Witboek doelgroepenvervoer FNV

Staking taxichauffeurs voor meer loon steeds waarschijnlijker

Bron: FNV

Nu ook de taxi-leden van CNV Vakmensen bereid zijn gevonden om actie te voeren voor meer loon, hebben CNV en FNV Taxi een ultimatum aan werkgeversorganisatie KNV gesteld. Er moet 3 procent meer loon bij, zo eisen de bonden. Als daar aanstaande woensdag om 06.00 uur geen gehoor aan is gegeven, staan er binnenkort taxi’s stil, zo wordt er gewaarschuwd.

Eigenlijk zou er nu al een nieuwe cao Taxivervoer van kracht moeten zijn. Werkgevers en werknemers werden het daar over eens en ook hun achterban stemde met de afspraken in. Bij het opstellen van de definitieve cao-teksten stuitten de partijen echter op een onoverbrugbaar verschil van mening. Een bijeenkomst om daar verder over te praten, werd geannuleerd. En daarmee werd de huidige cao automatisch voor een jaar verlengd.

3 procent meer loon

Daar komen de vakbonden tegen in opstand, want de cao voorziet niet in meer salaris. De bonden proberen momenteel in zo’n beetje alle sectoren meer loon te realiseren. De taxibranche is een voorbeeld van een bedrijfstak waar de lonen de laatste jaren nauwelijks stegen. Vorige week peilde FNV Taxi de actiebereidheid van zijn leden; de afgelopen dagen deed CNV Vakmensen dat. In beide gevallen toonden de leden zich bereid om tot actie over te gaan als de werkgevers de lonen niet met 3 procent willen verhogen.

Welke acties dat zijn, wordt niet specifiek benoemd. Maar er wordt wel gehint naar het neerleggen van het werk. De werkgevers in de straattaxi, huisartsenpostvervoer, het leerlingen- en zorgvervoer hebben woensdag 11 oktober om 06.00 uur om in te gaan op de eis van 3 procent meer loon. “Doen ze dat niet, dan zullen alle taxibedrijven en de opdrachtgevers vanaf dat moment rekening moeten houden met acties”, zegt Minke Jansma, bestuurder FNV Taxi.

Brood op de plank

“In de afgelopen 25 jaar is er in de taxisector nooit gestaakt voor de cao. De loyaliteit naar de klanten en cliënten is groot. Het is veelzeggend dat de werknemers in de branche nu wel in actie komen, het water staat menig taxichauffeur aan de lippen”, aldus FNV Taxi. Jansma: “Ze betreuren het ongemak voor hun cliënten, maar al willen ze nog zo graag, uiteindelijk zal ook bij hun brood op de plank moeten komen.”

FNV trekt in het ultimatum samen op met CNV Vakmensen. “Als de werkgevers niet snel met een loonsverhoging over de brug komen, staan er binnenkort taxi’s stil”, waarschuwt CNV-onderhandelaar Agostino di Giacomo Russo alvast.

KNV Taxi kiest ervoor om op dit moment niet publiekelijk op de ontwikkelingen in te gaan.

Workshop op Taxi Expo

Tijdens Taxi Expo 2017 wordt overigens een workshop over de cao Taxivervoer verzorgd door Henk van Gelderen en Remco Wasser van Sociaal Fonds Taxi. Zij leggen de stand van zaken uit en beantwoorden vragen van de deelnemers. Meld je nu aan voor deelname (gratis voor mensen uit de taxibranche) en kies meteen de workshop(s) die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

33 reacties op “Staking taxichauffeurs voor meer loon steeds waarschijnlijker”

Peter Scherf|06.10.17|13:17

tuurlijk, doen jullie goed. Het gaat geweldig in het personenvervoer !! Maar dan niet huilen als bedrijven omvallen en je ineens zonder werk zi, he

Jeroen van Amstel|06.10.17|13:32

Veel succes! gelukkig staat er bij ons niets stil en Peter Scherf, ik sluit me bij jou aan…

Jan van den Hoek|06.10.17|13:39

De chauffeurs doen er beter aan om hun vak te beschermen, vrijwilligers centrales doen ziekenvervoer voor 5,- per persoon en 0,29 cent de kilometer dat is dan 4 personen 20,00 en 1,16 de kilometer mooi toch met een bijstandsuitkering en dat allemaal zonder premie of belasting, nou wilt U er een zootje bij hebben nou dan mag U binnen kort ook vrijwilliger worden, daar moet de FNV zich nou eens sterk voor maken samen met de werkgevers organisatie en dan eens preten over een normaal loon

