen waar wij aan moeten voldoen, rijtijdenwet is al meer dan 70 jaren oud en in het leven geroepen om frisse chauffeurs op de weg en in de taxi te krijgen, taxibranche heeft dit allemaal over zich heen laten komen, het zit in onze natuur, “streven”, groter worden en eventueel rijk worden, vraagje, hoeveel gerenomeerde bedrijven heeft dit subsidievervoer al de kop gekost, wie is schuld.

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:49

De Staat der Nederlanden, ILT heeft zoveel macht naar zich toe getrokken dat er tussen de bomen men het bos niet meer kan zien, volgens mijn inziens moet de hele WP 2000 helemaal op de schop, wat doet KNV Taxi eigenlijk hier aan, helemaal niets dus, overleggen, dure vergaderingen en zoete broodjes bakken met de ILT, “wel peperdure premie’s” alles gebeurd tegenwoordig achterbaks en achter gesloten deuren, neem als voorbeeld de BCT, tja dit is vrije marktwerking.

Frans Ritzerfeld|02.09.17|02:01

Waar blijft m.b.t. de BCT een democratisch referendum, dit bewijst dat in NL veel te veel hierarchie bestaat, waardoor machtsmisbruik gekweekt word, ik hoop dat ik bij het College van Bestuur voor Bedrijven door de bestuursrechter serieus genomen word en dat die wel ingrijpt in deze volksverlakkerij. Er staat dan wel als een paal boven water dat ik bij succes, veel meer bereikt krijg als onze grote taxivakbond, er worden mensen klakkeloos en ongestraft hun levensbestaan af genomen.

Maurits Eckringa|02.09.17|16:42

Handhavingsconvenant. Kan ik ook zo’n vodje ondertekenen ?

Taxi Volendam|04.09.17|18:04

Het naleven van de rij en rusttijden doet sociaal fonds taxi al voor zover mij bekend.
Daarnaast is er ook nog TX keur.
De naleving ervan heeft misschien een financieel oogmerk, iets wat de belastingdienst e.d. aangaat, niet ILT.
Rij en rusttijden naleven wordt ook hier door ILT misplaatst aangehaald , stokpaardje ILT. Echter het nut van de rijtijdenwet voor de Taxi of chauffeur is nergens bewezen.
Kan zonder problemen mee gestopt worden, dereguleren heet dat.

Ton van Dalfsen|04.09.17|22:58

@ Frans, Mijn dochter nam afgelopen weekend een taxi van Miami airport naar haar hotel. Achterin de taxi keurig mooie ipads waarop je zelfs TV kon kijken. Maar ook dient als taximeter. Zij zag precies hoeveel het zal worden en bij het eindbedrag kon ze zelfs de fooi erbij zetten. Na op ok te drukken kun je kiezen voor de betaling. Creditcard dus. Dat kon ook allemaal achterin. Dat noemen we nou innovatie wat men hier tegenhoud door die waardeloze nederlandse BCT prullen.

Ton van Dalfsen|04.09.17|23:00

Wij zijn toch een land van innovatie? Nou de overheid vindt dus dat de taxibranche niet mag innoveren. Wij lopen echt met de rest van Europa en zelfs de hele wereld achter

Viptouringcar.nl|06.09.17|09:40

Welkom bij de club, proficiat! Slechts een zeer beperkt aantal taxibedrijven heeft een handhavingsconvenant met het ILT gesloten, veelal zijn het gecombineerde taxi- en touringcarbedrijven, waartoe ook ons bedrijf behoort.
Het handhavingsconvenant biedt naar mijn mening een meerwaarde voor het bedrijf én haar passagiers/klanten/opdrachtgevers, veel meer dan het geval is bij de keurmerken TX en SKTB.

Taxi Volendam|06.09.17|13:30

@ Vip touringcar.
We zitten hier op een taxi site , geen touringcar.
Wat is de meerwaarde voor een klein of groot Taxibedrijf als je al een keurmerk hebt?
Extra papieren rompslomp , regelgeving en kosten die er uit voortvloeien heeft ook z’n nadeel.

