Rolstoelbus

Hoogeveen wil vrijwilligersvervoer behouden om kosten wmo-vervoer te drukken

Foto: iStock / Caboclin onbeperkt gebruik)

De gemeente Hoogeveen wil een bezuiniging op het vervoer door vrijwilligers terugdraaien om te voorkomen dat de kosten voor het wmo-vervoer te hoog worden. Het college van burgemeester en wethouders vraagt daarvoor toestemming aan de gemeenteraad.

Stichting Vrijwilligersvervoer voor minder mobielen verzorgt het vervoer voor mensen die geen eigen vervoer hebben, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer of geen gebruik kunnen of willen maken van wmo-vervoer of Valys. Daarbij biedt de het ook diensten waarvoor de wmo-taxi minder geschikt is, zoals een ‘rondje toeren’. In 2019 reed de stichting 2.826 ritten voor inwoners uit de gemeente Hoogeveen. 

Wmo-vervoer duurder voor gemeente

Voor structurele kosten is Stichting Vrijwilligersvervoer afhankelijk van de subsidie van de gemeente. Het gaat hierbij dit jaar om een bedrag van 5.000 euro voor de website, apparatuur, rijvaardigheidstesten, verzekering, publiciteit en rittenadministratie. Deze subsidie is in december wegbezuinigd bij de begrotingsonderhandelingen voor 2021.

Als reactie op deze bezuiniging in het vrijwilligersvervoer heeft de stichting betoogd dat dit zal leiden tot een toename van de kosten op het wmo-vervoer. Klanten die voorheen kozen voor vrijwilligersvervoer, zouden zonder deze stichting namelijk eerder of vaker een beroep doen op de wmo-taxi. Dat is voor de gemeente een stuk duurder.

2.826 ritten voor 6.000 euro

De stichting stelt dat zij in 2019 met 6.000 euro aan subsidie 2.826 ritten gereden hebben. De kostprijs per rit komt daarmee beduidend lager uit dan die voor het wmo-vervoer. Het college ziet dit nu in en heeft besloten om een aanvraag te doen bij de gemeenteraad om het eerdere besluit terug te draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Hoogeveen wil vrijwilligersvervoer behouden om kosten wmo-vervoer te drukken”

Peter Vriens|17.02.21|13:27

Dus de gemeente Hoogeveen wil WMO vervoer, nu uitgevoerd door Taxibedrijven, helpen illegaal te laten uitvoeren, sponseren en dit taxivervoer in handen geven van z.g. vrijwilligers.
Regelgeving / vergunningen worden hiermee genegeerd. Het gaat de gemeente om geld.
Kwaliteit of veiligheid van personen vervoer telt dan ineens niet meer.
Waar is ILT, ook hier in dit Hoogeveen verhaal.

Let op: gesjoemel met het kostenplaatje, Bisnis door/voor vrijwilliger ‘s

Jaap Rentenaar|17.02.21|14:47

Ben het met het bovenstaande eens, als je ziet wat je als taxi chauffeur moet leren en bijscholen om het te mogen uitvoeren, kan je dit niet door vrijwilligers laten doen!

Rick Van den berg|19.02.21|10:15

Mensen doen nog steeds al je een hbo studie moet afronden al je werkt als taxichauffeur, houd daar nou mee op! Het is niet zo wanneer je als vrijwilliger ergens werkt dat je dan de kwalificatie’s niet nodig hebt. Ook deze mensen worden gewoon opgeleid. Of denken jullie dat alle vrijwilligers bij andere instantie’s zomaar worden aangenomen! Dat is wel heel naïef. Of denken jullie dat iemand die vrijwillig werkt bij de politie of brandweer of noem het maar op dat ze geen degelijke opleiding hebben

Rick Van den berg|19.02.21|10:26

Overal wordt er gewerkt met vrijwilligers zelfs bij bedrijven met miljoenen netto omzet en ze moeten de juiste kwalificatie hebben voor het werk waar ze voor worden ingezet. Dus niet zo paniekerig allemaal. Als iemand in de bijstand is roept de hele bevolking ga iets doen met je leven, en als de gemeente zegt die mensen die in de bijstand zijn gaan we opleiden en dan als vrijwilliger in zetten voor wat voor werkzaamheden dan ook. Dan is iedereen weer in rep en roer. Het is dan ook nooit goed!

