TX

IIVN gaat zelfstandig verder met TX-inspecties

Sinds kort is IIVN actief als zelfstandige inspectie-instelling voor taxikeurmerk TX-Keur. Tot voor kort deed het bedrijf dit werk in opdracht, maar voortaan wordt dat werk helemaal in eigen beheer gedaan. Daarmee is IIVN de vierde partij die kwaliteitskeurmerken mag toekennen en de jaarlijkse inspecties van keurmerkhouders mag uitvoeren.

Al sinds de invoering van TX zijn de medewerkers van Inspectie Instelling ViAlex Nederland (IIVN) bij TX-inspecties betrokken, maar tot voor kort gebeurde dat in opdracht. Terry Bouhuizen van IIVN legt uit: “In de jaren sinds de invoering van TX is er veel veranderd. In de markt en bij TX, maar ook bij ons. Bij de start in 2003 bestond het bedrijf uit mijn ouders en mijzelf, nu werken we met zo’n twintig mensen. Voor ons was het daarom logisch om op het gebied van TX-Keur de stap te zetten van inspecteren in opdracht naar zelfstandige inspectie-instelling.”

Aan de eisen voldoen

De stichting achter TX-Keur heeft de regels van het keurmerk bedacht. Vervolgens is het aan onafhankelijke organisaties als IIVN om keurmerkhouders te inspecteren. Omdat dit nu niet meer in opdracht gaat, komt er voor het bedrijf uit Hoogvliet meer en ook ander werk bij kijken. Maar de inspecties zelf blijven hetzelfde. “Je kijkt dan naar een aantal zaken: is de chauffeur representatief, is de auto in orde en niet te oud, zijn de verzekeringen netjes afgesloten en de juiste opleidingen gevolgd en zo nog wat zaken die samenhangen met de kwaliteit waar het keurmerk voor staat”, aldus Bouhuizen.

Van bedrijven die het keurmerk verkrijgen, wordt ook regelmatig nagegaan of ze nog aan de eisen voldoen. Dat kan op twee manieren: met een inspectie of een controle. Het verschil is dat die laatste variant onaangekondigd is. Deze controles worden door TÜV gedaan. De inspectie is een jaarlijkse audit die door vier instellingen mag worden gedaan, waaronder sinds kort dus ook IIVN. Hoe de jaarlijkse inspectie in zijn werk gaat, hangt mede af van het soort bedrijf.

Nieuwe aanvraag indienen

“Tegenwoordig zijn heel veel zelfstandige taxiondernemers aangesloten bij een taxicentrale die zelf ook TX-Keur heeft. Het handigste is dan om op zo’n centrale meerdere inspecties te clusteren. Wie voldoet aan de eisen, krijgt of behoudt het keurmerk. Als dat niet lukt, krijgt de ondernemer in kwestie vier weken de tijd om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Lukt dat niet, dan wordt het taxibedrijf in kwestie voor een jaar geschorst. Na dat jaar kan er een nieuwe aanvraag worden ingediend.”

De volledige papierwinkel moet kloppen, dus onder meer de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, rijbewijs en chauffeurskaart. Maar om het TX-Keur te verkrijgen mag iemand bijvoorbeeld ook geen schulden bij de Belastingdienst hebben, tenzij daar een betalingsregeling voor is. Daarnaast moeten de verzekeringen op orde zijn en bepaalde opleidingen gevolgd. Uiteraard moet de taxi zelf in de juiste staat verkeren. 

Komt iets meer bij kijken

Terry Bouhuizen ziet in de praktijk dat het meestal goed gaat en dat de aanvrager het keurmerk krijgt of behoudt. “Ondernemers die het keurmerk voor het eerst aanvragen hebben vaak wel meer begeleiding nodig. Vaak komt er net iets meer bij kijken dan ze vooraf hadden ingeschat.” Als het niet lukt, hangt dat in de meeste gevallen samen met een schuld bij de Belastingdienst. “Daar loopt het nog wel eens op mis. Maar wie het keurmerk eenmaal heeft, weet doorgaans wat er nodig is om het te behouden en houdt zich daar ook aan”, aldus Bouhuizen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “IIVN gaat zelfstandig verder met TX-inspecties”

Jacques Wolff|05.02.19|10:42

Waar is de wettelijke verplichting/kader gebleven. Een taxichauffeur moet nu aan drie soorten inspectie’s accepteren en mijn vraag is is daar wettelijk kader van. Door de minister is een instantie wettelijk belast met de controle en handhaving. Van die andere twee (PlusOV en TX-keurmerk) in de regio is het nog maar de vraag of dat je ze moet toelaten. Voor de goede orde, er moet gecontroleerd en gehandhaafd worden. Dat is niet aan de orde.

Peter Vriens|05.02.19|14:32

Is er misschien meer behoefte aan een keurmerk voor opdrachtgevers en overheden ?
Opdrachtgevers willen hoge eisen O.k, maar er niet voor betalen gaat niet.
Er is een verplichtte APK keuring voor de taxi, of kan ieder keur bedrijf zijn eigen eisen gaan stellen? Wat is er mis met een oudere auto/Taxi met weinig km op de teller?
Het gaat er om dat de auto veilig en schoon is zoals b.v.een Boeing of treinstel in bedrijf van 30 jaar oud. Onzinnige regels en onkosten zijn er al te veel!

Holland Taxi Peter Walgreen|06.02.19|00:25

Er moeten ook bepaalde opleidingen gevolgd worden, wat voor opleidingen zijn dat dan?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.