Problemen met kapotte BCT-kaarten nog niet opgelost

Chauffeurskaarten voor de boordcomputer taxi gaan nog steeds erg vaak stuk en bovendien vervangt KIWA de kaarten sinds enige tijd niet meer gratis. Dit omdat de oorzaken van de kapotte kaarten vooral buiten KIWA gezocht zouden moeten worden. Maar er is vooral nog erg veel onduidelijk voor de gebruikers van de kaarten. Brancheorganisaties KNV en STN willen graag dat KIWA tekst en uitleg geeft over de problemen en de oplossingen ervoor.

“We horen van leden dat de uitval onder de BCT-kaarten op dit moment groter is dan die onder bijvoorbeeld de tachograafkaarten voor touringcars, die Kiwa ook uitgeeft.” Aan het woord is Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi. “Zeker een deel van de oudste chauffeurskaarten, die destijds als eerste zijn uitgegeven, lijken het de laatste tijd relatief vaker te begeven. Op verzoek van de ILT brengt Kiwa op dit moment de precieze getallen in beeld.”

Softwarebug als oorzaak

Dat een kaart kapot gaat is tot daar aan toe als hij vervolgens gratis vervangen wordt. Maar dat gebeurt sinds afgelopen voorjaar ook niet meer, geeft Andela aan. “Sinds die tijd is het niet alleen onhandig, maar moet je een nieuwe kaart ook zelf betalen. KIWA stopte met het gratis vervangen omdat uit hun eigen onderzoek bleek dat bij gemiddeld zo’n vier op de vijf kaarten een softwarebug de reden is dat de kaart het niet meer doet. Bij één op de vijf zou de chip kapot zijn. In die vier gevallen, zegt KIWA, ligt de oorzaak dus niet bij hen als leverancier van de kaarten.”

De softwarebugs kunnen het gevolg zijn van het uit de BCT halen van de kaart zonder dat je eerst uitlogt, maar kunnen ook ‘spontaan’ optreden, legt Andela uit. “De softwarebug in een kaart zou er uit te halen zijn door een bepaalde procedure in de BCT zelf (resetten), of door een BCT-leverancier. Ook door ‘eenvoudig resetten’, maar dat laatste mag wettelijk niet, omdat je dan de laatste info van de kaart kwijt bent.”

Kaarten geblokkeerd

Ook Paul Dijkhuizen van Stichting Taxibelangen Nederland is bekend met de problematiek. Hij verneemt dat veel kaarten niet zozeer kapot zouden zijn, maar geblokkeerd. “De BCT-leveranciers zouden deze blokkades eventueel op kunnen heffen, maar dat schijnt vanwege veiligheidsprotocollen niet te mogen.” De meeste kaarten die ‘kapot’ worden gemeld, zouden in de praktijk geblokkeerd zijn. Slechts 2 procent van de kaarten zou echt kapot zijn, en die zouden wel gratis worden vervangen.

“Maar deze cijfers zijn al wat ouder, naar schatting 6 procent van de BCT-kaarten haalt het einde van de levensduur niet. Men weet nog niet hoe om te gaan met ‘geblokkeerde’ kaarten en dergelijke Kortom: ook dit aspect van de BCT is nog steeds dramatisch”, vindt Dijkhuizen.

Nog geen datum voor overleg

Binnenkort vindt er een bijeenkomst plaats van de BCT-begeleidingsgroep. Daarin zijn IenM, ILT, BCT-leveranciers, RDW, Belastingdienst, KNV en STN vertegenwoordigd. “In die bijeenkomst zal, als het goed is, KIWA uitleggen hoe zij denken dat dit opgelost moet worden. KIWA heeft aan de ILT toegezegd dat ze de kaarten waarvan achteraf blijkt dat de chip kapot is, alsnog zullen vergoeden. Wij adviseren onze leden daarom om bij te houden welke kaarten kapot gingen en dat er betaald is voor een nieuwe”, aldus Andela.

Dijkhuizen geeft aan dat KIWA recent twee eerdere gelegenheden aan zich voorbij heeft laten gaan. Van de eerstvolgende vergadering is nog geen datum bekend. “Op de vergadering van 30 augustus, waar KIWA niet kwam opdagen, werd door de ILT gemeld dat de KIWA zelf al een onderzoek had laten doen naar ‘kapotte’ kaarten. Dat had de ILT ook de vergadering daarvoor al gemeld. Dat was toen aanleiding om KIWA uit te nodigen voor een toelichting maar blijkbaar is daar, bewust of onbewust, geen actie op ondernomen.”

