Taxibord

Noodloket ook open voor taxibedrijven

Taxibord.

Taxibedrijven en touringcarbedrijven kunnen vanaf 15 april een eenmalige gift van 4.000 euro aanvragen als compensatie voor geleden schade tijdens de coronacrisis. Ook taxi-zzp’ers en mensen met een taxionderneming aan huis kunnen nu voor de gift in aanmerking te komen.

Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken schrijven met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in een Kamerbrief over de uitbreiding van de verschillende steunmaatregelen voor ondernemers. Eén daarvan is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS), ofwel het noodloket waar bedrijven eenmalig 4.000 euro steun kunnen krijgen. Daar is al veel gebruik van gemaakt, maar er was ook veel kritiek vanuit sectoren die zich overgeslagen voelden.

Petities en brandbrieven

Eén van die sectoren was de taxibranche. Alle omzet is vrijwel verdwenen en een taxi pakken mag alleen nog als het niet anders kan. Waar andere getroffen sectoren wel bij het noodloket konden aankloppen, werden taxibedrijven zowel in eerste instantie als bij de uitbreiding van het aantal sectoren overgeslagen. Met brandbrieven, petities en oproepen probeerde de sector duidelijk te maken dat dit onterecht was en al het opvoeren van de druk lijkt zich te hebben uitbetaald. ‘Vervoer per taxi’ behoort nu tot “de sectoren waarvan het aannemelijk is dat ze ook direct door de kabinetsmaatregelen zijn getroffen”, schrijven de bewindslieden. Dat geldt ook voor ongeregeld personenvervoer over de weg, ofwel touringcarvervoer.

Wel moet er nog even geduld worden opgebracht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat de TOGS uitvoert, streeft ernaar dat taxibedrijven en ondernemingen uit andere toegevoegde sectoren vanaf 15 april een aanvraag kunnen doen. Punt blijft wel dat de regeling specifiek bedoeld is voor bedrijven met een fysieke vestiging en de vaste lasten die daar bij komen kijken. Ondernemers van wie het bedrijf op het privé-adres is gevestigd komen niet in aanmerking voor de 4.000 euro, en dat betekent dus in principe dat de meeste zzp’ers in de taxibranche misgrijpen. Maar daar lijkt in de uitbreiding van de TOGS rekening mee te zijn gehouden.

Lasten voor taxi

In hun brief geven Wiebes, Keijzer en Vijlbrief namelijk aan dat er sectoren zijn waarbij het kenmerkend is dat ze ‘fysieke productiemiddelen’ hebben buiten de woning, terwijl ze ook gewoon omvangrijke vaste lasten hebben. Als voorbeeld wordt de rijschoolsector gegeven: van veel ondernemers is de rijschool op het eigen adres gevestigd, maar hun lasten hangen vooral samen met de voertuigen waarin ze buitenshuis lesgeven. Datzelfde geldt dus ook voor veel taxibedrijven van zzp’ers: om logische redenen is er geen bedrijfspand, maar vaste lasten die samenhangen met de taxi zelf zijn er volop. Voor dergelijke bedrijven en sectoren komen er specifieke criteria. Waar nodig moet de ondernemer dan met een extra verklaring aantonen dat hij of zij voor de 4.000 euro in aanmerking komt, waar ook andere voorwaarden aan verbonden zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

78 reacties op “Noodloket ook open voor taxibedrijven”

Rodney Barten|09.04.20|14:05

@ Jan; Zolang jij in de afgelopen twee jaar geen 200.000 euro aan overheidssteun/ subsidie hebt ontvangen, mag je de aanvraag indienen, mits je aan de andere voorwaarden voldoet. Het is allemaal wat onduidelijk beschreven, maar dit is wat ik er van begrijp.

