Touringcars

‘Europees Mobiliteitspakket gevaar voor touringcarchauffeurs’

Het nieuwe Europese Mobiliteitspakket ondermijnt de werkomstandigheden, de arbeidsvoorwaarden en de werkgelegenheid van onder meer touringcarchauffeurs. Ook leidt het tot een race naar de bodem in het wegvervoer. Dat zegt de FNV in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De vakbond spreekt van “bizar lange dagen en werkweken, waardoor chauffeurs oververmoeid zullen raken.”

De lange werkdagen en werkweken vormen de voornaamste doorn in het oog van de vakbond. De potentiele oververmoeidheid is niet alleen gevaarlijk voor de chauffeurs zelf, maar ook voor hun passagiers en medeweggebruikers. Tuur Elzinga, internationaal secretaris FNV: “We zijn het met het Nederlandse standpunt eens dat rust- en rijtijden in de verordening vastgelegd moeten worden, maar dan moet het wel gaan om fatsoenlijke rust- en rijtijden.”

24 uur rust

Het Europese Mobiliteitspakket moet gaan gelden voor het volledige werkvervoer. Net alleen touringcarchauffeurs worden er door geraakt, maar ook bestuurders van vrachtwagens en lijnbussen. In het voorstel wordt het mogelijk om deze chauffeurs drie keer zes dagen achtereen te laten rijden, met per zes dagen 24 uur rust. Deze 24 uur hoeven niet aaneengesloten te zijn. Na achttien dagen en twee keer 24 uur rust volgt 87 uur rust. Volgens de vakbond kan het aantal uren dat per werkdag mag worden gereden zo worden opgerekt tot vijftien.

Loonkosten

FNV wil verder dat het wegvervoer onder de detacheringsrichtlijn blijft vallen, zodat postbusfirma’s kunnen worden aangepakt en de concurrentie op loonkosten kan worden bestreden. De vakbond voorziet inzake de toegang tot het beroep een wildgroei aan schijnconstructies als de regels omtrent huurvoertuigen worden geliberaliseerd. “In Nederland kennen we nu de eis van dienstbetrekking die dit voorkomt. De FNV pleit er voor de mogelijkheid te behouden om nationale aanvullingen te kunnen make die de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.