Chauffeur, bestuurder

Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De taxisector kampt met een groot chauffeurstekort. Een flinke loonsverhoging is echter niet de oplossing om mensen naar de branche te lokken, denkt commercieel directeur Rutger Smale van Taxiwerq. De detacheerder en opleider heeft ook met het tekort te maken. Onder meer een verandering in de instelling van werkgevers en opdrachtgevers in het zorgvervoer, zouden volgens hem wel aan de oplossing kunnen bijdragen. 

Het tekort aan taxichauffeurs is geen nieuw probleem voor de taxibranche. De situatie is echter nijpender dan voorheen door corona. Bijna elk taxibedrijf heeft nu chauffeurs nodig. Smale illustreert dit probleem. “Als Taxiwerq voorheen een geschikte kandidaat had voor een vervoerder, duurde het een paar dagen of een week voordat er een gesprek plaatsvond. Tegenwoordig geldt vaak: vandaag solliciteren, is morgen rijden of direct starten met inwerken, in afwachting van de tijdelijke chauffeurspas.”

Taxiwerq werkt met een groot deel van de kleine en grote vervoersbedrijven. Smale merkt op dat flexibiliteit inmiddels gemeengoed is binnen de taxibranche. Opdrachtgevers zoals het UWV en de gemeenten, maar ook de mensen zelf hebben volgens hem echter meer wensen of eisen als het gaat om een arbeidscontract. “We moeten als gezamenlijke werkgevers goed kijken hoe we hieraan kunnen voldoen. Iedereen heeft immers een privé-leven dat hij wil combineren met het werk. We moeten goed kijken in hoeverre we hierin kunnen meegaan om mensen te behouden en aan te trekken. Werknemers vinden het werk zelf namelijk veelal prachtig om te doen.”

Loon niet het belangrijkst

Smale is van mening dat als een bedrijf meebeweegt met de wensen van de chauffeurs, de kans groter is dat zij bij het bedrijf blijven werken. Door corona zijn veel taxichauffeurs – soms noodgedwongen – op zoek gegaan naar een baan binnen een andere branche. Ook Taxiwerq heeft niet alle chauffeurs binnenboord kunnen houden. “Zij hebben in een andere branche geroken aan meer uren, vastigheid en een betere combinatie tussen werk en privé. Een deel van deze mensen is desondanks teruggekomen, maar een ander deel ben je kwijt.”

Op de vraag of een verhoging van het loon het werk niet aantrekkelijker zou maken, is de commercieel directeur stellig. “Ik denk dat het voor iemand die fulltime werkt als taxichauffeur en kostwinner is zwaar is onder deze Taxi-cao. Andere branches die een hoger loon bieden zijn dan al snel aantrekkelijker. Veel vacatures in het zorgvervoer zijn echter voor 24 tot 32 uur ,om zo goed te kunnen op- en afschalen. Een verhoging van het loon is dan mooi, maar dit staat helaas weer haaks op de wens om veertig uur te kunnen werken.”

De wensen van de chauffeurs

Hij benadrukt dat een groot deel van de chauffeurs dit werk is gaan doen omdat ze het leuk vinden, vanuit zingeving. “Denk aan de huismoeders of -vaders met kinderen in de puberleeftijd of gepensioneerden die er iets bij willen doen. Of iemand die door een reorganisatie na veertig jaar weg moet, wat geld mee heeft gekregen en nog wel een paar jaar wat leuks wil doen. Voor deze mensen is het plezier belangrijker dan het loon.”

Om achter de wensen van chauffeurs te komen, gaat Taxiwerq met ze in gesprek over wat hen beweegt om het werk te doen en wat ze nodig hebben. “Zo willen we een langdurige samenwerking bevorderen. Het kan namelijk zijn dat mensen op een kantelpunt staan en twijfelen of ze stoppen of doorgaan.” In zulke situaties is het volgens Smale goed om te onderzoeken wat je hen kan bieden. “Zo voorkomen we dat er aan de ‘achterkant’ mensen uitvallen en hoeven we aan de voorkant een stukje minder hard te rennen.”

