Nieuwe Setra S531 DT touringcar vooral zuiniger en veiliger

Setra S 531 DT
Bron: Daimler Buses

Bijna vijftien jaar na de introductie brengt Daimler Buses de nieuwe versie van de dubbeldekker touringcar Setra S531 DT op de markt. Ten opzichte van zijn voorganger is deze nieuwe touringcar tot wel 10 procent zuiniger in het brandstofverbruik. Ook is de bus, die meer dan tachtig mensen kan vervoeren, voorzien van verschillende oplossingen om nog veiliger te kunnen rijden.

Daimler bracht de voorganger van deze bus in 2003 op de markt en verkocht er sindsdien meer dan 2.300 exemplaren van. Daimler is met dit model marktleider in de markt voor dubbeldekker touringcars. Onder de afnemers zijn vooral veel bedrijven die mensen over grote afstanden vervoeren. In die markt heeft de voertuigproducent een sterke positie.

Details in aerodynamica

Ondanks deze positieve gegevens was het na een kleine vijftien jaar tijd voor een update. Het voertuig heeft een complete facelift gekregen, waardoor ook de aerodynamica verbeterd is. En dat draagt weer in sterke mate bij aan het lagere brandstofverbruik: dat is tot 10 procent kleiner dan bij de vorige versie. Daarbij is ook naar de details gekeken. Zo heeft de ruitenwisser op het bovendek een verticale ruststand, wat voor minder weerstand zorgt dan de horizontale ruststand. Afhankelijk van de daadwerkelijk gereden afstanden kunnen er jaarlijks duizenden liters brandstof worden bespaard, zo belooft Daimler.

Een ander belangrijk aspect waar de nieuwe S531 DT in wil uitblinken, is veiligheid. In de touringcar beleven twee nieuwe systemen op dat gebied hun debuut, in aanvulling op de systemen die in het eerdere model al aanwezig waren. Active Brake Assist 4 is een oplossing voor het gecontroleerd maken van noodstops, met als noviteit dat er ook in voetgangersherkenning wordt voorzien.

Positie vasthouden

Daarnaast is de touringcar voorzien van de Sideguard Assist, die met radarsensoren de rijbaan aan de rechterzijde van de dubbeldekker in de gaten houdt. Dat helpt de chauffeur met het overzien van de dode hoek. Op de snelweg dient Sideguard Assist ook als hulp bij het wisselen van rijbaan. Aan boord is het voor de meer dan tachtig passagiers mogelijk om gebruik te maken van een snelle wifi-verbinding en offline mediadiensten.

Door de vernieuwde dubbeldekker in de markt te zetten, wil Daimler Buses zijn huidige positie in deze sector vasthouden. Vervoer per touringcar zit in de lift, met name over steeds langere afstanden. Alleen al in Duitsland betreft dit meer dan 25 miljoen passagiers per jaar. Het netwerk in heel Europa groeit en de voorspellingen zijn dat hier in 2017 geen verandering in zal komen. Daimler Buses heeft als voertuigleveranciers een marktdaandeel van ongeveer 40 procent in het Europese touringcarvervoer over langere afstanden; in Duitsland rijdt zelfs de helft van deze voertuigen met het logo van Setra of Mercedes-Benz rond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe Setra S531 DT touringcar vooral zuiniger en veiliger | TaxiPro

Nieuwe Setra S531 DT touringcar vooral zuiniger en veiliger

Setra S 531 DT
Bron: Daimler Buses

Bijna vijftien jaar na de introductie brengt Daimler Buses de nieuwe versie van de dubbeldekker touringcar Setra S531 DT op de markt. Ten opzichte van zijn voorganger is deze nieuwe touringcar tot wel 10 procent zuiniger in het brandstofverbruik. Ook is de bus, die meer dan tachtig mensen kan vervoeren, voorzien van verschillende oplossingen om nog veiliger te kunnen rijden.

Daimler bracht de voorganger van deze bus in 2003 op de markt en verkocht er sindsdien meer dan 2.300 exemplaren van. Daimler is met dit model marktleider in de markt voor dubbeldekker touringcars. Onder de afnemers zijn vooral veel bedrijven die mensen over grote afstanden vervoeren. In die markt heeft de voertuigproducent een sterke positie.

Details in aerodynamica

Ondanks deze positieve gegevens was het na een kleine vijftien jaar tijd voor een update. Het voertuig heeft een complete facelift gekregen, waardoor ook de aerodynamica verbeterd is. En dat draagt weer in sterke mate bij aan het lagere brandstofverbruik: dat is tot 10 procent kleiner dan bij de vorige versie. Daarbij is ook naar de details gekeken. Zo heeft de ruitenwisser op het bovendek een verticale ruststand, wat voor minder weerstand zorgt dan de horizontale ruststand. Afhankelijk van de daadwerkelijk gereden afstanden kunnen er jaarlijks duizenden liters brandstof worden bespaard, zo belooft Daimler.

Een ander belangrijk aspect waar de nieuwe S531 DT in wil uitblinken, is veiligheid. In de touringcar beleven twee nieuwe systemen op dat gebied hun debuut, in aanvulling op de systemen die in het eerdere model al aanwezig waren. Active Brake Assist 4 is een oplossing voor het gecontroleerd maken van noodstops, met als noviteit dat er ook in voetgangersherkenning wordt voorzien.

Positie vasthouden

Daarnaast is de touringcar voorzien van de Sideguard Assist, die met radarsensoren de rijbaan aan de rechterzijde van de dubbeldekker in de gaten houdt. Dat helpt de chauffeur met het overzien van de dode hoek. Op de snelweg dient Sideguard Assist ook als hulp bij het wisselen van rijbaan. Aan boord is het voor de meer dan tachtig passagiers mogelijk om gebruik te maken van een snelle wifi-verbinding en offline mediadiensten.

Door de vernieuwde dubbeldekker in de markt te zetten, wil Daimler Buses zijn huidige positie in deze sector vasthouden. Vervoer per touringcar zit in de lift, met name over steeds langere afstanden. Alleen al in Duitsland betreft dit meer dan 25 miljoen passagiers per jaar. Het netwerk in heel Europa groeit en de voorspellingen zijn dat hier in 2017 geen verandering in zal komen. Daimler Buses heeft als voertuigleveranciers een marktdaandeel van ongeveer 40 procent in het Europese touringcarvervoer over langere afstanden; in Duitsland rijdt zelfs de helft van deze voertuigen met het logo van Setra of Mercedes-Benz rond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.