Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum

‘Taxi verzekeren in veel gevallen onverminderd lastig’

Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum (onbeperkt gebruik)

Door de coronacrisis is het dossier taxiverzekeringen een beetje op de achtergrond beland, maar het is voor veel taxiondernemers ‘onverminderd lastig’ om een betaalbare verzekering af te sluiten. Door diezelfde coronacrisis is er ook weinig gekomen van de plannen om werk te maken van schadepreventie. Dat zegt KNV Zorgvervoer en Taxi in antwoord op vragen van TaxiPro.

Het is een jaarlijks terugkerend hoofdpijndossier waar geen strip paracetamol tegen opgewassen is: taxiverzekeringen. Ze zijn de laatste jaren steeds schaarser geworden, en van het overgebleven aanbod ging de premie steeds fors omhoog. Omdat de sector als geheel meer schades is gaan rijden en claimen, is de taxiverzekering voor veel aanbieders een verlieslatend product geworden. Daardoor kunnen steeds meer ondernemers, en dan met name de zelfstandigen, alleen nog bij vangnetverzekeraar De Vereende terecht.

Mede op aandringen van het Verbond van Verzekeraars wilde KNV Zorgvervoer en Taxi zijn leden gaan helpen met schadepreventie. Maar de plannen voor informatieve bijeenkomsten werden doorkruist door de coronacrisis, al is er wel twee keer een verzekeraar aanwezig geweest bij het consumententaxi-overleg van KNV om mee te praten en denken. De crisis zorgde er verder voor dat het dossier taxiverzekeringen naar de achtergrond verdween.

Gedwongen te switchen

“Het is vaak nog onverminderd lastig om je voertuigen tegen redelijke tarieven te verzekeren. Zeker als je een zzp’er bent die niet in een collectief zit. Of als je schadehistorie niet optimaal is, of als je met een relatief klein wagenpark gedwongen wordt om te switchen naar een andere verzekeraar. We hoorden dit in de laatste ledenvergadering half september”, vertelt Hubert Andela van KNV.

“Tot aan de coronacrisis hebben we als KNV meerdere sporen gevolgd om de situatie te verbeteren: gesprekken met het Verbond van Verzekeraars, ministeries en via een tussenpersoon die heeft onderzocht of een buitenlandse verzekeraar te interesseren zou zijn voor onze markt. Heeft allemaal tot niks geleid, helaas. En we hebben ook niet de indruk dat er collectief echt meer aan te doen is.”

Deelsectoren apart behandelen

Zijn er dan wel oplossingen denkbaar? Andela noemt er één maar geeft gelijk de moeilijkheid aan. “De taxivoertuigen weer in de grotere pool van personenauto’s en busjes, dat zou een oplossing zijn. Dit is echter niet haalbaar, omdat het juist een oekaze van de Nederlandsche Bank richting verzekeraars was om deelsectoren apart te behandelen. En we merkten dat het Verbond niet van plan was om te gaan pleiten voor het terugdraaien van deze verplichting.”

Verder denkt Andela dat er nog wel wat te winnen valt door de preventievoorlichting weer op te pakken, al heeft dat momenteel geen prioriteit. “Tot nu toe zijn we te druk met corona en fysieke bijeenkomsten kunnen op het ogenblik ook niet goed. Het zal denk ik toch opgelost moeten worden door verzekeraars die weer een gat in de markt zien en zich gaan openstellen voor de zorgvervoer en taxisector. Je zag dat recent gelukkig al gebeuren”, sluit Andela toch enigszins positief af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “‘Taxi verzekeren in veel gevallen onverminderd lastig’”

Frans Ritzerfeld|08.10.20|10:48

Wat is het verschil met een prive verzekering en een taxiverzekering, (onbeperkte km.) met inzittende verzekering. Dit is discriminatie van de bovenste plank en weer word de taxibranche niet voor vol genomen. Het kan niet anders zijn dat er in ons politieke stelsel leiders zijn die absoluut iets tegen taxi’s hebben. Deze discriminatie is in meerdere vormen terug te vinden, bijv. busbaan en lijnbusbaan, dan de landelijke vergunningen, voor iedere gemeente heeft men een aparte vergunning nodig.

Nico Gerards|08.10.20|16:24

Sluit me volledig bij je aan Frans.

Frans Ritzerfeld|09.10.20|08:38

Een lease periode word meestal afgesloten voor 4 jaren, stel dat een taxi 8 jaren mee gaat, dan is de som snel gemaakt, verzekeringen zijn duurder als de lease, dit is regelrechte volksverlakkerij

ts tle|10.10.20|19:27

Verzekeren is prima mogelijk. Als het voor autoverhuur(‘wagenpark’ 1 bus) kan dan moet taxi zeker lukken. Misschien eens in de spiegel kijken.

Maar taxi’s willen geen eigen risico en als ze de kans zien om flink te claimen dan vinden ze dat zelfs stoer.

Tja, dan verpest je het vanzelf! Voor nette eerlijke ondernemers die een serieuze borg storten is er geen enkel probleem. Mijn premie wordt elk jaar lager bij de Vereende. Sterker nog goedkoper is niet te vinden.

Stevie|11.10.20|21:23

@ts tie Je hebt helemaal gelijk. De premie van taxiverzekeringen worden bepaald aan de hand van de gedeclareerde schades in de branche, niks meer en niks minder. En als er nog wat collega’s zijn die er een verdienmodel op loslaten is het niet vreemd dat verzekeren lastig is.

Ton van Dalfsen|12.10.20|13:52

Ach ja, Dan denken en zeggen de verzekeraars e.d.: Het is maar een taxi. Totdat ze zelf een taxi nodig hebben. En dan nog zeggen: Zo duur?