Borf Timsius|06.10.17|13:48

Tja. Je hebt nu eenmaal goede en slechte ondernemer! Je hebt nu eenmaal goede en slechte chauffeurs! En je hebt goede en slechte omzet. Als je dan te hebberig en inhalig bent naar welke omzet dan ook, loop je vanzelf tegen de verkeerde omzet aan. En dan kun je inderdaad, zelfs als goede ondernemer met goede chauffeurs, niet meer naar behoren betalen.

Hans Vogels|06.10.17|13:50

indien ALLE werkgevers zouden weigeren onder de prijs in te schrijven zouden ze niet moeilijk hoeven doen over 3% loonsverhoging maar nee ze concurreren elkaar liever kapot. Waarom zou het personeel niet een fatsoenlijk loon mogen verdienen en eisen?? Het word hoog tijd dat het personeel zich gaat verzetten tegen de angstcultuur die heerst in de taxi sector!

Duco Douwstra|06.10.17|13:58

Chauffeurs willen niet staken omdat zij ook wel zien dat de tarieven door achterlijke aanbestedingen zo uitgekleed zijn,dat het bedrijf nauwelijks meer loon kan betalen, omdat het bedrijf anders failliet gaat.En dan mogen de chauffeurs met een uitkering hetzelfde werk gaan doen als vrijwilliger,waar deze stichtingen nergens aan hoeven te voldoen en de directeur toch met een salaris van € 95000,00 p.j. naar huis gaat, zoals in Doorn en omgeving. Doe daar eens iets aan FNV, SFT enz. oogkleppen weg

Karin Roest|06.10.17|14:17

Peter Scherf Wat moeten de chauffeurs dan doen? Moeten zij straks langs de voedselbank terwijl ze een baan hebben. Volg u het nieuws wel? Er zijn dingen die behoorlijk duurder gaan worden zoals de btw verhoging op voedsel energie enzenzenz Hoe moeten taxichauffeurs dat gaan betalen als zij elk jaar maar op de nullijn blijven staan? Werken moet wel lonen hoor en dat doet het eigenlijk al lang niet meer als taxichauffeur.

Karin Roest|06.10.17|14:23

Duco Douwstra Hoe weet u dat nou weer dat ze niet willen staken? Heeft u het aan alle chauffeurs gevraagd of bent u soms helderziende?

Ik denk dat het heel anders zit ik denk dat ze niet durven te staken.
Ik weet dat ook bij het bedrijf waar ik werk chauffeurs hun mond moeten houden en gewoon moeten rijden en meer niet.

Karin Roest|06.10.17|14:28

Duco Douwstra Ook spreekt u voor mij met chauffeurs. Ik bepaal zelf wel of ik ga staken of niet. En dat is niet aan u

Peter|06.10.17|14:39

Ben ik blij dat ik mijn bedrijf 1 mei dit jaar hebt beëindigd. Met de uurvergoedingen die betaald werden was een salaris verlaging eerder een regel (beginnende chauffeurs tegen het laagste uurtarief aannemen) want iedere cao loonsverhoging was al een aanslag op het totale budget. Dus vrienden van het FNV en consorten gaat u lekker staken en helpt uw leden naar de gallemiessen!!
Groeten en de mazzel en brogum. Uw voormalig werkgever Star-Tax

Johan Jacobs|06.10.17|17:19

Peter,jij was zeker ook een werkgever die voor een habbekrats (onder de prijs) reed, zelf wel voldoende inkomen??!! Maar chauffeurs, nee, die moeten eerder minder gaan verdienen. Sorry, Peter, chauffeurs verdienen veel, maar krijgen het niet!!
!

Peter|06.10.17|17:39

Beste Johan
mijn privé inkomen was lager dan het gemiddelde salaris van mijn chauffeurs nadat in Den Haag de aanbesteding van HTM Special naar Connexxion ging moest ik een keuze maken of iedereen op straat gooien of doorgaan tegen een prijs waarvan de honden geen brood lusten ik heb de keuze gemaakt en moest noodgedwongen na 18 maanden mijn bedrijf stoppen. Dus inschrijven was niet aan de orde als onderaannemer het was slikken of stikken ik heb niets gewonnen en mijn verliezen beperkt gehouden

Peter|06.10.17|18:22

En nu ik zie wat er gaande is in taxiwereld ben ik er niet rouwig om.
En prijs ik mijzelf gelukkig dat de schade beperkt is gebleven.

