anwb, vlag

Vrijwilligers-vervoer ANWB Automaatje ook naar Woerden

Het ANWB-project AutoMaatje, waarbij vrijwillige chauffeurs in hun eigen auto inwoners van een gemeente die minder mobiel zijn vervoeren, breidt uit naar een tweede gemeente. Het project is eerder dit jaar gestart in Barneveld en begint in september in Woerden. De Stichting Thuishuis Woerden zal de pilot verzorgen.

ANWB AutoMaatje is een gezamenlijk initiatief van gemeenten, de ANWB en welzijnsorganisaties. Elke gemeente kan er aan meedoen: het is een vervoersservice voor en door de eigen inwoners. De vrijwilligers rijden in hun eigen auto en de gebruikers betalen voor het vervoer een vaste onkostenvergoeding per kilometer.

Onkostenvergoeding

Inwoners van de gemeente Woerden die ervan gebruik willen maken geven hun verzoek minimaal twee dagen van tevoren door aan Stichting Thuishuis Woerden. Zij zoeken vervolgens een vrijwillige chauffeur die de rit met een eigen auto kan verzorgen tegen een vaste onkostenvergoeding van 30 eurocent per kilometer. De chauffeur blijft maximaal een uur wachten of de reiziger kiest ervoor om op een later tijdstip weer opgehaald te worden.

De gemeente Barneveld is in januari al begonnen met een pilot van AutoMaatje en Woerden volgt in september. Afhankelijk van de ervaringen wordt het project mogelijk over heel Nederland uitgerold.

Ritten

In Barneveld worden er inmiddels tussen de tien en vijftien ritjes per week gemaakt. Er is bijvoorbeeld al een keer een rit naar Antwerpen gemaakt en naar de Efteling. De verwachting is dat ook in Woerden voldoende animo is, omdat bijvoorbeeld vanuit plaatsen als Zegveld en de Kanis het openbaar vervoer minimaal is.

De stichting zegt geen oneerlijke concurrentie aan te willen gaan met taxibedrijven. Het gaat niet om wmo’ers, maar om mensen die anders de deur niet zouden uitgaan en geen gelde hebben voor een taxi. De stichting wil de pilot na de zomervakantie onder de aandacht brengen.

Taxiwet

Het ANWB Automaatje-project is toegestaan binnen de huidige wet. Omdat de kilometervergoeding van 30 cent lager is dan de daadwerkelijke kosten van autovervoer, vallen de chauffeurs niet onder de taxiwet.

Wel bekijken de Woerdense taxibedrijven de pilot AutoMaatje met argusogen. De nieuwe vervoersservice voor en door inwoners is volgens hen oneerlijke concurrentie. Ook spreken ze hun zorgen uit over de veiligheid van de autoritjes door vrijwilligers. Want taxi’s en taxichauffeurs moeten aan diverse eisen en verzekeringen voldoen, terwijl er voor vrijwilligers geen veiligheids-eisen gelden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Vrijwilligers-vervoer ANWB Automaatje ook naar Woerden”

Johan Zevenbergen|04.08.15|10:51

Te gek voor woorden,
Rit naar Antwerpen en de Efteling.
0,30 cent per km uit en thuis voor de chauffeur is in taxi berekening gewoon €0,75 per km
En wat als er vier of meer personen vervoert worden, dan zit men boven het wettelijk maximum.
Bovendien moet men daar de kosten van de centrale bij op tellen.
Dus is het voor mij zo illegaal als wat.
En zeker oneerlijke concurrentie voor een gebied als Barneveld, waar als taxibedrijf al geen droogbrood is te verdienen gelet op de aanrij afstanden.

Johan Zevenbergen|04.08.15|11:28

Verder vraag ik mij af of de organisatoren en stichtingen subsidie krijgen,
En hoe het zit met alle reclame in de regio kranten en ANWB gidsen.
Lijkt mij dat dit dus de verkapte geld stromen zijn.

