Taxi NOF

De pieken en dalen van 25 jaar Taxi NOF

Foto’s aangeleverd door Taxi NOF

Taxi NOF viert dat het in 2019 een kwart eeuw dezelfde eigenaar heeft. In die periode is de taximarkt enorm veranderd en Taxi NOF moet daar tot op de dag van vandaag op inspelen. Jessica en Edwin van der Heiden vertellen in een interview met TaxiPro hoe ze dat doen.

Jessica van der Heiden werkte van jongs af aan in het garagebedrijf van haar ouders. Daarna was ze actief in andere bedrijfstakken om een kwart eeuw geleden haar entree in de taxisector te maken. “We kregen 25 jaar geleden de kans om de nieuwe eigenaars van Taxi NOF te worden. Die kans hebben mijn toenmalige man en ik meteen aangepakt, met mijn vader als stille vennoot”, legt Jessica van der Heiden uit.

Edwin van der Heiden is sinds zijn veertiende werkzaam in de taxisector. Hij begon veertig jaar terug als centralist en kroop zodra het kon zelf achter het stuur van de taxi. In de jaren daarna was hij onder meer mede-oprichter, bestuurslid en directeur van City-Tax in Den Haag en regiomanager bij Connexxion. Als zelfstandig ondernemer werkte hij voor diverse opdrachtgevers in het personenvervoer, waaronder Transvision en TCA. Verder stond hij mede aan de wieg van TX-Keur, wat weer voortkomt uit de innovatiecommissie van KNV waar Van der Heiden nog altijd voorzitter van is.

‘Het ging niet goed’

“Destijds was Taxi NOF een bedrijf met twee of drie taxi’s dat we in de jaren daarna steeds verder uitbouwden”, vertelt Jessica over de eerste jaren. “Maar rond 2005 ging het niet zo goed, zowel privé als zakelijk. Mijn man en ik gingen scheiden en Taxi NOF was technisch failliet. Op enig moment heb ik Edwin, die ik inmiddels kende uit de branche, gevraagd om de financiën door te lichten. Dat heeft hij geweldig gedaan en aan het eind van het jaar zaten we weer op de nullijn, waardoor we verder konden.”

Tekst loopt door onder de foto

Taxi NOF

Dat gold op zowel zakelijk als persoonlijk vlak, want niet veel later trouwden Jessica en Edwin met elkaar en intussen zijn ze 12,5 jaar gelukkig getrouwd. De dagelijkse gang van zaken bij Taxi NOF wordt door Jessica verzorgd. Edwin houdt de cijfers van het bedrijf in de gaten en doet een deel administratie, maar houdt zich met Van der Heiden Consultancy vooral bezig met aanbestedingen, advies en hulp aan bedrijven binnen de taxi- en touringcarbranche.

Mobiliteitscentrales

“In die tijd deden we vooral leerlingenvervoer en wmo-vervoer, aangevuld met een beetje straattaxi op zaterdagavond”, blikt Edwin van der Heiden terug op de tijd dat hij bij Taxi NOF betrokken raakte. Medio 2007 viel het wmo-vervoer in Noord Oost Friesland weg, maar ging NOF als onderaannemer wel Valys rijden. Dat gebeurt tot op de dag van vandaag. En ook het wmo-vervoer werd na een paar jaar weer binnengehaald.

“Tegenwoordig wordt het wmo-vervoer gereden voor een mobiliteitscentrale en hebben we niet meer zelf de regie in handen”, vertelt Edwin. Hij is geen voorstander van mobiliteistcentrales in de taxibranche. “Het is ontstaan in Zeeland, waar het vervoer niet goed ging. Maar in de regio’s waar het vervoer wél goed gaat, moet je  de know how van de taxiondernemer blijven gebruiken en niet hun centrales uitkleden.”

Tekst loopt door onder de foto

Taxi NOF

De laatste twee jaren waren niet de makkelijkste, geeft Jessica aan. “De gemeenten wilden voor het wmo-vervoer met een mobiliteitscentrale gaan werken. Zo’n 30 procent van ons werk wordt nu gereden voor die centrale. Veel van het overige werk wordt door onze vaste onderaannemers gereden, waardoor we we onze eigen centrale voor slechts een klein deel van de eigen voertuigen in de lucht houden. Dat is een lastige situatie, maar anderzijds hebben we met het vervoer voor de mobiliteitscentrale wel een opdracht binnengehaald die voor heel wat jaren een groot deel van onze omzet garandeert.”

Tussenaannemer

Taxi NOF houdt zich verder onder meer bezig met Schipholvervoer. “Ik ken weinig bedrijven die dat doen zoals wij, dus met gecombineerde ritten. Veel bedrijven die dat ook deden, zijn er niet meer”, stelt Edwin vast. “We doen dat luchthavenvervoer zelf én in een groot deel van Nederland in opdracht van Schiphol Travel Taxi van Connexxion. Daarnaast rijden we Valys in Friesland en de Noordoostpolder, waarmee we zowel in omzet als verzorgingsgebied de grootste Valysvervoerder zijn. Als ‘tussenaannemer’ schakelen we daar al sinds 2007 dezelfde onderaannemers voor in.”

