Standplaats station Amersfoort

BCT moet draadloos en kaartvrij worden

De boordcomputer taxi (BCT) moet op termijn draadloos en zonder kaarten gaan werken, zodat grote omwisselacties zoals die nu op stapel staan niet meer nodig zijn. Dat blijkt uit het Meerjarenplan van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze dienst gaat verder concreet aan de slag met een programma dat onder meer criminele invloeden in de taxisector moet voorkomen.

Een draadloos en kaartloos BCT-stelsel is nog wel toekomstmuziek. Tegen het einde van het meerjarenplan 2020-2024 meldt de ILT met allerlei ontwikkelingen te maken te hebben, waarvan de BCT er één is. “Op het gebied van de boordcomputer taxi wordt de komende jaren onderzoek gedaan naar een structurele oplossing. Er zijn dan geen grote omwisselacties meer nodig omdat het stelsel draadloos en kaartvrij is gemaakt.” Data waarop deze veranderingen een feit moeten zijn, worden hierbij nog niet genoemd.

Een situatie zoals die nu speelt, zou dan niet meer voorkomen. Eigenlijk zouden op 20 maart volgend jaar de veiligheidscertificaten van alle BCT-systeemkaarten verlopen. Omdat de sector grote praktische en financiële problemen voorzag bij het omwisselen van al die kaarten, is de geldigheid met drie jaar verlengd. In de periode tot 20 maart 2020 worden er door Kiwa wel nieuwe chauffeurskaarten, ondernemerskaarten en keuringskaarten verstrekt. Ook inzake deze omwisselactie is de sector trouwens bezorgd om de haalbaarheid.

Verstoring marktwerking taxivervoer

Waar qua gewenste veranderingen van het BCT-stelsel nog weinig concreet is, geldt dat niet voor de negen programma’s die de ILT de komende jaren voor de diverse sectoren gaan hanteren. Programma 9 heeft als focus de verstoring van marktwerking bij taxivervoer. “Met dit programma wil de ILT eerlijk en veilig taxivervoer stimuleren en criminele invloeden in de taximarkt tegengaan.” Dit gebeurt in samenwerking met andere partijen.

“Het programma richt zich op het nakomen van de regels voor arbeids- en rusttijden. Het investeert in een geautomatiseerde werkmethode waarmee de arbeidstijden van taxichauffeurs digitaal aangeleverd en geanalyseerd kunnen worden. Daarnaast voert de ILT, eventueel samen met andere toezichthouders, thema-acties uit. Denk aan het vervoer van kinderen en mindervaliden en aan illegaal taxivervoer.”

Informatie en interventie

Binnen dit programma zijn verder twee sleutelwoorden geformuleerd: informatiepositie en interventemix. Met dat laatste wordt bedoeld dat voor de taximarkt wordt gezocht naar de juiste manieren van interventie die passen bij de oorzaak en doelgroep. “Denk aan het aanpakken van snorders en malafide bedrijfsconstructies. Telkens zoekt de ILT naar de juiste interventiemix. Communicatie speelt hierbij een belangrijke rol.”

De dienst investeert verder in “informatie over doelgroepen en risico’s als het uitwisselen van informatie met stakeholders zoals gemeenten en andere toezichthouders”, aldus het meerjarenplan. Door op onderstaande afbeelding te klikken kom je meteen bij het onderdeel over de taximarkt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

22 reacties op “BCT moet draadloos en kaartvrij worden”

Rob Van Schie|18.09.19|12:50

Graag die kaart weg scheelt weer veel plastic afvoer

Ton Van Dalfsen|18.09.19|16:05

“Het programma richt zich op het nakomen van de regels voor arbeids- en rusttijden”
De rest wat in de BCT zit is dus flauwekul. Het enige is; Ze willen arbeids- en rusttijden controleren. Moet je daarvoor al die functies in de BCT hebben. KAN EENVOUDIGER.
Je hoeft dus niet elke rit op te starten en af te sluiten. Gewoon dienst beginnen. pauzeknop indrukken wanneer pauze begint en einde pauze knop in drukken eindig pauze. Dan heb je de arbeidstijden. De rest gaat ze geen flikker aan. PRIVACY!!!!!

Hans Kuipers|18.09.19|16:31

Dat heet toch Uber?

Duco Douwstra|18.09.19|16:37

Echt ongelofelijk, digitaal is iets wat 15 jaar geleden al heel normaal was bij alle bedrijven van enige omvang. In 2000 werden alle taxi’s van de UTC al online gevolgd en de rij- en rust-tijden nauwkeurig centraal gecontroleerd en geregistreerd. Lees al mijn reacties op o.a. op TaxiPro vanaf 2006 er maar op na. Maar kennelijk was de amateuristische oncontroleerbare en veelvuldig vervloekte BCT een beter verdienmodel en goed voor de werkgelegenheid van de spoken najagende criminele ILT.