Kosteloos vervangen

“Wij horen vaak klachten dat KIWA vrij stug is en ondernemers en chauffeurs doorverwijst naar de fabrikanten van de BCT’s of het gooit op ‘slecht gebruik’”, vervolgt Paul Dijkhuizen. “Wij zouden graag zien dat, zolang er nog zoveel onduidelijkheid is over de BCT-kaarten en het kapot gaan daarvan, deze zeer dure kaarten kosteloos door KIWA vervangen worden. Men mag er als consument toch vanuit gaan dat deze kaarten bij normaal gebruik minimaal vijf jaar meegaan?”

KIWA is door TaxiPro om een reactie gevraagd, maar deze is uitgebleven.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

17 reacties op “Problemen met kapotte BCT-kaarten nog niet opgelost”

Duco Douwstra|05.10.17|13:22

Kunnen we nu eindelijk eens objectief, transparant en eerlijk de BCT gaan evalueren.Welke zegeningen zou de BCT ons brengen? en wat is daar van terecht gekomen? Als we eerlijk zijn,dan heeft de BCT aan niet 1 belofte of doelstelling voldaan.Controles worden nauwelijks uitgevoerd of zijn zelfs onmogelijk en onbetrouwbaar,i.p.v.besparingen zijn de kosten door de BCT extreem gestegen.De BCT heeft elke vorm van innoveren geblokkeerd.De enige die er gruwelijk veel geld aan verdient heeft is de Kiwa.

Ton van Dalfsen|05.10.17|13:28

Mijn kaart is ook kapot gegaan. Haal hem er nooit uit omdat ik altijd op mijn eigen auto rij. Dus vanwege uithalen en insteken is LARIEKOEK. Nu moet je ze zelf betalen. Stel hij gaat 4x in het jaar kapot? 4x €138 KASSA VOOR KIWA voor een kaart die nauwelijks aan productiekosten € 10 mag/kan kosten. Kijk maar naar Translink die produceert voor OV kaarten met chip. wat op een kostprijs van ongeveer € 8 ligt. Heb dus besloten om in mijn net nieuwe wagen geen BCT meer in te laten bouwen. Ook

Ton van Dalfsen|05.10.17|13:33

laat ik een BCT uit een andere auto uitbouwen. Krijg met 2 maanden mijn eigen BCT zoals ik al eerder had verteld. Die BCT kost mij per stuk, ja schrik niet omgerekend € 700 . En hij kan veel meer dan deze nederlandse waardeloze rotzooi. Wij zijn bezig om ze hier op de markt te zetten maar we zijn eerst nog wat aanpassingen aan het maken. Tot dan test ik hem uit

Ton van Dalfsen|05.10.17|13:34

Heb al vernomen dat als je BCT stuk gaat hij niet meer gerepareerd wordt. DUS weer een nieuwe aanschaffen voor een hoop geld en narigheid.

Duco Douwstra|05.10.17|15:39

Maar jouw BCT uit het buitenland is niet gecertificeerd Ton, dus dat moet je eerst nog regelen. Maar als Schultz straks weg is, komt er misschien een einde aan deze criminele bende van beleid. Die voor Uber allerhande uitzonderingen maken en busjes die met z.g. vrijwilligers rondrijden met gele platen, zonder passen en rijtijdenbeperkingen met directeuren van stichtingen die € 95 000,00 per jaar opstrijken. Kiwa die onderhandse geheime afspraken heeft gemaakt, met IVW, Schultz enz.

Ton van Dalfsen|05.10.17|16:18

@ Duco, Wij gaan hem verkopen als Taximeter ( waar wij een certificatie voor gaan aanvragen bij NMI die dat voor taximeters doet ) incl. innovatieve BCT als alternatief omdat ik verwacht dat de huidige BCT op z’n einde gaat raken.

Peter Walgreen|05.10.17|18:16

Ja Duco, die Schultz zal er straks misschien niet meer zijn maar zolang die ambtenaren die daar onder zitten blijven, zal er niet veel veranderen want die bepalen in grote mate het beleid.

Bertax Landsmeer|09.10.17|12:43

@Ton,
Hoe toets jij je code in zonder eruit/erin steken van de chauffeurskaart??
Ik heb 2x een defecte kaart gehad binnen 1 jaar buiten mijn schuld om!

De tweede keer mocht ik €132.- neertikken omdat zij ervanuitgaan dat het geen chipfout is vanuit hun filosofie!
Immers bij 1e gebruik voldoet hij volgens de chipnormen als hij werkt en dan is het kiwa garantie af voor u!

Gaat hij spontaan stuk in mijn geval, tja dan is het verkeerd gebruik of nu weer “ Bugs “ e.d volgens Kiwi!

Bertax Landsmeer|09.10.17|13:25

Ik heb Kiwi een paar keer gewezen op hun wettelijke consumenten garantie verplichtingen maar blijven stug afwijzen en zeggen dat zij hun beleidsregels hebben aangepast!
Dat betekend dus eerst betalen voor een nieuwe kaart, heel lang wachten en op uw BSN nummer rijden, en vervolgens bij afhalen nieuwe kaart uw oude inleveren anders geen nieuwe uitreiking bij het postkantoor van uw nieuwe kaart!

