‘Taxirit betalen moet sneller en gemakkelijker’
De tijd dat er in de taxi alleen met contant geld betaald kon worden is al even voorbij, en inmiddels kunnen klanten zelfs zonder pinpas de taxi instappen en betalen via een betaalverzoek. MyPOS vind dat dit nog gemakkelijker en sneller kan en introduceert daarom betaling via een QR-barcode.
Er wordt in taxi’s al geregeld gebruik gemaakt van betaling via een betaalverzoek, legt Antony Notos van myPOS uit. De QR-code moet er voor zowel de klant als de chauffeur voor zorgen dat het betalen nog sneller en makkelijker verloopt. “De klant scant deze code en kan binnen een paar seconden betalen. Een andere optie is dat de code mee wordt gestuurd bij de reservering, zodat de klant snel vooruit kan betalen.”
Cabman heeft daarbij aangekondigd dat het deze service zal implementeren in de BCT Remote app. Deze app is bedoelt om de chauffeur inzicht te geven in alle ritinformatie. Nadat de service geïmplementeerd is, zal hij daarnaast dus ook gebruikt kunnen worden om af te rekenen.
Volgens Notos willen taxiondernemers flexibiliteit bieden aan hun klanten. Hij stelt dat het belangrijk is dat ze niet alleen kunnen betalen op de manier waarop dit voor hen mogelijk is, maar ook op de manier die zij het prettigst vinden. “Daarom moeten er voor een taxirit verschillende betalingsmogelijkheden zijn.” Als voorbeeld neemt hij mensen die geen, of een minder moderne telefoon hebben. “Voor hen moeten ’traditionele’ betaalmogelijkheden blijven bestaan, anders kunnen zij niet met de taxi mee. Dit is onwenselijk.”
Buitenlanders kennen geen iDeal of Tikkie
Door een combinatie van betaalmogelijkheden te bieden kan een ondernemer zoveel mogelijk klanten goed van dienst zijn, legt Notos uit. De betaalverzoeken van myPOS werken daarbij ook goed voor internationale klanten. “Toen het van te voren reserveren van een taxirit steeds meer opkwam, en er betaalverzoeken werden verstuurd, merkten wij dat taxiondernemers er tegenaan liepen dat iDeal, Tikkies of betaalverzoeken van Nederlandse banken niet te gebruiken waren voor buitenlandse klanten.”
Nederlandse banken hebben vaak de Nederlandse klant en Nederlandse ondernemers in hun hoofd bij het ontwikkelen van nieuwe diensten, aldus Notos. Omdat myPOS internationaal zijn diensten aanbiedt, werkt het met een systeem waarbij betaalverzoeken zowel met iDeal afgerekend kan worden als met de creditcard. “Een Belg, Fransman, Amerikaan of een Australiër is niet bekend met iDeal of Tikkies, maar ze hebben vaak wel een creditcard. Daarom biedt dit uitkomst.” Nu het toerisme weer langzaam aantrekt en chauffeurs na een zware tijd weer zoveel mogelijk ritten willen maken, is dit volgens Notos des te belangrijker.
Elke rit tot € 10.- moeten ze gewoon afrekenen met € 10.- en elke rit tot € 20.- gewoon met een briefje van € 20.- hoe makkelijk en sneller kan het zijn. Dan wil ik ook nog wel de deur voor de klant open doen.
Wisselgeld terug geven daar doen wij niet aan !