Van bouwvakker naar taxichauffeur

Taxiwerq werkt momenteel samen met een grote landelijke speler in de bouw om aan extra chauffeurs te komen. “In die branche speelt door de verschoven AOW-leeftijd al jaren het probleem dat mensen door moeten met het zware werk tot de pensioenleeftijd.” Voor de mensen die nog niet arbeidsongeschikt zijn maar dit kunnen worden als zij doorgaan met het werk in de bouw, heeft deze speler een samenwerking gezocht met Taxiwerq. “Vanuit ziektepreventie worden deze mensen ingehuurd. Het werk als taxichauffeur sluit dan mooi aan; het stuk levenservaring is voor onze branche natuurlijk van waarde. Daarbij voorkomen we dat iemand vlak voor zijn pensioen ziek thuis komt te zitten.”

Het personeelsprobleem in de taxibranche is volgens de commercieel directeur geen kwestie van maanden, maar van jaren. “Voor corona was er al een personeelstekort en toen zat de economie ook enorm in de lift. In de horeca speelt hetzelfde probleem, net als in het vrachtvervoer. Bij ons komt het probleem dus niet alleen omdat er kleine contracten zijn en door de lage salarissen, maar ook omdat we nu allemaal in dezelfde vijver vissen. Belangrijk is daarom dat we de branche aantrekkelijker maken.”

Opdrachtgevers moeten meebewegen

Tot slot stelt Smale voor dat er gekeken moet worden in hoeverre opdrachtgevers in het zorgvervoer mee kunnen bewegen met de huidige situatie. “We hebben immers te maken met vervoerspieken op vaste momenten. Laten we creatief zijn om te kijken waar we kunnen schuiven qua haal- en brengtijden. Uiteindelijk levert dit voor de chauffeurs een stukje uitbouw in uren op, wat ook weer een klein onderdeel is van de oplossing voor het personeelstekort. ”

Lees ook: KNV werkt aan plannen om chauffeurs zorgvervoer te werven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

16 reacties op “Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs”

Eduard Harmsen|30.09.21|12:35

Juist door het verhogen van het loon, kan iemand dus ‘genoegen’ nemen met een 24-32 uren contract.
Op die manier kan men dus nog een mooi loon verdienen, wat normaal gesproken niet toereikend zal zijn, en dus uitnodigend werkt richting andere sectoren en grotere contracten.
Vergelijk eens wat er verdiend wordt in de schoonmaakbranche bijvoorbeeld…..

Bart Goossens|30.09.21|13:32

In de corona tijd met pensioen gegaan
Mijn contract van 160 uur werd omgezet in een 0 uren contract
Na twee maanden had ik nog 60 uur over en die mocht Taxi Linsen zelf rijden
Dit alles omdat geld niet het belangrijkste is

Hans Kuipers|30.09.21|15:05

Wat ook zou helpen is het afschaffen van die belachelijke pauzeregeling.
Tot 3 uur onbetaald wachten per dag!
Wie verzint zoiets, en wat doet de vakbond eraan? (niets)

Toro Rojo|30.09.21|15:49

Probleem aanpakken waar het al jaren zit.Aanbestedingen! Werkgevers moeten voor weinig geld het werk doen. Gevolg laag salaris chauffeurs. Hoge werkdruk. Klanten worden niet op tijd opgehaald(klagende klanten). Werk aantrekkelijk maken voor chauffeurs is zeker loonsverhoging en werkdruk verlagen. Werk is al lang niet meer zo leuk als vroeger. Het woord wat vaak onder de collega’s genoemd word is werkslaaf!

Bart Goossens|30.09.21|16:08

het rijden als chauffeur is best leuk
maar de betaling en cao is het slechtse
waarin ik ooit gewerkt heb.
vooral de wachttijden die als pauze tijden worden gerekend

Stevie W|30.09.21|22:36

@Toro Rojo Inderdaad, zolang overheden kiezen voor de goedkoopste inschrijving- en en bedrijven te pas en te onpas chauffeurs op pauze zetten zal de leegloop alleen maar groter worden. De CAO heeft ook totaal niets meer op met de chauffeurs, maar is duidelijk een 1 tweetje tussen werkgever en overheid.

