Geert Kloppenburg

‘De taxibranche moet veel proactiever zijn’

Bron: Geert Kloppenburg

De Tuk Tuk Company wilde, onder meer, de korte ritjes gaan verzorgen die veel taxichauffeurs liever niet rijden. Mede-oprichter Geert Kloppenburg bracht recent een boek uit over die avontuurlijke tijd. Als adviseur van overheden en vervoerders op het gebied van duurzame bereikbaarheid ziet hij volop mogelijkheden voor de taxi, maar tegelijkertijd is hij kritisch. “De branche moet nog veel meer uitdragen waar de taxi wél voor nodig is.”

Een tuk tuk is een gemotoriseerd voertuig, ontworpen om mensen mee te vervoeren. In Thailand en diverse andere Aziatische landen zijn ze heel gangbaar. In Nederland niet. Toch zag Geert Kloppenburg mogelijkheden om wat tegenwoordig de ‘last mile’ heet met tuk tuks in te vullen. Van het station naar het strand in Zandvoort, bijvoorbeeld. Maar ook voor de korte taxiritjes in Amsterdam die de meeste taxichauffeurs liever niet rijden. En dat alles met een voertuig dat potentie had op het gebied van elektrificering.

Geen concurrent van de taxi dus, maar een aanvulling op de taxi. Een korte rit voor weinig geld én de mogelijkheid om de voertuigen voor reclame-uitingen te gebruiken en op evenementen in te zetten. Samen met compagnon en vriend Martijn Beversluis begon Geert Kloppenburg in 2004 aan dit avontuur. Het vinden van een producent en het importeren van de tuk tuks bleek nogal een opgave, net als ze goedgekeurd krijgen om in Nederland de weg op te mogen.

Standplaats Amsterdam Centraal

En dan nog dit: het waren geen taxi’s. Er hoefden geen blauwe kentekenplaten op en de chauffeurs hadden geen taxipapieren nodig. Geert Kloppenburg had het prima gevonden als dat wel zo was, maar volgens de toen geldende regels hoefde het niet. Al vrij vroeg in het bestaan van de Tuk Tuk Company begaf Kloppenburg zich met een voertuig naar de standplaats bij Amsterdam Centraal. Daar vandaan reed hij de korte ritjes die de taxichauffeurs niet zo nodig hoefden te rijden. Op de standplaats was er vooral veel belangstelling voor wat hij had bedacht.

Tekst loopt door onder de foto

Kloppenburg en BeversluisMartijn Beversluis (links) en Geert Kloppenburg

“Ik ben er inderdaad gaan staan, maar ik ben ook gesprekken gaan voeren. Er is vaak een onredelijk soort angst voor taxichauffeurs maar ze vreten je echt niet op. Dus ik heb gewoon uitgelegd wat ik van plan was en gevraagd wat zij daar van vonden. Dat deed ik op die standplaats en daarvoor al eens in een eetcafé waarvan ik wist dat er veel TCA-chauffeurs kwamen. Zo hoor en snap je wat er speelt, doe je echte marktkennis op.”

Klein beginnen

Hoewel het op zich prima liep en Kloppenburg van de landelijke overheid toestemming had om zijn ding te doen, bleken de plaatselijke taxiregels in Amsterdam uiteindelijk een struikelblok. Daaruit trok hij onder meer de conclusie dat je nieuwe mobiliteitsconcepten beter klein kunt starten, dus niet in de hoofdstad. In Zandvoort trof hij bij gemeente en ondernemers wél het begrip en de ondernemersgeest die volgens hem nodig zijn om van een concept als last mile-vervoer met exotische voertuigen een succes te maken. 