Groetjes Peter

Petrus PK Kerstens|06.10.17|18:32

De winst en omzet is geen zaak voor de werknemer, daar dient de werkgever voor te zorgen. De taxichauffeur gewoon een behoorlijk salaris.
Nu de zaak toch plat gaat, gewoon vol er in gaan.
Dus 10 % salarisverhoging
100 % toeslag op feestdagen
15 % onregelmatigheidslag

Karin Roest|06.10.17|23:42

Petrus PK Kerstens Helemaal mee eens.En doe er gelijk een paar euro bij voor de onkosten voor de telefoon die wij nooit vergoed krijgen.

Peter Scherf|07.10.17|08:33

Karin Roest, ja ik volg het nieuws.Dat alles duurder wordt is niet iets van gisteren, dat is mijn/jouw hele leven al zo. Heb jij je wel eens verdiept in de kosten die een taxi ondernemer heeft met alle regeltjes waar ook jij prima van op de hoogte bent ? Op het moment dat je beslist om taxichauffeur te worden, kan je er vanuit gaan dat je geen miljonair gaat worden. Misschien moet je iets anders gaan doen ipv het bedrijf die jouw salaris verzorgt naar de gallemiezen te helpen. Is dat een idee ?

Karin Roest|07.10.17|09:39

Peter Scherf

Ja wat moet ik daar mee? de kosten die een taxi ondernemer heeft die gaan mij niets aan en die hoef ik ook niet te weten ik wil ze niet eens weten Ik werk voor mijn eigen centen en niet om mijn baas rijk te laten worden.Mijn baas heeft ook geen medelijd met mij als ik elke maand mijn vaste lasten moet betalen.

En dan nog iets beschuldig jij nou dat de taxi chauffeurs de schuldige zijn als ze door een beetje meer loon omvallen? En Dat het dan de schuld van de taxichauffeurs is?

Johan Jacobs|07.10.17|09:47

Beste Peter, duidelijk hoe jij het nu uitlegt. Echter je vorige bericht was wat negatief richting rijdend personeel. Ook wij als chauffeur hebben het niet breed. Ook als werkgever is het niet altijd gemakkelijk, maar dat is dus een gevolg van het feit, dat overheden vaak een te lage prijs krijgen aangeboden en aanvaarden. Ergens moet het besef komen dat kwaliteit niet voor niets kan!!

Karin Roest|07.10.17|09:47

Peter Scherf

Als ze door een beetje meer loon al omvallen dan hebben ze iets niet goed gedaan en is er iets knap mis

En de meeste taxichauffeurs weten ook wel wat er niet goed gaat.
Wat jij nu doet is het probleem bij de taxichauffeurs neeleggen zij kunnen er niets aan doen dat bedrijven onder de prijs gaan rijden.

Taxi Volendam|07.10.17|12:52

Gevolgen van de verplichte aanbestedingen door de overheid zien we nu.
O.a geen geld voor een fatsoenlijk salaris.
Daarnaast gedoogd de overheid allerlei z.g. door vrijwilligers gereden vervoersdiensten.
Het Taxibedrijf in de regio legt daardoor het loodje.
Er moet vanzelfsprekend een goed salaris betaald worden.
Dat gaat niet zonder het overheidsbeleid aan te pakken.
Met alleen salaris verhogen en het huidige beleid zitten we in een sackgasse waardoor de chauffeursbaan geen toekomst heeft.

Nel C|07.10.17|16:56

Ik geef de chauffeurs groot gelijk dat ze gaan staken erzijn in de regio Venlo Venray taxibedrijven die de chauffeurs als ze moeten wachten bv bij een ziekenhuis of zo dus verplicht wachten semafoor die tijd geen salaris krijgen wachttijd is toch werktijd krijg die tijd niet ga dan naar huis de taxiwereld is helemaal een rotte appel

Eric van Dulst|07.10.17|21:19

Er zijn genoeg bedrijven op te noemen die absoluut niet inschrijven onder de prijs. Er zijn gemeenten die kwaliteit willen voor hun burgers.
Mijn advies zou zijn aan de bedrijven,steek de koppen bij elkaar,net zoals bij de cao onderhandelingen en spreek af niet meer onder de kostprijs plus wat winst in te schrijven. De inschrijvingen zullen dan dichter bij elkaar liggen kwam prijs.Dat zal wat koppen kosten helaas. Het zuinigste bedrijf zal winnen.