Stef Bouwhuis|09.04.20|15:26

Sommige antwoorden zijn niet helemaal juist. Vaste lasten zijn bij een operational lease het meest duidelijk. Daar zit alles in. Bij een financiël lease kun je de aflossing als directe liquide kosten meenemen. Een boekhouder kan zeggen dat je alleen de fiscale afschrijving en de rente als kosten mag meetellen. Dat is onjuist: het gaat om een tekort aan ‘liquide middelen’. De aflossing kan je mijns inziens wel meetellen. Kwestie van interpretatie!

Stef Bouwhuis|09.04.20|15:36

De kosten die je normaal gesproken zou moeten betalen aan je taxicentrale/TTO kan je meenemen. Ook uitgestelde kosten voor de leasemaatschappij gewoon meenemen. Het gaat om schade door omzetverlies en die schade heb je. Uitstel is geen afstel. Vraag je boekhouder om mee te denken over het bereiken van die 4000 euro voor 3 maanden. En wat betreft de ZZP-er vanuit huis werkend, daar zou de minister positief naar kijken.

Jan Kleijn|09.04.20|17:57

@Rodney Absoluut juist! Maar de discussie ging over de vraag of er veel chauffeurs in aanmerking zullen komen voor de gift van 4000,- euro en op basis van deze voorwaarde:

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Dus als eenmansbedrijf gebruik maken van TOZO en daarna de 4.000,- euro aanvragen betekent volgens mij dat de 1000/1500 euro

Jan Kleijn|09.04.20|18:03

die je maandelijks ontvangt uit hoofde van TOZO VOOR DE BEREKENING op het totaal aan vaste lasten in mindering moet worden gebracht. Dus heel veel vaste lasten door een S-Klasse met All-Risk verzekering en wat daarbij geeft bv 8.000,- euro maar je ontvangt in de genoemde periode 4.500,- uit hoofde van TOZO dan krijg je geen uitkering van 4.000,- euro. Dit bedrag is ook meer bedoeld voor bedrijven met panden en alle daarbij behorende kosten. Vandaar mijn idee dat bijna niemand in aanmerking komt

Monique van Driel|09.04.20|18:31

Wat Jan Kleijn zegt denk ik ook… maar is er iemand die het zeker weet? Is de TOZO niet bedoeld voor je Prive kosten, dus het volledig wegvallen van je inkomen?

Jorg|09.04.20|18:59

Niemand weet het (nog) zeker stelletje stuurlui aan wal.

John Devis|10.04.20|00:12

Zie noodloket,Ook taxi-zzp’ers en mensen met een taxi onderneming aan huis,duidelijker kan het haast niet

Adam|10.04.20|09:47

Ja John, idd. Ook ik was erg blij maar als je het dan leest is verwarrend want meeste std taxichaffeurs die eenmans werken hebben geen 1233 EX btw aan kosten van de auto en parkeervergunning en je auto wassen kost je €100 per maand.

Dus dan lijkt het idd interessant als je meer dan 1 auto of idd een vestiging buitenshuis hebt.

En toch vindt ik het krom, want wat als je idd €3000 aan vaste lasten hebt? Ook dan zou je in de voorwaarden een uitzondering op die €3000 moeten maken

Adam|10.04.20|09:49

Waar wel veel zzp’ers die eenmanszaak aan huis hebben. Anders zie je dat ze op lange termijn meer gaan kosten omdat ze uitkering gaan aanvragen inclusief mezelf want anders zonder tegemoetkoming red ik het niet en nee heb geen buffer want ben sinds 1 jaar aan het werk als taxichaffeur

Erik Boom|10.04.20|09:51

Goedemorgen,

Ik heb net contact gehad met het RVO en naar alle waarschijnlijkheid worden de voorwaarden versoepeld als de nieuwe SBI codes in werking treden.

Dit met name voor wat betreft de vestigingseis en eventueel ook de € 4.000,- vasten lasten eis. 15 april worden de versoepelde voorwaarden ook gepubliceerd.

Erik Boom|10.04.20|09:56

Als je TOZO hebt aangevraagd, heeft dit dus GEEN invloed op de COVID-19 tegemoetkoming (TOGS).