Dit betekent dat u uw bewijs ( Ú weet immers niet waar het aan ligt? Chip, Bct, of die bedachte Bug?

Bertax Landsmeer|09.10.17|13:38

Wat u wel weet, u stopt hem erin en pats! Uw bent 132.- kwijt en u stuurt verplicht uw bewijs die in handen valt van Kiwi en die belooft hem te onderzoeken om u te vertellen (niet dus)
dat het toch echt uw eigen schuld is!
En u kunt dus niet meer het tegendeel bewijzen omdat u uw kaart en bewijs in handen heeft gelegd van ( natuurlijk) ontkennde Kiwi oplichters!

In mijn geval heb ik een foto meegezonden van mijn bct scherm met het bericht ( fout in bct kaart!
Neem contact op met leverancier!

Bertax Landsmeer|09.10.17|13:47

Dus neem ik contact op met Kiwi en de rest is geschiedenis!!
De BCT verwijst ondubbelzinnig naar een kaartfout, Chip of Bug! dat doet er toch niet toe?

Maar ik heb nooit meer iets gehoord van Kiwi en niet 1 euro teruggehad of een bericht dat het toch echt mijn eigen schuld is, niets niets!
En mijn bewijs is ook vernietigt want dat is hun beleid, dus hoe moet ik nu verder klagen terwijl zij het wettelijk bewijs hebben vernietigd?

Ik heb gelukkig kopieen van mijn mails en foto,s gemaakt van het

Bertax Landsmeer|09.10.17|13:51

Bct scherm maar waar het om gaat, de Kaart zelf, is door Kiwa ondertussen vernietigd!

Geen lijk geen moord zullen we maar zeggen!

Beste ILT,
Gaat u aub hier actie op ondernemen als oprachtgever aan Kiwa want ik ga aannemen dat u deze praktijken niet goedkeurt?

Bert.

Taxi Volendam|09.10.17|17:55

Bert,
Dat zou iedereen moeten doen, ALLE bewijs van het niet functioneren en storingen van de BCT op foto of schrift vastleggen en kopieen daarvan naar KNV en Taxibelangen sturen.
Ook de onkosten van reparatie e.d. bijvoegen.
Er gaan berichten dat door 30% van de opgeslagen gegevens en storingen de BCT onbetrouwbaar is.
Zonder daarbij opgeteld de foute invoer, waardoor je met de opgeslagen gegevens en daarbij 30% storingen niets kan.
Opheldering vragen op de Taxi Expo donderdag in Houten ??

taxibelangen STN|10.10.17|14:14

U kunt kopieen naar ons toesturen maar wij kunnen daar ook niet veel mee. Op dit moment loopt er als het goed is een onderzoek naar de defecte BCT-kaarten, de uitkomst daarvan moeten wij nog krijgen. Het uitgangspunt van STN is dat bij kaarten die kapot zijn gegaan, waarbij KIWA niet kan aantonen dat het defect door verkeerd gebruik is ontstaan, de kosten van herstel of vervang bij de leverancier ligt. We houden het in de gaten.

Ton van Dalfsen|10.10.17|21:59

@ Bertax, Natuurlijk moet ik hem even tikje terug en weer tikje in. Dat is toch geen verkeerd gebruik lijkt mij? MAAR, hoe zit het met de ondernemerskaarten? Gaan die chips ook stuk? Daar hoor ik eigenlijk niets over. OF zit het echt in de chauffeurskaart chip ?

Bertax Landsmeer|11.10.17|16:18

Kiwa zegt in hun nieuwe beleidsregels dat mocht het defect bij onderzoek achteraf aan hun kaart liggen zij alsnog overgaan tot vergoeding!
Ik moet de kaart eerst wisselen, logisch, dat moest altijd al, maar in dit geval kunnen zij mij van alles wijs maken omtrend de schuld van het defect!

Immers, het bewijs, de Kaart, ligt nu bij hun!

Nou ik hoor werkeljk niets meer van kiwa na diverse klachten over mijn consumentenrecht!

Ik krijg geen enkel teken van leven meer hier omtrend!

Schandalig!

Ton van Dalfsen|30.10.17|17:01

En als we het toch over BCT en kaarten hebben, Zolang je kaart het niet meer doet en wacht op een nieuwe kaart kan je op je BSN nummer rijden. Nu wordt er verteld dat je uiterlijk 28 of 29 dagen erop kan rijden en dan de BCT het niet meer doet. DAT IS EEN FABELTJE! Ik rij al meer dan 29 dagen op mijn BSN nummer door een defecte kaart en WACHTENDE op een nieuwe en hij werkt nog steeds en krijg gewoon nog de gegevens eruit. Allemaal bangmakerij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.