FNV
cao-conflict

Vakbonden: estafettestakingen beperkt tot vier bedrijven

De vakbonden hebben aangekondigd dat de eerste chauffeurs in het leerlingen- en zorgvervoer hun werk vrijdag neerleggen. Foto: ANP/ Robin van Lonkhuijsen

Chauffeurs in het zorg- en leerlingenvervoer gaan vrijdag staken. De estafettestakingen beginnen vrijdag bij bedrijven in Zeeland, Noord-Holland, Gelderland en Overijssel. Dat melden FNV en CNV Vakmensen. In Middelburg, Zutphen en Oostzaan worden stakingsbijeenkomsten gehouden. Om de impact voor de kwetsbare groep passagiers zo klein mogelijk te houden, zijn de stakingen volgens de vakbonden beperkt tot vier bedrijven.

Zo wordt er vrijdag in Zeeland gestaakt bij taxibedrijven Munckhof, De Vlieger en Citax. In Noord-Holland ook bij Munckhof en in Gelderland en Overijssel bij taxibedrijf TCR. In Middelburg en Oostzaan lopen de stakers ’s ochtends in een mars naar de werkgevers om daar een bijeenkomst te houden en in Zutphen gebeurt dat volgens de vakbond bij het gemeentehuis.

Geen andere uitweg

Volgens Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en taxi, realiseren de chauffeurs die vrijdag hun werk neerleggen wat voor gevolgen dat voor hun passagiers kunnen hebben. “Maar desondanks zien ze geen andere uitweg dan het werk neer te leggen.” Daarnaast is een nieuwe cao volgens de FNV-bestuurder absoluut noodzakelijk voor een gezonde sector. “Zo blijven er ook in de toekomst gedreven chauffeurs over om de passagiers naar school, ziekenhuis en dagbesteding te rijden.”

Ook Rick Pellis, onderhandelaar namens CNV Vakmensen, is het daarmee eens. “We realiseren ons de enorme impact die acties voor reizigers kunnen hebben. Daarom houden we de acties op dit moment bewust nog beperkt in omvang. We hopen dat grootschalige acties echt niet nodig zullen zijn.”

Volgens Pellis zitten taxichauffeurs zelfs helemaal niet te wachten op acties. “Ze zijn zich namelijk bewust van de grote gevolgen voor reizigers”, zo legt de CNV-onderhandelaar uit. “Maar wat de chauffeurs wèl echt willen, is een veel betere cao. Ze willen een leefbaar inkomen, met een eerlijke pauzeregeling en doorbetaling bij ziekte. Dat is hard nodig. De sector loopt nu leeg omdat de arbeidsomstandigheden zo belabberd zijn. De cao moet naar een hoger niveau, zodat mensen ook de waardering krijgen voor het belangrijke werk dat ze doen”, aldus Pellis.

“Eisen heel normaal”

Volgens FNV zijn de eisen van de chauffeurs die de vakbonden tijdens de cao-onderhandelingen op tafel hebben gelegd, heel normaal. “Ze willen een loon waarmee ze boodschappen en rekeningen kunnen betalen, als ze geen pauze hebben kunnen nemen, willen ze dat die tijd niet meer op het salaris wordt ingehouden en ze willen gewoon doorbetaald worden als ze een keer ziek zijn”, aldus Gorter.

CNV Vakmensen zegt tot slot te hopen op een snelle oplossing voor het cao-conflict. “Wat ons betreft proberen we hier snel uit te komen. We gaan hierover graag in overleg met de werkgevers. Maar daar ligt nu wel de bal op dit moment. En op de achtergrond ook bij de gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de contracten. Als ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, met contracten waarvoor taxibedrijven nauwelijks kunnen rijden, betalen uiteindelijk de reizigers daar een dure prijs voor”, zo besluit de vakbond.