‘Taxi verzekeren in veel gevallen onverminderd lastig’ | TaxiPro
Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum

‘Taxi verzekeren in veel gevallen onverminderd lastig’

Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum (onbeperkt gebruik)

Door de coronacrisis is het dossier taxiverzekeringen een beetje op de achtergrond beland, maar het is voor veel taxiondernemers ‘onverminderd lastig’ om een betaalbare verzekering af te sluiten. Door diezelfde coronacrisis is er ook weinig gekomen van de plannen om werk te maken van schadepreventie. Dat zegt KNV Zorgvervoer en Taxi in antwoord op vragen van TaxiPro.

Het is een jaarlijks terugkerend hoofdpijndossier waar geen strip paracetamol tegen opgewassen is: taxiverzekeringen. Ze zijn de laatste jaren steeds schaarser geworden, en van het overgebleven aanbod ging de premie steeds fors omhoog. Omdat de sector als geheel meer schades is gaan rijden en claimen, is de taxiverzekering voor veel aanbieders een verlieslatend product geworden. Daardoor kunnen steeds meer ondernemers, en dan met name de zelfstandigen, alleen nog bij vangnetverzekeraar De Vereende terecht.

Mede op aandringen van het Verbond van Verzekeraars wilde KNV Zorgvervoer en Taxi zijn leden gaan helpen met schadepreventie. Maar de plannen voor informatieve bijeenkomsten werden doorkruist door de coronacrisis, al is er wel twee keer een verzekeraar aanwezig geweest bij het consumententaxi-overleg van KNV om mee te praten en denken. De crisis zorgde er verder voor dat het dossier taxiverzekeringen naar de achtergrond verdween.

Gedwongen te switchen

“Het is vaak nog onverminderd lastig om je voertuigen tegen redelijke tarieven te verzekeren. Zeker als je een zzp’er bent die niet in een collectief zit. Of als je schadehistorie niet optimaal is, of als je met een relatief klein wagenpark gedwongen wordt om te switchen naar een andere verzekeraar. We hoorden dit in de laatste ledenvergadering half september”, vertelt Hubert Andela van KNV.

“Tot aan de coronacrisis hebben we als KNV meerdere sporen gevolgd om de situatie te verbeteren: gesprekken met het Verbond van Verzekeraars, ministeries en via een tussenpersoon die heeft onderzocht of een buitenlandse verzekeraar te interesseren zou zijn voor onze markt. Heeft allemaal tot niks geleid, helaas. En we hebben ook niet de indruk dat er collectief echt meer aan te doen is.”

Deelsectoren apart behandelen

Zijn er dan wel oplossingen denkbaar? Andela noemt er één maar geeft gelijk de moeilijkheid aan. “De taxivoertuigen weer in de grotere pool van personenauto’s en busjes, dat zou een oplossing zijn. Dit is echter niet haalbaar, omdat het juist een oekaze van de Nederlandsche Bank richting verzekeraars was om deelsectoren apart te behandelen. En we merkten dat het Verbond niet van plan was om te gaan pleiten voor het terugdraaien van deze verplichting.”

Verder denkt Andela dat er nog wel wat te winnen valt door de preventievoorlichting weer op te pakken, al heeft dat momenteel geen prioriteit. “Tot nu toe zijn we te druk met corona en fysieke bijeenkomsten kunnen op het ogenblik ook niet goed. Het zal denk ik toch opgelost moeten worden door verzekeraars die weer een gat in de markt zien en zich gaan openstellen voor de zorgvervoer en taxisector. Je zag dat recent gelukkig al gebeuren”, sluit Andela toch enigszins positief af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “‘Taxi verzekeren in veel gevallen onverminderd lastig’”

Frans Ritzerfeld|08.10.20|10:48

Wat is het verschil met een prive verzekering en een taxiverzekering, (onbeperkte km.) met inzittende verzekering. Dit is discriminatie van de bovenste plank en weer word de taxibranche niet voor vol genomen. Het kan niet anders zijn dat er in ons politieke stelsel leiders zijn die absoluut iets tegen taxi’s hebben. Deze discriminatie is in meerdere vormen terug te vinden, bijv. busbaan en lijnbusbaan, dan de landelijke vergunningen, voor iedere gemeente heeft men een aparte vergunning nodig.

Nico Gerards|08.10.20|16:24

Sluit me volledig bij je aan Frans.

Frans Ritzerfeld|09.10.20|08:38

Een lease periode word meestal afgesloten voor 4 jaren, stel dat een taxi 8 jaren mee gaat, dan is de som snel gemaakt, verzekeringen zijn duurder als de lease, dit is regelrechte volksverlakkerij

ts tle|10.10.20|19:27

Verzekeren is prima mogelijk. Als het voor autoverhuur(‘wagenpark’ 1 bus) kan dan moet taxi zeker lukken. Misschien eens in de spiegel kijken.

Maar taxi’s willen geen eigen risico en als ze de kans zien om flink te claimen dan vinden ze dat zelfs stoer.

Tja, dan verpest je het vanzelf! Voor nette eerlijke ondernemers die een serieuze borg storten is er geen enkel probleem. Mijn premie wordt elk jaar lager bij de Vereende. Sterker nog goedkoper is niet te vinden.

Stevie|11.10.20|21:23

@ts tie Je hebt helemaal gelijk. De premie van taxiverzekeringen worden bepaald aan de hand van de gedeclareerde schades in de branche, niks meer en niks minder. En als er nog wat collega’s zijn die er een verdienmodel op loslaten is het niet vreemd dat verzekeren lastig is.

Ton van Dalfsen|12.10.20|13:52

Ach ja, Dan denken en zeggen de verzekeraars e.d.: Het is maar een taxi. Totdat ze zelf een taxi nodig hebben. En dan nog zeggen: Zo duur?