Peter Vriens|18.09.19|17:29

Wil je verstoring van marktwerking oplossen, dan zal je aanbestedingen moeten aanpassen, snorders, Belbus bedrijven e.d. van de weg moeten halen.
Als die van de weg gehaald zijn is het tijd om orde op zaken te stellen.
Het lukt niet door de taxibranche wederom op te zadelen met nog meer ondeugdelijke BCT regelgeving zoals die van de afgelopen 20 jaar.
Je speelt er juist de illegale vervoerder mee in de kaart.
In 1998 werkten we reeds Online.
Is deze ILT dienst wel serieus te nemen?

Taxi Volendam|18.09.19|18:15

Een vraag aan ILT:
Zijn dergelijke BCT’s leverbaar die aan Uw eisen moeten gaan voldoen?
Welk bedrijven zullen ze gaan bouwen voor een markt van slechts 30 duizend Taxi’s.
Wie draait voor de kosten op.
Wordt de taxibranche weer proefkonijn en mag ze wederom op eigen kosten uitproberen?
De huidige BCT haalt na 20 jaar zijn doelen niet.
Waarom gaan ze nu wel aan de BCT doelstellingen voldoen?
Gaat de BCT geschiedenis zich herhalen?
Wordt dit het zoveelste mislukte overheidsproject?

Ton Van Dalfsen|18.09.19|19:23

@ Peter, Wat dacht je van Hotel shuttles? Hotels zeggen dat het gratis vervoer is. Niemand doet wat gratis. Die bussen, chauffeurs e.d. moeten allemaal betaald worden. En dan heb ik het nog niet over de arbeidstijden. Voorbeeld: Hotel in H’dorp, busjes van 8pax wordt uitgevoerd door taxichauffeurs en rijden met gele platen. Mogen zij maar raak rijden? Koeriersbedrijven. Sprak een chauffeur maanden geleden en die begint elke dag om 06:00 en hoopt dan om 21:00 klaar te zijn. Gevaar op de weg!!

Ron van der Wijst|18.09.19|20:35

IK HEB GEEN IDEE WAAR ZIJ OVER PRATEN.

Mark Berentssen|19.09.19|11:42

Ophouden met de BCT; gewoon wegenbelasting innen op straattaxi voertuigen dan weet je tenminste zeker dat je iets terug krijgt en voor de rest mogen ze lekker doen wat ze zelf willen. De klant kiest dan vanzelf de juiste partijen uit om mee te reizen.

Overheid: Koop de BCT’s netjes terug 1200,– per stuk en dit dossier kan de kast weer in. Hoeft de ILnT ook geen controleurs meer te werven

Peter Vriens|19.09.19|11:43

Ja Ton, ik bedoel ook al het illegale personenvervoer tegen betaling, daar vallen natuurlijk ook Hotel Shuttles onder.
@ Ron, wie of wat bedoel je met “zij over praten” ?

Erwin van Eekhout|19.09.19|18:19

Er was 2 jaar lang geen rijtijdenwetcontrole mogelijk. Volgens mij is er geen enkel veiligheidsincident geweest met taxi’s die verband houden met overtreding van deze wet.. Er zijn nu weer enige tijd controles en we zien een reeks van ernstige ongevallen met taxi’s.
Ik ga niet beweren dat er een negatief verband bestaat tussen veiligheid en controle. Maar de nutteloosheid er van lijkt me wel aangetoond.
Er wordt daarbij wel erg veel geldverslindende aandacht besteed aan zo een kleine vakgroep.

Duco Douwstra|20.09.19|13:30

Lees mijn brief uit mei 2014 aan alle Kamerleden, ik voorspelde toen precies hoe alles is uitgekomen. https://docs.google.com/document/d/1V3PudT2IbBlrIN8y8tn5HZr4vLrrZKpoK6h-qwt6GQw/edit?usp=sharing
Plus de brief van Staatssecretaris Huizinga over matiging van de extreme boetes, nadat ik de IVW herhaaldelijk voor criminelen had uitgemaakt. De brief is voorzien van mijn commentaar. Ook heeft Huizinga in een brief aan de Kamer medegedeeld dat de rijtijden niets bijdragen aan de verkeersveiligheid

Duco Douwstra|20.09.19|13:33

Plus de brief van Staatssecretaris Huizinga over matiging van de extreme boetes, Lees mijn brief uit mei 2014 aan alle Kamerleden, ik voorspelde toen precies hoe alles is uitgekomen. https://docs.google.com/document/d/17oZV1DrfygwLn8TUwcNi-okSeL7BkdJk1XTj5gSk3nQ/edit?usp=sharing

Rex Urban|21.09.19|13:14

@ Erwin,
De nutteloosheid ( rijtijdenwet) wordt onderschreven in het Seo rapport: Toekomstvisie Taxi.
Blz 33, 3.5 Rij en rusttijden. (Google zoeken)
Ilt gebruikt veel “veiligheid” om de BCT enig nut aan te praten, onzin dus.
Rusttijden regels op de taxibranche zijn internationaal vrij uitzonderlijk is te lezen in dit rapport en het nut ervan nergens aangetoond.
Over de boete’s staat ook een aardig stukje te lezen in dit rapport.

