Mercedes-Benz E-Klasse

Opnieuw recordjaar voor Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft opnieuw een recordjaar achter de rug. In totaal wist Mercedes-Benz vorig jaar bijna 2,3 miljoen voertuigen te verkopen, een groei van 9,9 procent ten opzichte van 2016. De nieuwste E-klasse speelde een belangrijke rol in het succes van 2017.

De nieuwste variant van de E-klasse kwam in 2016 op de markt staat onder meer voor meer veiligheid en een zeker mate van autonoom rijden. Later in 2016 werd ook de Estate-versie van de E-klasse gelanceerd, die comfort en kwaliteit aan uitstraling en laadvermogen koppelt. En in november kwam de speciale taxiversie van de E-klasse op de markt. Voor de nieuwe E-klasse was 2017 het eerste volledige jaar waarin ze werden verkocht en dat had zo zijn invloed op de resultaten. Met name het einde van 2017 bracht veel goeds: het was zowel het beste vierde kwartaal als de beste decembermaand ooit voor de autofabrikant met hoofdkantoor in Stuttgart.

Veel vraag

De rol van de E-klasse in al dat succes was met meer dan 350.000 verkochte exemplaren aanzienlijk. Ook voor dit model zijn daarmee alle verkooprecords gebroken. Maar er was in 2017 ook veel vraag naar de SUV’s van Mercedes-Benz. De teller stond op 31 december op meer dan 800.000 verkochte exemplaren in dit inmiddels grootste segment. De C-klasse bleef ook in 2017 een bestseller en ook het sportmerkt van Mercedes-Benz, AMG, had met 130.000 verkochte exemplaren een geweldig jaar. Voor het eerst kwamen de verkopen boven de 100.000 per jaar, en meteen zeer ruim.

Verder bouwen op succes

Het was al de zevende keer op rij dat Mercedes-Benz een recordjaar noteerde. En 2017 was het tweede jaar op rij dat Mercedes-Benz het best verkopende automerk in het hoge segment ter wereld was. In totaal werden er in 2017 ruim 2,4 miljoen voertuigen bij klanten afgeleverd. De fabrikant ziet het succes bovendien niet als een eindpunt, maar als iets om verder op te bouwen. Het is de bedoeling om een belangrijke rol te spelen in de toekomst van mobiliteit. Daarvoor hanteert het bedrijf de CASE-strategie: Connected, Autonomous, Shared & Services en Electric. In de combinatie van deze aspecten ziet Mercedes-Benz het optimale totaalpakket voor zijn klanten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.