De RVO kijkt uitsluitend naar het bedrijf en kijkt niet naar BBZ uitkering, beide kunnen dus prima naast elkaar aangevraagd worden.

Adam|10.04.20|09:57

Ja idd john maar meeste eenmanszaken zzp’ers aan huis die 1 auto rijden hebben geen 1233 ex btw kosten aan auto want voor de overige €100 heb je boekhouder en parkeervergunning.

Het is echt heel krom en verwarrend!!!

ach als startende taxi ondernemer red ik het niet zonder compensatie dan ga ik toch lekker uitkering aanvragen als ze toch nu niet willen investeren dan kost ik ze later alleen maar geld of begrijpen ze dat niet??? Er is wel geld voor Italianen!!! Ik stem al 17 jaar niet meer

Adam|10.04.20|10:10

O Erik ik lees het nu pas je bericht en ik hoop het echt zie me vorige berichten.

Het lijkt me het meest logisch en hoop dat dat daar hij kabinet dat wel kunnen logisch nadenken

Erik Boom|10.04.20|10:29

@Adam, een medewerker had mij toegezegd dat de voorwaarden versoepeld gingen worden ook omdat anders 90% van de ZZP’ers geen aanspraak konden maken op de tegemoetkoming.

Ras Far|15.04.20|15:23

de voorwaarden zijn bekend in 3 maanden 4000 euro aan vaste lasten kunnen aantonen ook na gebruik van andere steunmaatregelen !

90 procent van de taxi zzp valt buiten de boot voor de compensatie regeling 4000 euro ! Beetje verkeerd ingelicht Erik Boom door de RVO.

blij gemaakt met een dode mus

Peter Walgreen|15.04.20|16:38

Ik heb een jurist in de arm genomen en volgens deze jurist heb ik recht op die € 4000.00 waarbij je omzet dan wel minimaal (ik dacht) 75% gedaald moet zijn, mijn omzet is met ongeveer 95% gedaald.

Jorg|15.04.20|17:11

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Dit blijft gewoon één van de voorwaarden, voor vele een probleem.

Jorg|15.04.20|18:01

Daarbij is er nergens een definitie gegeven van vaste lasten wat het lastig maakt.

Peter Walgreen|15.04.20|20:27

Ik heb 2 taxi’s en die moeten bijvoorbeeld nu beiden voor een grote servicebeurt, kost totaal ongeveer € 1500.00 en mijn bus moet voor een opknapbeurt (met name roestplekken goed aanpakken) kost € 1500.00 – 2000.00 en dan nog o.a. de verzekering, bankkosten, telefoonabonnement, afschrijving, keuring voor nieuwe taxipas/chauffeurskaart, taxipas/chauffeurskaart, boekhouder, dus dan kom ik er makkelijk aan.

Rodney Barten|15.04.20|20:51

@ Peter: Reparatie en onderhoud zijn variabele kosten, net als brandstof. Er staat overigens wel een interessante zin op de website van RVO, ik citeer:

Controle en handhaving
Wij controleren de aanvragen achteraf, ook als deze via een intermediair lopen. Constateren wij bij de controle dat wij de tegemoetkoming ten onrechte hebben verstrekt? Dan herzien wij het uitbetaalde bedrag of vorderen het terug. Dit kan tot 5 jaar na uitbetaling van de tegemoetkoming.

Hoe moeten we dat interpreteren?

Erik Boom|16.04.20|09:21

@Ras, daar lijkt het ook op. De voorwaarden zijn inderdaad aangepast op het punt van de vestigingseis.

de kostennorm blijft staan. Waarschijnlijk is besloten deze dus niet te laten varen.

Enerzijds logisch want dit is bedoelt om de vaste lasten te dekken.

Erik Boom|16.04.20|09:42

@Rodney, Lijkt me simpel, als je verklaart aan de voorwaarden te voldoen maar achteraf blijkt dat niet zo te zijn moet je het bedrag weer terug betalen.

Erik Boom|16.04.20|09:45

@Peter,

Onderhoud valt niet onder de vaste lasten, en worden dus niet meegeteld.