Rick Van den berg|19.02.21|10:51

Zo werkt het nou eenmaal in dit leven waar wij nu in leven. Iedereen wilt meer voor minder, maar wanneer je zelf er mee wordt geconfronteerd is het hek van de dam. Waarom wordt Uber steeds groter, waarom is een ipad of iPhone zo duur terwijl het maar 10% heeft gekost van wat wij er voor betalen omdat er kinderen en volwassen voor een honger loontje die producten voor ons in elkaar knutselen. En de grote aandeelhouders en eigenaar zich al rijk rekenen welke privé eiland ze volgend jaar gaan kopen

Rick Van den berg|19.02.21|11:01

Moraal van dit verhaal, iedereen vindt dit raar tot je zelf in die positie bent en zelf een bedrijf hebt met 10, 100 of 1000 medewerkers en dan wordt er alleen gekeken wat goed is voor het bedrijf en eventuele aandeelhouders en natuurlijk je zelf en dan doe je wat je moet doen om zelf zoveel mogelijk over te houden. En als dat is 100 man eruit en 100 vrijwilligers er in dan zou iedereen op dit forum hetzelfde hebben gedaan. Want uiteindelijk is het God voor ons alle en ieder voor zich.

Rudie Elmio|19.02.21|18:23

Rick Van den berg

“Als iemand in de bijstand is roept de hele bevolking ga iets doen met je leven, en als de gemeente zegt die mensen die in de bijstand zijn gaan we opleiden en dan als vrijwilliger in zetten voor wat voor werkzaamheden dan ook” Inderdaad geef ze een opleiding (van publieksgeld) en laat ze vervolgens een betaalde baan verdringen! in plaats van een betaalde baan geven!

Clash Royale|20.02.21|00:40

Rudie,
Probeer het maar niet uit te leggen aan Rick want die snapt dat toch niet.
Want dan krijg je 3x hetzelfde verhaal van hem.
En ook nog over z’n auto van 150 duizend.
En dat hij in dienst is.
En subsidie op personeel wil zeggen dat het personeel net zo duur is.

Hoogeveen wil vrijwilligersvervoer behouden om kosten wmo-vervoer te drukken | TaxiPro
Rolstoelbus

Hoogeveen wil vrijwilligersvervoer behouden om kosten wmo-vervoer te drukken

Foto: iStock / Caboclin onbeperkt gebruik)

De gemeente Hoogeveen wil een bezuiniging op het vervoer door vrijwilligers terugdraaien om te voorkomen dat de kosten voor het wmo-vervoer te hoog worden. Het college van burgemeester en wethouders vraagt daarvoor toestemming aan de gemeenteraad.

Stichting Vrijwilligersvervoer voor minder mobielen verzorgt het vervoer voor mensen die geen eigen vervoer hebben, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer of geen gebruik kunnen of willen maken van wmo-vervoer of Valys. Daarbij biedt de het ook diensten waarvoor de wmo-taxi minder geschikt is, zoals een ‘rondje toeren’. In 2019 reed de stichting 2.826 ritten voor inwoners uit de gemeente Hoogeveen. 

Wmo-vervoer duurder voor gemeente

Voor structurele kosten is Stichting Vrijwilligersvervoer afhankelijk van de subsidie van de gemeente. Het gaat hierbij dit jaar om een bedrag van 5.000 euro voor de website, apparatuur, rijvaardigheidstesten, verzekering, publiciteit en rittenadministratie. Deze subsidie is in december wegbezuinigd bij de begrotingsonderhandelingen voor 2021.

Als reactie op deze bezuiniging in het vrijwilligersvervoer heeft de stichting betoogd dat dit zal leiden tot een toename van de kosten op het wmo-vervoer. Klanten die voorheen kozen voor vrijwilligersvervoer, zouden zonder deze stichting namelijk eerder of vaker een beroep doen op de wmo-taxi. Dat is voor de gemeente een stuk duurder.