“Om het allemaal niet te ambtelijk te maken, werd besloten: híer is de taxistandplaats, dáár mogen de tuk tuks staan. Destijds waren hier vijf taxibedrijven actief. Met vier daarvan konden we prima door een deur, omdat we altijd netjes hebben gehandeld. Alles vooraf aankondigen en uitleggen, maar ook klanten voor de wat langere ritten doorverwijzen naar de taxi’s. En als onze mensen als een gek reden of veel te lange dagen maakten, dan namen we afscheid van ze.”

Meer volume in taxivervoer

Hoewel de Tuk Tuk Company formeel geen taxivervoer verzorgde, had Kloppenburg wel veel met die sector te maken en verdiepte hij zich er intensief in. Dat bracht hem tot bepaalde inzichten. Zo kampt taxivervoer volgens hem met een enorm onbenut potentieel. “Taxi’s zouden veel meer gedeeld moeten worden, met name in steeds drukkere steden. Korte ritten voor meerdere personen tegelijk, liefst met een elektrisch voertuig. Mits de stoelen in die taxi’s bezet zijn, is dat echt een topproduct. Er ontstaat dan meer volume in taxivervoer, waardoor de ritprijs omlaag kan. En dan hoeft de taxichauffeur niet meer uren op die ene lange rit te wachten, want dat werkt niet meer.”

Tekst loopt door onder de foto

Tuk Tuk Company

“Het taxivervoer moet dan wel worden geïntegreerd in een systeem met andere vormen van vervoer, zodat je met bijvoorbeeld je NS Business Card ook meteen die taxi of deelfiets kunt pakken vanaf Rotterdam Centraal”, vervolgt hij. “Daar zijn we al verdomd dicht bij, maar het is er nog niet. En dat hangt eigenlijk met name af van goede marketing die duidelijk maakt welke voordelen zo’n systeem heeft voor de gebruiker.”

Herkenbaar product

De ‘last mile’ is het marktsegment waar de Tuk Tuk Company op inspeelde. Maar de tuk tuks bleken, zoals bedacht, ook enorm waardevol voor marketingdoeleinden. Zo werden ze ingezet voor shuttlevervoer tijdens evenementen en deden ze het uitstekend als rijdende reclamezuil. Ook in marketing ziet Kloppenburg veel mogelijkheden voor de taxi. 

“Zorg dat je je van de rest onderscheidt, dus maak werk van die marketing. Geef je klant een gesponsorde snack mee, of een kortingsbon, of vervoer hem in een discotaxi. Zo zorg je voor een herkenbaar product waar de klant voor terugkeert. Je bent samen met die klant voor een bepaalde tijd in een kleine ruimte. Vaak ontstaat er een gesprek. En daar kan nog veel meer mee worden gedaan dan nu gebeurt.”

En tegelijk vraagt Kloppenburg zich soms af: wat heb je als consument eigenlijk aan een taxi? “Is die taxichauffeur nog nodig als je ook een deelauto met navigatie en steeds meer autonome functies kunt gebruiken? Dat is wel een essentiële vraag. In het buitenland, waar je zelf liever niet rijdt, is het nut van die taxi heel duidelijk. Voor zakelijk vervoer ook, want dan kun je onderweg werken. Heeft je gedronken? Neem de taxi. De taxibranche moet nog veel meer uitdragen waar de taxi wél voor nodig is, samen met het feit dat een taxirit leuk kan zijn.”

Blijven denken

De belangrijkste les die Kloppenburg met de Tuk Tuk Company leerde is al met al een simpele: kies een markt voor je product of dienst en ga aan de slag. “Je kunt van alles bedenken, maar pas als je het gaat doen, kom je er achter wat werkt en wat niet. En van daaruit kun je weer verder. Maar terwijl je iets doet, moet je ook volop aan het denken blijven. Alle informatie tot je nemen, alles navragen en lezen, vragen stellen, willen weten hoe het zit. Voor mij werkt het in elk geval zo.”