Erik Boom|16.04.20|09:46

Vaste lasten zijn o.a.: leaseverplichtingen, mobiele telefoon, boekhouder, verzekering auto, abonnementen en contributies.

Heb je uitstel van de leasemaatschappij, valt in veel gevallen bijna 50% van de vaste lasten weg en moet je, je afvragen of het te rechtvaardigen is dat je de € 4.000 tegemoetkoming aanvraagt.

Misschien is een (kleine) lening via BBZ een betere optie, rente en betalingstermijnen zijn gunstig.

Rodney Barten|16.04.20|11:08

@ Erik, u praat wel heel makkelijk over een lening die terug betaald moet worden of een gift die niet terug betaald hoeft te worden…

Daarnaast, het is een ietwat vreemde grens die behaald moet worden…beetje natte vinger werk.

In de voorwaarden staat ook het woordje herzien, je kan dat ook interpreteren als dat je niet geheel aan de voorwaarden voldoet je een gedeelte van 4000 euro moet terug betalen…

Taxi Quick|03.05.20|01:09

Met een voorwaarde met 4000 zakelijke vaste (waarvan tank en onderhoud niet meetelt )lasten wat bijna geen eenmanszaak red of zzper zonder een lease of dure all risk of als je de suto gekocht hebt. Ook wij zitten ineens met 0 inkomen en krijgen nu een zielige uitkering. Waarmee je net je huur kan betalen wie betaalt onze zakelijke lasten dan ? En leefgeld. Regering houd ons vóór de gek kleine ondernemers worden niet geholpen maar kunnen alles terug betalen en als je 3999 oneerlijk !!!

Taxi Quick|03.05.20|01:54

als je 3999 aan zakelijke lasten hebt wie betaalt die 3999 dan want dan kom je ook niet in aanmerking. Taxi of niet ook staat bij de aanvraag van wel met onze code. Tot dat je de voorwaardes eens leest.

Noodloket ook open voor taxibedrijven | TaxiPro
Taxibord

Noodloket ook open voor taxibedrijven

Taxibord.

Taxibedrijven en touringcarbedrijven kunnen vanaf 15 april een eenmalige gift van 4.000 euro aanvragen als compensatie voor geleden schade tijdens de coronacrisis. Ook taxi-zzp’ers en mensen met een taxionderneming aan huis kunnen nu voor de gift in aanmerking te komen.

Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken schrijven met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in een Kamerbrief over de uitbreiding van de verschillende steunmaatregelen voor ondernemers. Eén daarvan is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS), ofwel het noodloket waar bedrijven eenmalig 4.000 euro steun kunnen krijgen. Daar is al veel gebruik van gemaakt, maar er was ook veel kritiek vanuit sectoren die zich overgeslagen voelden.

Petities en brandbrieven

Eén van die sectoren was de taxibranche. Alle omzet is vrijwel verdwenen en een taxi pakken mag alleen nog als het niet anders kan. Waar andere getroffen sectoren wel bij het noodloket konden aankloppen, werden taxibedrijven zowel in eerste instantie als bij de uitbreiding van het aantal sectoren overgeslagen. Met brandbrieven, petities en oproepen probeerde de sector duidelijk te maken dat dit onterecht was en al het opvoeren van de druk lijkt zich te hebben uitbetaald. ‘Vervoer per taxi’ behoort nu tot “de sectoren waarvan het aannemelijk is dat ze ook direct door de kabinetsmaatregelen zijn getroffen”, schrijven de bewindslieden. Dat geldt ook voor ongeregeld personenvervoer over de weg, ofwel touringcarvervoer.

Wel moet er nog even geduld worden opgebracht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat de TOGS uitvoert, streeft ernaar dat taxibedrijven en ondernemingen uit andere toegevoegde sectoren vanaf 15 april een aanvraag kunnen doen. Punt blijft wel dat de regeling specifiek bedoeld is voor bedrijven met een fysieke vestiging en de vaste lasten die daar bij komen kijken. Ondernemers van wie het bedrijf op het privé-adres is gevestigd komen niet in aanmerking voor de 4.000 euro, en dat betekent dus in principe dat de meeste zzp’ers in de taxibranche misgrijpen. Maar daar lijkt in de uitbreiding van de TOGS rekening mee te zijn gehouden.

