Rolstoelbussen

‘Voortbestaan zorgvervoer nog steeds in gevaar’

Bron: TaxiPro (VK)

Het versoepelen van de coronamaatregelen betekent niet dat het Nederlandse zorgvervoer in veilige haven is. Het herstel zal nog lang duren en het doorbetalen van vervoer dat uitvalt blijft noodzakelijk. Dat stellen brancheorganisatie KNV en vakbonden FNV en CNV.

Met de nieuwste versoepelingen van 1 juli is er opnieuw meer mogelijk geworden als het om zorgvervoer gaat. Maar er zijn ook nog steeds beperkingen. Het gaat volgens de drie partijen dit jaar niet meer gebeuren dat het oude niveau van aantallen reizigers en vervoersbewegingen weer gehaald wordt. Met vaste lasten die voor 80 procent doorlopen en de schamele marges in het doelgroepenvervoer dreigen veel bedrijven de komende maanden niet door te komen.

“De sociale partners doen daarom een beroep op gemeenten, zorginstellingen, verzekeraars en andere opdrachtgevers om de vaste kosten van uitgevallen zorgvervoer de rest van 2020 door te blijven betalen.” Ze reageren daarmee ook op een brief van minister De Jonge van Volksgezondheid waarin hij de Tweede Kamer bijpraat over alle coronaperikelen. De Jonge pleitte er samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten weliswaar voor dat opdrachtgevers de vervoerders voorlopig doorbetalen voor werk dat uitvalt. Maar hier komt mogelijk per 1 september een eind aan.

Faillissementen voorkomen

“KNV, CNV en FNV pleiten voor langer doorbetalen, omdat anders de continuïteit van het vervoer en de werkgelegenheid in de branche in gevaar komen.” Zij roepen in herinnering dat vervoerscontracten zijn afgesloten op basis van veel hogere volumeverwachtingen en een op deze verwachtingen ingerichte bedrijfsvoering. Dat maakt dat faillissementen en reorganisaties alleen zijn te voorkomen met doorbetaling van de vaste kosten van weggevallen vervoer.”

“Het ontslaan van chauffeurs en ontbinden van leasecontracten zijn geen alternatieven. Want zodra de vervoersvraag volgend jaar weer aantrekt, zijn alle chauffeurs meer dan nodig. Door nu door te betalen, garanderen opdrachtgevers dat er straks nog vervoerders en chauffeurs zijn om kwetsbare doelgroepen te vervoeren.” De drie partijen geven aan dat de budgetten hiervoor al waren begroot dus dat doorbetaling in principe geen probleem zou moeten zijn.

Kostenstijgingen meerekenen

Ze zijn verder blij met de toezegging dat alle door corona veroorzaakte meerkosten in het zorgvervoer worden vergoed. “Zonder deze vergoeding zou menig vervoerder onder de kostprijs moeten werken.” KNV, CNV en FNV willen verder dat kostenstijgingen veroorzaakt door indexeringen (ten opzichte van referentiejaar 2019) mee te rekenen. Voor 2020 bedroeg de indexering een forse 6,7 procent omdat de voor taxi’s gunstige BPM-regeling werd afgeschaft. “Zorgvervoerders komen nog zwaarder in de problemen indien indexeringen niet doorgerekend worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Voortbestaan zorgvervoer nog steeds in gevaar’ | TaxiPro
Rolstoelbussen

‘Voortbestaan zorgvervoer nog steeds in gevaar’

Bron: TaxiPro (VK)

Het versoepelen van de coronamaatregelen betekent niet dat het Nederlandse zorgvervoer in veilige haven is. Het herstel zal nog lang duren en het doorbetalen van vervoer dat uitvalt blijft noodzakelijk. Dat stellen brancheorganisatie KNV en vakbonden FNV en CNV.

Met de nieuwste versoepelingen van 1 juli is er opnieuw meer mogelijk geworden als het om zorgvervoer gaat. Maar er zijn ook nog steeds beperkingen. Het gaat volgens de drie partijen dit jaar niet meer gebeuren dat het oude niveau van aantallen reizigers en vervoersbewegingen weer gehaald wordt. Met vaste lasten die voor 80 procent doorlopen en de schamele marges in het doelgroepenvervoer dreigen veel bedrijven de komende maanden niet door te komen.

“De sociale partners doen daarom een beroep op gemeenten, zorginstellingen, verzekeraars en andere opdrachtgevers om de vaste kosten van uitgevallen zorgvervoer de rest van 2020 door te blijven betalen.” Ze reageren daarmee ook op een brief van minister De Jonge van Volksgezondheid waarin hij de Tweede Kamer bijpraat over alle coronaperikelen. De Jonge pleitte er samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten weliswaar voor dat opdrachtgevers de vervoerders voorlopig doorbetalen voor werk dat uitvalt. Maar hier komt mogelijk per 1 september een eind aan.

Faillissementen voorkomen

“KNV, CNV en FNV pleiten voor langer doorbetalen, omdat anders de continuïteit van het vervoer en de werkgelegenheid in de branche in gevaar komen.” Zij roepen in herinnering dat vervoerscontracten zijn afgesloten op basis van veel hogere volumeverwachtingen en een op deze verwachtingen ingerichte bedrijfsvoering. Dat maakt dat faillissementen en reorganisaties alleen zijn te voorkomen met doorbetaling van de vaste kosten van weggevallen vervoer.”

“Het ontslaan van chauffeurs en ontbinden van leasecontracten zijn geen alternatieven. Want zodra de vervoersvraag volgend jaar weer aantrekt, zijn alle chauffeurs meer dan nodig. Door nu door te betalen, garanderen opdrachtgevers dat er straks nog vervoerders en chauffeurs zijn om kwetsbare doelgroepen te vervoeren.” De drie partijen geven aan dat de budgetten hiervoor al waren begroot dus dat doorbetaling in principe geen probleem zou moeten zijn.

Kostenstijgingen meerekenen

Ze zijn verder blij met de toezegging dat alle door corona veroorzaakte meerkosten in het zorgvervoer worden vergoed. “Zonder deze vergoeding zou menig vervoerder onder de kostprijs moeten werken.” KNV, CNV en FNV willen verder dat kostenstijgingen veroorzaakt door indexeringen (ten opzichte van referentiejaar 2019) mee te rekenen. Voor 2020 bedroeg de indexering een forse 6,7 procent omdat de voor taxi’s gunstige BPM-regeling werd afgeschaft. “Zorgvervoerders komen nog zwaarder in de problemen indien indexeringen niet doorgerekend worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.