Stakingen vervelend

Ook de werkgevers hopen dat er snel een akkoord wordt bereikt over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. “We vinden het vervelend dat er gestaakt gaat worden en dat mensen daar last van kunnen krijgen”, laat KNV-woordvoerder Hilbert Michel weten. “Wij zijn nog steeds van mening dat we een uitstekend bod hebben gedaan. Dat eindbod geldt nog steeds.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vakbonden: estafettestakingen beperkt tot vier bedrijven | TaxiPro
FNV
cao-conflict

Vakbonden: estafettestakingen beperkt tot vier bedrijven

De vakbonden hebben aangekondigd dat de eerste chauffeurs in het leerlingen- en zorgvervoer hun werk vrijdag neerleggen. Foto: ANP/ Robin van Lonkhuijsen

Chauffeurs in het zorg- en leerlingenvervoer gaan vrijdag staken. De estafettestakingen beginnen vrijdag bij bedrijven in Zeeland, Noord-Holland, Gelderland en Overijssel. Dat melden FNV en CNV Vakmensen. In Middelburg, Zutphen en Oostzaan worden stakingsbijeenkomsten gehouden. Om de impact voor de kwetsbare groep passagiers zo klein mogelijk te houden, zijn de stakingen volgens de vakbonden beperkt tot vier bedrijven.

Zo wordt er vrijdag in Zeeland gestaakt bij taxibedrijven Munckhof, De Vlieger en Citax. In Noord-Holland ook bij Munckhof en in Gelderland en Overijssel bij taxibedrijf TCR. In Middelburg en Oostzaan lopen de stakers ’s ochtends in een mars naar de werkgevers om daar een bijeenkomst te houden en in Zutphen gebeurt dat volgens de vakbond bij het gemeentehuis.

Geen andere uitweg

Volgens Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en taxi, realiseren de chauffeurs die vrijdag hun werk neerleggen wat voor gevolgen dat voor hun passagiers kunnen hebben. “Maar desondanks zien ze geen andere uitweg dan het werk neer te leggen.” Daarnaast is een nieuwe cao volgens de FNV-bestuurder absoluut noodzakelijk voor een gezonde sector. “Zo blijven er ook in de toekomst gedreven chauffeurs over om de passagiers naar school, ziekenhuis en dagbesteding te rijden.”

Ook Rick Pellis, onderhandelaar namens CNV Vakmensen, is het daarmee eens. “We realiseren ons de enorme impact die acties voor reizigers kunnen hebben. Daarom houden we de acties op dit moment bewust nog beperkt in omvang. We hopen dat grootschalige acties echt niet nodig zullen zijn.”

Volgens Pellis zitten taxichauffeurs zelfs helemaal niet te wachten op acties. “Ze zijn zich namelijk bewust van de grote gevolgen voor reizigers”, zo legt de CNV-onderhandelaar uit. “Maar wat de chauffeurs wèl echt willen, is een veel betere cao. Ze willen een leefbaar inkomen, met een eerlijke pauzeregeling en doorbetaling bij ziekte. Dat is hard nodig. De sector loopt nu leeg omdat de arbeidsomstandigheden zo belabberd zijn. De cao moet naar een hoger niveau, zodat mensen ook de waardering krijgen voor het belangrijke werk dat ze doen”, aldus Pellis.

“Eisen heel normaal”

Volgens FNV zijn de eisen van de chauffeurs die de vakbonden tijdens de cao-onderhandelingen op tafel hebben gelegd, heel normaal. “Ze willen een loon waarmee ze boodschappen en rekeningen kunnen betalen, als ze geen pauze hebben kunnen nemen, willen ze dat die tijd niet meer op het salaris wordt ingehouden en ze willen gewoon doorbetaald worden als ze een keer ziek zijn”, aldus Gorter.

CNV Vakmensen zegt tot slot te hopen op een snelle oplossing voor het cao-conflict. “Wat ons betreft proberen we hier snel uit te komen. We gaan hierover graag in overleg met de werkgevers. Maar daar ligt nu wel de bal op dit moment. En op de achtergrond ook bij de gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de contracten. Als ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, met contracten waarvoor taxibedrijven nauwelijks kunnen rijden, betalen uiteindelijk de reizigers daar een dure prijs voor”, zo besluit de vakbond.

Stakingen vervelend

Ook de werkgevers hopen dat er snel een akkoord wordt bereikt over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. “We vinden het vervelend dat er gestaakt gaat worden en dat mensen daar last van kunnen krijgen”, laat KNV-woordvoerder Hilbert Michel weten. “Wij zijn nog steeds van mening dat we een uitstekend bod hebben gedaan. Dat eindbod geldt nog steeds.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.