John Karim Oort|08.10.17|05:17

Als de vakbonden nou ook even de onregelmatigheidstoeslagen voor weekenddiensten, avond- en nachtdiensten in de CAO doet terugkeren.
Ik ontvang nu net zoveel salaris als mijn collega die uitsluitend dagdiensten werkt.

Karin Roest|08.10.17|09:56

John Karim Oort

Ik geef je groot gelijk hoor volgens mij is de taxi cao de enige van alle cao waar je niet beloond word voor onregelmatige diensten te werken.

Eigenlijk is het schande en te gek voor woorden

Taxi Volendam|08.10.17|19:33

Beste Karim,
Je kan natuurlijk de ondernemer de schuld geven en zeggen dat ze niet te laag moeten inschrijven.
Je kan ook jou en al je collega’s de schuld geven doordat ze voor te weinig loon rijden.
Daarmee geef je je werkgever de kans goedkoop in te schrijven.
Een beter betaalde baan nemen ben je toch vrij in.
Vrijwilligers busjes landelijk blokkeren is ook niet verkeerd om aandacht van de media te krijgen.
Er moet iets gebeuren om de salarissen op orde te krijgen.

Folkert Bergsma|09.10.17|09:00

Wat mij betreft hebben de chauffeurs die voor Connexxion ( of in opdracht van Connexxion ) rijden zeker weten recht op een loonsverhoging. Toen ik onlangs een Schiphol – taxi bij hen bestelde; zag ik dat ze de prijs met maar liefst 62 % verhoogd hebben……….

Hennie Peters|09.10.17|10:43

En daar komt bij als je 160 uur werkt dat je de eerste 30 uur kan weg rekenen voor je eigen reiskosten

Paul Dijkhuizen|09.10.17|12:23

Hogere lonen = hogere kosten = hogere taxiprijzen (of lagere winstmarges, minder banen, hogere werkdruk etc.) en dat bovenop de straks al 3% hogere taxiprijzen (Btw naar 9% zodat dividendbelasting afgeschaft kan worden)… Dat betekend straks dat de overheid en verzekeringsmaatschappijen meer voor vervoer zouden moeten gaan betalen, en dat zorgt dan voor hogere belastingen en premies, dat wil men niet dus zal het draagvlak voor vrijwilligers toenemen. Mooi, blijft er meer over voor beleggers!

Richard te Brinke|10.10.17|08:53

Ik werk zelf bij een bedrijf dat financieel gezond is en niet voor een habbekrats inschrijft. De opdrachten worden voornamelijk gewonnen op kwaliteit. Wat betreft het uitbetalen heb ik in de 12,5 jaar dat ik er werk nog nooit problemen gehad. Krijg gewoon doorbetaald bij wachten ziekenhuis etc. En ook de tijd die ik nodig heb naar huis of van huis naar de eerste klant krijg ik gewoon betaald. Minus 15 minuten ww-verkeer.

Willem van Poelgeest|10.10.17|09:20

Ik hoor niemand over de fooi wat ze ontvangen ?
Doe dat in een potje en daar is je 3 procent ;)

Pierre van Aert|10.10.17|09:40

Waar is de tijd, dat we in één maand net zo veel fooi kregen, als dat we salaris hadden ?
Dat salaris was trouwens gewoon het minimum loon van de gewone ongeschoolde arbeider.

Karin Roest|10.10.17|10:40

Willem van Poelgeest Fooi? Volgens mij leeft u nog in het verleden fooi is er bijna niet meer bij.

Richard te Brinke|10.10.17|11:14

Ik leef net als vele anderen in het heden. Ik rij voornamelijk wmo vervoer en ziekenfonds. En in de maand krijg ik toch zo’n €75,00 fooi. We leven nu in een tijdperk dat mensen pinnen of op rekening rijden. Let wel dat het GEEN VERPLICHTING is voor klanten om fooi te geven. Dus wees blij net wat je krijgt. Ik kan van die €800-€900 per jaar leuke dingen doen!