Johan Zevenbergen|04.08.15|11:41

Verder sluit de ANWB auto polis , vervoer van personen tegen betaling uit van de dekking.
Goed bezig ANWB.

Johan Zevenbergen|04.08.15|14:24

Belasting:
de zogenaamde reiskostenvergoeding ofwel de kilometervergoeding is €0,19 per gereisde kilometer boven deze norm wordt een reiskostenvergoeding door de belastingdienst gezien als loon en wordt hier inkomstenbelasting op geheven.
Met andere woorden, is hier dan sprake van belasting ontduiking????

Piet Pietersen|05.08.15|09:27

In Barneveld heeft de gemmente dacht ik 25.000 bijgedragen aan de stichting. Dus 10 ritten per week, 25.000 euro subsidie is per jaar is 50 euro subsidie per ritje!
Dit is echt concurrentievervalsing.
De taxiwetgeving wordt volledig omzeild (verzekeringseisen, taxivergunning) maar voor 30 ct per km + 50 euro er rit wil elke legaal taxibedrijf dit wel rijden en dan hoef je niet 2 dagen van tevoren te bestellen en maar afwachten of er een ongeschoollde ongekeurde vrijwiliger is.

Johan Zevenbergen|06.08.15|10:16

Daarboven op betaald de gemeente de verzekeringspremie voor de vrijwilligers.

Samengevat is het dus inkomsten van 0,30 per km, een betaalde verzekeringspremie, een betaalde centrale, mogelijk inkomsten uit een uitkering,vermoedelijk geen betaling of belasting aangifte boven de 0,19 cent, geen bct,geen meter, geen blauweplaten, geen vergunningen, geen inschrijving KVK, geen kopierechten, geen kantoor/ boekhouderskosten, geen bijdrage sociaalfonds, geen bijdrage KNV,
Geen controlles ivw enz

Jos Dinkelaar|06.08.15|11:39

Ze kunnen de taxiiwet wel opheffen nu, en iedereen taxi laten rijden met zijn privé auto.
Er is geen enkele handhaving meer , iedereen kan met list en bedrog wel een manier bedenken om taxiritten uit te voeren. Neem nu de IDFA HET JAARLIJKSE DOCU FILM FESTIVAL IN AMSTERDAM.
Die huren 10 auto,s !!! En laten vrijwilligers heen en weer Schiphol rijden , elk jaar weer, om al hun
international bezoekers te vervoeren plus hotel overnachtingen dus alles zo illegaal mogelijk.
En zo kan ik wel doorgaa

Jeroen Stapper|07.08.15|07:54

En om dan nog maar te zwijgen van voertuigeisen, gezondheidseisen met betrekking tot de chauffeur, kennis van reanimatie en e.h.b.o., rij- en rusttijden en ga zo maar door. Als er dan zoveel waarde wordt gehecht aan professionaliteit, aan bekwaamheid van chauffeurs, waarom worden de welwillende taxibedrijven telkens met dit soort projecten om de oren geslagen. Ik heb hier net zo weinig begrip voor als voor Uberpop.

Jeroen Stapper|07.08.15|07:54

Elk jaar is er de Taxi Expo en zijn er op diverse niveau’s overleg. Alle ontwikkelingen en pilots zijn een duidelijke indicatie dat er veel onvrede is over de taxiwereld zoals die er nu uitziet.
Misschien eens tijd dat een projectgroep zich eens buigt over de diverse mogelijkheden zonder daarbij de grenzen van de wet te overschrijden, puur om eens te kijken waar het nu daadwerkelijk aan schort met als doel klanten en ondernemers beiden terwille te zijn.

Jeroen Stapper|07.08.15|08:14

Het is natuurlijk begrijpelijk, maar zeker ook jammer dat er telkens zoveel aan onvrede op dit en dergelijke forums gepost wordt, maar dat er niet constructief en probleemoplossend wordt meegedacht. Ik houd me hiervoor aanbevolen…