2.826 ritten voor 6.000 euro

De stichting stelt dat zij in 2019 met 6.000 euro aan subsidie 2.826 ritten gereden hebben. De kostprijs per rit komt daarmee beduidend lager uit dan die voor het wmo-vervoer. Het college ziet dit nu in en heeft besloten om een aanvraag te doen bij de gemeenteraad om het eerdere besluit terug te draaien.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Hoogeveen wil vrijwilligersvervoer behouden om kosten wmo-vervoer te drukken”

Peter Vriens|17.02.21|13:27

Dus de gemeente Hoogeveen wil WMO vervoer, nu uitgevoerd door Taxibedrijven, helpen illegaal te laten uitvoeren, sponseren en dit taxivervoer in handen geven van z.g. vrijwilligers.
Regelgeving / vergunningen worden hiermee genegeerd. Het gaat de gemeente om geld.
Kwaliteit of veiligheid van personen vervoer telt dan ineens niet meer.
Waar is ILT, ook hier in dit Hoogeveen verhaal.

Let op: gesjoemel met het kostenplaatje, Bisnis door/voor vrijwilliger ‘s

Jaap Rentenaar|17.02.21|14:47

Ben het met het bovenstaande eens, als je ziet wat je als taxi chauffeur moet leren en bijscholen om het te mogen uitvoeren, kan je dit niet door vrijwilligers laten doen!

Rick Van den berg|19.02.21|10:15

Mensen doen nog steeds al je een hbo studie moet afronden al je werkt als taxichauffeur, houd daar nou mee op! Het is niet zo wanneer je als vrijwilliger ergens werkt dat je dan de kwalificatie’s niet nodig hebt. Ook deze mensen worden gewoon opgeleid. Of denken jullie dat alle vrijwilligers bij andere instantie’s zomaar worden aangenomen! Dat is wel heel naïef. Of denken jullie dat iemand die vrijwillig werkt bij de politie of brandweer of noem het maar op dat ze geen degelijke opleiding hebben

Rick Van den berg|19.02.21|10:26

Overal wordt er gewerkt met vrijwilligers zelfs bij bedrijven met miljoenen netto omzet en ze moeten de juiste kwalificatie hebben voor het werk waar ze voor worden ingezet. Dus niet zo paniekerig allemaal. Als iemand in de bijstand is roept de hele bevolking ga iets doen met je leven, en als de gemeente zegt die mensen die in de bijstand zijn gaan we opleiden en dan als vrijwilliger in zetten voor wat voor werkzaamheden dan ook. Dan is iedereen weer in rep en roer. Het is dan ook nooit goed!

Rick Van den berg|19.02.21|10:51

Zo werkt het nou eenmaal in dit leven waar wij nu in leven. Iedereen wilt meer voor minder, maar wanneer je zelf er mee wordt geconfronteerd is het hek van de dam. Waarom wordt Uber steeds groter, waarom is een ipad of iPhone zo duur terwijl het maar 10% heeft gekost van wat wij er voor betalen omdat er kinderen en volwassen voor een honger loontje die producten voor ons in elkaar knutselen. En de grote aandeelhouders en eigenaar zich al rijk rekenen welke privé eiland ze volgend jaar gaan kopen

Rick Van den berg|19.02.21|11:01

Moraal van dit verhaal, iedereen vindt dit raar tot je zelf in die positie bent en zelf een bedrijf hebt met 10, 100 of 1000 medewerkers en dan wordt er alleen gekeken wat goed is voor het bedrijf en eventuele aandeelhouders en natuurlijk je zelf en dan doe je wat je moet doen om zelf zoveel mogelijk over te houden. En als dat is 100 man eruit en 100 vrijwilligers er in dan zou iedereen op dit forum hetzelfde hebben gedaan. Want uiteindelijk is het God voor ons alle en ieder voor zich.

Rudie Elmio|19.02.21|18:23

Rick Van den berg

“Als iemand in de bijstand is roept de hele bevolking ga iets doen met je leven, en als de gemeente zegt die mensen die in de bijstand zijn gaan we opleiden en dan als vrijwilliger in zetten voor wat voor werkzaamheden dan ook” Inderdaad geef ze een opleiding (van publieksgeld) en laat ze vervolgens een betaalde baan verdringen! in plaats van een betaalde baan geven!

Clash Royale|20.02.21|00:40

Rudie,
Probeer het maar niet uit te leggen aan Rick want die snapt dat toch niet.
Want dan krijg je 3x hetzelfde verhaal van hem.
En ook nog over z’n auto van 150 duizend.
En dat hij in dienst is.
En subsidie op personeel wil zeggen dat het personeel net zo duur is.