Oog voor aanvullend werk in Friesland is er altijd, maar dat ligt niet voor het oprapen. “We zijn voor vrijwel alle grote vervoerders in ons werkgebied de aangewezen onderaannemer en we verzorgen dus ook het wmo- en Valysvervoer in deze regio. Heel veel meer werk is er voor ons niet in het contractvervoer binnen Friesland”, legt Edwin uit. Jessica geeft aan dat er wellicht in de efficiëntie nog wat te winnen valt. “Denk dan aan het samenvoegen van centrales met andere vervoerders in de regio. Daar praten we al een tijdje over maar het komt nog niet van de grond, helaas.”

Van alles meegemaakt

Waar Taxi NOF zich wel mee op de kaart wist te zetten, was het uitrusten van de wmo-taxi’s met AED’s. Met zo’n apparaat kan iemand die een hartstilstand krijgt snel worden gereanimeerd. De chauffeurs zijn ook getraind om met de AED’s om te gaan. “We hebben daar ook heel veel positieve respons op gehad, onder meer met het winnen van de Taxi Innovatie Prijs tot gevolg. Gelukkig hebben we de AED’s nog niet hoeven gebruiken, maar het is een prettige gedachte dat dat wel kan als de situatie daar om vraagt.”

In de eerste 25 jaar van zijn bestaan heeft Taxi NOF van alles meegemaakt. Het begon ooit met een paar taxi’s. Op het hoogtepunt had het bedrijf zo’n 120 werknemers. Nu zijn er dat nog ongeveer 85 en de vloot bestaat uit circa 55 voertuigen. Die golfbewegingen zijn inherent aan de taximarkt. “Veel van onze medewerkers zijn al vijftien jaar of langer bij ons in dienst. En zij weten, net als wijzelf, eigenlijk niet beter dan dat het roerig is in de taximarkt. Daar moet iedereen in de sector mee omgaan en wij dus ook”, aldus Jessica. “We hebben elkaar nodig en met alle medewerkers van Taxi NOF vormen we een echt team waar ik supertrots op ben.”

Lees ook: Taxi NOF wint Taxi Innovatie Prijs 2019

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

De pieken en dalen van 25 jaar Taxi NOF | TaxiPro
Taxi NOF

De pieken en dalen van 25 jaar Taxi NOF

Foto’s aangeleverd door Taxi NOF

Taxi NOF viert dat het in 2019 een kwart eeuw dezelfde eigenaar heeft. In die periode is de taximarkt enorm veranderd en Taxi NOF moet daar tot op de dag van vandaag op inspelen. Jessica en Edwin van der Heiden vertellen in een interview met TaxiPro hoe ze dat doen.

Jessica van der Heiden werkte van jongs af aan in het garagebedrijf van haar ouders. Daarna was ze actief in andere bedrijfstakken om een kwart eeuw geleden haar entree in de taxisector te maken. “We kregen 25 jaar geleden de kans om de nieuwe eigenaars van Taxi NOF te worden. Die kans hebben mijn toenmalige man en ik meteen aangepakt, met mijn vader als stille vennoot”, legt Jessica van der Heiden uit.

Edwin van der Heiden is sinds zijn veertiende werkzaam in de taxisector. Hij begon veertig jaar terug als centralist en kroop zodra het kon zelf achter het stuur van de taxi. In de jaren daarna was hij onder meer mede-oprichter, bestuurslid en directeur van City-Tax in Den Haag en regiomanager bij Connexxion. Als zelfstandig ondernemer werkte hij voor diverse opdrachtgevers in het personenvervoer, waaronder Transvision en TCA. Verder stond hij mede aan de wieg van TX-Keur, wat weer voortkomt uit de innovatiecommissie van KNV waar Van der Heiden nog altijd voorzitter van is.

‘Het ging niet goed’

“Destijds was Taxi NOF een bedrijf met twee of drie taxi’s dat we in de jaren daarna steeds verder uitbouwden”, vertelt Jessica over de eerste jaren. “Maar rond 2005 ging het niet zo goed, zowel privé als zakelijk. Mijn man en ik gingen scheiden en Taxi NOF was technisch failliet. Op enig moment heb ik Edwin, die ik inmiddels kende uit de branche, gevraagd om de financiën door te lichten. Dat heeft hij geweldig gedaan en aan het eind van het jaar zaten we weer op de nullijn, waardoor we verder konden.”