Marit van Santen|01.10.21|11:42

De laatste alinea is de enige die zinvolle. De rest… het lijkt wel of de opstap- en bestelmarkt niet meer mee wordt genomen in de afweging wat wel en niet te doen om chauffeurs te behouden/verkrijgen. De chauffeurs die alleen op de piekuren door-de-weeks overdag rijden nemen misschien genoegen met een laag uurloon, maar de chauffeur die bij nacht en ontij voor elke dronken gek klaar staat, denkt daar zeer waarschijnijk heel anders over. Ik in ieder geval wel.

Rudie Elmio|02.10.21|00:28

Een heftruck chauffeur heeft een hoger salaris vaste uren en bij ploegendienst een vaste toeslag reiskostenvergoeding en vaak een 13e maand. Het is dat ik voor dat laatste jaar me eigen niet wil omscholen.

Janny Luppes-de Boer|02.10.21|09:14

Zoals een oudere dame die ik regelmatig vervoer in het kader van de WMO zei: jullie verdienen het om net zo gewaardeerd te worden als mensen die in de zorg werken! Geef dat maar door!
Hierbij dus. En ja, ben het er mee eens dat we een grote ver onderschat verantwoordelijk beroep hebben.
En de pauzes zijn essentieel. We zijn geen robotten namelijk. Daarover hoor ik veel klachten van collega’s van andere bedrijven waar ze ook geen eindtijd hanteren….

Mark Vos|02.10.21|09:21

Je gaat de chauffeur pas serieus nemen als je ook zorgt voor een serieuze CAO. Dus eerlijk loon, toeslag voor werken op onregelmatige tijden, reiskostenvergoeding, een goede ziektekostenregeling e.d.

Jan Buitenhuis|02.10.21|09:22

Het is zeker een verbetering als het salaris opnieuw word bekeken, voor de chauffeur die 32/40 werkt is zeker geen vet pot,als je op een dag 9 uur heb gewerkt houd je na stilstand en onderbreking nog 6.5 uur over.
En waarom geen toeslag voor in de weekenden werken, ook dan zal je meer collega’s enthousiast krijgen om te werken, en dat geld ook voor de nieuwe chauffeurs, het salaris is in mijn ogen toch een groot struikelblok om de nieuwe collega’s binnen te halen!

Jan Buitenhuis|02.10.21|09:29

Ik zie wel zeker een groot probleem als het over salaris gaat, als je 9 uur werkt houd je na onderbreking en stilstand nog 6.5 uur over.
Het salaris is te laag om ook nieuwe collega’s aan boord te houden, ze gaan al vaak na een maand weer weg omdat het toch best pittig werk is voor het salaris wat ze krijgen, en dan is de overstap naar een ander bedrijf snel gemaakt, dus ja maakt de CAO taxi aantrekkelijker!

Marco van der Spek-Stikkelorum|02.10.21|09:33

Ik deel de mening dat in een aantal gevallen plezier, zingeving en maatschappelijke betrokkenheid hoger gewaardeerd kan worden dan loon, maar dat mag nooit het leidende argument zijn. Zeker als je een branche aantrekkelijk wil houden dienen arbeid en financiële waardering in verhouding te staan tot elkaar.

Lucas Nietveld|02.10.21|12:14

We zijn bezig met de nieuwe c.a.o onderhandelingen bij de fnv!waar wij deze punten allemaal naar voren brengen!
Dus hoemeer leden ! Dan kunnen we een sterkere vuitst maken naar deze onderwerpen!!

Johan Verweij|07.10.21|17:56

Wat ook zou helpen is het afschaffen van die belachelijke pauzeregeling.
Tot 3 uur onbetaald wachten per dag!
Wie verzint zoiets, en wat doet de vakbond eraan? (niets)

Gero Jepeka|09.10.21|21:20

Deel de hierboven in het stuk gemaakte analyse niet. Praatjes om de slechte arbeidsvoorwaarden van chauffeurs te continueren.
Eerst moet je honderden euro’s investeren in een onzinnige opleiding getoetst door monopolist CBR. En inderdaad een dieptrieste CAO met extreem lage uurlonen (11,62 bruto), amper vergoedingen voor ongebruikelijke tijden en een totaal losgerukte pauzeregeling. Daarom is er een tekort! Omhoog dat loon en weg met het onbetaalde wachten! Dan verder praten.

Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs | TaxiPro
Chauffeur, bestuurder

Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De taxisector kampt met een groot chauffeurstekort. Een flinke loonsverhoging is echter niet de oplossing om mensen naar de branche te lokken, denkt commercieel directeur Rutger Smale van Taxiwerq. De detacheerder en opleider heeft ook met het tekort te maken. Onder meer een verandering in de instelling van werkgevers en opdrachtgevers in het zorgvervoer, zouden volgens hem wel aan de oplossing kunnen bijdragen. 

Het tekort aan taxichauffeurs is geen nieuw probleem voor de taxibranche. De situatie is echter nijpender dan voorheen door corona. Bijna elk taxibedrijf heeft nu chauffeurs nodig. Smale illustreert dit probleem. “Als Taxiwerq voorheen een geschikte kandidaat had voor een vervoerder, duurde het een paar dagen of een week voordat er een gesprek plaatsvond. Tegenwoordig geldt vaak: vandaag solliciteren, is morgen rijden of direct starten met inwerken, in afwachting van de tijdelijke chauffeurspas.”

Taxiwerq werkt met een groot deel van de kleine en grote vervoersbedrijven. Smale merkt op dat flexibiliteit inmiddels gemeengoed is binnen de taxibranche. Opdrachtgevers zoals het UWV en de gemeenten, maar ook de mensen zelf hebben volgens hem echter meer wensen of eisen als het gaat om een arbeidscontract. “We moeten als gezamenlijke werkgevers goed kijken hoe we hieraan kunnen voldoen. Iedereen heeft immers een privé-leven dat hij wil combineren met het werk. We moeten goed kijken in hoeverre we hierin kunnen meegaan om mensen te behouden en aan te trekken. Werknemers vinden het werk zelf namelijk veelal prachtig om te doen.”

Loon niet het belangrijkst

Smale is van mening dat als een bedrijf meebeweegt met de wensen van de chauffeurs, de kans groter is dat zij bij het bedrijf blijven werken. Door corona zijn veel taxichauffeurs – soms noodgedwongen – op zoek gegaan naar een baan binnen een andere branche. Ook Taxiwerq heeft niet alle chauffeurs binnenboord kunnen houden. “Zij hebben in een andere branche geroken aan meer uren, vastigheid en een betere combinatie tussen werk en privé. Een deel van deze mensen is desondanks teruggekomen, maar een ander deel ben je kwijt.”

Op de vraag of een verhoging van het loon het werk niet aantrekkelijker zou maken, is de commercieel directeur stellig. “Ik denk dat het voor iemand die fulltime werkt als taxichauffeur en kostwinner is zwaar is onder deze Taxi-cao. Andere branches die een hoger loon bieden zijn dan al snel aantrekkelijker. Veel vacatures in het zorgvervoer zijn echter voor 24 tot 32 uur ,om zo goed te kunnen op- en afschalen. Een verhoging van het loon is dan mooi, maar dit staat helaas weer haaks op de wens om veertig uur te kunnen werken.”

De wensen van de chauffeurs

Hij benadrukt dat een groot deel van de chauffeurs dit werk is gaan doen omdat ze het leuk vinden, vanuit zingeving. “Denk aan de huismoeders of -vaders met kinderen in de puberleeftijd of gepensioneerden die er iets bij willen doen. Of iemand die door een reorganisatie na veertig jaar weg moet, wat geld mee heeft gekregen en nog wel een paar jaar wat leuks wil doen. Voor deze mensen is het plezier belangrijker dan het loon.”

Om achter de wensen van chauffeurs te komen, gaat Taxiwerq met ze in gesprek over wat hen beweegt om het werk te doen en wat ze nodig hebben. “Zo willen we een langdurige samenwerking bevorderen. Het kan namelijk zijn dat mensen op een kantelpunt staan en twijfelen of ze stoppen of doorgaan.” In zulke situaties is het volgens Smale goed om te onderzoeken wat je hen kan bieden. “Zo voorkomen we dat er aan de ‘achterkant’ mensen uitvallen en hoeven we aan de voorkant een stukje minder hard te rennen.”

