Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten

Nederlandse taxichauffeurs houden vaker een deur open voor hun klanten en helpen vaker met het in- en uitladen van bagage. Ook zijn ze vaker in staat om geldige papieren te tonen, zoals kentekenbewijs en het APK-formulier. Dat blijkt uit controles op het TX-Keurmerk in het eerste half jaar van 2018. Ten opzichte van 2015 is het aantal TX-Keurmerkhouders meer dan verdubbeld. Uit dit alles leidt TX-Keur af dat de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland opnieuw is verbeterd.

TX-Keur ziet als onafhankelijke instantie toe op vakkundige chauffeurs en veilig en comfortabel taxivervoer. Uit de groei van het aantal keurmerken leidt TX-Keur af dat de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland eveneens is gestegen. Nederland heeft nu 1.890 keurmerkhouders die samen over 17.793 voertuigen beschikken. Schiphol, Rotterdam en Amsterdam herbergen de meeste bezitters van het TX-Keurmerk.

Klantgerichtheid

Alleen taxi’s die positief worden beoordeeld tijdens controles mogen het keurmerk voeren. Darvan vonden er in de eerste zes maanden van dit jaar 5.176 plaats. “Uit de maandelijkse controles in het eerste half jaar van 2018 blijkt dat taxichauffeurs een stap extra zetten voor hun passagiers door vaker deuren voor hen te openen en sluiten. Daarnaast bieden chauffeurs frequenter hulp aan bij het in- en uitladen van bagage dan in het eerste half jaar van 2017”, merkt TK-Keur op.

Klantgerichtheid is niet het enige waar naar is gekeken. Er zijn ook andere kwaliteitsaspecten bekeken. “Over de gehele linie is het aantal minpunten in de eerste helft van 2018 ten opzichte van vorig jaar gedaald met een percentage van 2 procent. Het grootste aandachtspunt dat uit de kwartaalevaluatie naar voren kwam, is het kunnen tonen van geldige papieren. Dit betreft zowel kentekenbewijs als APK-formulier.”

Actieve controles

“De stijging van het aantal keurmerkhouders betekent dat er een hogere kwaliteit gewaarborgd wordt.  Deze resultaten geven een mooi tegengeluid in het overheersend kritische beeld van de taxibranche”, stelt Reinout Böggemann, voorzitter van TX-Keur. “Het aantal taxibedrijven in Nederland is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. In deze volle markt is het extra uitdagend en belangrijk om je te blijven onderscheiden. TX-Keur helpt taxibedrijven hierbij en controleert actief op kwaliteit om de gestelde kwaliteitsstandaard te waarborgen. Kwaliteit strekt verder dan de staat van het voertuig alleen, het draait om de ritbeleving van de reiziger. Chauffeurs spelen hierin een cruciale rol. Het is goed om te zien dat zij zich dienstverlenend opstellen.”

TX-Keur op Taxi Expo 2018

Namens TX-Keur verzorgt Böggemann op donderdag 11 oktober een presentatie tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. In het workshopprogramma van Taxi Expo 2018, dat op dezelfde dag plaatsvindt, neemt bestuurslid Marcel Chandrikapersad een sessie over ritbeleving als pijler van kwaliteit voor zijn rekening. Deelname aan de vakbeurs en workshops is gratis voor taxibedrijven en overheden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten”

Jorg|08.09.18|07:51

“Het grootste aandachtspunt dat uit de kwartaalevaluatie naar voren kwam, is het kunnen tonen van geldige papieren. Dit betreft zowel kentekenbewijs als APK-formulier.”

Zo dan, daar heb je wel een keurmerk voor nodig.
Je zal maar in een taxi zitten waarvan de chauffeur dit niet kan.

Ruben Brandenburg|10.09.18|12:39

nou voor deze punten heb ik echt geen TX keurmerk voor nodig, dit zijn toch de normaalste zaken wat je doet de deur netjes ophouden koffers er in doen je papieren heb je altijd bij je, wat een gezwets is dit, als je dit allemaal niet doet of bij je hebt wordt dan lekker verkeersregelaar of zo iets,

Helemaal met Ruben eens.

Jac Janssen|13.09.18|10:26

het tonen van wederzijds respect is wat er gelden moet ,van chauffeur naar klant en van klant naar chauffeur . dan zou de wereld al weer een stuk beter uitzien.ikbedoelmaar

Albert Lasschuit|14.09.18|04:33

Jorg als hij dat niet kan is hij meer een snorder in mijn ogen

vrd grt albert

Albert Lasschuit|14.09.18|04:35

Jorg als hij dat niet kan is hij meer een snorder

vrd grt albert

Jorg|14.09.18|10:13

Albert de strekking van mijn opmerking is spottend bedoeld, alsof je zonder het TX keurmerk geen kwaliteit en het populaire “ritbeleving” kan bieden, en dan nog ik denk dat de gemiddelde snorder gewoon zijn kentekenbewijs en apk formulier kan laten zien hoor.
Heb jij zelf een keurmerk zo ja waarom en ben je er een betere chauffeur door geworden, zo nee waarom geen keurmerk?

Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten | TaxiPro

Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten

Nederlandse taxichauffeurs houden vaker een deur open voor hun klanten en helpen vaker met het in- en uitladen van bagage. Ook zijn ze vaker in staat om geldige papieren te tonen, zoals kentekenbewijs en het APK-formulier. Dat blijkt uit controles op het TX-Keurmerk in het eerste half jaar van 2018. Ten opzichte van 2015 is het aantal TX-Keurmerkhouders meer dan verdubbeld. Uit dit alles leidt TX-Keur af dat de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland opnieuw is verbeterd.

TX-Keur ziet als onafhankelijke instantie toe op vakkundige chauffeurs en veilig en comfortabel taxivervoer. Uit de groei van het aantal keurmerken leidt TX-Keur af dat de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland eveneens is gestegen. Nederland heeft nu 1.890 keurmerkhouders die samen over 17.793 voertuigen beschikken. Schiphol, Rotterdam en Amsterdam herbergen de meeste bezitters van het TX-Keurmerk.

Klantgerichtheid

Alleen taxi’s die positief worden beoordeeld tijdens controles mogen het keurmerk voeren. Darvan vonden er in de eerste zes maanden van dit jaar 5.176 plaats. “Uit de maandelijkse controles in het eerste half jaar van 2018 blijkt dat taxichauffeurs een stap extra zetten voor hun passagiers door vaker deuren voor hen te openen en sluiten. Daarnaast bieden chauffeurs frequenter hulp aan bij het in- en uitladen van bagage dan in het eerste half jaar van 2017”, merkt TK-Keur op.

Klantgerichtheid is niet het enige waar naar is gekeken. Er zijn ook andere kwaliteitsaspecten bekeken. “Over de gehele linie is het aantal minpunten in de eerste helft van 2018 ten opzichte van vorig jaar gedaald met een percentage van 2 procent. Het grootste aandachtspunt dat uit de kwartaalevaluatie naar voren kwam, is het kunnen tonen van geldige papieren. Dit betreft zowel kentekenbewijs als APK-formulier.”

Actieve controles

“De stijging van het aantal keurmerkhouders betekent dat er een hogere kwaliteit gewaarborgd wordt.  Deze resultaten geven een mooi tegengeluid in het overheersend kritische beeld van de taxibranche”, stelt Reinout Böggemann, voorzitter van TX-Keur. “Het aantal taxibedrijven in Nederland is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. In deze volle markt is het extra uitdagend en belangrijk om je te blijven onderscheiden. TX-Keur helpt taxibedrijven hierbij en controleert actief op kwaliteit om de gestelde kwaliteitsstandaard te waarborgen. Kwaliteit strekt verder dan de staat van het voertuig alleen, het draait om de ritbeleving van de reiziger. Chauffeurs spelen hierin een cruciale rol. Het is goed om te zien dat zij zich dienstverlenend opstellen.”

TX-Keur op Taxi Expo 2018

Namens TX-Keur verzorgt Böggemann op donderdag 11 oktober een presentatie tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. In het workshopprogramma van Taxi Expo 2018, dat op dezelfde dag plaatsvindt, neemt bestuurslid Marcel Chandrikapersad een sessie over ritbeleving als pijler van kwaliteit voor zijn rekening. Deelname aan de vakbeurs en workshops is gratis voor taxibedrijven en overheden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten”

Jorg|08.09.18|07:51

“Het grootste aandachtspunt dat uit de kwartaalevaluatie naar voren kwam, is het kunnen tonen van geldige papieren. Dit betreft zowel kentekenbewijs als APK-formulier.”

Zo dan, daar heb je wel een keurmerk voor nodig.
Je zal maar in een taxi zitten waarvan de chauffeur dit niet kan.

Ruben Brandenburg|10.09.18|12:39

nou voor deze punten heb ik echt geen TX keurmerk voor nodig, dit zijn toch de normaalste zaken wat je doet de deur netjes ophouden koffers er in doen je papieren heb je altijd bij je, wat een gezwets is dit, als je dit allemaal niet doet of bij je hebt wordt dan lekker verkeersregelaar of zo iets,

Helemaal met Ruben eens.

Jac Janssen|13.09.18|10:26

het tonen van wederzijds respect is wat er gelden moet ,van chauffeur naar klant en van klant naar chauffeur . dan zou de wereld al weer een stuk beter uitzien.ikbedoelmaar

Albert Lasschuit|14.09.18|04:33

Jorg als hij dat niet kan is hij meer een snorder in mijn ogen

vrd grt albert

Albert Lasschuit|14.09.18|04:35

Jorg als hij dat niet kan is hij meer een snorder

vrd grt albert

Jorg|14.09.18|10:13

Albert de strekking van mijn opmerking is spottend bedoeld, alsof je zonder het TX keurmerk geen kwaliteit en het populaire “ritbeleving” kan bieden, en dan nog ik denk dat de gemiddelde snorder gewoon zijn kentekenbewijs en apk formulier kan laten zien hoor.
Heb jij zelf een keurmerk zo ja waarom en ben je er een betere chauffeur door geworden, zo nee waarom geen keurmerk?