Paul Dijkhuizen|14.09.17|14:03

Hoezo kan of wil ‘niet elke onderneming voldoen aan de criteria’ ? Dat is toch gewoon de wet waar men aan moet voldoen? Onzinverhaal, dit komt de geloofwaardigheid van de ILT totaal niet ten goede, zelfde verhaal met de belastingdienst en welke andere controlerende instantie dan ook. Als de regels voor iedereen verschillend zijn valt er niks meer te controleren, gelijke monniken gelijke kappen heet dat!

Bios Personenvervoer sluit handhavingsconvenant af met ILT | TaxiPro
Bios ILT

Bios Personenvervoer sluit handhavingsconvenant af met ILT

Bron: Bios

Bios Personenvervoer heeft een handhavingsconvenant afgesloten met de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT). Het bedrijf heeft aangetoond processen te beheersen die samenhangen met de zaken waarop ILT toeziet. Met het convenant spreken de partijen vertrouwen in elkaar uit, wat onder meer betekent dat ILT geen direct toezicht meer houdt op Bios Personenvervoer.

De processen die het bedrijf heeft aangetoond te beheersen, hebben betrekking op onder meer de naleving van arbeids- en rusttijden. Het gaat in grote lijnen om het zodanig inrichten van een organisatie dat de risico’s op gebrekkige naleving van de regels worden geminimaliseerd of zelfs helemaal verdwijnen.

Met het handhavingsconvenant spreekt ILT het vertrouwen uit dat Bios Personenvervoer zijn zaakjes in dit verband zodanig goed op orde heeft dat er geen direct toezicht meer nodig is. Dit maakt het voor de inspectiedienst ook mogelijk om meer aandacht te besteden aan partijen in wie dat vertrouwen we er (nog) niet is.

Onderscheiden

“Het afsluiten van een handhavingsconvenant is niet verplicht”, schrijft Bios Personenvervoer in een toelichting. “Niet alle ondernemingen willen en/of kunnen bovendien aan de criteria voldoen. Maar het is dus wel een mooie kans om je mee te onderscheiden. Een taxibedrijf dat ‘op’ wil voor het handhavingsconvenant spreekt met ILT een traject af. Hierin staat een self-assessment centraal met audits en verbetertrajecten. Eenmaal aanbeland op het gewenste kwaliteitsniveau heeft Bios Personenvervoer bij ILT een verzoek ingediend om de wijze van toezicht te regelen in een handhavingsconvenant.”

Dat verzoek is dus gehonoreerd. Het convenant geldt voor een periode van twee jaar. Tegen het einde van die looptijd wordt er geëvalueerd en mogelijk verlengd. Beide partijen hebben een inspanningsverplichting om de gemaakte afspraken na te leven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

12 reacties op “Bios Personenvervoer sluit handhavingsconvenant af met ILT”

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:19

Wat men niet allemaal moet doen om bij de ILT in een goed boekje te komen, rijst de vraag waar voldoen wij al allemaal aan? En wat word er nog allemaal bij elkaar gefantaseerd om een passagier van A naar B te brengen. wat zijn er niet al van certificeringen in het leven geroepen, uiteindelijk is er een heel hoofdstuk overgeslagen, de kosten wat dit allemaal teweeg brengen, als men dan gecertificeerd is mag je voor de laagste prijs inschrijven om het te krijgen en zo is en wordt de hele taximarkt

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:27

Verziekt, hoe kan men daarbij over vrije marktwerking spreken als de overheid voor ca. 90 % dicteert met alle subsidievervoer, nergens vertoond in de hele wereld, als de overheid met een vorm van subsidievervoer komt moet de hele taxibranche hiervan vrijelijk gebruik kunnen maken, de klant bepaald dan waar ze instappen en niet de overheid, vroeger kreeg men van het GAK/UWV een taxivergoeding en die mocht men naar eigen inzicht bij een taxibedrijf besteden, alles is aan banden gelegd met regels.

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:40

Daardoor riekt het naar belangenverstrengeling, die mag het wel en die mag het niet, en dit met alle eisen waar wij aan moeten voldoen, rijtijdenwet is al meer dan 70 jaren oud en in het leven geroepen om frisse chauffeurs op de weg en in de taxi te krijgen, taxibranche heeft dit allemaal over zich heen laten komen, het zit in onze natuur, “streven”, groter worden en eventueel rijk worden, vraagje, hoeveel gerenomeerde bedrijven heeft dit subsidievervoer al de kop gekost, wie is schuld.