Staking taxichauffeurs voor meer loon steeds waarschijnlijker | TaxiPro
Witboek doelgroepenvervoer FNV

Staking taxichauffeurs voor meer loon steeds waarschijnlijker

Bron: FNV

Nu ook de taxi-leden van CNV Vakmensen bereid zijn gevonden om actie te voeren voor meer loon, hebben CNV en FNV Taxi een ultimatum aan werkgeversorganisatie KNV gesteld. Er moet 3 procent meer loon bij, zo eisen de bonden. Als daar aanstaande woensdag om 06.00 uur geen gehoor aan is gegeven, staan er binnenkort taxi’s stil, zo wordt er gewaarschuwd.

Eigenlijk zou er nu al een nieuwe cao Taxivervoer van kracht moeten zijn. Werkgevers en werknemers werden het daar over eens en ook hun achterban stemde met de afspraken in. Bij het opstellen van de definitieve cao-teksten stuitten de partijen echter op een onoverbrugbaar verschil van mening. Een bijeenkomst om daar verder over te praten, werd geannuleerd. En daarmee werd de huidige cao automatisch voor een jaar verlengd.

3 procent meer loon

Daar komen de vakbonden tegen in opstand, want de cao voorziet niet in meer salaris. De bonden proberen momenteel in zo’n beetje alle sectoren meer loon te realiseren. De taxibranche is een voorbeeld van een bedrijfstak waar de lonen de laatste jaren nauwelijks stegen. Vorige week peilde FNV Taxi de actiebereidheid van zijn leden; de afgelopen dagen deed CNV Vakmensen dat. In beide gevallen toonden de leden zich bereid om tot actie over te gaan als de werkgevers de lonen niet met 3 procent willen verhogen.

Welke acties dat zijn, wordt niet specifiek benoemd. Maar er wordt wel gehint naar het neerleggen van het werk. De werkgevers in de straattaxi, huisartsenpostvervoer, het leerlingen- en zorgvervoer hebben woensdag 11 oktober om 06.00 uur om in te gaan op de eis van 3 procent meer loon. “Doen ze dat niet, dan zullen alle taxibedrijven en de opdrachtgevers vanaf dat moment rekening moeten houden met acties”, zegt Minke Jansma, bestuurder FNV Taxi.

Brood op de plank

“In de afgelopen 25 jaar is er in de taxisector nooit gestaakt voor de cao. De loyaliteit naar de klanten en cliënten is groot. Het is veelzeggend dat de werknemers in de branche nu wel in actie komen, het water staat menig taxichauffeur aan de lippen”, aldus FNV Taxi. Jansma: “Ze betreuren het ongemak voor hun cliënten, maar al willen ze nog zo graag, uiteindelijk zal ook bij hun brood op de plank moeten komen.”

FNV trekt in het ultimatum samen op met CNV Vakmensen. “Als de werkgevers niet snel met een loonsverhoging over de brug komen, staan er binnenkort taxi’s stil”, waarschuwt CNV-onderhandelaar Agostino di Giacomo Russo alvast.

KNV Taxi kiest ervoor om op dit moment niet publiekelijk op de ontwikkelingen in te gaan.

Workshop op Taxi Expo

Tijdens Taxi Expo 2017 wordt overigens een workshop over de cao Taxivervoer verzorgd door Henk van Gelderen en Remco Wasser van Sociaal Fonds Taxi. Zij leggen de stand van zaken uit en beantwoorden vragen van de deelnemers. Meld je nu aan voor deelname (gratis voor mensen uit de taxibranche) en kies meteen de workshop(s) die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

33 reacties op “Staking taxichauffeurs voor meer loon steeds waarschijnlijker”

Peter Scherf|06.10.17|13:17

tuurlijk, doen jullie goed. Het gaat geweldig in het personenvervoer !! Maar dan niet huilen als bedrijven omvallen en je ineens zonder werk zi, he

Jeroen van Amstel|06.10.17|13:32

Veel succes! gelukkig staat er bij ons niets stil en Peter Scherf, ik sluit me bij jou aan…

Jan van den Hoek|06.10.17|13:39

De chauffeurs doen er beter aan om hun vak te beschermen, vrijwilligers centrales doen ziekenvervoer voor 5,- per persoon en 0,29 cent de kilometer dat is dan 4 personen 20,00 en 1,16 de kilometer mooi toch met een bijstandsuitkering en dat allemaal zonder premie of belasting, nou wilt U er een zootje bij hebben nou dan mag U binnen kort ook vrijwilliger worden, daar moet de FNV zich nou eens sterk voor maken samen met de werkgevers organisatie en dan eens preten over een normaal loon

