taxi, wmo, vervoer, gemeente

Oorzaken te laag bieden in aanbestedingen onderzocht

Sociaal Economisch Onderzoek (SEO) uit Amsterdam deed in opdracht van FNV, CNV en KNV Taxi onderzoek naar het probleem van te lage biedingen bij aanbestedingen in het doelgroepenvervoer. De resultaten worden gepresenteerd tijdens Taxi Expo 2016, op 12 en 13 oktober in Expo Houten.

SEO verricht onafhankelijk toegepast economisch onderzoek in opdracht van overheid en bedrijfsleven. Deze organisatie heeft de afgelopen jaren vaker de werking van de taxibranche in Nederland onder de loep genomen.

Minder vervoerders

Het doelgroepenvervoer kent verschillende vormen, waaronder leerlingenvervoer, vervoer van en naar de dagbesteding de regiotaxi. Voor het doelgroepenvervoer geldt dat het al jaren in zwaar weer verkeert. Er zijn signalen dat ongeveer 50 procent van de bedrijven in deze sector verlies lijdt. Ook is de omvang van de markt gekrompen en nam het aantal vervoerders de laatste jaren beduidend af..

SEO onderzocht of in het doelgroepenvervoer sprake is van structureel te lage prijzen, die veroorzaakt worden door te lage biedingen. Lage biedingen kunnen namelijk ook een tijdelijk fenomeen zijn, of een instrument dat bedrijven bewust toepassen om marktaandeel te verwerven. Structureel lage biedingen hebben echter ongewenste effecten.

Te lage biedingen

Middels onderzoek in de economische literatuur en interviews met de verschillende betrokken partijen heeft SEO een aantal oorzaken van te lage biedingen in kaart gebracht en komt zij tot een aantal concrete aanbevelingen hoe in gezamenlijkheid toe te werken naar oplossingen. Deze zijn verzameld in het rapport ‘De vloek van de winnende taxi’. Daan in ’t Veld van SEO zal op donderdag 13 oktober van 15.00 tot 15.45 uur de belangrijkste resultaten bekendmaken en vragen van de aanwezigen beantwoorden. Meld je nu aan voor deelname aan Taxi Expo 2016.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Oorzaken te laag bieden in aanbestedingen onderzocht”

Aad Hofman|06.10.16|16:44

Te lage biedingen, daar behoeft geen enkele commissie zich in te verdiepen, gewoon, grotere taxibedrijven doen bewust te lage aanbestedingen om maar een marktaandeel te verwerven.
En de aanbieders weten dit en doen totaal niets.
Om dan te kunnen zeggen tegen de overige taxibedrijven die niet kunnen of goed kunnen rekenen, kijk zij/wij als groot taxibedrijf kunnen alles aan, zo zijn wij snel van de kleine taxibedrijven af.
Waar blijven wij ons druk over maken, niet rijden voor woekerprijzen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.