Touringcar

Touringcarsector ten einde raad

Met een eigen coronarichtlijn hoopte de touringcarsector nog iets van toekomstperspectief te krijgen. Maar nu deze richtlijn is afgekeurd, zitten de ondernemers met de handen in het haar. Zij begrijpen niet waarom voor hun bussen strengere eisen gelden dan voor het openbaar vervoer en de luchtvaart. 

Door de maatregelen tegen het coronavirus staan de Nederlandse touringcars nog altijd voor zeker 90 procent stil. Dat vindt Busvervoer Nederland op zich niet verwonderlijk, “aangezien touringcarvervoer en grote groepen mensen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.” De steunmaatregelen van de overheid zijn echter onvoldoende om deze ondernemers door de coronacrisis te loodsen, dus veel van hen zijn al ten einde raad.

Daar is door de nieuwste ontwikkelingen geen verandering in gekomen. Om toch weer perspectief te krijgen en op verzoek van de overheid ontwikkelde de sector een eigen coronarichtlijn. Die gaat uit van bussen waarvan ongeveer de helft van de zitplaatsen gevuld kan zijn, net als in het OV. “Ook verder is de richtlijn een exacte kopie van het OV-protocol, met extra toevoegingen: vooraf checkt een ondernemer bij de passagier door middel van het vragen van een gezondheidsverklaring of het vervoer plaats kan vinden. Ook in de luchtvaart en bij contactberoepen wordt zo gewerkt. Ten slotte is een groep gemaximeerd op dertig personen, ook al betekent dit dat de inzet van een grote touringcar veel minder oplevert dan vóór corona.”

Voor een kwart gevuld

De verbazing was dan groot toen bleek dat het protocol niet door de beugel kon. Handhaving wordt namelijk gebaseerd op (nood)verordeningen, wat betekent dat touringcarbedrijven veel strikter de 1,5 meter-regels moeten volgen dan het OV en vliegmaatschappijen. En dat zou in de praktijk betekenen dat de bussen niet voor de helft, maar voor hooguit een kwart gevuld kunnen worden met passagiers. Waar de helft van alle stoelen vullen al niet rendabel is, heeft de helft dáárvan al helemaal weinig zin.

Busvervoer Nederland-voorzitter Theo Vegter over de situatie: “Touringcarondernemers zijn hier ontzettend kwaad over. Ze begrijpen niets van de verschillende regels en voelen zich volledig genegeerd. Een touringcar en een OV-bus zijn allebei een bus. Een vliegtuig is eigenlijk niets anders dan een bus met vleugels. Voor het coronavirus maakt het allemaal in ieder geval niets uit. Dat gedraagt zich in een OV-bus of een vliegtuig niet anders dan in een touringcar.”

‘Onbegrijpelijk’

De brancheorganisatie vreest dat dit voor veel bedrijven wel eens het laatste zetje richting de afgrond kan zijn. Reizen per touringcar wordt onder deze omstandigheden te duur om voor veel mensen nog aantrekkelijk te zijn. Ook opdrachtgevers in het geregelde vervoer zullen naar alternatieven gaan zoeken. Vegter: “Ik vind het onbegrijpelijk dat een hele sector ten onder dreigt te gaan aan een ratjetoe van regels, die dan weer wel en dan weer niet gehandhaafd worden. Wij pleiten voor een overzichtelijke, veilige opstart én wat voor de één geldt, moet ook voor de ander gelden.”

Touringcars in TaxiPro TV

Namens Busvervoer Nederland was Carlo Cahn maandagmiddag tussen 14.00 en 14.30 uur één van de gasten in de eerste uitzending van TaxiPro TV. Het gesprek met Cahn ging onder meer over de hiervoor beschreven problemen. Ook kwam het voorstel van de sector om het OV met vervoerscapaciteit te ondersteunen aan bod. TaxiPro TV is te zien op het YouTube-kanaal van TaxiPro.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Touringcarsector ten einde raad”

Don Roemer|11.06.20|14:05

25 juni dient er een kort geding tegen de Staat en het RIVM door het ‘alternatieve’ RIVM met als boegbeeld wetenschapper Willem Engel. Hopelijk is deze fascistische idioterie dan snel voorbij. https://www.youtube.com/watch?v=j32avzg0218&t=1415s

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.