Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Faillissementsgolf blijft uit, maar veel taxibedrijven krimpen in of stoppen

Een golf aan faillissementen door de coronacrisis is tot nu toe uitgebleven in de taxibranche. Wel hebben veel bedrijven afscheid genomen van tijdelijke en flexibel inzetbare medewerkers, en in een aantal gevallen ook van vast personeel. In het zorgvervoer zorgen de steunmaatregelen voor lucht, maar in de straattaximarkt gooien steeds meer ondernemers het bijltje erbij neer. Dat zegt KNV Zorgvervoer en Taxi in reactie op vragen van TaxiPro.

Met het wegvallen van het werk door de coronamaatregelen werd meteen ook gevreesd voor het voortbestaan van veel taxibedrijven. Tot nu toe springen de faillissementen van Taxi Electric en Taxi de Reest in het oog als zaken waar de coronacrisis als oorzaak werd genoemd. Deze bedrijven maakten allebei een doorstart. Een kijkje in het Centrale Insolventieregister van De Rechtspraak, waar alle faillissementen worden bijgehouden, laat geen toename zien van faillissementen in de taxibranche in het afgelopen halfjaar.

Maar een bankroet is niet de enige manier waarop een bedrijf kan eindigen. De ondernemer kan er ook zelf de stekker uit trekken. In de straattaximarkt, en dan met name in de grote steden in de Randstad, zijn vooral veel zelfstandige ondernemers actief. Hun werk is door de coronacrisis verdwenen en komt de laatste maanden maar heel mondjesmaat terug. Hubert Andela van KNV: “In de grote steden zijn er best veel zzp’ers die het bijltje erbij neer hebben gegooid. Precieze percentages noemen is lastig, maar ik denk toch dat het zeker om 20 tot 30 procent van die groep gaat.”

Geen enorme flexibele schil

Het zorgvervoer, goed voor zo’n 85 procent van al het taxivervoer in Nederland, is een andere tak van sport. Hier wordt veel met personeel gewerkt, in loondienst of ingeleend. “Flexibele krachten en chauffeurs waarvan een tijdelijk arbeidscontract afliep, daarvan is op aanzienlijke schaal afscheid genomen, zo is onze indruk”, vertelt Andela. “Maar die flexibele schil was niet enorm groot, omdat de personeelskosten voor flexibel personeel door nieuwe arbeidswetgeving hoger liggen.”

De volgende stap in het bezuinigen is dan kijken naar het personeel in vaste dienst. In dat opzicht valt de schade nog enigszins mee, legt Andela uit. “Bedrijven met alleen of vooral zakelijke klanten hebben de meeste omzet verloren. Die ondernemers hebben afgelopen zomer wel over moeten gaan tot ontslag. Vervoerders die vooral zorgvervoer rijden, kregen deels hun vaste kosten doorbetaald. Niet dat daar het vervoer weer op het oude volume is, maar daar is het chauffeursbestand minder of maar weinig ingekrompen.”

Niet mee te koop lopen

Maar de crisis is nog bepaald niet voorbij. Komt er straks alsnog een golf aan faillissementen in de taxibranche? Dat is lastig te voorspellen, geeft Hubert Andela aan. “Een ondernemer loopt er begrijpelijkerwijs niet mee te koop dat dit er aan komt. Toch denk ik dat het in het zorg- en taxivervoer niet op massale faillissementen uitdraait. De overheid heeft niet voor niks opdrachtgevers opgeroepen om vaste kosten door te blijven betalen. Dat deden ze om het zorgvervoer in stand te houden gedurende de crisis en voor als de crisis achter der rug is. Die aanpak heeft tot nu toe beslist geholpen.”

Maar de KNV-directeur onderstreept ook dat er voor de komende periode meer nodig is dan alleen het verlengen van de NOW-regeling. De kostprijsverhoging als gevolg van een lagere voertuigbezetting moet bijvoorbeeld tot uitdrukking gaan komen in de contractprijzen. “Anders zullen er, met een zekere vertraging, alsnog ook onder zorgvervoerders klappen vallen. Verder moeten opdrachtgevers een keer afkomen met de vergoeding voor meerkosten van de ritten die in de periode maart-juni wél doorgingen. Immers, als er straks een keer afgerekend moet worden met de fiscus en voor de NOW, dan gaan die openstaande posten ook moeilijkheden veroorzaken.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

2 reacties op “Faillissementsgolf blijft uit, maar veel taxibedrijven krimpen in of stoppen”

Pierre van Aert|17.09.20|12:39

Er wordt ook heel veel geschoven. Taxibedrijf wat schoolvervoer, regiotaxi en zorgvervoer doet, daar gaan alle 0-uren contracten er uit, tijdelijke contracten worden niet verlengd. Alleen de chauffeurs met een vast urencontract, die verzorgen al het vervoer. Dus ook het schoolvervoer ( elke dag een andere chauffeur voor de kindjes )

Susan Benson|21.09.20|12:38

Hallo, Heeft u een zakelijke lening, persoonlijke lening, hypotheeklening of een lening nodig om uw project te voltooien? als uw antwoord ja is, raad ik u aan contact op te nemen met mijn kantoor. We verlenen allerlei soorten leendiensten, waaronder langlopende en kortlopende leningen. Voor meer informatie, schrijf ons via e-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) of stuur ons rechtstreeks een bericht op WhatsApp via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.