BIOS-Groep, taxi, taxibedrijf, taxibus

BIOS geeft Valys-vervoer terug aan Transvision, vakbond boos

BIOS-groep gaat flink reorganiseren. Het taxibedrijf heeft voor diverse vestigingen het Valys-vervoer teruggegeven aan Transvision. Oorzaak is dat diverse contracten aflopen, waardoor het onzeker is of vestigingen open blijven. Het personenvervoerbedrijf gaat daardoor afscheid nemen van een flink aantal taxichauffeurs. Dat heeft kwaad bloed gezet bij vakbond FNV Taxi.

“Werknemers krijgen vaststellingsovereenkomsten voor ontslag voorgeschoteld waarmee zij onmiddellijk akkoord mee moeten gaan”, aldus Minke Jansma landelijk onderhandelaar bij FNV Taxi. “Ik vind het onfatsoenlijk en onbetamelijk gedrag.”

UWV

Volgens BIOS-groep is dat echter noodzakelijk. “Dit jaar lopen een groot aantal contracten af voor de BIOS-groep. Dat betekent dat procedureel wij op voorhand ontslag moeten aanvragen bij het UWV voor alle betrokken chauffeurs”, licht directeur Stef Hesselink toe. “Hiervoor bestaan vastgestelde procedures en FNV en CNV zijn door ons in die procedure betrokken conform wettelijke verplichtingen.”

Het besluit om te stoppen met Valys-vervoer in diverse vestigingen houdt verband met het feit dat dit teveel de interne processen verstoort, legt Hesselink uit. “Hierdoor kunnen wij niet het door ons gewenste kwaliteitsniveau van onze dienstverlening garanderen naar de diverse opdrachtgevers. Daarnaast heeft in het besluit meegespeeld het feit dat diverse contracten aflopen en als gevolg daarvan mogelijke sluiting van diverse vestigingen.”

Flexibele schil

Het taxibedrijf heeft het grootste gedeelte aan overtallige chauffeurs kunnen afbouwen omdat er met een flexibele schil wordt gewerkt (uitzendkrachten). Hesselink: “Dit was niet het geval bij elke vestiging en daar hebben we getracht de chauffeurs het werk te laten volgen. De FNV heeft echter besloten de chauffeurs te adviseren bij de BIOS-groep te blijven, ondanks dat er geen werk meer is.”

Dat heeft er toe geleid dat met een aantal chauffeurs afspraken zijn gemaakt omtrent beĂ«indiging van het dienstverband en aan sommige chauffeurs interne herplaatsingmogelijkheden zijn aangeboden. “Sommige chauffeurs hebben op aangeven van FNV helaas alle opties geweigerd”, zegt Hesselink.

Vakbond

De vakbond FNV Taxi kijkt echter heel anders naar deze zaak. “De toezeggingen van BIOS blijken holle frasen”, vindt Jansma. “Schijnbaar willekeurig worden mensen gedwongen direct akkoord te gaan met ontslag per 1 juli. Ze moeten de bus inleveren, snipperdagen opnemen en het eventueel tekort aan uren wordt door BIOS aangevuld tot 1 juli. De Ă©Ă©n krijgt het op papier, de ander moet mondeling maar akkoord gaan.”

FNV Taxi roept de BIOS-werknemers op om niet akkoord te gaan met een vaststellingsovereenkomst voor ontslag. “BIOS dient zich aan de regels die gelden voor collectief ontslag te houden, zoals overleg met de bonden en het indienen van ontslagaanvragen bij het UWV”, zegt Jansma.

Inmiddels heeft BIOS besloten alleen nog binnen de aangegeven wettelijke kaders te willen communiceren met de FNV.

Bart Pals

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “BIOS geeft Valys-vervoer terug aan Transvision, vakbond boos”

Johan Zevenbergen|22.04.15|16:50

Marktwerking, Europees aanbesteden, waren toch de toverwoorden van de regeringen.
Dweilen met de kraan open lijkt het meer op.

