gogido-initiatiefnemers

Nieuwe online prijsvergelijker voor taxi’s: Gogido

Onder meer twee oud-eigenaren van Transvision gaan een prijsvergelijker voor taxi’s lanceren: Gogido. De dienst wil zorgen voor transparantie in het aanbod van taxivervoer. Op een eenvoudige manier worden de verschillende aanbiedingen van taxibedrijven voor de klant op een rij gezet. Hij kan kiezen bij welk bedrijf hij een rit boekt op basis van prijs en kwaliteit. “Kernwoorden zijn daarbij: snel, overzichtelijk, goede deal, betrouwbaar”, vertelt mede-initiatiefnemer Paul Pietersen.

Gogido gaat in oktober live met een website, in eerste instantie gericht op vooraf besteld vervoer, zakelijk of privé.

Zoekresultaten

Pietersen: “Tegenwoordig zoeken prijsbewuste mensen die een taxi nodig hebben in eerste instantie op internet via een zoekmachine. Ze zoeken vervoer van en naar een evenement, luchthaven of hotel. De zoekresultaten leveren dan een waaier aan resultaten op die onderling lastig of niet te vergelijken zijn zonder alle individuele vervoerders te checken. Er is slechts af en toe een indicatie van betrouwbaarheid te vinden.”

“Bij het vergelijken van ander aanbod zoals van vliegtickets, autoverhuur of hotels, bestaan er sites die een duidelijk vergelijk – en direct boeken – mogelijk maken. Bij taxivervoer nog niet. Gogido gaat hier verandering in brengen.”

Taxibedrijf

Voor het taxibedrijf is Gogido een mogelijkheid zijn online zichtbaarheid te vergroten, legt Pietersen uit. “Bepaalde groepen passagiers zijn voor het taxibedrijf moeilijk te bereiken, zoals buitenlandse reizigers of mensen die naar evenementen gaan. De online expertise van Gogido opent de markt voor deze mogelijke passagiers. Dit betekent extra omzet en een veel hogere bezetting van voertuigen.”

Taxibedrijven kunnen hun aanbod op Gogido zetten middels een eigen veilige omgeving. Daar kunnen nu standaardtarieven en vaste traject tarieven worden ingevoerd, evenals werkgebieden en voertuigtypes.

Dynamische tarieven

“In een volgende versie kunnen tarieven meer dynamisch worden, bijvoorbeeld per moment van de dag of op basis van verwachte beschikbaarheid. Deelname aan het platform is kosteloos: er wordt pas verrekend als de rit werkelijk gereden is. Gogido screent bedrijven wel, op basis van o.a. TX keur, soort- en aantallen voertuigen en reputatie.”

Volgens Pietersen liggen er goede kansen voor een dienst als Gogido. “In eerste instantie in Nederland, maar ook daarbuiten. De laatste tijd is de taximarkt sterk in beweging, zowel door initiatieven uit de markt zelf als door nieuwe toetreders als Uber. Dat zorgt voor meer keuze voor de klant, maar maakt het niet overzichtelijker. En voor vervoerders ontstaat een nieuw competitief speelveld, waarin nieuwe competenties gevraagd worden, met name op het gebied van online marketing en digitale dienstverlening. Gogido zorgt voor een platform dat zowel vraag als aanbod een nieuw perspectief biedt.”

Digitale tijdgeest

Afgelopen jaren zijn te weinig bestaande marktpartijen bezig geweest met fundamentele veranderingen en er was gebrek aan creativiteit in het bedenken van mooie oplossingen, zo vindt hij. “Opschudden van de markt kwam vooral door nieuwe toetreders met beter gevoel voor de digitale tijdgeest. De moderne consument – ook in het zakelijke segment – is online en mobiel. Hij wil transparantie: inzicht in prijzen of tarieven, beschikbaarheid en snelle en relevante communicatie.”

“Aan de aanbodkant zijn veel bedrijven nog lang niet toegerust op de digitale transformatie en bijbehorende competenties en business modellen. Dit wordt ook in de hand gewerkt door opdrachtgevers in de contractmarkt. Deze geven met hun bestekken weinig ruimte. Dit is door ons aan den lijve ondervonden met de invoering van Valys en NS Zonetaxi.”

Trends

“De trends in de markt en onze ervaringen in de taxiwereld, vormen de basis van Gogido: een online platform dat aan de ene kant de klant direct inzicht geeft in prijzen en kwaliteit en anderzijds vervoerders een hoogwaardige mogelijkheid biedt taxidiensten aan te bieden. Dit is slechts de eerste stap. Een volgende is dynamische prijsvorming en -capaciteitsplanning. Daar valt voor passagiers en vervoerders nog een wereld te winnen.”

De oprichters van Gogido zijn overigens geen onbekenden van de taxibranche. Pietersen is één van de bedenkers van Valys in 2004 en voorheen mede-eigenaar van Transvision. Hij is een innovator die in 2004 alle taxibedrijven in een logistiek/administratief netwerk via internet aan elkaar wist te knopen. Heeft op verzoek van RMC/BIOS/Transvision de aanbesteding van Valys 3 gecoördineerd en gerealiseerd. Ook heeft hij nieuwe concepten bedacht voor ketenvervoer en geïmplementeerd. En last but not least: NS Zonetaxi geïmplementeerd voor NS.

Transvision

Jan Dijkmans was in dezelfde periode mede-eigenaar van Transvision. Opgegroeid in de taxiwereld en een eigen taxibedrijf gerund, dat hij eind jaren ‘90 verkocht. Hij heeft brede ervaring in zowel management als de dagelijkse operatie van het taxibedrijf.

Bernard Jan Boekholt is internetstrateeg, conceptontwikkelaar en creatief denker in online communicatie en user experience. Gespecialiseerd in het ontwerpen en (het begeleiden bij) het bouwen van cross channel platformen. “Hij is enthousiast geworden over mogelijkheden van Gogido om transparantie in een ondoorzichtige markt te brengen en online zichtbaarheid voor taxibedrijven te vergroten”, aldus Pietersen.

Wil je alles weten over Gogido? Bezoek dan Taxi Expo op dinsdag 22 september in Expo Houten. Meer informatie en aanmelden via: www.taxi-expo.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Nieuwe online prijsvergelijker voor taxi’s: Gogido”

Ton van Dalfsen|23.09.15|13:09

Toevallig net een flyer van BIOS groep in de bus gekregen met extreme lage taxitarieven hier bij mij in Aalsmeer. SCHANDALIG. Dit is doelbewust proberen de plaatselijke taxiondernemers kapot maken.

Paul Dijkhuizen|26.09.15|17:12

Ik zie een paar gevaren… Mooie ritten kunnen bijvoorbeeld doorgespeeld worden naar ‘bevriende’ bedrijven, ondernemers die elkaar nu ook online kapot kunnen concurreren, beïnvloeding van gegevens, ritten die vooraf betaald worden maar daarna vanwege een ‘klacht’ niet aan de aangesloten vervoerder betaald worden etc. ‘Eind jaren ’90 bedrijf verkocht maar nog steeds brede ervaring’ en ‘NS Zonetaxi geïmplementeerd’ zijn voor mij eerder redenen om hier niet in mee te gaan maar dat is persoonlijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.