Mercedes-Benz Tourismo RHD

Mercedes-Benz lanceert nieuwe Tourismo RHD touringcar

Mercedes-Benz heeft de nieuwste versie van zijn Tourismo RHD touringcar voor het eerst onder de aandacht gebracht. Volgens de producent gaat het om de veiligste touringcar in zijn soort. Een nieuw klimaatbeheersysteem moet helpen het de reizigers zo comfortabel mogelijk te maken. Daarnaast staat connectiviteit hoog in het vaandel bij dit nieuwste model.

De Duitse producent laat nu een glimp zien van de bus die in oktober officieel zal worden onthuld tijdens een vakbeurs in Kortrijk. De Tourismo RHD mag voor Mercedes-Benz dan een groot succesnummer zijn; dat heeft de fabrikant er niet van weerhouden om een opvolger op de markt te brengen. De bus  is volledig opnieuw ontwikkeld met comfort, een goede prijs/kwalititeitverhouding, efficiency en veiligheid als belangrijkste uitgangspunten.

Compleet nieuw ontwerp

De nieuwe Tourismo RHD is er in vier modellen in drie verschillende lengtes, van twaalf tot veertien meter. Daarmee is voorzien in de maatvoeringen die gebruikelijk zijn in met name het zakelijke touringcarvervoer. De bus is zo ontworpen dat hij breed inzetbaar is: als comfortabele shuttle op korte routes, maar ook voor excursies en lijndiensten over grote afstanden. Omdat er een nieuwe motor aan het programma is toegevoegd, wordt de inzetbaarheid nog groter. De motoren zijn er van de 7,7 liter OM 936 tot de 10,7 liter OM 470.

De touringcar kan voorzien worden van twee verschillende cockpits en het passagiersgedeelte kan worden ingedeeld op basis van individuele behoeften. Het ontwerp van het voertuig is compleet nieuw, al heeft Mercedes-Benz er wel zorg voor gedragen dat het als een voertuig van deze fabrikant herkenbaar is. Maar de bus is onder meer aerodynamischer dan zijn voorganger, en daarmee in economisch opzicht efficiënter. Een gestroomlijnd voertuig verbruikt immers minder dan een exemplaar dat minder aerodynamisch is. De weerstandscoëfficiënt van de nieuwe Tourismo RHD is Cd 0,33, volgens Mercedes-Benz uitzonderlijk laag.

Veilig en comfortabel

Naast de gestroomlijnde vormgeving zijn er diverse manieren om het verbruik van de bus verder te reduceren. Zo is de variant van cruise control genaamd Predictive Powertrain Control voor het eerst van toepassing op de Tourismo RHD. Daarnaast belooft de fabrikant lange onderhoudsintervallen en een uitgebreid servicepakket. Al die dingen tezamen moeten de Tourismo RHD economisch zo aantrekkelijk mogelijk maken voor zijn gebruikers, terwijl de comfortabele inrichting de reizigers een prettige ervaring moet helpen bezorgen.

Zoals gezegd is er tevens maximaal ingezet op veiligheid en het voorkomen van ongevallen. Enerzijds zijn daar diverse standaardvoorzieningen voor aan boord. De touringcar kan worden uitgebreid met Active Break Assist 3, dat potentiële bewegende en stilstaande obstakels kan identificeren op het moment dat het nog zin heeft om in te grijpen. Als de situatie het toelaat, wordt er geleidelijk afgeremd, maar als het niet anders kan wordt er hard geremd teneinde een ongeval te voorkomen. Is een ongeluk desondanks niet meer te voorkomen. dan moet het Front Collision Guard-systeem ervoor zorgen dat het bij materiële schade blijft.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes-Benz lanceert nieuwe Tourismo RHD touringcar | TaxiPro
Mercedes-Benz Tourismo RHD

Mercedes-Benz lanceert nieuwe Tourismo RHD touringcar

Mercedes-Benz heeft de nieuwste versie van zijn Tourismo RHD touringcar voor het eerst onder de aandacht gebracht. Volgens de producent gaat het om de veiligste touringcar in zijn soort. Een nieuw klimaatbeheersysteem moet helpen het de reizigers zo comfortabel mogelijk te maken. Daarnaast staat connectiviteit hoog in het vaandel bij dit nieuwste model.

De Duitse producent laat nu een glimp zien van de bus die in oktober officieel zal worden onthuld tijdens een vakbeurs in Kortrijk. De Tourismo RHD mag voor Mercedes-Benz dan een groot succesnummer zijn; dat heeft de fabrikant er niet van weerhouden om een opvolger op de markt te brengen. De bus  is volledig opnieuw ontwikkeld met comfort, een goede prijs/kwalititeitverhouding, efficiency en veiligheid als belangrijkste uitgangspunten.

Compleet nieuw ontwerp

De nieuwe Tourismo RHD is er in vier modellen in drie verschillende lengtes, van twaalf tot veertien meter. Daarmee is voorzien in de maatvoeringen die gebruikelijk zijn in met name het zakelijke touringcarvervoer. De bus is zo ontworpen dat hij breed inzetbaar is: als comfortabele shuttle op korte routes, maar ook voor excursies en lijndiensten over grote afstanden. Omdat er een nieuwe motor aan het programma is toegevoegd, wordt de inzetbaarheid nog groter. De motoren zijn er van de 7,7 liter OM 936 tot de 10,7 liter OM 470.

De touringcar kan voorzien worden van twee verschillende cockpits en het passagiersgedeelte kan worden ingedeeld op basis van individuele behoeften. Het ontwerp van het voertuig is compleet nieuw, al heeft Mercedes-Benz er wel zorg voor gedragen dat het als een voertuig van deze fabrikant herkenbaar is. Maar de bus is onder meer aerodynamischer dan zijn voorganger, en daarmee in economisch opzicht efficiënter. Een gestroomlijnd voertuig verbruikt immers minder dan een exemplaar dat minder aerodynamisch is. De weerstandscoëfficiënt van de nieuwe Tourismo RHD is Cd 0,33, volgens Mercedes-Benz uitzonderlijk laag.

Veilig en comfortabel

Naast de gestroomlijnde vormgeving zijn er diverse manieren om het verbruik van de bus verder te reduceren. Zo is de variant van cruise control genaamd Predictive Powertrain Control voor het eerst van toepassing op de Tourismo RHD. Daarnaast belooft de fabrikant lange onderhoudsintervallen en een uitgebreid servicepakket. Al die dingen tezamen moeten de Tourismo RHD economisch zo aantrekkelijk mogelijk maken voor zijn gebruikers, terwijl de comfortabele inrichting de reizigers een prettige ervaring moet helpen bezorgen.

Zoals gezegd is er tevens maximaal ingezet op veiligheid en het voorkomen van ongevallen. Enerzijds zijn daar diverse standaardvoorzieningen voor aan boord. De touringcar kan worden uitgebreid met Active Break Assist 3, dat potentiële bewegende en stilstaande obstakels kan identificeren op het moment dat het nog zin heeft om in te grijpen. Als de situatie het toelaat, wordt er geleidelijk afgeremd, maar als het niet anders kan wordt er hard geremd teneinde een ongeval te voorkomen. Is een ongeluk desondanks niet meer te voorkomen. dan moet het Front Collision Guard-systeem ervoor zorgen dat het bij materiële schade blijft.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.