Rolstoelbussen

KNV niet blij met aparte keuring rolstoelliften

Bron: TaxiPro (VK)

Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is niet te spreken over het besluit dat de keuring van liftplateaus in rolstoelbussen voortaan niet meer onder de APK valt. KNV vindt de verandering niet nodig, maar betreurt het ook dat er niet eerst met de rolstoelvervoerders is overlegd.

De RDW liet onlangs weten dat de keuring van liftplateau’s voor rolstoeltaxi’s per 20 mei geen onderdeel meer uitmaakt van de Algemene Periodieke Keuring. KNV werd naar eigen zeggen met dat besluit geconfronteerd. “Een dergelijk besluit heeft praktische en financiële gevolgen voor veel leden van KNV Taxi en Zorgvervoer.” De brancheorganisatie vindt het dan ook jammer dat er niet eerst met die rolstoelvervoerders is overlegd, of met KNV als vertegenwoordiger van die bedrijven.

Schijnveiligheid

In een brief over dit onderwerp aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt KNV dat Nederland zo’n 11.000 rolstoelvoertuigen telt. De rolstoelliften van taxi’s wordt jaarlijks gekeurd tijdens de APK. Als het misgaat is dat altijd het gevolg van menselijk handelen en niet van falend materiaal, stelt KNV op basis van cijfers van Stichting Vast is Beter. Daarnaast is er de Code VVR, die een juiste omgang met rolstoelen en rolstoelgebruikers in taxi’s moet ondersteunen.

Nu valt de keuring van de liften echter niet meer binnen de APK. In plaats daarvan worden er gespecialiseerde bedrijven ingezet die ook kunnen oordelen over de arbo-technische aspecten. RAI Vereniging stelt dat er sprake zou zijn van schijnveiligheid omdat APK-keurmeesters alleen naar zaken als goede bevestiging en goed functioneren van de rolstoelliften kijken. Bovendien zouden deze keurmeesters onvoldoende technisch zijn onderlegd voor dit soort specialistische keuringen.

Kosten voor inkopers vervoer

Volgens KNV brengt het buiten de APK  om keuren van de rolstoelplateaus van zo’n 11.000 voertuigen vooral extra kosten met zich mee die op termijn voor rekening komen van partijen die het vervoer inkopen. De brancheorganisatie wil dan ook dat het besluit om dit deel van de keuring uit de APK te halen wordt opgeschort. Dan kan alsnog het overleg plaatsvinden met deskundigen uit de vervoersmarkt, wat volgens KNV tot het inzicht zal leiden dan de aparte keuring van de rolstoelliften niet nodig en onverstandig is.

Lees ook: Aparte keuring voor liftplateau rolstoelbus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

KNV niet blij met aparte keuring rolstoelliften | TaxiPro
Rolstoelbussen

KNV niet blij met aparte keuring rolstoelliften

Bron: TaxiPro (VK)

Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is niet te spreken over het besluit dat de keuring van liftplateaus in rolstoelbussen voortaan niet meer onder de APK valt. KNV vindt de verandering niet nodig, maar betreurt het ook dat er niet eerst met de rolstoelvervoerders is overlegd.

De RDW liet onlangs weten dat de keuring van liftplateau’s voor rolstoeltaxi’s per 20 mei geen onderdeel meer uitmaakt van de Algemene Periodieke Keuring. KNV werd naar eigen zeggen met dat besluit geconfronteerd. “Een dergelijk besluit heeft praktische en financiële gevolgen voor veel leden van KNV Taxi en Zorgvervoer.” De brancheorganisatie vindt het dan ook jammer dat er niet eerst met die rolstoelvervoerders is overlegd, of met KNV als vertegenwoordiger van die bedrijven.

Schijnveiligheid

In een brief over dit onderwerp aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt KNV dat Nederland zo’n 11.000 rolstoelvoertuigen telt. De rolstoelliften van taxi’s wordt jaarlijks gekeurd tijdens de APK. Als het misgaat is dat altijd het gevolg van menselijk handelen en niet van falend materiaal, stelt KNV op basis van cijfers van Stichting Vast is Beter. Daarnaast is er de Code VVR, die een juiste omgang met rolstoelen en rolstoelgebruikers in taxi’s moet ondersteunen.

Nu valt de keuring van de liften echter niet meer binnen de APK. In plaats daarvan worden er gespecialiseerde bedrijven ingezet die ook kunnen oordelen over de arbo-technische aspecten. RAI Vereniging stelt dat er sprake zou zijn van schijnveiligheid omdat APK-keurmeesters alleen naar zaken als goede bevestiging en goed functioneren van de rolstoelliften kijken. Bovendien zouden deze keurmeesters onvoldoende technisch zijn onderlegd voor dit soort specialistische keuringen.

Kosten voor inkopers vervoer

Volgens KNV brengt het buiten de APK  om keuren van de rolstoelplateaus van zo’n 11.000 voertuigen vooral extra kosten met zich mee die op termijn voor rekening komen van partijen die het vervoer inkopen. De brancheorganisatie wil dan ook dat het besluit om dit deel van de keuring uit de APK te halen wordt opgeschort. Dan kan alsnog het overleg plaatsvinden met deskundigen uit de vervoersmarkt, wat volgens KNV tot het inzicht zal leiden dan de aparte keuring van de rolstoelliften niet nodig en onverstandig is.

Lees ook: Aparte keuring voor liftplateau rolstoelbus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.