Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai

TVL weer in het leven geroepen vanwege nieuwe coronamaatregelen

Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai (onbeperkt gebruik)

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) keert terug. Bedrijven die hun omzet met 30 procent zien dalen en aan de overige voorwaarden voldoen, kunnen voor het vierde kwartaal op deze steun rekenen. Het kabinet trekt 1,3 miljard euro uit om met de TVL omzetverlies door de nieuwe coronamaatregelen te compenseren.

Taxi- en touringcarbedrijven die de omzetdrempel halen, krijgen 85 procent van de geschatte vaste lasten vergoed. De vastelastenregeling liep in het derde kwartaal af. Voor het vierde kwartaal kon enkel nog aanspraak gedaan worden op de Vaste Lasten Nachtsluiting horeca (VLN) bij een omzetverlies van 50 procent. Deze regeling wordt nu vervangen door de nieuwe TVL-regeling en is ook toegankelijk voor bedrijven die nog niet eerder aanspraak hebben gedaan op TVL-steun.

De regeling wordt, zoals eerder in de coronacrisis, uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). “De precieze openstelling wacht op goedkeuring van de Europese Commissie”, meldt minister Stef Blok van Economische Zaken samen met minister Wopke Hoekstra van Financiën en staatssecretaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken aan de Tweede Kamer.

NOW keert niet terug

Een andere bekende steunmaatregel, de NOW, keert niet terug, schrijven de betrokken bewindspersonen aan de Tweede Kamer. De loonsubsidie is “een generieke, grofmazige regeling” die niet bij het korte maatregelenpakket past. Een risico is volgens de de bewindspersonen dat ook werkgevers steun krijgen met reguliere omzetverliezen die niet te herleiden zijn tot de nieuwe beperkende maatregelen.

Bovendien “kennen we op dit moment juist de situatie dat bedrijven staan te springen om arbeidskrachten en er daarnaast in bepaalde sectoren voor langere tijd of zelfs structureel juist meer of minder werk zal zijn.” De NOW zou voorkomen dat mensen besluiten over te stappen naar sectoren waar juist een groot tekort aan arbeidskrachten is, zeggen de bewindspersonen.

Bron: ANP 

Lees ook: TVL beëindigd, maar nog steeds geen geld voor taxi- en touringcarbedrijven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TVL weer in het leven geroepen vanwege nieuwe coronamaatregelen | TaxiPro
Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai

TVL weer in het leven geroepen vanwege nieuwe coronamaatregelen

Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai (onbeperkt gebruik)

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) keert terug. Bedrijven die hun omzet met 30 procent zien dalen en aan de overige voorwaarden voldoen, kunnen voor het vierde kwartaal op deze steun rekenen. Het kabinet trekt 1,3 miljard euro uit om met de TVL omzetverlies door de nieuwe coronamaatregelen te compenseren.

Taxi- en touringcarbedrijven die de omzetdrempel halen, krijgen 85 procent van de geschatte vaste lasten vergoed. De vastelastenregeling liep in het derde kwartaal af. Voor het vierde kwartaal kon enkel nog aanspraak gedaan worden op de Vaste Lasten Nachtsluiting horeca (VLN) bij een omzetverlies van 50 procent. Deze regeling wordt nu vervangen door de nieuwe TVL-regeling en is ook toegankelijk voor bedrijven die nog niet eerder aanspraak hebben gedaan op TVL-steun.

De regeling wordt, zoals eerder in de coronacrisis, uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). “De precieze openstelling wacht op goedkeuring van de Europese Commissie”, meldt minister Stef Blok van Economische Zaken samen met minister Wopke Hoekstra van Financiën en staatssecretaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken aan de Tweede Kamer.

NOW keert niet terug

Een andere bekende steunmaatregel, de NOW, keert niet terug, schrijven de betrokken bewindspersonen aan de Tweede Kamer. De loonsubsidie is “een generieke, grofmazige regeling” die niet bij het korte maatregelenpakket past. Een risico is volgens de de bewindspersonen dat ook werkgevers steun krijgen met reguliere omzetverliezen die niet te herleiden zijn tot de nieuwe beperkende maatregelen.

Bovendien “kennen we op dit moment juist de situatie dat bedrijven staan te springen om arbeidskrachten en er daarnaast in bepaalde sectoren voor langere tijd of zelfs structureel juist meer of minder werk zal zijn.” De NOW zou voorkomen dat mensen besluiten over te stappen naar sectoren waar juist een groot tekort aan arbeidskrachten is, zeggen de bewindspersonen.

Bron: ANP 

Lees ook: TVL beëindigd, maar nog steeds geen geld voor taxi- en touringcarbedrijven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.