Geld. Foto: iStock / darkojow

‘Onrust over NOW-regeling groeit’

Foto ter illustratie. Foto: iStock / darkojow

De onrust over de NOW-regeling neemt toe bij ondernemers. Dat meldt rechtsbijstandsverzekeraar ARAG, die steeds meer vragen over werking van de regeling krijgt. ARAG schat in dat veel ondernemers vooral snel voorschotten hebben aangevraagd en gekregen, wat met de verrekening achteraf voor problemen kan zorgen.

Bedrijven met minstens 20 procent omzetverlies door de coronacrisis komen in aanmerking voor de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Afhankelijk van de omzetdaling wordt tot 90 procent van de loonkosten vergoed. In april kreeg ARAG 54 vragen binnen over de regeling. In maart, kort na de invoering, waren dat er nog 29. Het bedrijf verwacht in mei meer vragen en na de definitieve berekening van de omzetdaling nog meer drukte, omdat dan mogelijk terugvorderingen volgen vanuit de overheid.

Zorgen over de toekomst

“Het wordt hier steeds drukker”, vertelt arbeidsjurist Hanneke Boesveld. “NOW aanvragen is makkelijk en toegankelijk. Ondernemers hebben razendsnel een voorschot ontvangen. Ik heb echter wel zorgen over de toekomst.” Boesveld doelt onder andere op het berekenen van de omzet en het loon die de hoogte van de loonkostensubsidie bepalen. “De ondernemer moet een inschatting maken van de omzetdaling, maar deze onzekere tijd maakt dat lastig. Veel ondernemers hadden snel hulp nodig en hebben dus ook niet gewacht om zo een beter beeld te krijgen van de gevolgen voor de omzet.”

Ongunstig

Daarbij wordt het voorschot op de subsidie gebaseerd op het loon van afgelopen januari. Dat loon kan hoger zijn dan het werkelijk betaalde loon in de periode maart tot en met mei 2020, omdat in januari vaak een dertiende maand wordt uitbetaald. Verder krijgt ARAG veel vragen van organisaties die afhankelijk zijn van seizoensgebonden omzetten. Voor hen is die groep is het ongunstig dat het omzetverlies wordt bepaald op basis van de gemiddelde kwartaalomzet in 2019. De subsidie kan daardoor uiteindelijk lager uitvallen dan wanneer het omzetverlies was vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Onrust over NOW-regeling groeit’ | TaxiPro
Geld. Foto: iStock / darkojow

‘Onrust over NOW-regeling groeit’

Foto ter illustratie. Foto: iStock / darkojow

De onrust over de NOW-regeling neemt toe bij ondernemers. Dat meldt rechtsbijstandsverzekeraar ARAG, die steeds meer vragen over werking van de regeling krijgt. ARAG schat in dat veel ondernemers vooral snel voorschotten hebben aangevraagd en gekregen, wat met de verrekening achteraf voor problemen kan zorgen.

Bedrijven met minstens 20 procent omzetverlies door de coronacrisis komen in aanmerking voor de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Afhankelijk van de omzetdaling wordt tot 90 procent van de loonkosten vergoed. In april kreeg ARAG 54 vragen binnen over de regeling. In maart, kort na de invoering, waren dat er nog 29. Het bedrijf verwacht in mei meer vragen en na de definitieve berekening van de omzetdaling nog meer drukte, omdat dan mogelijk terugvorderingen volgen vanuit de overheid.

Zorgen over de toekomst

“Het wordt hier steeds drukker”, vertelt arbeidsjurist Hanneke Boesveld. “NOW aanvragen is makkelijk en toegankelijk. Ondernemers hebben razendsnel een voorschot ontvangen. Ik heb echter wel zorgen over de toekomst.” Boesveld doelt onder andere op het berekenen van de omzet en het loon die de hoogte van de loonkostensubsidie bepalen. “De ondernemer moet een inschatting maken van de omzetdaling, maar deze onzekere tijd maakt dat lastig. Veel ondernemers hadden snel hulp nodig en hebben dus ook niet gewacht om zo een beter beeld te krijgen van de gevolgen voor de omzet.”

Ongunstig

Daarbij wordt het voorschot op de subsidie gebaseerd op het loon van afgelopen januari. Dat loon kan hoger zijn dan het werkelijk betaalde loon in de periode maart tot en met mei 2020, omdat in januari vaak een dertiende maand wordt uitbetaald. Verder krijgt ARAG veel vragen van organisaties die afhankelijk zijn van seizoensgebonden omzetten. Voor hen is die groep is het ongunstig dat het omzetverlies wordt bepaald op basis van de gemiddelde kwartaalomzet in 2019. De subsidie kan daardoor uiteindelijk lager uitvallen dan wanneer het omzetverlies was vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.