Ton Van Dalfsen|22.09.19|14:11

Al die rapporten zijn waarschijnlijk niet door een staatssecretaris gelezen of passages in de rapporten die de medewerkers van ministerie en/of ILT niet uitkomen uit verwijderd of herschreven.
Waarom sneuvelen er steeds ministers over bepaalde zaken? alleen maar omdat bepaalde zaken onder de pet door medewerkers worden gehouden.

Holland Taxi Peter Walgreen|22.09.19|16:43

Ton,
Ik denk dat je voor 100% gelijk hebt met je stelling.

Peter Vriens|28.09.19|14:32

“De boordcomputer taxi (BCT) moet op termijn draadloos zijn”
De BCT,s die in 2000 op de markt kwamen, waren reeds online, ruim 20 jaar geleden !
Ze werden reeds in 1998, Taxi of Data Terminals genoemd.
Wat behelst een meerjarenplan van ILT en over welke periode hebben we het werkelijk?
Over 20 jaar zal de branche overgenomen zijn door zelfrijdende taxi”s en nog meer bloeiende snorders bedrijven.
Programma 9 moet niet zijn: verstoring van marktwerking bij Taxivervoer, maar verstoring door ILT.

frans ritzerfeld|25.10.19|07:28

M.b.t. de privacy, is Stichting Privacy First een procedure begonnen, dient in Oktober, dit gaat over risicoprofilering van niet verdachte personen, ik hoop van ganser harte dat het O.M. eens flink word terug gefloten, BCT is een electronische enkelband voor zowel passagier als chauffeur, dit mag gewoon niet,op 8 Mei j.l. ik ben voor geweest, let op 10 dagvaardigingen met boetes van € 1870,= per stuk, daarnaast 5 reguliere taxi’s in beslag genomen, dit tegen een rechterlijk bevel.

frans ritzerfeld|25.10.19|07:36

Ik heb bij iedere in beslagname dit rechterlijk bevel overhandigd, zelfs Uberauto’s mogen ze niet in beslag nemen wel bekeuringen mogen uit geschreven worden, dit zijn voor mijn gevoel maffiapraktijken, resumerend , boetes zijn allemaal op voorwaardelijk gezet, twee taxi’s waren al terug gegeven, twee werden vrij gesproken en ze zijn foetsie op de Domeinen, dit is corruptie van de bovenste plank, 1 taxibusje is verbeurd verklaard, wat moeten wij nu veronderstellen, dat het OM crimineel is

frans ritzerfeld|25.10.19|07:44

Tijdens deze zitting werd de inbreuk op de privacy ook naar voren gehaald, waarop de politierechter zei, dit is beschermd door het 4 ogen systeem, ik vroeg kunt U dan eens uitleggen (hierboven omschreven) hoe het mogelijk is dat iedere BCT vanaf afstand ge-upgrade kan worden.
Iedereen kan in de BCT kijken.
Hier word een zwakke schakel ( de taxibranche) in onze maatschappij gewoon opzettelijk vernietigd door kartelvorming gepleegd door de NL Staat. Hoeveel taxibedrijven zijn vernietigd.

frans ritzerfeld|25.10.19|07:54

Ik had ook op deze zitting ook 2 BCT getuigendeskundigen op geroepen waarvan Duco Douwstra het woord deed, deze maakte de ILenT publiekelijk voor corrupt uit, bij dit hele BCT debacle werden taxibedrijven verplicht BCT’s af te nemen bij fabrikanten waarvan de ILenT wist dat ze failliet waren, kan deze corruptie zo maar, dit is absoluut geen rechtstaat meer, ik lees hierboven dat ze maar 6 inspecteurs hebben bij de ILenT, met mij zijn er alleen al 7 inspecteurs bezig geweest, machtsmisbruik.

frans ritzerfeld|25.10.19|08:03

ILenT zal in alle eerlijkheid op de proppen moeten komen om transparant eens aan te tonen wat ze aan schade hebben aan gericht, m.b.t. de BCT aan bekeuringen en bedrijfsvernietigingen, zolang als ze dit niet publiekelijk bekend maken zijn ze corrupt, want ze hebben iets te verbergen.

Verder wens ik Stichting Privacy First alle sterkte en kracht om deze zaken in het reine te brengen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.