Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

‘Zorg als taxibedrijf voor complete dekking aansprakelijkheidsverzekering’

Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Als taxiondernemer is het risico op ongevallen en schade als gevolg daarvan altijd aanwezig. Een goede aansprakelijkheidsverzekering is daarom noodzakelijk. Maar is de dekking van zo’n verzekering wel altijd in orde? Letselschadedeskundige Huub van Dijk adviseert taxibedrijven om daar kritisch op te zijn.

Taxi’s zijn veel vaker op de weg dan gewone personenvoertuigen, dus ook met gekwalificeerde chauffeurs achter het stuur is het niet te voorkomen dat ze vaker bij ongelukken betrokken zijn. Als zo’n geval de fout van de taxichauffeur is, ligt de aansprakelijkheid bij de taxiondernemer. Dat kan dus een zelfstandig ondernemer zijn die zelf bij het ongeval betrokken is, maar ook de werkgever van de chauffeur. En het klinkt tegenstrijdig, maar een taxiondernemer met personeel is ook aansprakelijk voor schade die een chauffeur lijdt als gevolg van een eigen fout van diezelfde chauffeur.

Klopt weinig van

Al dat soort risico’s kun je afdekken met een verzekering. Dat kan met een overkoepelende WEGAS-verzekering, maar ook met een schadeverzekering inzittenden (SVI). Je moet hier als taxiondernemer wel kritisch op zijn, vindt Huub van Dijk van Nostimos. “Er is van alles op de markt. Soms wekt een polis de indruk dat je goed verzekerd bent, maar daar blijkt dan weinig van te kloppen. Dan zijn bijvoorbeeld zaken als smartengeld en verlies van arbeidsvermogen uitgesloten van de dekking.”

Als bepaalde zaken niet onder de dekking vallen, heeft het voor een taxibedrijf weinig zin om de verzekering in kwestie af te sluiten. Eén daarvan is smartengeld. “Dat betreft de immateriële schade: pijn, ongemak, niet meer kunnen doen wat je voorheen deed. De vergoeding daarvoor wordt smartengeld genoemd”, aldus Van Dijk.

Niet meer kunnen werken

Verlies van arbeidsvermogen is een ander punt dat door een verzekering moet worden gedekt om er als taxiondernemer ook echt iets aan te hebben. Van Dijk: “Als iemand als gevolg van een ongeval met een taxi minder of helemaal niet meer kan werken, zijn dat geen kosten waar je als taxibedrijf zelf voor wilt opdraaien.”

“En het is ook belangrijk om een verzekering te hebben die de buitengerechtelijke kosten (BGK) dekt. Dit betreft de kosten voor het verhalen van letselschade op degene die daarvoor aansprakelijk is. Dat is wat wij als Nostimos doen en dankzij deze regeling kost dat onze klanten niets. Maar als de verzekering dat niet dekt, kunnen wij onze eigen kosten niet vergoed krijgen en is de kans dus ook heel klein dat we voor het bedrijf in kwestie aan de slag kunnen gaan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Zorg als taxibedrijf voor complete dekking aansprakelijkheidsverzekering’ | TaxiPro
Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

‘Zorg als taxibedrijf voor complete dekking aansprakelijkheidsverzekering’

Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Als taxiondernemer is het risico op ongevallen en schade als gevolg daarvan altijd aanwezig. Een goede aansprakelijkheidsverzekering is daarom noodzakelijk. Maar is de dekking van zo’n verzekering wel altijd in orde? Letselschadedeskundige Huub van Dijk adviseert taxibedrijven om daar kritisch op te zijn.

Taxi’s zijn veel vaker op de weg dan gewone personenvoertuigen, dus ook met gekwalificeerde chauffeurs achter het stuur is het niet te voorkomen dat ze vaker bij ongelukken betrokken zijn. Als zo’n geval de fout van de taxichauffeur is, ligt de aansprakelijkheid bij de taxiondernemer. Dat kan dus een zelfstandig ondernemer zijn die zelf bij het ongeval betrokken is, maar ook de werkgever van de chauffeur. En het klinkt tegenstrijdig, maar een taxiondernemer met personeel is ook aansprakelijk voor schade die een chauffeur lijdt als gevolg van een eigen fout van diezelfde chauffeur.

Klopt weinig van

Al dat soort risico’s kun je afdekken met een verzekering. Dat kan met een overkoepelende WEGAS-verzekering, maar ook met een schadeverzekering inzittenden (SVI). Je moet hier als taxiondernemer wel kritisch op zijn, vindt Huub van Dijk van Nostimos. “Er is van alles op de markt. Soms wekt een polis de indruk dat je goed verzekerd bent, maar daar blijkt dan weinig van te kloppen. Dan zijn bijvoorbeeld zaken als smartengeld en verlies van arbeidsvermogen uitgesloten van de dekking.”

Als bepaalde zaken niet onder de dekking vallen, heeft het voor een taxibedrijf weinig zin om de verzekering in kwestie af te sluiten. Eén daarvan is smartengeld. “Dat betreft de immateriële schade: pijn, ongemak, niet meer kunnen doen wat je voorheen deed. De vergoeding daarvoor wordt smartengeld genoemd”, aldus Van Dijk.

Niet meer kunnen werken

Verlies van arbeidsvermogen is een ander punt dat door een verzekering moet worden gedekt om er als taxiondernemer ook echt iets aan te hebben. Van Dijk: “Als iemand als gevolg van een ongeval met een taxi minder of helemaal niet meer kan werken, zijn dat geen kosten waar je als taxibedrijf zelf voor wilt opdraaien.”

“En het is ook belangrijk om een verzekering te hebben die de buitengerechtelijke kosten (BGK) dekt. Dit betreft de kosten voor het verhalen van letselschade op degene die daarvoor aansprakelijk is. Dat is wat wij als Nostimos doen en dankzij deze regeling kost dat onze klanten niets. Maar als de verzekering dat niet dekt, kunnen wij onze eigen kosten niet vergoed krijgen en is de kans dus ook heel klein dat we voor het bedrijf in kwestie aan de slag kunnen gaan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.