Van bouwvakker naar taxichauffeur

Taxiwerq werkt momenteel samen met een grote landelijke speler in de bouw om aan extra chauffeurs te komen. “In die branche speelt door de verschoven AOW-leeftijd al jaren het probleem dat mensen door moeten met het zware werk tot de pensioenleeftijd.” Voor de mensen die nog niet arbeidsongeschikt zijn maar dit kunnen worden als zij doorgaan met het werk in de bouw, heeft deze speler een samenwerking gezocht met Taxiwerq. “Vanuit ziektepreventie worden deze mensen ingehuurd. Het werk als taxichauffeur sluit dan mooi aan; het stuk levenservaring is voor onze branche natuurlijk van waarde. Daarbij voorkomen we dat iemand vlak voor zijn pensioen ziek thuis komt te zitten.”

Het personeelsprobleem in de taxibranche is volgens de commercieel directeur geen kwestie van maanden, maar van jaren. “Voor corona was er al een personeelstekort en toen zat de economie ook enorm in de lift. In de horeca speelt hetzelfde probleem, net als in het vrachtvervoer. Bij ons komt het probleem dus niet alleen omdat er kleine contracten zijn en door de lage salarissen, maar ook omdat we nu allemaal in dezelfde vijver vissen. Belangrijk is daarom dat we de branche aantrekkelijker maken.”

Opdrachtgevers moeten meebewegen

Tot slot stelt Smale voor dat er gekeken moet worden in hoeverre opdrachtgevers in het zorgvervoer mee kunnen bewegen met de huidige situatie. “We hebben immers te maken met vervoerspieken op vaste momenten. Laten we creatief zijn om te kijken waar we kunnen schuiven qua haal- en brengtijden. Uiteindelijk levert dit voor de chauffeurs een stukje uitbouw in uren op, wat ook weer een klein onderdeel is van de oplossing voor het personeelstekort. ”

Lees ook: KNV werkt aan plannen om chauffeurs zorgvervoer te werven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

16 reacties op “Dít maakt de branche weer aantrekkelijker voor chauffeurs”

Eduard Harmsen|30.09.21|12:35

Juist door het verhogen van het loon, kan iemand dus ‘genoegen’ nemen met een 24-32 uren contract.
Op die manier kan men dus nog een mooi loon verdienen, wat normaal gesproken niet toereikend zal zijn, en dus uitnodigend werkt richting andere sectoren en grotere contracten.
Vergelijk eens wat er verdiend wordt in de schoonmaakbranche bijvoorbeeld…..

Bart Goossens|30.09.21|13:32

In de corona tijd met pensioen gegaan
Mijn contract van 160 uur werd omgezet in een 0 uren contract
Na twee maanden had ik nog 60 uur over en die mocht Taxi Linsen zelf rijden
Dit alles omdat geld niet het belangrijkste is

Hans Kuipers|30.09.21|15:05

Wat ook zou helpen is het afschaffen van die belachelijke pauzeregeling.
Tot 3 uur onbetaald wachten per dag!
Wie verzint zoiets, en wat doet de vakbond eraan? (niets)

Toro Rojo|30.09.21|15:49

Probleem aanpakken waar het al jaren zit.Aanbestedingen! Werkgevers moeten voor weinig geld het werk doen. Gevolg laag salaris chauffeurs. Hoge werkdruk. Klanten worden niet op tijd opgehaald(klagende klanten). Werk aantrekkelijk maken voor chauffeurs is zeker loonsverhoging en werkdruk verlagen. Werk is al lang niet meer zo leuk als vroeger. Het woord wat vaak onder de collega’s genoemd word is werkslaaf!

Bart Goossens|30.09.21|16:08

het rijden als chauffeur is best leuk
maar de betaling en cao is het slechtse
waarin ik ooit gewerkt heb.
vooral de wachttijden die als pauze tijden worden gerekend

Stevie W|30.09.21|22:36

@Toro Rojo Inderdaad, zolang overheden kiezen voor de goedkoopste inschrijving- en en bedrijven te pas en te onpas chauffeurs op pauze zetten zal de leegloop alleen maar groter worden. De CAO heeft ook totaal niets meer op met de chauffeurs, maar is duidelijk een 1 tweetje tussen werkgever en overheid.

