Elektrische Snellaadpaal Zebra Groningen

Anders ondernemen in de opstapmarkt

Gepubliceerd op 22-09-2017 om 09:00

Gerrit Janknegt richtte taxibedrijf Zebra op omdat er naar zijn idee veel waarde onbenut blijft in de taximarkt. Tegelijk nam hij waar dat de taxi voor veel mensen een soort uiterste optie is, die pas wordt gekozen als alle alternatieven voor vervoer niet beschikbaar zijn. En hij zag mogelijkheden om bij te dragen aan een schonere mobiliteit in een stedelijke omgeving. Janknegt ging op zoek naar manieren om meer waarde aan de taxirit toe te voegen. Op 12 oktober vertelt hij hierover tijdens Taxi Expo 2017.

“Eén aspect is natuurlijk de elektrische taxi, dat was de eerste in Groningen. Zo draag je bij aan schone mobiliteit. Daarnaast stel ik de prijs vooraf vast en wordt deze berekend over de rechte lijn van vertrek naar aankomst. Die transparantie wordt erg gewaardeerd. In de beleving van mensen is het ook goedkoper, al ontlopen onze prijzen die van de andere taxi’s nauwelijks. En ten derde werken we uitsluitend met studenten achter het stuur. Die andere aanpak vinden mensen heel prettig.”

Open armen

Wat de gemeente Groningen dan weer prettig vindt, is dat ongeveer de helft van de Zebra-passagiers uit het buitenland komt. Niet zelden rijden passagiers sowieso voor het eerst met een elektrisch voertuig mee. Dat alles doet het groene imago van de stad natuurlijk geen kwaad. Het idee van Janknegt werd dan ook meteen met open armen ontvangen. Op initiatief van Zebra en de plaatselijke energiecoöperatie Grunneger Power kwam onlangs, met medewerking van de gemeente, de eerste snellaadpaal in de stad. Deze staat vooraan op de standplaats bij Station Groningen.

De samenwerking met de gemeente Groningen verloopt dan ook goed, al is er volgens Janknegt nog wel meer mogelijk. “Toen de gemeente in het begin vroeg hoe ze mij konden helpen, gaf ik twee dingen aan: veel ritten inkopen en een snellader op een praktische plek, en dat werd vooraan de standplaats bij het station. Die snellader is er dus gekomen en daar ben ik heel blij mee. De eerste rit moet echter nog geboekt worden vanuit de gemeente. Dat is wel jammer. Maar de samenwerking met de gemeente is echt fantastisch.”

Andere gemeenten

Zebra rijdt vooralsnog met één voertuig, een Nissan Evalia e-NV200, gekozen om zijn functionaliteit. Het is wel de bedoeling om de komende tijd uit te breiden. Janknegt wil opschalen, zowel binnen Groningen als daarbuiten. “Ik wil met mijn bedrijven altijd een bepaalde ‘fit’ met de omgeving realiseren, maar uiteindelijk is het wel een onderneming die omzet en winst moet realiseren. Voor het einde van het jaar ga ik andere gemeenten in het noorden van het land benaderen met mijn idee om ook daar Zebra uit te rollen. Daar zullen ook externe financiers bij komen kijken.”

Fatsoenlijk

Hoe, wat en waar: het moet nog blijken “Maar dat we gaan opschalen is cruciaal. Hoe meer ritjes we doen, hoe meer we bijdragen aan een schoner. Tegelijk wil ik die fit houden met mijn omgeving. Dat betekent ook meebewegen met de ontwikkelingen en bijsturen als iets niet optimaal blijkt te werken. Klanten moeten je dienst prettig vinden en blijven vinden. Er zijn regels om fatsoenlijk om te gaan met je omgeving, maar mensen voelen heus wel aan als je daar serieus mee bezig bent.”

Gerrit Janknegt wil met zijn workshop tijdens Taxi Expo 2017 laten zien hoe je waarde kunt toevoegen aan een taxirit. “Met name veel eenpitters in deze branche hebben het gewoon moeilijk. Ik hoop te laten zien dat het ook anders kan. Waarmee ik niet zeg dat mijn aanpak voor iedereen werkt. Wellicht halen mensen maar één ding uit mijn verhaal waar zij wat mee kunnen, maar dat is natuurlijk ook prima.”

De workshop van Gerrit Janknegt staat op 12 oktober op het programma van 11.30 tot 12.15 uur. Meld je nu aan voor deelname aan Taxi Expo 2017 en geef meteen aan welke workshops jij graag wilt bijwonen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.