Borf Timsius|06.10.17|13:48

Tja. Je hebt nu eenmaal goede en slechte ondernemer! Je hebt nu eenmaal goede en slechte chauffeurs! En je hebt goede en slechte omzet. Als je dan te hebberig en inhalig bent naar welke omzet dan ook, loop je vanzelf tegen de verkeerde omzet aan. En dan kun je inderdaad, zelfs als goede ondernemer met goede chauffeurs, niet meer naar behoren betalen.

Hans Vogels|06.10.17|13:50

indien ALLE werkgevers zouden weigeren onder de prijs in te schrijven zouden ze niet moeilijk hoeven doen over 3% loonsverhoging maar nee ze concurreren elkaar liever kapot. Waarom zou het personeel niet een fatsoenlijk loon mogen verdienen en eisen?? Het word hoog tijd dat het personeel zich gaat verzetten tegen de angstcultuur die heerst in de taxi sector!

Duco Douwstra|06.10.17|13:58

Chauffeurs willen niet staken omdat zij ook wel zien dat de tarieven door achterlijke aanbestedingen zo uitgekleed zijn,dat het bedrijf nauwelijks meer loon kan betalen, omdat het bedrijf anders failliet gaat.En dan mogen de chauffeurs met een uitkering hetzelfde werk gaan doen als vrijwilliger,waar deze stichtingen nergens aan hoeven te voldoen en de directeur toch met een salaris van € 95000,00 p.j. naar huis gaat, zoals in Doorn en omgeving. Doe daar eens iets aan FNV, SFT enz. oogkleppen weg

Karin Roest|06.10.17|14:17

Peter Scherf Wat moeten de chauffeurs dan doen? Moeten zij straks langs de voedselbank terwijl ze een baan hebben. Volg u het nieuws wel? Er zijn dingen die behoorlijk duurder gaan worden zoals de btw verhoging op voedsel energie enzenzenz Hoe moeten taxichauffeurs dat gaan betalen als zij elk jaar maar op de nullijn blijven staan? Werken moet wel lonen hoor en dat doet het eigenlijk al lang niet meer als taxichauffeur.

Karin Roest|06.10.17|14:23

Duco Douwstra Hoe weet u dat nou weer dat ze niet willen staken? Heeft u het aan alle chauffeurs gevraagd of bent u soms helderziende?

Ik denk dat het heel anders zit ik denk dat ze niet durven te staken.
Ik weet dat ook bij het bedrijf waar ik werk chauffeurs hun mond moeten houden en gewoon moeten rijden en meer niet.

Karin Roest|06.10.17|14:28

Duco Douwstra Ook spreekt u voor mij met chauffeurs. Ik bepaal zelf wel of ik ga staken of niet. En dat is niet aan u

Peter|06.10.17|14:39

Ben ik blij dat ik mijn bedrijf 1 mei dit jaar hebt beëindigd. Met de uurvergoedingen die betaald werden was een salaris verlaging eerder een regel (beginnende chauffeurs tegen het laagste uurtarief aannemen) want iedere cao loonsverhoging was al een aanslag op het totale budget. Dus vrienden van het FNV en consorten gaat u lekker staken en helpt uw leden naar de gallemiessen!!
Groeten en de mazzel en brogum. Uw voormalig werkgever Star-Tax

Johan Jacobs|06.10.17|17:19

Peter,jij was zeker ook een werkgever die voor een habbekrats (onder de prijs) reed, zelf wel voldoende inkomen??!! Maar chauffeurs, nee, die moeten eerder minder gaan verdienen. Sorry, Peter, chauffeurs verdienen veel, maar krijgen het niet!!
!

Peter|06.10.17|17:39

Beste Johan
mijn privé inkomen was lager dan het gemiddelde salaris van mijn chauffeurs nadat in Den Haag de aanbesteding van HTM Special naar Connexxion ging moest ik een keuze maken of iedereen op straat gooien of doorgaan tegen een prijs waarvan de honden geen brood lusten ik heb de keuze gemaakt en moest noodgedwongen na 18 maanden mijn bedrijf stoppen. Dus inschrijven was niet aan de orde als onderaannemer het was slikken of stikken ik heb niets gewonnen en mijn verliezen beperkt gehouden

Peter|06.10.17|18:22

En nu ik zie wat er gaande is in taxiwereld ben ik er niet rouwig om.
En prijs ik mijzelf gelukkig dat de schade beperkt is gebleven.

