‘Einde van tijdperk gratis werk door touringcarchauffeurs is ingeluid’

Touringcarbedrijf Betuwe Express moet alle diensturen uitbetalen van chauffeurs die op ferrydiensten rijden. Dit is de uitkomst van een rechtszaak van de FNV om de naleving van de cao door het bedrijf af te dwingen. Volgens Lutz Kressin, bestuurder FNV Vervoer, wordt het einde van het tijdperk gratis werken door touringcarchauffeurs hiermee ingeluid. 

Tientallen chauffeurs die werken of in het verleden werkten voor Betuwe Express uit Herveld kunnen rekenen op uitbetaling van bijna vier jaar achterstallig loon. In de uitspraak van de rechtbank op 13 augustus is bepaald dat de startdatum 20 november 2016 is: de dag waarop de cao Besloten Bus is afgesloten.

Per werknemer kan het te ontvangen bedrag oplopen tot duizenden euro’s. De periode waarover het vonnis betrekking heeft, loopt door tot maart 2020. Daarna is de samenwerking tussen P&O Ferries en Betuwe Express gestopt.

De werkgever heeft de cao niet goed toegepast. De zogenaamde niet-productieve uren, bijvoorbeeld wanneer chauffeurs moeten wachten op een parkeerplaats, werden niet uitbetaald. Kressin legt dit uit met een voorbeeld. “Stel je bent twaalf uur van huis, min de pauze van anderhalf uur. Dan heb je 10,5 uur over. Deze 10,5 uur krijg je dan voor vijf zesde deel uitbetaald.”

5/6-regeling rechtzetten

De vakbondsbestuurder stelt dat chauffeurs feitelijk 48 uur moeten werken om 40 uur betaald te krijgen. Dat wordt de 5/6-regeling genoemd. “Deze regeling gaan we in de komende cao-onderhandelingen in september rechtzetten. Maar in dit specifieke geval was er sprake van groepsvervoer en dan moeten wel alle diensturen conform de cao worden betaald.”

De cao is namelijk volgens hem wel duidelijk als het gaat om het rijden van groepsvervoer. Dan geldt de zogenaamde 6/6-regeling. De rechtbank bekrachtigd deze zienswijze. “We hebben de werkgever daar eerst op gewezen.” Kressin meent dat hier toen niet naar werd geluisterd, en zij daarom in 2018 naar de geschillencommissie gestapt zijn. “Zij stelden ons op 3 juli 2019 al in het gelijk en brachten een bindend advies uit. Toch nam de werkgever opnieuw geen verantwoordelijkheid.”

Einde aan gratis werk voor touringcarchauffeurs

De vakbond heeft daarom een rechtszaak moeten aanspannen om de naleving van de cao af te dwingen. De uitspraak van 13 augustus stelt hen op alle punten in het gelijk. De uitspraak luidt volgens Kressin een zeer
gewenste verandering in. “Wij willen dat het afgelopen is met al dat gratis werken door touringcarchauffeurs. Ze hebben er recht op dat alle uren die zij in touw zijn voor hun baas gewoon worden betaald.”

De eis om een einde te maken aan de 5/6-regeling wil de vakbond in september op de cao-tafel neerleggen.  Schipholvervoer, ferryvervoer en shuttlevervoer moet volgens de rechtbank altijd worden gezien als groepsvervoer waarvoor de zogenaamde 6/6 regeling geldt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Einde van tijdperk gratis werk door touringcarchauffeurs is ingeluid’”

Eddie Hendriks|19.08.21|23:51

En hoe zit het dan met alle flixbus ritten die gereden zijn en ook maar 5/6e betaald zijn.
Ik heb van 2016 t/m 2019 voornamelijk flix gereden, maar gewoon 5/6 uren betaald gekregen.
Jammer maar een hele boel uren hierdoor gewoon ook ( gratis ) gewerkt.