Lasten voor taxi

In hun brief geven Wiebes, Keijzer en Vijlbrief namelijk aan dat er sectoren zijn waarbij het kenmerkend is dat ze ‘fysieke productiemiddelen’ hebben buiten de woning, terwijl ze ook gewoon omvangrijke vaste lasten hebben. Als voorbeeld wordt de rijschoolsector gegeven: van veel ondernemers is de rijschool op het eigen adres gevestigd, maar hun lasten hangen vooral samen met de voertuigen waarin ze buitenshuis lesgeven. Datzelfde geldt dus ook voor veel taxibedrijven van zzp’ers: om logische redenen is er geen bedrijfspand, maar vaste lasten die samenhangen met de taxi zelf zijn er volop. Voor dergelijke bedrijven en sectoren komen er specifieke criteria. Waar nodig moet de ondernemer dan met een extra verklaring aantonen dat hij of zij voor de 4.000 euro in aanmerking komt, waar ook andere voorwaarden aan verbonden zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

78 reacties op “Noodloket ook open voor taxibedrijven”

Rodney Barten|09.04.20|14:05

@ Jan; Zolang jij in de afgelopen twee jaar geen 200.000 euro aan overheidssteun/ subsidie hebt ontvangen, mag je de aanvraag indienen, mits je aan de andere voorwaarden voldoet. Het is allemaal wat onduidelijk beschreven, maar dit is wat ik er van begrijp.

Stef Bouwhuis|09.04.20|15:26

Sommige antwoorden zijn niet helemaal juist. Vaste lasten zijn bij een operational lease het meest duidelijk. Daar zit alles in. Bij een financiël lease kun je de aflossing als directe liquide kosten meenemen. Een boekhouder kan zeggen dat je alleen de fiscale afschrijving en de rente als kosten mag meetellen. Dat is onjuist: het gaat om een tekort aan ‘liquide middelen’. De aflossing kan je mijns inziens wel meetellen. Kwestie van interpretatie!

Stef Bouwhuis|09.04.20|15:36

De kosten die je normaal gesproken zou moeten betalen aan je taxicentrale/TTO kan je meenemen. Ook uitgestelde kosten voor de leasemaatschappij gewoon meenemen. Het gaat om schade door omzetverlies en die schade heb je. Uitstel is geen afstel. Vraag je boekhouder om mee te denken over het bereiken van die 4000 euro voor 3 maanden. En wat betreft de ZZP-er vanuit huis werkend, daar zou de minister positief naar kijken.

Jan Kleijn|09.04.20|17:57

@Rodney Absoluut juist! Maar de discussie ging over de vraag of er veel chauffeurs in aanmerking zullen komen voor de gift van 4000,- euro en op basis van deze voorwaarde:

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Dus als eenmansbedrijf gebruik maken van TOZO en daarna de 4.000,- euro aanvragen betekent volgens mij dat de 1000/1500 euro

Jan Kleijn|09.04.20|18:03

die je maandelijks ontvangt uit hoofde van TOZO VOOR DE BEREKENING op het totaal aan vaste lasten in mindering moet worden gebracht. Dus heel veel vaste lasten door een S-Klasse met All-Risk verzekering en wat daarbij geeft bv 8.000,- euro maar je ontvangt in de genoemde periode 4.500,- uit hoofde van TOZO dan krijg je geen uitkering van 4.000,- euro. Dit bedrag is ook meer bedoeld voor bedrijven met panden en alle daarbij behorende kosten. Vandaar mijn idee dat bijna niemand in aanmerking komt

Monique van Driel|09.04.20|18:31

Wat Jan Kleijn zegt denk ik ook… maar is er iemand die het zeker weet? Is de TOZO niet bedoeld voor je Prive kosten, dus het volledig wegvallen van je inkomen?