Marit van Santen|01.10.21|11:42

De laatste alinea is de enige die zinvolle. De rest… het lijkt wel of de opstap- en bestelmarkt niet meer mee wordt genomen in de afweging wat wel en niet te doen om chauffeurs te behouden/verkrijgen. De chauffeurs die alleen op de piekuren door-de-weeks overdag rijden nemen misschien genoegen met een laag uurloon, maar de chauffeur die bij nacht en ontij voor elke dronken gek klaar staat, denkt daar zeer waarschijnijk heel anders over. Ik in ieder geval wel.

Rudie Elmio|02.10.21|00:28

Een heftruck chauffeur heeft een hoger salaris vaste uren en bij ploegendienst een vaste toeslag reiskostenvergoeding en vaak een 13e maand. Het is dat ik voor dat laatste jaar me eigen niet wil omscholen.

Janny Luppes-de Boer|02.10.21|09:14

Zoals een oudere dame die ik regelmatig vervoer in het kader van de WMO zei: jullie verdienen het om net zo gewaardeerd te worden als mensen die in de zorg werken! Geef dat maar door!
Hierbij dus. En ja, ben het er mee eens dat we een grote ver onderschat verantwoordelijk beroep hebben.
En de pauzes zijn essentieel. We zijn geen robotten namelijk. Daarover hoor ik veel klachten van collega’s van andere bedrijven waar ze ook geen eindtijd hanteren….

Mark Vos|02.10.21|09:21

Je gaat de chauffeur pas serieus nemen als je ook zorgt voor een serieuze CAO. Dus eerlijk loon, toeslag voor werken op onregelmatige tijden, reiskostenvergoeding, een goede ziektekostenregeling e.d.

Jan Buitenhuis|02.10.21|09:22

Het is zeker een verbetering als het salaris opnieuw word bekeken, voor de chauffeur die 32/40 werkt is zeker geen vet pot,als je op een dag 9 uur heb gewerkt houd je na stilstand en onderbreking nog 6.5 uur over.
En waarom geen toeslag voor in de weekenden werken, ook dan zal je meer collega’s enthousiast krijgen om te werken, en dat geld ook voor de nieuwe chauffeurs, het salaris is in mijn ogen toch een groot struikelblok om de nieuwe collega’s binnen te halen!

Jan Buitenhuis|02.10.21|09:29

Ik zie wel zeker een groot probleem als het over salaris gaat, als je 9 uur werkt houd je na onderbreking en stilstand nog 6.5 uur over.
Het salaris is te laag om ook nieuwe collega’s aan boord te houden, ze gaan al vaak na een maand weer weg omdat het toch best pittig werk is voor het salaris wat ze krijgen, en dan is de overstap naar een ander bedrijf snel gemaakt, dus ja maakt de CAO taxi aantrekkelijker!

Marco van der Spek-Stikkelorum|02.10.21|09:33

Ik deel de mening dat in een aantal gevallen plezier, zingeving en maatschappelijke betrokkenheid hoger gewaardeerd kan worden dan loon, maar dat mag nooit het leidende argument zijn. Zeker als je een branche aantrekkelijk wil houden dienen arbeid en financiële waardering in verhouding te staan tot elkaar.

Lucas Nietveld|02.10.21|12:14

We zijn bezig met de nieuwe c.a.o onderhandelingen bij de fnv!waar wij deze punten allemaal naar voren brengen!
Dus hoemeer leden ! Dan kunnen we een sterkere vuitst maken naar deze onderwerpen!!

Johan Verweij|07.10.21|17:56

Wat ook zou helpen is het afschaffen van die belachelijke pauzeregeling.
Tot 3 uur onbetaald wachten per dag!
Wie verzint zoiets, en wat doet de vakbond eraan? (niets)

Gero Jepeka|09.10.21|21:20

Deel de hierboven in het stuk gemaakte analyse niet. Praatjes om de slechte arbeidsvoorwaarden van chauffeurs te continueren.
Eerst moet je honderden euro’s investeren in een onzinnige opleiding getoetst door monopolist CBR. En inderdaad een dieptrieste CAO met extreem lage uurlonen (11,62 bruto), amper vergoedingen voor ongebruikelijke tijden en een totaal losgerukte pauzeregeling. Daarom is er een tekort! Omhoog dat loon en weg met het onbetaalde wachten! Dan verder praten.