Besseling Vervoert, TESLA, touringcars

Vermoeide touringcarchauffeurs vrezen voor veiligheid

Chauffeurs van touringcars zitten soms zeer vermoeid achter het stuur. Tientallen van hen vrezen daardoor meer dan eens voor de veiligheid van hun reizigers. Met name in het hoogseizoen staan de chauffeurs flink onder druk door lange en onregelmatige diensten.

Dat blijkt uit gesprekken die de NOS via vakbond FNV met tientallen chauffeurs voerde. Zo’n 180 chauffeurs waren bereid een vragenlijst van de NOS in te vullen. Ongeveer de helft van de ondervraagden gaf aan regelmatig zeer vermoeid te zijn. Aan het einde en begin van schooljaren worden er veel schoolreisjes gemaakt, in juli en augustus wordt er volop naar vakantiebestemmingen gereden.

Veiligheid in geding

Veel van de ondervraagde chauffeurs maken duidelijk dat in deze periode werkweken van zestig of zeventig eerder regel dan uitzondering zijn. Soms moeten ze meerdere dagen achtereen vijftien uur per dag rijden. Van de formele negen uur rust blijft in de praktijk vaak niet meer dan een uur of vijf over. Dit gebrek aan nachtrust, in combinatie met zeer onregelmatige werktijden, zorgt voor de vermoeidheid die de chauffeurs eenmaal achter het stuur dreigt op te breken –  en soms ook opbreekt.

FNV stelt op basis van eigen onderzoek eveneens dat de veiligheid in het geding is: zowel van chauffeurs en passagiers als andere weggebruikers. In de goedkope dagtochten, waarbij in korte tijd veel afstand moet worden afgelegd, vormen volgens de vakbond voor alle betrokkenen een risico. “Op die ritten moeten weinig chauffeurs heel veel leveren. Het is echt stampen. Want een extra chauffeur betekent extra kosten”, aldus Brigitta Paas van FNV Vervoer.

Rij- en rusttijden

De vakbond wil dat er een onderzoek komt naar de lichamelijke gesteldheid van touringcarchauffeurs door hun conditie aan het begin en het eind van een druk vakantieseizoen te meten. Blijken daar aanzienlijke verslechteringen uit, dan wil FNV dat er maatregelen worden genomen. De organisatie is in elk geval tegen een verdere versoepeling van de rij- en rusttijden waar werkgevers momenteel voor ijveren op Europees niveau.

Volgens Carlo Cahn van KNV Bus gaat het in dat laatste geval eerder om een flexibilisering van de regels, zodat de rustmomenten meer in lijn met de wensen van klanten zijn. KNV Bus ziet dat de prijzen in de touringcarbranche onder druk staan zodat er weinig ruimte is om chauffeurs meer vrij te geven dan de regels voorschrijven. “Maar grote problemen zijn mij niet bekend; het touringcarvervoer is en blijft één van de veiligste vormen van transport”, aldus Cahn.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Vermoeide touringcarchauffeurs vrezen voor veiligheid”

peter driessen|02.12.16|14:26

Ja en in de zomer maar T.V.T opbouwen en dus alle sociale contacten maar vergeten.
En als er dan geen werk meer is mag je thuis blijven enkele maanden tot dat vast zitten met een chauffeur die ziek is.
Dan moet je ze maar eens horen sissen waarom zij niet gevraagd worden om die rit te rijden.
En een ding vergeten ze al die T.V.T die opgebouwd is telt niet mee in je latere betalingen of het nu W.W is of A.O.W of erger nog W.A.O dan krijg je alleen maar uitbetaald 70% van je letterlijke loon.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.