Rolstoelbus. Foto: iStock / Jan Schneckenhaus

KNV vreest gevolgen lockdown voor zorgvervoer en straattaxi

Branchevereniging KNV Zorgvervoer en Taxi vreest de gevolgen van de lockdown voor het zorgvervoer, dat nog maar net een beetje hersteld was van alle voorgaande maatregelen. In de consumententaximarkt was zelfs dat herstel er vrijwel niet. Voor ondernemers in die markt noemt KNV de nieuwe situatie ‘verschrikkelijk’.

“Het is een pittig maar blijkbaar noodzakelijk besluit”, duidt KNV-directeur Hubert Andela de nieuwe maatregelen. “We vrezen de gevolgen die het heeft voor de diverse vormen van zorgvervoer die net weer enigszins opgestart waren.”

Dat de scholen vijf weken sluiten en het leerlingenvervoer dus wordt stilgelegd, noemt hij “een grote domper.” Juist deze vorm van vervoer herstelde al veel eerder dit jaar naar bijna de oude niveau’s. Wel gaat het vervoer van de meest kwetsbare groepen leerlingen mogelijk door. Ook de dagopvang voor jongeren en ouderen blijft wellicht open. Dat moet morgen of uiterlijk overmorgen nog blijken uit contacten met de ministeries van Onderwijs en VWS. En dan is ook duidelijk hoeveel pijn het zorgvervoer op dit vlak gaat lijden.

In andere vervoerssoorten, zoals de wmo-taxi en Valys, was het herstel wisselend en zeker niet maximaal. Andela: “We hopen dat het ziekenvervoer op peil zal blijven. Alleen als er reguliere zorg moet worden afgeschaald, zal een deel van dit vervoer uitvallen. Namelijk het vervoeren van zieke rolstoelinzittenden en blinden en slechtzienden, van wie niet-spoedeisende onderzoeken en behandelingen uitgesteld worden. Nierdialyse en oncologische behandelingen gaan natuurlijk wel door. Wmo-vervoer en Valys zullen, zo vrezen we, weer bijna helemaal wegvallen.

Financiële hulp is nodig

Reizen wordt de komende tijd weliswaar sterk afgeraden, maar aan de voorwaarden waaronder dat dient te gebeuren verandert niets. KNV ziet daarom geen reden om de sectorprotocollen voor dat vervoer aan te passen. Wel gaat de organisatie weer nadruk leggen op de noodzaak om uitgevallen contractvervoer toch (grotendeels) te betalen, zodat vervoerders hun doorlopende vaste kosten kunnen dekken.

“Zonder financiële hulp kunnen zorgvervoerders niet de periode overbruggen tot het moment dat hun chauffeurs en voertuigen weer hard nodig zijn om te voorzien in de vraag naar zorgvervoer. Er zal natuurlijk in overleg met de opdrachtgevers wel in redelijkheid bezien moeten worden wat in dit stadium de 100 procent is die je als referentie neemt.”

Terug naar absoluut laagtepunt

Waar de contractvervoerders dus weer echt hun werk gaan zien afnemen, is dat voor de straattaxi’s niet aan de orde. En dat is niet omdat ze niet geraakt worden door de lockdown, maar omdat ze al aardig aan de grond zitten. “Voor onze leden in het vervoer van consumenten en bedrijven is dit gewoon verschrikkelijk”, windt Andela er geen doekjes om.

“Zij hebben nauwelijks enig herstel gekend – hun omzet lag de afgelopen maanden rond de 5 à 10 procent van wat het was – en nu gaan ze zelfs weer naar de absolute laagteniveaus van maart en april. De ondernemers in dit marktsegment die nog niet zijn gestopt, hebben intussen al veel reserves moeten aanspreken. Ze zullen voor een kans op overleven ook de komende werken maximaal gebruik moeten kunnen maken van de crisis-steunmaatregelen van het Rijk en zo nodig hun gemeente.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

1 reactie op “KNV vreest gevolgen lockdown voor zorgvervoer en straattaxi”

Jos Dinkelaar|15.12.20|19:33

kunnen wij de 4000 euro dan weer aanvragen?