Standplaats Amsterdam Centraal

PvdA en FNV: gun taxichauffeurs financiële adempauze

De PvdA Amsterdam en FNV Taxi roepen leasebedrijven en verzekeraars op om zelfstandige taxiondernemers een financiële adempauze te geven nu er door de coronacrisis vrijwel geen werk is. Ze kunnen daarin volgens de PvdA en FNV een voorbeeld nemen aan de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) in de stad die de contributie voor aangesloten chauffeurs tijdelijk hebben gehalveerd of opgeschort.

In de straattaximarkt van Amsterdam en andere steden zijn veruit de meeste chauffeurs zzp’er. Door het rondwarende coronavirus en de maatregelen ertegen is er voor deze groep nauwelijks nog werk. Veel TTO’s en centrales waarbij ze in Amsterdam zijn aangesloten, kwamen hun chauffeurs vorige week al tegemoet. Sommige partijen halveerden de contributie en anderen schrapten de bijdrage voorlopig helemaal, terwijl tenminste één TTO met gespreide betalingen de lasten probeert te verlichten.

Duizenden zonder inkomen

De PvdA en FNV Taxi vragen nu van leasemaatschappijen en taxiverzekeraars eenzelfde tegemoetkoming. “Door de coronacrisis staat de stad stil en daarmee valt het werk en inkomen van duizenden als zzp’er werkende taxichauffeurs de komende weken weg,” aldus PvdA-raadslid Dennis Boutkan. “In het belang van de bestaanszekerheid van de chauffeurs en hun gezinnen zou het enorm helpen als de maandelijkse lease- en verzekeringspremies tijdelijk verlaagd, danwel opgeschort worden.”

Boutkan vervolgt: “Ze kunnen hierin een voorbeeld nemen aan een groot aantal TTO’s die voor deze weken al contributieregelingen getroffen hebben. Op het moment dat de markt weer aantrekt zou je de opgeschorte bedragen middels een regeling dan weer kunnen compenseren. Ook roepen we TTO’s op die nog geen maatregelen voor hun chauffeurs hebben genomen het goede voorbeeld van hun collega’s te volgen.”

Extra stappen nodig

FNV Taxi ondersteunt de oproep van harte, legt Minke Jansma uit. “Over de hele linie van de arbeidsmarkt zien we dat de eerste en de hardste klappen vallen bij mensen die in zzp-constructies werken. Zij hebben van de ene op de andere week geen inkomsten meer. Zeker in een dure stad als Amsterdam zullen er bovenop het steunpakket van het kabinet extra stappen nodig zijn om een sociaal-maatschappelijke ramp te voorkomen. Dit soort stappen zouden dan als voorbeeld voor andere branches kunnen fungeren.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

10 reacties op “PvdA en FNV: gun taxichauffeurs financiële adempauze”

Pierre van Aert|25.03.20|13:43

De FNV heeft natuurlijk direct het goede voorbeeld gegeven door de maandelijkse contributie op 0 te zetten ? Scheelt toch weer.

Rik de Swart|25.03.20|14:50

Ja goed plan, wel als eis erbij dat ze dan hun auto schorsen, en tijdelijk ander werk gaan doen. Je kunt de lease uitstellen, en gewoon later weer achter de eindtermijn aanplakken, is het makkelijkste. Er moet ook een aanmoedigingregeling komen waarbij chauffeurs helemaal kunnen stoppen met taxi met bijvoorbeeld bpm vrij bij export of zo. Dit is ideale moment om de markt te hervormen, en waken dat er niet teveel geld/hulp in bodemloze put gestort word.

Johan Zevenbergen|25.03.20|16:31

Het zou meer logisch zijn dat de zzp ondernemers die nu al onderwater staan,
is bij hun zelf te raden gaan of de gekozen constructie in de toekomst nog wel levensvatbaar kan worden, ook na de Corona periode zal het nog een poos duren voor de markt weer gezond is.

Tomas Wille|25.03.20|16:45

@Rik Auto schorsen en hervatten komt ook met kosten. Laat staan dat bij schorsen, de auto alleen op eigen terrein mag staan, laat nou net niet iedere ZZP’er privéterrein hebben en de auto geparkeerd hebben langs de weg of een openbare parkeerplaats, etc.

En hoe zit het dan met ZZP’ers die toch nog een paar ritjes kunnen doen? Er zijn er een paar bij die zwaar gekort zijn op werk, maar nog een handjevol klanten hebben. Bijv. in de WMO.

Dit lijkt mij dus totaal geen vatbare oplossing.

Tomas Wille|25.03.20|16:50

@Johan, daar sluit ik me helemaal bij aan. Ook in goede tijden is een ZZP chauffeur niet helemaal gegarandeerd van werk. Je kan dan beter (terug) in loondienst gaan. Zeker gezien de huidige omstandigheden. De recessie van laatst, de corona en een volgende recessie is absoluut geen vatbare tijd voor een ZZP chauffeur. Wie weet wat daarna nog gaat gebeuren. En wat dacht je van de detachering, die chauffeurs met 0-uren contracten binnenhalen?

Rik de Swart|25.03.20|19:29

Thomas: ja das waar, auto mag niet op openbare weg geparkeerd staan, maar daar daar is wel mouw aan te passen om tijdelijk ergens te stallen. Kosten schorsen zijn volgens mij €70. Dat weegt niet op tegen verzekering en lease. Ja paar ritjes, het zet geen zoden aan de dijk. Uitkering van 1500€ ook niet als kosten doorgaan. Beter is tijdelijk stoppen en hopen op betere tijden of als lang duurt helemaal stoppen, met hulp van overheid.

Marco Mens|26.03.20|03:41

Waar vele aan voorbij gaan is dat je als ondernemer “ondernemersrisico” hebt. Nu is dit een crisis waar geen enkel bedrijf groot of klein op voorbereid is/was.Dat de onzekerheid over de duur van de crisis aanwezig is. Dat verzekeringsmaatschappij de laatste jaren de premies met grote stappen hebben weten te verhogen ivm de schadelast. Die delen we met elkaar! Dat door verminderd werk minder risico van schade aanwezig is misschien een te gemakkelijke aanname..

Marco Mens|26.03.20|03:42

echter dat de verzekeringsmaatschappijen niets doen lijkt mij geen optie. Als kleine taxiondernemer met 2 Auto’s en chauffeurs met een goede stabiele omzet dit in nog geen week naar nauwelijks inkomsten te zien dalen is ongekend! Echter schorsen en verzekering opzeggen brengt met zich mee. Dat alle risico bij de ondernemer ligt wat als er ingebroken wordt in de auto, diefstal van het eigen terrein??

Marco Mens|26.03.20|03:43

Vergewis je van die risico’s bij de stappen die u neemt! Net als banken die Hypotheken tijdelijk niet afschrijven zouden leasemaatschappijen en verzekeringsmaatschappij dit wellicht ook kunnen overwegen. Of tijdelijke verlaging van premie bij bewezen niet gebruik cq significant aantoonbaar minder gebruik zou ook een welkome oplossing zijn voor vele kleine en grote bedrijven.

Marco Mens|26.03.20|03:43

De zzp-er die afhankelijk is van de “toevallig” klanten moet zich allang achter de oren krabben of hij/zij wel een levensvatbaar bedrijf runt of afhankelijk is van het toeval. Daarnaast weten we inmiddels dat grote taxibedrijven de laatste jaren ook met grote problemen kampen! De grote bedrijven zien ook hun aantal ritten dramatisch dalen. Met de nodige zorgen/gevolgen voor het voortbestaan en de werkgelegenheid!