Groetjes Peter

Petrus PK Kerstens|06.10.17|18:32

De winst en omzet is geen zaak voor de werknemer, daar dient de werkgever voor te zorgen. De taxichauffeur gewoon een behoorlijk salaris.
Nu de zaak toch plat gaat, gewoon vol er in gaan.
Dus 10 % salarisverhoging
100 % toeslag op feestdagen
15 % onregelmatigheidslag

Karin Roest|06.10.17|23:42

Petrus PK Kerstens Helemaal mee eens.En doe er gelijk een paar euro bij voor de onkosten voor de telefoon die wij nooit vergoed krijgen.

Peter Scherf|07.10.17|08:33

Karin Roest, ja ik volg het nieuws.Dat alles duurder wordt is niet iets van gisteren, dat is mijn/jouw hele leven al zo. Heb jij je wel eens verdiept in de kosten die een taxi ondernemer heeft met alle regeltjes waar ook jij prima van op de hoogte bent ? Op het moment dat je beslist om taxichauffeur te worden, kan je er vanuit gaan dat je geen miljonair gaat worden. Misschien moet je iets anders gaan doen ipv het bedrijf die jouw salaris verzorgt naar de gallemiezen te helpen. Is dat een idee ?

Karin Roest|07.10.17|09:39

Peter Scherf

Ja wat moet ik daar mee? de kosten die een taxi ondernemer heeft die gaan mij niets aan en die hoef ik ook niet te weten ik wil ze niet eens weten Ik werk voor mijn eigen centen en niet om mijn baas rijk te laten worden.Mijn baas heeft ook geen medelijd met mij als ik elke maand mijn vaste lasten moet betalen.

En dan nog iets beschuldig jij nou dat de taxi chauffeurs de schuldige zijn als ze door een beetje meer loon omvallen? En Dat het dan de schuld van de taxichauffeurs is?

Johan Jacobs|07.10.17|09:47

Beste Peter, duidelijk hoe jij het nu uitlegt. Echter je vorige bericht was wat negatief richting rijdend personeel. Ook wij als chauffeur hebben het niet breed. Ook als werkgever is het niet altijd gemakkelijk, maar dat is dus een gevolg van het feit, dat overheden vaak een te lage prijs krijgen aangeboden en aanvaarden. Ergens moet het besef komen dat kwaliteit niet voor niets kan!!

Karin Roest|07.10.17|09:47

Peter Scherf

Als ze door een beetje meer loon al omvallen dan hebben ze iets niet goed gedaan en is er iets knap mis

En de meeste taxichauffeurs weten ook wel wat er niet goed gaat.
Wat jij nu doet is het probleem bij de taxichauffeurs neeleggen zij kunnen er niets aan doen dat bedrijven onder de prijs gaan rijden.

Taxi Volendam|07.10.17|12:52

Gevolgen van de verplichte aanbestedingen door de overheid zien we nu.
O.a geen geld voor een fatsoenlijk salaris.
Daarnaast gedoogd de overheid allerlei z.g. door vrijwilligers gereden vervoersdiensten.
Het Taxibedrijf in de regio legt daardoor het loodje.
Er moet vanzelfsprekend een goed salaris betaald worden.
Dat gaat niet zonder het overheidsbeleid aan te pakken.
Met alleen salaris verhogen en het huidige beleid zitten we in een sackgasse waardoor de chauffeursbaan geen toekomst heeft.

Nel C|07.10.17|16:56

Ik geef de chauffeurs groot gelijk dat ze gaan staken erzijn in de regio Venlo Venray taxibedrijven die de chauffeurs als ze moeten wachten bv bij een ziekenhuis of zo dus verplicht wachten semafoor die tijd geen salaris krijgen wachttijd is toch werktijd krijg die tijd niet ga dan naar huis de taxiwereld is helemaal een rotte appel

Eric van Dulst|07.10.17|21:19

Er zijn genoeg bedrijven op te noemen die absoluut niet inschrijven onder de prijs. Er zijn gemeenten die kwaliteit willen voor hun burgers.
Mijn advies zou zijn aan de bedrijven,steek de koppen bij elkaar,net zoals bij de cao onderhandelingen en spreek af niet meer onder de kostprijs plus wat winst in te schrijven. De inschrijvingen zullen dan dichter bij elkaar liggen kwam prijs.Dat zal wat koppen kosten helaas. Het zuinigste bedrijf zal winnen.