Tekst loopt door onder de foto

Tuk Tuk Company

En voor de taxibranche heeft hij ook nog wel een suggestie. “Ik mis toch vaak een proactieve houding, het denken richting de toekomst. Spelers als Uber, ViaVan en Lyft hebben dat wel. Als taxiondernemer kun je ook zeggen: natuurlijk krijg ik die drie stoelen in mijn taxi gevuld, natuurlijk kan ik die samenwerking met de NS aangaan. Voor mij waren die tuk tuks een middel om te vernieuwen op het gebied van mobiliteit en daar heb ik ongelooflijk veel plezier in gehad.”

Tweede boek

De Tuk Tuk Company was geen standaard bedrijf, dus met het eerste van twee boeken over zijn ondernemersavontuur wilde Kloppenburg ook geen standaard managementboek aan het aanbod toevoegen. Voor het tweede boek zal dat ook niet gelden; dat verschijnt later dit jaar met als ondertitel ‘De onvermijdelijke ondergang van de Tuk Tuk Company’. Kloppenburg: “Ondernemen gaat ook over dingen die je niet had verwacht en zaken die misgaan, over fouten maken, dus dat staat allemaal in het boek. Maar ondanks dat alles was het vooral een ontzettend leuk en leerzaam avontuur. Ik zou het zo overdoen.”

Op de site van Geert Kloppenburg staat meer informatie over zijn boek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘De taxibranche moet veel proactiever zijn’”

Jorg|18.03.19|11:24

weer een die het allemaal weet.

Ton van Dalfsen|18.03.19|18:24

@ Jorg, Net als klanten, Ze komen en ze gaan. En dit soort mensen ook!!!!!

Jorg|18.03.19|20:54

Gelukkig maar Ton, deze man wil alleen zijn boek aan de man brengen, en maakt mij een beetje te vaak gebruik van de woorden “moet” en “moeten”.

Ton van Dalfsen|20.03.19|11:49

Dit soort mensen weten het allemaal mooi te vertellen. Het enige wat voor hun belangrijk is, Veel geld verdienen zonder enig verstand van hebben

‘De taxibranche moet veel proactiever zijn’ | TaxiPro
Geert Kloppenburg

‘De taxibranche moet veel proactiever zijn’

Bron: Geert Kloppenburg

De Tuk Tuk Company wilde, onder meer, de korte ritjes gaan verzorgen die veel taxichauffeurs liever niet rijden. Mede-oprichter Geert Kloppenburg bracht recent een boek uit over die avontuurlijke tijd. Als adviseur van overheden en vervoerders op het gebied van duurzame bereikbaarheid ziet hij volop mogelijkheden voor de taxi, maar tegelijkertijd is hij kritisch. “De branche moet nog veel meer uitdragen waar de taxi wél voor nodig is.”

Een tuk tuk is een gemotoriseerd voertuig, ontworpen om mensen mee te vervoeren. In Thailand en diverse andere Aziatische landen zijn ze heel gangbaar. In Nederland niet. Toch zag Geert Kloppenburg mogelijkheden om wat tegenwoordig de ‘last mile’ heet met tuk tuks in te vullen. Van het station naar het strand in Zandvoort, bijvoorbeeld. Maar ook voor de korte taxiritjes in Amsterdam die de meeste taxichauffeurs liever niet rijden. En dat alles met een voertuig dat potentie had op het gebied van elektrificering.

Geen concurrent van de taxi dus, maar een aanvulling op de taxi. Een korte rit voor weinig geld én de mogelijkheid om de voertuigen voor reclame-uitingen te gebruiken en op evenementen in te zetten. Samen met compagnon en vriend Martijn Beversluis begon Geert Kloppenburg in 2004 aan dit avontuur. Het vinden van een producent en het importeren van de tuk tuks bleek nogal een opgave, net als ze goedgekeurd krijgen om in Nederland de weg op te mogen.

