KNV, branchevereniging, Koninklijk Nederlands Vervoer

Nieuwe leiding KNV gaat voor trotse leden en meer geld voor zorgvervoer

Koninklijk Nederlands Vervoer. Foto: KNV

Carlo Cahn zal de rol van directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) overnemen van Hubert Andela. De secretarisfunctie van KNV Zorgvervoer en Taxi komt in handen van Jantine Vochteloo. In een gesprek met TaxiPro blikken we met Hubert Andela terug op de afgelopen jaren en vertellen zijn opvolgers over hun toekomstplannen. 

Hubert Andela begon in 2004 als secretaris van de afdeling Zorgvervoer en Taxi en werd in januari 2018 ook directeur van KNV. Een van de periodes die hem is bijgebleven, is het traject waarin KNV de Wet personenvervoer heeft helpen veranderen tussen 2006 en 2011. “Steden hadden geen bevoegdheden om de kwaliteit binnen de consumentenmarkt op peil te houden. Dit zorgde voor veel problemen. Zo waren er veel te veel aanbieders.”

Dankzij de wetswijzigingen mochten de steden kwaliteitseisen gaan opleggen aan de vervoerders. “Natuurlijk zijn niet alle problemen hiermee weggenomen, maar dat het ons lukte om de wetswijziging unaniem aangenomen te krijgen in de Tweede Kamer is iets waar we als sector trots op mogen zijn.” 

KNV is in de afgelopen jaren ook veel bezig geweest met het verbeteren van aanbestedingspraktijken voor het zorgvervoer. Zo werd en wordt ingezet op een goede naleving van de cao, zodat er niet wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. “Het kan niet zo zijn dat een bedrijf een beter bod doet omdat medewerkers niet goed worden betaald. Door de inzet van ‘ons’ Sociaal Fonds Mobiliteit heeft de sector de best gecontroleerde cao van het land.” Later werd ook samen met de vakbonden het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit opgericht, dat opdrachtgevers adviseert over hoe ze het beste hun zorgvervoer kunnen aanbesteden. 

Trots gevoel creëren

Carlo Cahn is sinds september 2013 actief bij KNV als secretaris van Busvervoer Nederland. Met het aantreden van Andela als directeur van de branchevereniging in 2018 werd hij adjunct-directeur. “Toen hebben we al een deel van de taken verdeeld. Dit ging altijd in goede harmonie”, stelt Cahn. “Het is voor mij dan ook een logische stap om deze rol van Hubert over te nemen.” 

Tekst loopt door onder de foto. 

Carlo Cahn, Foto: KNV
Carlo Cahn

Cahn dat KNV de laatste jaren een aantal richtingen is ingeslagen, waarvan een belangrijke de ontwikkeling van het MaaS-lab is. “Ik wil hiermee doorgaan en dit stimuleren.” Daarbij vindt Cahn het belangrijk dat bedrijven trots zijn om lid te zijn van de branchevereniging. “Dit is er bij een deel van de bedrijven al wel, maar bij een ander deel nog niet.” Hij legt uit dat het lidmaatschap vaak wordt gezien als iets dat verplicht is. “Ik zie het als uitdaging om er voor te zorgen dat zij die trots gaan krijgen, dat het fijn is om bij de club te horen.” 

Begrip voor langere weg naar zero-emissie

Jantine Vochteloo beheert als beleidsadviseur binnen KNV momenteel al meerdere dossiers met een afwisselende inhoud. Als secretaris Zorgvervoer en Taxi zal zij in samenspraak met het bestuur gaan coördineren wat er wordt gedaan voor deze zorgvervoer- en taxitak van de brancheverenging. 

Ze ziet de gevolgen van de coronacrisis als een van de uitdagingen waarmee ze te maken gaat krijgen in haar nieuwe rol. “Hierdoor zit er bij veel gemeenten nog minder geld in de kas.” De aankomende secretaris stelt dan ook dat ze hoopt dat het volgende kabinet dit begrijpt en dat er meer geld voor het zorgvervoer beschikbaar gaat komen. “Ook zal het nieuwe kabinet begrip moeten hebben voor een lager tempo van het bereiken van zero-emissie zorgvervoer en consumententaxivervoer. Er zal minder geld zijn voor investeringen in nieuwe voertuigen.” 

Belang van de werknemers

Na zijn vertrek bij KNV zal Hubert Andela de overstap maken naar brancheorganisatie ZuivelNL, waar hij directeur wordt. Hiermee keert hij terug naar zijn roots in de landbouw- en levensmiddelensector. Voor KNV is het volgens hem belangrijk dat er ingezet blijft worden op een eerlijke marktwerking en een reële prijsvorming. “Daarin blijft altijd werk aan de winkel, want overheden die aanbesteden begrepen het niet altijd. De focus ligt vaak nog op dat het goed moet zijn voor de consument en dat het goedkoop moet. Maar het belang van het grote aantal werknemers en hun gezinnen, óók hun inwoners, moet ook blijvend voor het voetlicht worden gebracht.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe leiding KNV gaat voor trotse leden en meer geld voor zorgvervoer | TaxiPro
KNV, branchevereniging, Koninklijk Nederlands Vervoer

Nieuwe leiding KNV gaat voor trotse leden en meer geld voor zorgvervoer

Koninklijk Nederlands Vervoer. Foto: KNV

Carlo Cahn zal de rol van directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) overnemen van Hubert Andela. De secretarisfunctie van KNV Zorgvervoer en Taxi komt in handen van Jantine Vochteloo. In een gesprek met TaxiPro blikken we met Hubert Andela terug op de afgelopen jaren en vertellen zijn opvolgers over hun toekomstplannen. 