Arie de Wildt|22.04.15|17:41

De verantwoordelijke bewindslieden uit het jaar 2000 gaan de geschiedenisboeken in met deze “prestatie” op het gebied van
onkunde van de bedrijfstak: Al 15 jaar kommer en kwel in het
landelijke Taxi spektakelstuk!

Rien Poortvliet|22.04.15|19:48

wat wij je ook met die afdraakprijzen.

Rien Poortvliet|22.04.15|19:49

wat wil je ook met afbraak prijzen en hoge arbeidskosten.

Gerrit Zeevat|23.04.15|13:04

De Bios had veel geld kunnen verdienen met het Valys-vervoer. Ze waren alleen zo slim om de centrale die het allemaal moest aansturen in december (de drukste maand m.b.t. Valys-vervoer)operationeel te maken en op zo’n belangrijke regiecentrale louter onervaren mensen neer te zetten. Dit project is gewoon gigantisch mislukt.
Degene die besloten heeft de stekker eruit te trekken zou ook zelf zijn conclusies moeten trekken.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:11

Dat krijg je met beleid dat louter gericht is op de grote steden en op de drukke plaatsen, plaatsen en tijden die minder druk (minder rendabel) zijn zijn door dit beleid dus niet interessant. Hierdoor wordt het straks onmogelijk om in minder drukke gebieden nog een taxi te krijgen en in drukke gebieden moet je als taxibedrijf voor afbraak prijzen rijden, of een ‘vergunning’ kopen om ĂŒberhaupt te mogen rijden. Tijd om misschien een minimum-tarief in te voeren?

André van der Laan|24.04.15|02:02

Dus als ik het goed begrijp geeft biosgroep het Valysvervoer terug aan Transvision; Maar de biosgroep is toch samen met RMC het moederbedrijf van Transvision. Dat klinkt niet erg logisch meer. Of zie ik door de bomen de kale takken niet meer, sorry; het bos niet meer.

Gekke Henkie|25.04.15|12:16

Wanneer WDK de regiotaxi Gelderland teruggeeft is Leiden in last en nu hoor je bijna niemand………..

En inderdaad zeer vreemd: Transvision is inderdaad een dochter van BIOS….???!!!

Arie de Wildt|27.04.15|21:12

De oorzaak van alle ellende is gelegen in het feit dat de opzet van heel het bovenregionale deeltaxivervoer niet deugt; de organisatie (Valys dus) houd zich alleen met zich zelf bezig (percentage van omzet) en omdat hier sprake is van de wet van de grote getallen loopt dit lekker op!

Vervolgens hebben ze de ritten uitbesteed aan contractanten (die elkaar het licht in de ogen niet gunnen) wat een garantie is om efficiënte onderlinge samenwerking te voorkomen.

Arie de Wildt|27.04.15|21:25

Ik adviseer om het hele systeem op de schop te gooien. Plan de ritten centraal i.v.m. bezettingsgraad van de voertuigen, Op lange afstanden is het onder bepaalde omstandigheden best acceptabel om een overstap te laten plaatsvinden op diverse centrale plaatsen (om e.e.a. betaalbaar te houden).

Het ministerie heeft natuurlijk zijn taak als toezichthouder ook laten liggen, en heeft zich beperkt tot het overboeken van subsidie.

Mocht men er niet uit komen, ik ben als adviseur beschikbaar!

Johan Zevenbergen|28.04.15|15:00

Inmiddels zie ik niets anders als gesjoemel met subsidie,s en belastinggelden,
en dit over de hele linie van vervoer.
Tijd dat dit hele systeem op de schop gaat.

Oma Gonnie Bredewoud|07.05.15|11:56

Naar mijn mening wordt het Ă©Ă©n hele warre boel en je maakt kans op dat alle taxi’s door elkaar gaan rijden Nu daar zit ik echt niet op te wachten
Eigenlijk moeten zij het gewoon laten zoals het is en niet anders.
Velen van de chaffeurs kunnen die geen ervaring hebben met de mensen omgaan.
Zelf ben ik ook afhankelijk van het vervoer…
Deze gaat niet goed??

