Connexxion taxibus 4

Cliëntenportaal Connexxion moet hoge kosten zorgvervoer helpen drukken

Gepubliceerd op 30-08-2017 om 15:37

In antwoord op de tekorten in het zorgvervoer hebben Connexxion en zorginstelling de Hartekamp Groep een online service ontwikkeld waarmee gebruikers zich veel makkelijker kunnen (laten) aan- en afmelden voor vervoer. Omdat dit niet meer telefonisch hoeft, neemt ook de kans op fouten en miscommunicatie af. Dat moet in alle opzichten voor meer efficiëntie zorgen.

De nieuwe online dienst heeft als naam ‘Reisportaal’ gekregen. Als mensen hun aanvragen niet telefonisch hoeven door te geven, gaat er naar verwachting ook veel minder mis. Zo zou het ook niet meer moeten gebeuren dat een chauffeur voor niets komt opdraven, of juist wegblijft terwijl hij of zij wordt verwacht. Ook het plannen van routes wordt op deze manier makkelijker. Er worden minder kilometers gereden en het milieu wordt minder belast.

Op niveau houden

Uiteraard is het ook op kostengebied efficiënter. Het zorgvervoer voor de Hartekamp Groep leidt zowel bij die zorginstelling als bij Connexxion tot tekorten. De Hartekamp Groep luidde eind vorig jaar al de noodklok. De flink gereduceerde tarieven maken het voor deze en andere partijen heel lastig om het zorgvervoer in stand en op niveau te houden. Een efficiency-gerichte oplossing als het Reisportaal moet daar aan kunnen bijdragen.

Client Mark maakt al gebruik van de service en hij is er vooralsnog zeer tevreden over. “Vroeger moest je altijd bellen en wist je nooit hoe laat de taxi zou komen. Nu kan je een rit aanvragen, afzeggen, zien hoe laat de bus of taxi komt, aangeven hoe lang je weg blijft en je ziek melden. Je kunt zelfs zien hoe laat je bent ingestapt of uitgestapt. Het enige wat je moet doen is je bij het systeem aanmelden.”

Hoge vervoerskosten

Vanuit de lange samenwerking tussen Connexxion en de Hartekamp groep was de stap naar ontwikkeling van Reisportaal snel gezet. Jan Bauer, voorzitter van de raad van bestuur bij de zorggroep, spreekt van “een unieke kans om aan de wieg te staan van een mooi product op maat voor de cliënt en andere betrokkenen in het vervoer, zoals begeleiders, ouders, planners en chauffeurs.”

“Natuurlijk loop je ook tegen kinderziektes aan”, vervolgt Bauer. “Maar het samen doorlopen van zo’n traject versterkt de banden tussen beide organisaties en geeft inzicht in elkaars wereld. Daarbij zijn we het aan de samenleving verplicht om met oplossingen te komen voor de hoge vervoerskosten.”

Connexxion ziet in Reisportaal “een toekomstbestendig product dat zichzelf op termijn terugverdient.” De dienst biedt nog meer mogelijkheden dan er nu worden benut, maar deze zijn nog in ontwikkeling.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Cliëntenportaal Connexxion moet hoge kosten zorgvervoer helpen drukken”

Kashia Boeren|31.08.17|08:37

Dit is gewoon taxi(bus) online boeken, dat hebben de meeste vervoerders al meer dan 10 jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.