Domstad en Bato Eemland

Concurrerende taxibedrijven gaan intensiever samenwerken



Foto: aangeleverd door Ishvar Jagessar (Domstad Mobiliteit)

Domstad Mobiliteit uit Nieuwegein en Bato-Eemland Personenvervoer uit Amersfoort werkten al langer samen, maar onlangs hebben zij die samenwerking naar een hoger plan getild. “We zijn concurrenten van elkaar, maar het één sluit het ander niet uit.”

“Domstad Mobiliteit probeert in het Utrechtse al langer om meer samen te werken met andere taxibedrijven, maar ondanks goede onderlinge verhoudingen is dat nooit van de grond gekomen”, legt directeur Ishvar Jagessar uit. Hij richtte het bedrijf negen jaar geleden samen met zijn zus Anjana op en runt het ook samen met haar. “Vanwege de coronacrisis is die noodzaak tot samenwerking alleen maar groter geworden, dus dit keer zijn we wat verderop in de regio gaan kijken.”

Daarvoor kwam Jagessar uit bij Kees van ’t Klooster van Bato Personenvervoer. Omdat de taxibedrijven aangrenzende werkgebieden hebben, kwam het al met enige regelmaat voor dat ze onderling ritten uitwisselden. “Dus we zijn met Kees gaan praten over de mogelijkheden om intensiever samen te werken. Dat werd een heel leuk gesprek en we bleken hier precies hetzelfde over te denken.”

Strijd om de klant

Er is nadrukkelijk geen sprake van een fusie of overname, stelt Jagessar. En ook niet van de verhouding hoofdaannemer-onderaannemer. Beide bedrijven hebben zo’n dertig voertuigen in hun wagenpark hebben deels hetzelfde werkgebied. “We zijn concurrenten van elkaar en als het nodig is, gaan we gewoon de strijd met elkaar aan om de klant. Maar het een sluit het ander niet uit.”

De samenwerking is feitelijk een uitbreiding van waar de twee elkaar al in wisten te vinden. Waar het uitwisselen van ritten tot nu toe een beetje ad hoc ging, is er nu echt een koppeling tussen de ritagenda’s van beide bedrijven gemaakt. “We weten allemaal dat als je een vervoerscontract hebt, je het op sommige punten nog beter kunt uitvoeren door met andere taxibedrijven samen te werken. Die stap zetten wij nu. We zijn en blijven concurrenten, maar dat neemt niet weg dat we elkaar ook uit de brand kunnen helpen.”

Uit de brand helpen

Jagessar realiseert zich dat dit best uniek is. “Er is ook best wel verbaasd op gereageerd door andere taxibedrijven. Vaak vindt men toch: met concurrenten werk je niet samen. Wij denken daar anders over. Je kunt met elkaar concurreren én elkaar uit de brand helpen als dat nodig is. Ik ben er echt trots op dat wij dit nu met Bato doen en intussen vindt die samenwerking dagelijks plaats. Dit zal uiteindelijk de marktpositie van beide bedrijven een stuk sterker en interessanter maken ten opzichte van concurrenten die weigeren met anderen samen te werken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Concurrerende taxibedrijven gaan intensiever samenwerken | TaxiPro
Domstad en Bato Eemland

Concurrerende taxibedrijven gaan intensiever samenwerken



Foto: aangeleverd door Ishvar Jagessar (Domstad Mobiliteit)

Domstad Mobiliteit uit Nieuwegein en Bato-Eemland Personenvervoer uit Amersfoort werkten al langer samen, maar onlangs hebben zij die samenwerking naar een hoger plan getild. “We zijn concurrenten van elkaar, maar het één sluit het ander niet uit.”

“Domstad Mobiliteit probeert in het Utrechtse al langer om meer samen te werken met andere taxibedrijven, maar ondanks goede onderlinge verhoudingen is dat nooit van de grond gekomen”, legt directeur Ishvar Jagessar uit. Hij richtte het bedrijf negen jaar geleden samen met zijn zus Anjana op en runt het ook samen met haar. “Vanwege de coronacrisis is die noodzaak tot samenwerking alleen maar groter geworden, dus dit keer zijn we wat verderop in de regio gaan kijken.”

Daarvoor kwam Jagessar uit bij Kees van ’t Klooster van Bato Personenvervoer. Omdat de taxibedrijven aangrenzende werkgebieden hebben, kwam het al met enige regelmaat voor dat ze onderling ritten uitwisselden. “Dus we zijn met Kees gaan praten over de mogelijkheden om intensiever samen te werken. Dat werd een heel leuk gesprek en we bleken hier precies hetzelfde over te denken.”

Strijd om de klant

Er is nadrukkelijk geen sprake van een fusie of overname, stelt Jagessar. En ook niet van de verhouding hoofdaannemer-onderaannemer. Beide bedrijven hebben zo’n dertig voertuigen in hun wagenpark hebben deels hetzelfde werkgebied. “We zijn concurrenten van elkaar en als het nodig is, gaan we gewoon de strijd met elkaar aan om de klant. Maar het een sluit het ander niet uit.”

De samenwerking is feitelijk een uitbreiding van waar de twee elkaar al in wisten te vinden. Waar het uitwisselen van ritten tot nu toe een beetje ad hoc ging, is er nu echt een koppeling tussen de ritagenda’s van beide bedrijven gemaakt. “We weten allemaal dat als je een vervoerscontract hebt, je het op sommige punten nog beter kunt uitvoeren door met andere taxibedrijven samen te werken. Die stap zetten wij nu. We zijn en blijven concurrenten, maar dat neemt niet weg dat we elkaar ook uit de brand kunnen helpen.”

Uit de brand helpen

Jagessar realiseert zich dat dit best uniek is. “Er is ook best wel verbaasd op gereageerd door andere taxibedrijven. Vaak vindt men toch: met concurrenten werk je niet samen. Wij denken daar anders over. Je kunt met elkaar concurreren én elkaar uit de brand helpen als dat nodig is. Ik ben er echt trots op dat wij dit nu met Bato doen en intussen vindt die samenwerking dagelijks plaats. Dit zal uiteindelijk de marktpositie van beide bedrijven een stuk sterker en interessanter maken ten opzichte van concurrenten die weigeren met anderen samen te werken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.