Chauffeur, bestuurder

Subsidie voor project met vrijwillige chauffeurs

In de gemeente Overbetuwe gaat binnenkort een project van start waarbij vrijwilligers met hun eigen auto mensen voor 30 eurocent per kilometer van deur tot deur vervoeren. De gemeente ondersteunt dit initiatief met een bescheiden subsidie. Avan, het systeem voor doelgroepenvervoer in dit gebied, ziet AutoMobiel als een welkome aanvulling.

Forte Welzijn heeft AutoMobiel opgezet met 1.500 euro gemeentelijke subsidie. Overbetuwe ondersteunt het doel van het project, namelijk dat mensen elkaar ondersteunen. De subsidie maakt het mogelijk dat de vrijwilligers die gaan rijden gratis lid kunnen worden van de stichting die bij het project hoort. Dat zijn er nu twaalf, maar er wordt nadrukkelijk naar meer vrijwilligers gezocht, meldt De Gelderlander.

Ouderen en minima

Het project is een antwoord op een waargenomen behoefte in de gemeenschap. Het is vooral bedoeld als aanvulling op het openbaar vervoer en de doelgroep bestaat uit ouderen en minima. De vrijwillige chauffeurs, die overigens een Verklaring Omtrent Gedrag moeten overleggen, brengen met hun eigen auto mensen van A naar B. Die passagiers betalen daar 30 cent per kilometer voor.

Andere initiatieven

Directeur Math van den Beucken van Avan ziet AutoMobiel als een mooie aanvulling op het reguliere doelgroepenvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Hij zegt ook elders in de regio waar Avan rijdt initiatieven met vrijwilligers te zien ontstaan. “Organisaties als deze hebben meer tijd voor hun passagiers, er zit minder tijdsdruk op. Voor met name ouderen is dat een echte toevoeging.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

10 reacties op “Subsidie voor project met vrijwillige chauffeurs”

Rex Urban|29.11.19|13:02

Personenvervoer tegen betaling is vergunning plichtig. Subsidiegeld of bijdrage van de passagier maakt niet uit, geld is geld.
Meerdere passagiers in de auto plus subsidie is meer opbrengst dan 30 cent per kilometer waardoor je niet kan spreken “zonder” winstoogmerk.
Oneerlijke concurrentie waar ons land vol mee zit, maakt het voor veel Taxibedrijven onmogelijk te overleven.
Avan draait met behulp van ILT taxibedrijven de nek om, daar zij aan illegaal vervoer meewerken dan wel gedogen.

Taxi Volendam|29.11.19|14:00

Met vrijwilligers werken in de taxi zal het SFT niet toestaan.
70% van de kosten bij taxibedrijven zijn loonkosten. Daar komt dan alle regelgeving, vergunningen, boordcomputer, voertuigen nog bij.
Ook de zwaar gesubsidieerde regiotaxi/valys , worden te duur gevonden. Projecten zoals in de gemeente Overbetuwe zijn niet te stoppen. Er worden stichtingen op papier gezet om de wet daarmee te omzeilen.
Misschien je bedrijf onderbrengen in een stichting “de vrijwillige taxi” zolang ILT dit gedoogd ?

Eric-Jan Hoogendijk|29.11.19|14:01

.
Rex, ik neem aan dat die vergunning geen probleem is. Maar hoe zit het met WA- en voertuig-verzekering, de taximeter en is die 30 cent enkele reis of ook de lege voorrij kilometers en terugreis. Want in het eerste geval wordt er beslist geen winst gemaakt.

Zodra er geld in het spel is ligt de verleiding en de Belastingdienst op de loer.

Persoonlijk zie ik veel meer in een ordentelijk vorm gegeven Buurtbus.

Rex Urban|29.11.19|15:24

@ Eric-Jan, Vergunning € 1404.81 . Verplichtte Taxi / inzittende verzekering 10.000 per jaar is geen uitzondering, is die aanwezig ?
Er zijn veel systemen in ons land waarbij een ritprijs van €2 o.i.d. p.p. heel normaal is waarbij er wel degelijk winst gemaakt wordt. Er zitten niet voor niets 8 passagier stoelen in een busje.
Directeur Belbus Utrechtse Heuvelrug staat b.v. voor € 96.000 op de loonlijst mogelijk door subsidie geld.
Leg maar uit waarom dit eerlijke concurrentie zou zijn.

Weetikniet Freekie|01.12.19|12:29

Taxi chauffeurs moeten verklaring omtrent goed gedrag hebben.
worden medisch en psychisch getest, ook het materiaal/de auto moeten aan eisen voldoen.

Bij vrijwilligers is het vaak het tegenovergestelde.
Namelijk zijn dit vaak mensen die wat mankeren, dan wel lichamelijk dan wel geestelijk.

Het kan nog goedkoper overigens!
Geef adressen van ouderen meteen aan criminelen!
Die vervoeren ze graag gratis van hun huis, waar hun maten dan dat huis gratis leegroven.

Willem J Brouwer|04.12.19|10:27

treurig, de regering geeft altijd geld op de verkeerde plekken uit.gediplomeerde taxi-chauffeurs in de WW, vrijwilligers op de taxi zonder diploma….te triest voor woorden.

Peter Vriens|04.12.19|10:45

Krijgt de met miljoenen door overheid gesubsidieerde Regiotaxi concurrentie van een door andere overheid gesubsidieerde “Forte Welzijn Automobiel”
Waar is de concurrentie waakhond of het NMA?
Er is weer iets in elkaar geknutseld voor de z.g. zielige en arme ouderen.
Dat gaat er lekker in bij subsidie verstrekkers, stoot handhavers af in te grijpen in oneigenlijk gebruik van subsidie en niet hebben verplichtte vergunningen. Het achtervolgen van legale Taxi’s geeft ILT kennelijk meer voldoening.

Tjerk Vinckx|05.12.19|04:36

Tja, taxiboeren zijn nu eenmaal makke schapen, neem een voorbeeld aan de boeren of de bouw / grondverzet kerels……..niet janken !!!

Wensis Rompas|05.12.19|09:50

Voor de gene die denken dat het niet mogelijk is. Het kan nog erger.

Ik zelf met een bijstandsinkomen mocht een jaar geleden (ongeveer) vrijwillig rijden voor kinderen. Ook al had ik een betrouwbaar vog papiertje van de gemeente, dit is eigenlijk heel fout. Tevens kreeg ik 19 cent per kilometer ipv 30. En had ik geen bct, taxiverzekering en vergunning nodig.

Dit is opnieuw een pijnlijke achteruitgang en ik ben benieuwd hoelang de taxi industrie het nog gaat volhouden op deze manier.

Hans van woesik|05.12.19|10:39

Goedemorgen.

Kan iemand mij uitleggen waarom een directeur van een Belbus organisatie 96000 euro per jaar moet verdienen.
HBO ?? Hoog opgeleid ?? universitair ??

Valt dit allemaal onder ,,er zo min mogelijk over praten en gewoon uitbetalen,,

De georganiseerde taxi ondernemingen zouden nu echt eens moeten gaan samen werken i.p.v. elkaar overal de tent uitvechten.
Wie neemt het meeste verlies !!
En dan bedoel ik alle gesubsidieerde taxi vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.