Jorg|09.04.20|18:59

Niemand weet het (nog) zeker stelletje stuurlui aan wal.

John Devis|10.04.20|00:12

Zie noodloket,Ook taxi-zzp’ers en mensen met een taxi onderneming aan huis,duidelijker kan het haast niet

Adam|10.04.20|09:47

Ja John, idd. Ook ik was erg blij maar als je het dan leest is verwarrend want meeste std taxichaffeurs die eenmans werken hebben geen 1233 EX btw aan kosten van de auto en parkeervergunning en je auto wassen kost je €100 per maand.

Dus dan lijkt het idd interessant als je meer dan 1 auto of idd een vestiging buitenshuis hebt.

En toch vindt ik het krom, want wat als je idd €3000 aan vaste lasten hebt? Ook dan zou je in de voorwaarden een uitzondering op die €3000 moeten maken

Adam|10.04.20|09:49

Waar wel veel zzp’ers die eenmanszaak aan huis hebben. Anders zie je dat ze op lange termijn meer gaan kosten omdat ze uitkering gaan aanvragen inclusief mezelf want anders zonder tegemoetkoming red ik het niet en nee heb geen buffer want ben sinds 1 jaar aan het werk als taxichaffeur

Erik Boom|10.04.20|09:51

Goedemorgen,

Ik heb net contact gehad met het RVO en naar alle waarschijnlijkheid worden de voorwaarden versoepeld als de nieuwe SBI codes in werking treden.

Dit met name voor wat betreft de vestigingseis en eventueel ook de € 4.000,- vasten lasten eis. 15 april worden de versoepelde voorwaarden ook gepubliceerd.

Erik Boom|10.04.20|09:56

Als je TOZO hebt aangevraagd, heeft dit dus GEEN invloed op de COVID-19 tegemoetkoming (TOGS).

De RVO kijkt uitsluitend naar het bedrijf en kijkt niet naar BBZ uitkering, beide kunnen dus prima naast elkaar aangevraagd worden.

Adam|10.04.20|09:57

Ja idd john maar meeste eenmanszaken zzp’ers aan huis die 1 auto rijden hebben geen 1233 ex btw kosten aan auto want voor de overige €100 heb je boekhouder en parkeervergunning.

Het is echt heel krom en verwarrend!!!

ach als startende taxi ondernemer red ik het niet zonder compensatie dan ga ik toch lekker uitkering aanvragen als ze toch nu niet willen investeren dan kost ik ze later alleen maar geld of begrijpen ze dat niet??? Er is wel geld voor Italianen!!! Ik stem al 17 jaar niet meer

Adam|10.04.20|10:10

O Erik ik lees het nu pas je bericht en ik hoop het echt zie me vorige berichten.

Het lijkt me het meest logisch en hoop dat dat daar hij kabinet dat wel kunnen logisch nadenken

Erik Boom|10.04.20|10:29

@Adam, een medewerker had mij toegezegd dat de voorwaarden versoepeld gingen worden ook omdat anders 90% van de ZZP’ers geen aanspraak konden maken op de tegemoetkoming.

Ras Far|15.04.20|15:23

de voorwaarden zijn bekend in 3 maanden 4000 euro aan vaste lasten kunnen aantonen ook na gebruik van andere steunmaatregelen !

90 procent van de taxi zzp valt buiten de boot voor de compensatie regeling 4000 euro ! Beetje verkeerd ingelicht Erik Boom door de RVO.

blij gemaakt met een dode mus

Peter Walgreen|15.04.20|16:38

Ik heb een jurist in de arm genomen en volgens deze jurist heb ik recht op die € 4000.00 waarbij je omzet dan wel minimaal (ik dacht) 75% gedaald moet zijn, mijn omzet is met ongeveer 95% gedaald.

Jorg|15.04.20|17:11

“U verklaart in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.”