Standplaats Amsterdam Centraal

En dan nog dit: het waren geen taxi’s. Er hoefden geen blauwe kentekenplaten op en de chauffeurs hadden geen taxipapieren nodig. Geert Kloppenburg had het prima gevonden als dat wel zo was, maar volgens de toen geldende regels hoefde het niet. Al vrij vroeg in het bestaan van de Tuk Tuk Company begaf Kloppenburg zich met een voertuig naar de standplaats bij Amsterdam Centraal. Daar vandaan reed hij de korte ritjes die de taxichauffeurs niet zo nodig hoefden te rijden. Op de standplaats was er vooral veel belangstelling voor wat hij had bedacht.

Tekst loopt door onder de foto

Kloppenburg en BeversluisMartijn Beversluis (links) en Geert Kloppenburg

“Ik ben er inderdaad gaan staan, maar ik ben ook gesprekken gaan voeren. Er is vaak een onredelijk soort angst voor taxichauffeurs maar ze vreten je echt niet op. Dus ik heb gewoon uitgelegd wat ik van plan was en gevraagd wat zij daar van vonden. Dat deed ik op die standplaats en daarvoor al eens in een eetcafé waarvan ik wist dat er veel TCA-chauffeurs kwamen. Zo hoor en snap je wat er speelt, doe je echte marktkennis op.”

Klein beginnen

Hoewel het op zich prima liep en Kloppenburg van de landelijke overheid toestemming had om zijn ding te doen, bleken de plaatselijke taxiregels in Amsterdam uiteindelijk een struikelblok. Daaruit trok hij onder meer de conclusie dat je nieuwe mobiliteitsconcepten beter klein kunt starten, dus niet in de hoofdstad. In Zandvoort trof hij bij gemeente en ondernemers wél het begrip en de ondernemersgeest die volgens hem nodig zijn om van een concept als last mile-vervoer met exotische voertuigen een succes te maken. 

“Om het allemaal niet te ambtelijk te maken, werd besloten: híer is de taxistandplaats, dáár mogen de tuk tuks staan. Destijds waren hier vijf taxibedrijven actief. Met vier daarvan konden we prima door een deur, omdat we altijd netjes hebben gehandeld. Alles vooraf aankondigen en uitleggen, maar ook klanten voor de wat langere ritten doorverwijzen naar de taxi’s. En als onze mensen als een gek reden of veel te lange dagen maakten, dan namen we afscheid van ze.”

Meer volume in taxivervoer

Hoewel de Tuk Tuk Company formeel geen taxivervoer verzorgde, had Kloppenburg wel veel met die sector te maken en verdiepte hij zich er intensief in. Dat bracht hem tot bepaalde inzichten. Zo kampt taxivervoer volgens hem met een enorm onbenut potentieel. “Taxi’s zouden veel meer gedeeld moeten worden, met name in steeds drukkere steden. Korte ritten voor meerdere personen tegelijk, liefst met een elektrisch voertuig. Mits de stoelen in die taxi’s bezet zijn, is dat echt een topproduct. Er ontstaat dan meer volume in taxivervoer, waardoor de ritprijs omlaag kan. En dan hoeft de taxichauffeur niet meer uren op die ene lange rit te wachten, want dat werkt niet meer.”

Tekst loopt door onder de foto

Tuk Tuk Company

“Het taxivervoer moet dan wel worden geïntegreerd in een systeem met andere vormen van vervoer, zodat je met bijvoorbeeld je NS Business Card ook meteen die taxi of deelfiets kunt pakken vanaf Rotterdam Centraal”, vervolgt hij. “Daar zijn we al verdomd dicht bij, maar het is er nog niet. En dat hangt eigenlijk met name af van goede marketing die duidelijk maakt welke voordelen zo’n systeem heeft voor de gebruiker.”

Herkenbaar product

De ‘last mile’ is het marktsegment waar de Tuk Tuk Company op inspeelde. Maar de tuk tuks bleken, zoals bedacht, ook enorm waardevol voor marketingdoeleinden. Zo werden ze ingezet voor shuttlevervoer tijdens evenementen en deden ze het uitstekend als rijdende reclamezuil. Ook in marketing ziet Kloppenburg veel mogelijkheden voor de taxi. 