Frans Ritzerfeld|02.09.17|01:49

De Staat der Nederlanden, ILT heeft zoveel macht naar zich toe getrokken dat er tussen de bomen men het bos niet meer kan zien, volgens mijn inziens moet de hele WP 2000 helemaal op de schop, wat doet KNV Taxi eigenlijk hier aan, helemaal niets dus, overleggen, dure vergaderingen en zoete broodjes bakken met de ILT, “wel peperdure premie’s” alles gebeurd tegenwoordig achterbaks en achter gesloten deuren, neem als voorbeeld de BCT, tja dit is vrije marktwerking.

Frans Ritzerfeld|02.09.17|02:01

Waar blijft m.b.t. de BCT een democratisch referendum, dit bewijst dat in NL veel te veel hierarchie bestaat, waardoor machtsmisbruik gekweekt word, ik hoop dat ik bij het College van Bestuur voor Bedrijven door de bestuursrechter serieus genomen word en dat die wel ingrijpt in deze volksverlakkerij. Er staat dan wel als een paal boven water dat ik bij succes, veel meer bereikt krijg als onze grote taxivakbond, er worden mensen klakkeloos en ongestraft hun levensbestaan af genomen.

Maurits Eckringa|02.09.17|16:42

Handhavingsconvenant. Kan ik ook zo’n vodje ondertekenen ?

Taxi Volendam|04.09.17|18:04

Het naleven van de rij en rusttijden doet sociaal fonds taxi al voor zover mij bekend.
Daarnaast is er ook nog TX keur.
De naleving ervan heeft misschien een financieel oogmerk, iets wat de belastingdienst e.d. aangaat, niet ILT.
Rij en rusttijden naleven wordt ook hier door ILT misplaatst aangehaald , stokpaardje ILT. Echter het nut van de rijtijdenwet voor de Taxi of chauffeur is nergens bewezen.
Kan zonder problemen mee gestopt worden, dereguleren heet dat.

Ton van Dalfsen|04.09.17|22:58

@ Frans, Mijn dochter nam afgelopen weekend een taxi van Miami airport naar haar hotel. Achterin de taxi keurig mooie ipads waarop je zelfs TV kon kijken. Maar ook dient als taximeter. Zij zag precies hoeveel het zal worden en bij het eindbedrag kon ze zelfs de fooi erbij zetten. Na op ok te drukken kun je kiezen voor de betaling. Creditcard dus. Dat kon ook allemaal achterin. Dat noemen we nou innovatie wat men hier tegenhoud door die waardeloze nederlandse BCT prullen.

Ton van Dalfsen|04.09.17|23:00

Wij zijn toch een land van innovatie? Nou de overheid vindt dus dat de taxibranche niet mag innoveren. Wij lopen echt met de rest van Europa en zelfs de hele wereld achter

Viptouringcar.nl|06.09.17|09:40

Welkom bij de club, proficiat! Slechts een zeer beperkt aantal taxibedrijven heeft een handhavingsconvenant met het ILT gesloten, veelal zijn het gecombineerde taxi- en touringcarbedrijven, waartoe ook ons bedrijf behoort.
Het handhavingsconvenant biedt naar mijn mening een meerwaarde voor het bedrijf én haar passagiers/klanten/opdrachtgevers, veel meer dan het geval is bij de keurmerken TX en SKTB.

Taxi Volendam|06.09.17|13:30

@ Vip touringcar.
We zitten hier op een taxi site , geen touringcar.
Wat is de meerwaarde voor een klein of groot Taxibedrijf als je al een keurmerk hebt?
Extra papieren rompslomp , regelgeving en kosten die er uit voortvloeien heeft ook z’n nadeel.

Paul Dijkhuizen|14.09.17|14:03

Hoezo kan of wil ‘niet elke onderneming voldoen aan de criteria’ ? Dat is toch gewoon de wet waar men aan moet voldoen? Onzinverhaal, dit komt de geloofwaardigheid van de ILT totaal niet ten goede, zelfde verhaal met de belastingdienst en welke andere controlerende instantie dan ook. Als de regels voor iedereen verschillend zijn valt er niks meer te controleren, gelijke monniken gelijke kappen heet dat!