‘Einde van tijdperk gratis werk door touringcarchauffeurs is ingeluid’ | TaxiPro

‘Einde van tijdperk gratis werk door touringcarchauffeurs is ingeluid’

Touringcarbedrijf Betuwe Express moet alle diensturen uitbetalen van chauffeurs die op ferrydiensten rijden. Dit is de uitkomst van een rechtszaak van de FNV om de naleving van de cao door het bedrijf af te dwingen. Volgens Lutz Kressin, bestuurder FNV Vervoer, wordt het einde van het tijdperk gratis werken door touringcarchauffeurs hiermee ingeluid. 

Tientallen chauffeurs die werken of in het verleden werkten voor Betuwe Express uit Herveld kunnen rekenen op uitbetaling van bijna vier jaar achterstallig loon. In de uitspraak van de rechtbank op 13 augustus is bepaald dat de startdatum 20 november 2016 is: de dag waarop de cao Besloten Bus is afgesloten.

Per werknemer kan het te ontvangen bedrag oplopen tot duizenden euro’s. De periode waarover het vonnis betrekking heeft, loopt door tot maart 2020. Daarna is de samenwerking tussen P&O Ferries en Betuwe Express gestopt.

De werkgever heeft de cao niet goed toegepast. De zogenaamde niet-productieve uren, bijvoorbeeld wanneer chauffeurs moeten wachten op een parkeerplaats, werden niet uitbetaald. Kressin legt dit uit met een voorbeeld. “Stel je bent twaalf uur van huis, min de pauze van anderhalf uur. Dan heb je 10,5 uur over. Deze 10,5 uur krijg je dan voor vijf zesde deel uitbetaald.”

5/6-regeling rechtzetten

De vakbondsbestuurder stelt dat chauffeurs feitelijk 48 uur moeten werken om 40 uur betaald te krijgen. Dat wordt de 5/6-regeling genoemd. “Deze regeling gaan we in de komende cao-onderhandelingen in september rechtzetten. Maar in dit specifieke geval was er sprake van groepsvervoer en dan moeten wel alle diensturen conform de cao worden betaald.”

De cao is namelijk volgens hem wel duidelijk als het gaat om het rijden van groepsvervoer. Dan geldt de zogenaamde 6/6-regeling. De rechtbank bekrachtigd deze zienswijze. “We hebben de werkgever daar eerst op gewezen.” Kressin meent dat hier toen niet naar werd geluisterd, en zij daarom in 2018 naar de geschillencommissie gestapt zijn. “Zij stelden ons op 3 juli 2019 al in het gelijk en brachten een bindend advies uit. Toch nam de werkgever opnieuw geen verantwoordelijkheid.”

Einde aan gratis werk voor touringcarchauffeurs

De vakbond heeft daarom een rechtszaak moeten aanspannen om de naleving van de cao af te dwingen. De uitspraak van 13 augustus stelt hen op alle punten in het gelijk. De uitspraak luidt volgens Kressin een zeer
gewenste verandering in. “Wij willen dat het afgelopen is met al dat gratis werken door touringcarchauffeurs. Ze hebben er recht op dat alle uren die zij in touw zijn voor hun baas gewoon worden betaald.”

De eis om een einde te maken aan de 5/6-regeling wil de vakbond in september op de cao-tafel neerleggen.  Schipholvervoer, ferryvervoer en shuttlevervoer moet volgens de rechtbank altijd worden gezien als groepsvervoer waarvoor de zogenaamde 6/6 regeling geldt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Einde van tijdperk gratis werk door touringcarchauffeurs is ingeluid’”

Eddie Hendriks|19.08.21|23:51

En hoe zit het dan met alle flixbus ritten die gereden zijn en ook maar 5/6e betaald zijn.
Ik heb van 2016 t/m 2019 voornamelijk flix gereden, maar gewoon 5/6 uren betaald gekregen.
Jammer maar een hele boel uren hierdoor gewoon ook ( gratis ) gewerkt.