“Zorg dat je je van de rest onderscheidt, dus maak werk van die marketing. Geef je klant een gesponsorde snack mee, of een kortingsbon, of vervoer hem in een discotaxi. Zo zorg je voor een herkenbaar product waar de klant voor terugkeert. Je bent samen met die klant voor een bepaalde tijd in een kleine ruimte. Vaak ontstaat er een gesprek. En daar kan nog veel meer mee worden gedaan dan nu gebeurt.”

En tegelijk vraagt Kloppenburg zich soms af: wat heb je als consument eigenlijk aan een taxi? “Is die taxichauffeur nog nodig als je ook een deelauto met navigatie en steeds meer autonome functies kunt gebruiken? Dat is wel een essentiële vraag. In het buitenland, waar je zelf liever niet rijdt, is het nut van die taxi heel duidelijk. Voor zakelijk vervoer ook, want dan kun je onderweg werken. Heeft je gedronken? Neem de taxi. De taxibranche moet nog veel meer uitdragen waar de taxi wél voor nodig is, samen met het feit dat een taxirit leuk kan zijn.”

Blijven denken

De belangrijkste les die Kloppenburg met de Tuk Tuk Company leerde is al met al een simpele: kies een markt voor je product of dienst en ga aan de slag. “Je kunt van alles bedenken, maar pas als je het gaat doen, kom je er achter wat werkt en wat niet. En van daaruit kun je weer verder. Maar terwijl je iets doet, moet je ook volop aan het denken blijven. Alle informatie tot je nemen, alles navragen en lezen, vragen stellen, willen weten hoe het zit. Voor mij werkt het in elk geval zo.”

Tekst loopt door onder de foto

Tuk Tuk Company

En voor de taxibranche heeft hij ook nog wel een suggestie. “Ik mis toch vaak een proactieve houding, het denken richting de toekomst. Spelers als Uber, ViaVan en Lyft hebben dat wel. Als taxiondernemer kun je ook zeggen: natuurlijk krijg ik die drie stoelen in mijn taxi gevuld, natuurlijk kan ik die samenwerking met de NS aangaan. Voor mij waren die tuk tuks een middel om te vernieuwen op het gebied van mobiliteit en daar heb ik ongelooflijk veel plezier in gehad.”

Tweede boek

De Tuk Tuk Company was geen standaard bedrijf, dus met het eerste van twee boeken over zijn ondernemersavontuur wilde Kloppenburg ook geen standaard managementboek aan het aanbod toevoegen. Voor het tweede boek zal dat ook niet gelden; dat verschijnt later dit jaar met als ondertitel ‘De onvermijdelijke ondergang van de Tuk Tuk Company’. Kloppenburg: “Ondernemen gaat ook over dingen die je niet had verwacht en zaken die misgaan, over fouten maken, dus dat staat allemaal in het boek. Maar ondanks dat alles was het vooral een ontzettend leuk en leerzaam avontuur. Ik zou het zo overdoen.”

Op de site van Geert Kloppenburg staat meer informatie over zijn boek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘De taxibranche moet veel proactiever zijn’”

Jorg|18.03.19|11:24

weer een die het allemaal weet.

Ton van Dalfsen|18.03.19|18:24

@ Jorg, Net als klanten, Ze komen en ze gaan. En dit soort mensen ook!!!!!

Jorg|18.03.19|20:54

Gelukkig maar Ton, deze man wil alleen zijn boek aan de man brengen, en maakt mij een beetje te vaak gebruik van de woorden “moet” en “moeten”.

Ton van Dalfsen|20.03.19|11:49

Dit soort mensen weten het allemaal mooi te vertellen. Het enige wat voor hun belangrijk is, Veel geld verdienen zonder enig verstand van hebben