John Karim Oort|08.10.17|05:17

Als de vakbonden nou ook even de onregelmatigheidstoeslagen voor weekenddiensten, avond- en nachtdiensten in de CAO doet terugkeren.
Ik ontvang nu net zoveel salaris als mijn collega die uitsluitend dagdiensten werkt.

Karin Roest|08.10.17|09:56

John Karim Oort

Ik geef je groot gelijk hoor volgens mij is de taxi cao de enige van alle cao waar je niet beloond word voor onregelmatige diensten te werken.

Eigenlijk is het schande en te gek voor woorden

Taxi Volendam|08.10.17|19:33

Beste Karim,
Je kan natuurlijk de ondernemer de schuld geven en zeggen dat ze niet te laag moeten inschrijven.
Je kan ook jou en al je collega’s de schuld geven doordat ze voor te weinig loon rijden.
Daarmee geef je je werkgever de kans goedkoop in te schrijven.
Een beter betaalde baan nemen ben je toch vrij in.
Vrijwilligers busjes landelijk blokkeren is ook niet verkeerd om aandacht van de media te krijgen.
Er moet iets gebeuren om de salarissen op orde te krijgen.

Folkert Bergsma|09.10.17|09:00

Wat mij betreft hebben de chauffeurs die voor Connexxion ( of in opdracht van Connexxion ) rijden zeker weten recht op een loonsverhoging. Toen ik onlangs een Schiphol – taxi bij hen bestelde; zag ik dat ze de prijs met maar liefst 62 % verhoogd hebben……….

Hennie Peters|09.10.17|10:43

En daar komt bij als je 160 uur werkt dat je de eerste 30 uur kan weg rekenen voor je eigen reiskosten

Paul Dijkhuizen|09.10.17|12:23

Hogere lonen = hogere kosten = hogere taxiprijzen (of lagere winstmarges, minder banen, hogere werkdruk etc.) en dat bovenop de straks al 3% hogere taxiprijzen (Btw naar 9% zodat dividendbelasting afgeschaft kan worden)… Dat betekend straks dat de overheid en verzekeringsmaatschappijen meer voor vervoer zouden moeten gaan betalen, en dat zorgt dan voor hogere belastingen en premies, dat wil men niet dus zal het draagvlak voor vrijwilligers toenemen. Mooi, blijft er meer over voor beleggers!

Richard te Brinke|10.10.17|08:53

Ik werk zelf bij een bedrijf dat financieel gezond is en niet voor een habbekrats inschrijft. De opdrachten worden voornamelijk gewonnen op kwaliteit. Wat betreft het uitbetalen heb ik in de 12,5 jaar dat ik er werk nog nooit problemen gehad. Krijg gewoon doorbetaald bij wachten ziekenhuis etc. En ook de tijd die ik nodig heb naar huis of van huis naar de eerste klant krijg ik gewoon betaald. Minus 15 minuten ww-verkeer.

Willem van Poelgeest|10.10.17|09:20

Ik hoor niemand over de fooi wat ze ontvangen ?
Doe dat in een potje en daar is je 3 procent ;)

Pierre van Aert|10.10.17|09:40

Waar is de tijd, dat we in één maand net zo veel fooi kregen, als dat we salaris hadden ?
Dat salaris was trouwens gewoon het minimum loon van de gewone ongeschoolde arbeider.

Karin Roest|10.10.17|10:40

Willem van Poelgeest Fooi? Volgens mij leeft u nog in het verleden fooi is er bijna niet meer bij.

Richard te Brinke|10.10.17|11:14

Ik leef net als vele anderen in het heden. Ik rij voornamelijk wmo vervoer en ziekenfonds. En in de maand krijg ik toch zo’n €75,00 fooi. We leven nu in een tijdperk dat mensen pinnen of op rekening rijden. Let wel dat het GEEN VERPLICHTING is voor klanten om fooi te geven. Dus wees blij net wat je krijgt. Ik kan van die €800-€900 per jaar leuke dingen doen!