Hubert Andela begon in 2004 als secretaris van de afdeling Zorgvervoer en Taxi en werd in januari 2018 ook directeur van KNV. Een van de periodes die hem is bijgebleven, is het traject waarin KNV de Wet personenvervoer heeft helpen veranderen tussen 2006 en 2011. “Steden hadden geen bevoegdheden om de kwaliteit binnen de consumentenmarkt op peil te houden. Dit zorgde voor veel problemen. Zo waren er veel te veel aanbieders.”

Dankzij de wetswijzigingen mochten de steden kwaliteitseisen gaan opleggen aan de vervoerders. “Natuurlijk zijn niet alle problemen hiermee weggenomen, maar dat het ons lukte om de wetswijziging unaniem aangenomen te krijgen in de Tweede Kamer is iets waar we als sector trots op mogen zijn.” 

KNV is in de afgelopen jaren ook veel bezig geweest met het verbeteren van aanbestedingspraktijken voor het zorgvervoer. Zo werd en wordt ingezet op een goede naleving van de cao, zodat er niet wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. “Het kan niet zo zijn dat een bedrijf een beter bod doet omdat medewerkers niet goed worden betaald. Door de inzet van ‘ons’ Sociaal Fonds Mobiliteit heeft de sector de best gecontroleerde cao van het land.” Later werd ook samen met de vakbonden het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit opgericht, dat opdrachtgevers adviseert over hoe ze het beste hun zorgvervoer kunnen aanbesteden. 

Trots gevoel creëren

Carlo Cahn is sinds september 2013 actief bij KNV als secretaris van Busvervoer Nederland. Met het aantreden van Andela als directeur van de branchevereniging in 2018 werd hij adjunct-directeur. “Toen hebben we al een deel van de taken verdeeld. Dit ging altijd in goede harmonie”, stelt Cahn. “Het is voor mij dan ook een logische stap om deze rol van Hubert over te nemen.” 

Tekst loopt door onder de foto. 

Carlo Cahn, Foto: KNV
Carlo Cahn

Cahn dat KNV de laatste jaren een aantal richtingen is ingeslagen, waarvan een belangrijke de ontwikkeling van het MaaS-lab is. “Ik wil hiermee doorgaan en dit stimuleren.” Daarbij vindt Cahn het belangrijk dat bedrijven trots zijn om lid te zijn van de branchevereniging. “Dit is er bij een deel van de bedrijven al wel, maar bij een ander deel nog niet.” Hij legt uit dat het lidmaatschap vaak wordt gezien als iets dat verplicht is. “Ik zie het als uitdaging om er voor te zorgen dat zij die trots gaan krijgen, dat het fijn is om bij de club te horen.” 

Begrip voor langere weg naar zero-emissie

Jantine Vochteloo beheert als beleidsadviseur binnen KNV momenteel al meerdere dossiers met een afwisselende inhoud. Als secretaris Zorgvervoer en Taxi zal zij in samenspraak met het bestuur gaan coördineren wat er wordt gedaan voor deze zorgvervoer- en taxitak van de brancheverenging. 

Ze ziet de gevolgen van de coronacrisis als een van de uitdagingen waarmee ze te maken gaat krijgen in haar nieuwe rol. “Hierdoor zit er bij veel gemeenten nog minder geld in de kas.” De aankomende secretaris stelt dan ook dat ze hoopt dat het volgende kabinet dit begrijpt en dat er meer geld voor het zorgvervoer beschikbaar gaat komen. “Ook zal het nieuwe kabinet begrip moeten hebben voor een lager tempo van het bereiken van zero-emissie zorgvervoer en consumententaxivervoer. Er zal minder geld zijn voor investeringen in nieuwe voertuigen.” 

Belang van de werknemers

Na zijn vertrek bij KNV zal Hubert Andela de overstap maken naar brancheorganisatie ZuivelNL, waar hij directeur wordt. Hiermee keert hij terug naar zijn roots in de landbouw- en levensmiddelensector. Voor KNV is het volgens hem belangrijk dat er ingezet blijft worden op een eerlijke marktwerking en een reële prijsvorming. “Daarin blijft altijd werk aan de winkel, want overheden die aanbesteden begrepen het niet altijd. De focus ligt vaak nog op dat het goed moet zijn voor de consument en dat het goedkoop moet. Maar het belang van het grote aantal werknemers en hun gezinnen, óók hun inwoners, moet ook blijvend voor het voetlicht worden gebracht.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.