BIOS geeft Valys-vervoer terug aan Transvision, vakbond boos | TaxiPro
BIOS-Groep, taxi, taxibedrijf, taxibus

BIOS geeft Valys-vervoer terug aan Transvision, vakbond boos

BIOS-groep gaat flink reorganiseren. Het taxibedrijf heeft voor diverse vestigingen het Valys-vervoer teruggegeven aan Transvision. Oorzaak is dat diverse contracten aflopen, waardoor het onzeker is of vestigingen open blijven. Het personenvervoerbedrijf gaat daardoor afscheid nemen van een flink aantal taxichauffeurs. Dat heeft kwaad bloed gezet bij vakbond FNV Taxi.

“Werknemers krijgen vaststellingsovereenkomsten voor ontslag voorgeschoteld waarmee zij onmiddellijk akkoord mee moeten gaan”, aldus Minke Jansma landelijk onderhandelaar bij FNV Taxi. “Ik vind het onfatsoenlijk en onbetamelijk gedrag.”

UWV

Volgens BIOS-groep is dat echter noodzakelijk. “Dit jaar lopen een groot aantal contracten af voor de BIOS-groep. Dat betekent dat procedureel wij op voorhand ontslag moeten aanvragen bij het UWV voor alle betrokken chauffeurs”, licht directeur Stef Hesselink toe. “Hiervoor bestaan vastgestelde procedures en FNV en CNV zijn door ons in die procedure betrokken conform wettelijke verplichtingen.”

Het besluit om te stoppen met Valys-vervoer in diverse vestigingen houdt verband met het feit dat dit teveel de interne processen verstoort, legt Hesselink uit. “Hierdoor kunnen wij niet het door ons gewenste kwaliteitsniveau van onze dienstverlening garanderen naar de diverse opdrachtgevers. Daarnaast heeft in het besluit meegespeeld het feit dat diverse contracten aflopen en als gevolg daarvan mogelijke sluiting van diverse vestigingen.”

Flexibele schil

Het taxibedrijf heeft het grootste gedeelte aan overtallige chauffeurs kunnen afbouwen omdat er met een flexibele schil wordt gewerkt (uitzendkrachten). Hesselink: “Dit was niet het geval bij elke vestiging en daar hebben we getracht de chauffeurs het werk te laten volgen. De FNV heeft echter besloten de chauffeurs te adviseren bij de BIOS-groep te blijven, ondanks dat er geen werk meer is.”

Dat heeft er toe geleid dat met een aantal chauffeurs afspraken zijn gemaakt omtrent beĂ«indiging van het dienstverband en aan sommige chauffeurs interne herplaatsingmogelijkheden zijn aangeboden. “Sommige chauffeurs hebben op aangeven van FNV helaas alle opties geweigerd”, zegt Hesselink.

Vakbond

De vakbond FNV Taxi kijkt echter heel anders naar deze zaak. “De toezeggingen van BIOS blijken holle frasen”, vindt Jansma. “Schijnbaar willekeurig worden mensen gedwongen direct akkoord te gaan met ontslag per 1 juli. Ze moeten de bus inleveren, snipperdagen opnemen en het eventueel tekort aan uren wordt door BIOS aangevuld tot 1 juli. De Ă©Ă©n krijgt het op papier, de ander moet mondeling maar akkoord gaan.”

FNV Taxi roept de BIOS-werknemers op om niet akkoord te gaan met een vaststellingsovereenkomst voor ontslag. “BIOS dient zich aan de regels die gelden voor collectief ontslag te houden, zoals overleg met de bonden en het indienen van ontslagaanvragen bij het UWV”, zegt Jansma.

Inmiddels heeft BIOS besloten alleen nog binnen de aangegeven wettelijke kaders te willen communiceren met de FNV.

Bart Pals

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “BIOS geeft Valys-vervoer terug aan Transvision, vakbond boos”

Johan Zevenbergen|22.04.15|16:50

Marktwerking, Europees aanbesteden, waren toch de toverwoorden van de regeringen.
Dweilen met de kraan open lijkt het meer op.