Dit blijft gewoon één van de voorwaarden, voor vele een probleem.

Jorg|15.04.20|18:01

Daarbij is er nergens een definitie gegeven van vaste lasten wat het lastig maakt.

Peter Walgreen|15.04.20|20:27

Ik heb 2 taxi’s en die moeten bijvoorbeeld nu beiden voor een grote servicebeurt, kost totaal ongeveer € 1500.00 en mijn bus moet voor een opknapbeurt (met name roestplekken goed aanpakken) kost € 1500.00 – 2000.00 en dan nog o.a. de verzekering, bankkosten, telefoonabonnement, afschrijving, keuring voor nieuwe taxipas/chauffeurskaart, taxipas/chauffeurskaart, boekhouder, dus dan kom ik er makkelijk aan.

Rodney Barten|15.04.20|20:51

@ Peter: Reparatie en onderhoud zijn variabele kosten, net als brandstof. Er staat overigens wel een interessante zin op de website van RVO, ik citeer:

Controle en handhaving
Wij controleren de aanvragen achteraf, ook als deze via een intermediair lopen. Constateren wij bij de controle dat wij de tegemoetkoming ten onrechte hebben verstrekt? Dan herzien wij het uitbetaalde bedrag of vorderen het terug. Dit kan tot 5 jaar na uitbetaling van de tegemoetkoming.

Hoe moeten we dat interpreteren?

Erik Boom|16.04.20|09:21

@Ras, daar lijkt het ook op. De voorwaarden zijn inderdaad aangepast op het punt van de vestigingseis.

de kostennorm blijft staan. Waarschijnlijk is besloten deze dus niet te laten varen.

Enerzijds logisch want dit is bedoelt om de vaste lasten te dekken.

Erik Boom|16.04.20|09:42

@Rodney, Lijkt me simpel, als je verklaart aan de voorwaarden te voldoen maar achteraf blijkt dat niet zo te zijn moet je het bedrag weer terug betalen.

Erik Boom|16.04.20|09:45

@Peter,

Onderhoud valt niet onder de vaste lasten, en worden dus niet meegeteld.

Erik Boom|16.04.20|09:46

Vaste lasten zijn o.a.: leaseverplichtingen, mobiele telefoon, boekhouder, verzekering auto, abonnementen en contributies.

Heb je uitstel van de leasemaatschappij, valt in veel gevallen bijna 50% van de vaste lasten weg en moet je, je afvragen of het te rechtvaardigen is dat je de € 4.000 tegemoetkoming aanvraagt.

Misschien is een (kleine) lening via BBZ een betere optie, rente en betalingstermijnen zijn gunstig.

Rodney Barten|16.04.20|11:08

@ Erik, u praat wel heel makkelijk over een lening die terug betaald moet worden of een gift die niet terug betaald hoeft te worden…

Daarnaast, het is een ietwat vreemde grens die behaald moet worden…beetje natte vinger werk.

In de voorwaarden staat ook het woordje herzien, je kan dat ook interpreteren als dat je niet geheel aan de voorwaarden voldoet je een gedeelte van 4000 euro moet terug betalen…

Taxi Quick|03.05.20|01:09

Met een voorwaarde met 4000 zakelijke vaste (waarvan tank en onderhoud niet meetelt )lasten wat bijna geen eenmanszaak red of zzper zonder een lease of dure all risk of als je de suto gekocht hebt. Ook wij zitten ineens met 0 inkomen en krijgen nu een zielige uitkering. Waarmee je net je huur kan betalen wie betaalt onze zakelijke lasten dan ? En leefgeld. Regering houd ons vóór de gek kleine ondernemers worden niet geholpen maar kunnen alles terug betalen en als je 3999 oneerlijk !!!

Taxi Quick|03.05.20|01:54

als je 3999 aan zakelijke lasten hebt wie betaalt die 3999 dan want dan kom je ook niet in aanmerking. Taxi of niet ook staat bij de aanvraag van wel met onze code. Tot dat je de voorwaardes eens leest.