Tekst loopt door onder de foto

Taxi NOF

Dat gold op zowel zakelijk als persoonlijk vlak, want niet veel later trouwden Jessica en Edwin met elkaar en intussen zijn ze 12,5 jaar gelukkig getrouwd. De dagelijkse gang van zaken bij Taxi NOF wordt door Jessica verzorgd. Edwin houdt de cijfers van het bedrijf in de gaten en doet een deel administratie, maar houdt zich met Van der Heiden Consultancy vooral bezig met aanbestedingen, advies en hulp aan bedrijven binnen de taxi- en touringcarbranche.

Mobiliteitscentrales

“In die tijd deden we vooral leerlingenvervoer en wmo-vervoer, aangevuld met een beetje straattaxi op zaterdagavond”, blikt Edwin van der Heiden terug op de tijd dat hij bij Taxi NOF betrokken raakte. Medio 2007 viel het wmo-vervoer in Noord Oost Friesland weg, maar ging NOF als onderaannemer wel Valys rijden. Dat gebeurt tot op de dag van vandaag. En ook het wmo-vervoer werd na een paar jaar weer binnengehaald.

“Tegenwoordig wordt het wmo-vervoer gereden voor een mobiliteitscentrale en hebben we niet meer zelf de regie in handen”, vertelt Edwin. Hij is geen voorstander van mobiliteistcentrales in de taxibranche. “Het is ontstaan in Zeeland, waar het vervoer niet goed ging. Maar in de regio’s waar het vervoer wél goed gaat, moet je  de know how van de taxiondernemer blijven gebruiken en niet hun centrales uitkleden.”

Tekst loopt door onder de foto

Taxi NOF

De laatste twee jaren waren niet de makkelijkste, geeft Jessica aan. “De gemeenten wilden voor het wmo-vervoer met een mobiliteitscentrale gaan werken. Zo’n 30 procent van ons werk wordt nu gereden voor die centrale. Veel van het overige werk wordt door onze vaste onderaannemers gereden, waardoor we we onze eigen centrale voor slechts een klein deel van de eigen voertuigen in de lucht houden. Dat is een lastige situatie, maar anderzijds hebben we met het vervoer voor de mobiliteitscentrale wel een opdracht binnengehaald die voor heel wat jaren een groot deel van onze omzet garandeert.”

Tussenaannemer

Taxi NOF houdt zich verder onder meer bezig met Schipholvervoer. “Ik ken weinig bedrijven die dat doen zoals wij, dus met gecombineerde ritten. Veel bedrijven die dat ook deden, zijn er niet meer”, stelt Edwin vast. “We doen dat luchthavenvervoer zelf én in een groot deel van Nederland in opdracht van Schiphol Travel Taxi van Connexxion. Daarnaast rijden we Valys in Friesland en de Noordoostpolder, waarmee we zowel in omzet als verzorgingsgebied de grootste Valysvervoerder zijn. Als ‘tussenaannemer’ schakelen we daar al sinds 2007 dezelfde onderaannemers voor in.”

Oog voor aanvullend werk in Friesland is er altijd, maar dat ligt niet voor het oprapen. “We zijn voor vrijwel alle grote vervoerders in ons werkgebied de aangewezen onderaannemer en we verzorgen dus ook het wmo- en Valysvervoer in deze regio. Heel veel meer werk is er voor ons niet in het contractvervoer binnen Friesland”, legt Edwin uit. Jessica geeft aan dat er wellicht in de efficiëntie nog wat te winnen valt. “Denk dan aan het samenvoegen van centrales met andere vervoerders in de regio. Daar praten we al een tijdje over maar het komt nog niet van de grond, helaas.”

Van alles meegemaakt

Waar Taxi NOF zich wel mee op de kaart wist te zetten, was het uitrusten van de wmo-taxi’s met AED’s. Met zo’n apparaat kan iemand die een hartstilstand krijgt snel worden gereanimeerd. De chauffeurs zijn ook getraind om met de AED’s om te gaan. “We hebben daar ook heel veel positieve respons op gehad, onder meer met het winnen van de Taxi Innovatie Prijs tot gevolg. Gelukkig hebben we de AED’s nog niet hoeven gebruiken, maar het is een prettige gedachte dat dat wel kan als de situatie daar om vraagt.”

In de eerste 25 jaar van zijn bestaan heeft Taxi NOF van alles meegemaakt. Het begon ooit met een paar taxi’s. Op het hoogtepunt had het bedrijf zo’n 120 werknemers. Nu zijn er dat nog ongeveer 85 en de vloot bestaat uit circa 55 voertuigen. Die golfbewegingen zijn inherent aan de taximarkt. “Veel van onze medewerkers zijn al vijftien jaar of langer bij ons in dienst. En zij weten, net als wijzelf, eigenlijk niet beter dan dat het roerig is in de taximarkt. Daar moet iedereen in de sector mee omgaan en wij dus ook”, aldus Jessica. “We hebben elkaar nodig en met alle medewerkers van Taxi NOF vormen we een echt team waar ik supertrots op ben.”

Lees ook: Taxi NOF wint Taxi Innovatie Prijs 2019

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.