Arie de Wildt|22.04.15|17:41

De verantwoordelijke bewindslieden uit het jaar 2000 gaan de geschiedenisboeken in met deze “prestatie” op het gebied van
onkunde van de bedrijfstak: Al 15 jaar kommer en kwel in het
landelijke Taxi spektakelstuk!

Rien Poortvliet|22.04.15|19:48

wat wij je ook met die afdraakprijzen.

Rien Poortvliet|22.04.15|19:49

wat wil je ook met afbraak prijzen en hoge arbeidskosten.

Gerrit Zeevat|23.04.15|13:04

De Bios had veel geld kunnen verdienen met het Valys-vervoer. Ze waren alleen zo slim om de centrale die het allemaal moest aansturen in december (de drukste maand m.b.t. Valys-vervoer)operationeel te maken en op zo’n belangrijke regiecentrale louter onervaren mensen neer te zetten. Dit project is gewoon gigantisch mislukt.
Degene die besloten heeft de stekker eruit te trekken zou ook zelf zijn conclusies moeten trekken.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:11

Dat krijg je met beleid dat louter gericht is op de grote steden en op de drukke plaatsen, plaatsen en tijden die minder druk (minder rendabel) zijn zijn door dit beleid dus niet interessant. Hierdoor wordt het straks onmogelijk om in minder drukke gebieden nog een taxi te krijgen en in drukke gebieden moet je als taxibedrijf voor afbraak prijzen rijden, of een ‘vergunning’ kopen om ĂŒberhaupt te mogen rijden. Tijd om misschien een minimum-tarief in te voeren?

André van der Laan|24.04.15|02:02

Dus als ik het goed begrijp geeft biosgroep het Valysvervoer terug aan Transvision; Maar de biosgroep is toch samen met RMC het moederbedrijf van Transvision. Dat klinkt niet erg logisch meer. Of zie ik door de bomen de kale takken niet meer, sorry; het bos niet meer.

Gekke Henkie|25.04.15|12:16

Wanneer WDK de regiotaxi Gelderland teruggeeft is Leiden in last en nu hoor je bijna niemand………..

En inderdaad zeer vreemd: Transvision is inderdaad een dochter van BIOS….???!!!

Arie de Wildt|27.04.15|21:12

De oorzaak van alle ellende is gelegen in het feit dat de opzet van heel het bovenregionale deeltaxivervoer niet deugt; de organisatie (Valys dus) houd zich alleen met zich zelf bezig (percentage van omzet) en omdat hier sprake is van de wet van de grote getallen loopt dit lekker op!

Vervolgens hebben ze de ritten uitbesteed aan contractanten (die elkaar het licht in de ogen niet gunnen) wat een garantie is om efficiënte onderlinge samenwerking te voorkomen.

Arie de Wildt|27.04.15|21:25

Ik adviseer om het hele systeem op de schop te gooien. Plan de ritten centraal i.v.m. bezettingsgraad van de voertuigen, Op lange afstanden is het onder bepaalde omstandigheden best acceptabel om een overstap te laten plaatsvinden op diverse centrale plaatsen (om e.e.a. betaalbaar te houden).

Het ministerie heeft natuurlijk zijn taak als toezichthouder ook laten liggen, en heeft zich beperkt tot het overboeken van subsidie.

Mocht men er niet uit komen, ik ben als adviseur beschikbaar!

Johan Zevenbergen|28.04.15|15:00

Inmiddels zie ik niets anders als gesjoemel met subsidie,s en belastinggelden,
en dit over de hele linie van vervoer.
Tijd dat dit hele systeem op de schop gaat.

Oma Gonnie Bredewoud|07.05.15|11:56

Naar mijn mening wordt het Ă©Ă©n hele warre boel en je maakt kans op dat alle taxi’s door elkaar gaan rijden Nu daar zit ik echt niet op te wachten
Eigenlijk moeten zij het gewoon laten zoals het is en niet anders.
Velen van de chaffeurs kunnen die geen ervaring hebben met de mensen omgaan.
Zelf ben ik ook afhankelijk van het vervoer…
Deze gaat niet goed??