Taxi Electric Tesla

Taxi Electric failliet door coronacrisis

Taxi Electric uit Amsterdam ziet zich gedwongen het eigen faillissement aan te vragen. Door de coronacrisis was het aantal ritten met 95 procent afgenomen.

Taxi Electric rijdt, zoals de naam al aangeeft, uitsluitend met elektrische voertuigen. Dat gebeurt sinds het bedrijf een kleine tien jaar geleden werd opgericht. Door de jaren heen groeide de onderneming stevig door. Daarbij was het elektrisch rijden iets waarmee het bedrijf zich onderscheidde van andere aanbieders, al kwamen de klanten volgens de eigenaren vooral terug voor de kwaliteit en service die werd verleend. Er wordt veel gereden voor hotels en bedrijven. Daarnaast is Taxi Electric één van de zeven Toegelaten Taxi Organisaties in Amsterdam en werd er de laatste jaren ook gewerkt aan een netwerk van franchisenemers buiten de hoofdstad.

Enorm financieel gat

Sinds een kleine anderhalf jaar is Wouter Deelman directeur van Taxi Electric en hij ziet zich nu, net als de hele taxisector, geconfronteerd met een gigantisch omzetverlies voor zijn bedrijf als gevolg van de coronacrisis. “Voor de coronacrisis was de situatie honderd procent, daarna gingen we in een keer naar vijf procent’, vertelt Deelman aan AT5. “Dan gaan we straks niet in een keer terug naar honderd procent. Dat is vijftig of zestig procent in december.”

Door dit alles ontstaat er de komende tijd een enorm financieel gaat, maar Deelman en de andere aandeelhouders kunnen niet inschatten hoe groot dat wordt. Ze hebben besloten dat gat niet te vullen en het faillissement van Taxi Electric aan te vragen. Op een later moment moet er dan een doorstart worden gemaakt, want alle aandeelhouders geloven nog in de werkwijze en doelen van Taxi Electric. Voorlopig kunnen er nog wel ritten worden geboekt. Er zijn zo’n 150 chauffeurs aangesloten bij Taxi Electric, waarvan twintig in loondienst. In de toekomst zal er alleen nog met zzp’ers worden gewerkt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

5 reacties op “Taxi Electric failliet door coronacrisis”

Jan Ollefers|16.04.20|13:30

Bij ons ook werk 95% minder maar dat is niet gelijk een reden om faillissement aan te vragen ook nog 90 personen thuis. Maar proberen verder te komen. Lekker makkelijk faillissement klaar anderen met jou probleem opzadelen. Zeker geen Rotterdamse mentaliteit

Tony Andriessen|16.04.20|13:35

Hup Rotterdam!

Arash Ayubzadeh|20.04.20|00:31

“… a.s.r. investeert in het impact investeringsfonds Social Impact Ventures. Taxi Electric is de eerste elektrische taxiservice van Europa en een mooi voorbeeld van een sociale onderneming. a.s.r. is enthousiast over de financiële steun door Social Impact Ventures aan Taxi Electric…”

2x 1,5 miljoen binnen gehaald, 50 plussers aan het werk gezet en mensen met een uitkering in de bijstand met behoud van uitkering, 2 maanden laten werken dan de laan uitsturen. Ik noem het karma.

John Van Wissen|26.08.20|10:41

Kan iemand mij iets uitleggen.
Toen ok failliet ging onder tca vergunningen taxi deregulering was ik kapot 1 miljoen iedereen heeft lopen graaien was alles kwijt 10 jaar lang hoe kan een taxi electric failliet gaan en weer met een nieuwe bv en directeur zelfde? Etc etc starten zonder dat crediteuren hun poen willen eerst helft mensen eruit zetten subsidies weg. …en dan doorgaan als directeur opnieuw sorry ik snap er geen bal van hoe dit spelletje werkt leg het uit …

John Van Wissen|26.08.20|10:44

Had half miljoen auto’s etc maar nee niemand was daar iedereen heeft alles afgepakt huizen weg auto’s weg alles 10 jaar lang mogen bloeden WDNP BKR etc etc werd gewoon je koophuis almere uit gegooid door de rechtbank en hoe kunnen bedrijven nu maar weer nieuwe BV nieuwe dit etc etc etc en blijven lachen en op ben gewoon weer!!! Directeur nieuw bedrijf?????? Leg uit……