VDL touringcar interieur

Museumplein wil van verkeersoverlast touringcars af

De gemeente Amsterdam neemt samen met parkeerbedrijf Q-Park maatregelen om de overdaad aan touringcars rond het Museumplein terug te dringen. Actieve aanwijzingen en een halvering van het parkeertarief moeten ervoor zorgen dat de touringcars de voor hen aangewezen parkeervakken veel meer gaan gebruiken.

Dat Amsterdam nogal veel toeristen uit binnen- en buitenland aantrekt is algemeen bekend, en het Museumplein is met zijn publiekstrekkers als het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum een favoriete bestemming binnen de hoofdstad. In veel gevallen worden de toeristen letterlijk met busladingen tegelijk naar het Museumplein vervoerd. Dat is op zich geen probleem, maar dat het uitstappen en instappen gebeurt waar het zo uitkomt, wordt wel als lastig ervaren.

Parkeervakken voor touringcars

Daarom gaat er nu een proeftraject van start om de bussen de parkeergarage onder het Museumplein in te krijgen. Het deel van deze garage dat voor touringcars bestemd is, bevindt zich direct onder het gedeelte van het Museumplein waar het bekende iAmsterdam-logo staat. De vindbaarheid is desondanks toch een deel van het probleem, al vermoeden stadsdeel Zuid en Q-Park ook dat de tarieven voor het gebruik een reden voor het matige gebruik vormen.

Er is voor inzet van stewards gekozen, alsmede voor een halvering van het parkeertarief, zo meldt Het Parool. De stewards in kwestie hebben al ervaring opgedaan met een soortgelijk project elders in de stad. Zij moeten de chauffeurs van de touringcars actief op de ondergrondse parkeermogelijkheden gaan wijzen.

Halvering tarief

Vervolgens kan men de eerste twintig minuten gratis weer uitrijden. De inschatting is dat dit lang genoeg is om iedereen in of uit te laten stappen. Om het aantrekkelijker te maken om in de garage te blijven staan, gaat het parkeertarief omlaag van 10 naar 5 euro per uur. De pilot start op 22 augustus en loopt tot 25 september. Daarna zal worden geëvalueerd of de verkeersoverlast door touringcars op het Museumplein door deze aanpak is verminderd.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.