Een persoon in een rolstoel wordt een busje in begeleid
Veenendaal

Personeelstekort kleurt nieuwe aanbesteding Valleihopper

Foto ter illustratie Shutterstock, 24K-Production

Valleihopper is bezig met de voorbereiding van zijn nieuwe aanbesteding in de regio Foodvalley. Uitdaging is het weer op peil brengen van het aantal ritten, dat onder andere is gedaald door de naweeën van Covid en aanhoudende personeelstekorten. De organisatie overweegt daarom onder meer om het callcenter korter open te houden ’s avonds en reizigers te verplichten eerder te boeken.

Beheerbureau Valleihopper verzorgt sociaal-recreatief vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie. De organisatie heeft voor de aanbesteding van onder meer het vraagafhankelijke Wmo-vervoer en het callcenter een conceptnota van uitgangspunten opgesteld. Daarin stelt de organisatie een aantal maatregelen voor om de uitvoering van het vervoer te verbeteren en de kosten te verlagen. Zo overweegt de organisatie om het callcenter minder laat open te houden, namelijk tot twaalf uur ’s nachts in plaats van tot één uur. Dat bespaart personeelskosten, al zal een groep reizigers dan niet meer kunnen boeken op de gewenste tijd.

Vroeger boeken

Ook overweegt de organisatie om reizigers te verplichten vroeger te boeken. Bij een vertrektijd van 9:00 moet een reiziger uiterlijk 20:00 de avond daarvoor geboekt hebben. Ritten voor dezelfde avond zouden voor 18:00 moeten zijn geregeld. “Door tijdig de ritten te plannen is meer kans op een hoger aantal reizigers in een bus en minder omrijdtijd. Dit voorkomt onnodige inzet van meerdere voertuigen die gelijktijdig worden ingezet en biedt dit een hogere capaciteit van chauffeurs”, aldus Valleihopper.

Ook staat het beheerbureau open voor een spitstarief, maar legt de bal bij de inschrijvers. “Wij willen inschrijvers uitdagen zelf met een voorstel te komen hoe om te gaan met de lage capaciteit tijdens spitsuren”, zo schrijft Valleihopper.

Verlies

Het vervoersvolume (aantal ritten) van Valleihopper ligt nu 10 procent lager dan de contractueel afgesproken ondergrens van 80 procent. Het contract met vervoerder Van Driel (Ede en Wageningen) is daardoor al in november niet verlengd, omdat het lage vervoersvolume leidde tot verlies. Vervoerder Maasbuurt en het callcenter PZN leveren nog wel voldoende kwaliteit. Aan de huidige vervoerders is gevraagd verbeterpunten aan te geven en er is overlegd over de belangrijke punten voor de nieuwe contracten.

De conceptnota is inmiddels voorgelegd aan de adviesraden en het reizigerspanel. Pas na advisering, naar verwachting medio februari, zal het bestuur van de Valleihopper de uitgangspunten definitief vaststellen. De lokale politiek en leden van de andere betrokken gemeenteraden worden binnenkort ingelicht over de toekomstplannen.

Lees ook:

Auteur: Jacques Geluk

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Personeelstekort kleurt nieuwe aanbesteding Valleihopper | TaxiPro
Een persoon in een rolstoel wordt een busje in begeleid
Veenendaal

Personeelstekort kleurt nieuwe aanbesteding Valleihopper

Foto ter illustratie Shutterstock, 24K-Production

Valleihopper is bezig met de voorbereiding van zijn nieuwe aanbesteding in de regio Foodvalley. Uitdaging is het weer op peil brengen van het aantal ritten, dat onder andere is gedaald door de naweeën van Covid en aanhoudende personeelstekorten. De organisatie overweegt daarom onder meer om het callcenter korter open te houden ’s avonds en reizigers te verplichten eerder te boeken.

Beheerbureau Valleihopper verzorgt sociaal-recreatief vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie. De organisatie heeft voor de aanbesteding van onder meer het vraagafhankelijke Wmo-vervoer en het callcenter een conceptnota van uitgangspunten opgesteld. Daarin stelt de organisatie een aantal maatregelen voor om de uitvoering van het vervoer te verbeteren en de kosten te verlagen. Zo overweegt de organisatie om het callcenter minder laat open te houden, namelijk tot twaalf uur ’s nachts in plaats van tot één uur. Dat bespaart personeelskosten, al zal een groep reizigers dan niet meer kunnen boeken op de gewenste tijd.

Vroeger boeken

Ook overweegt de organisatie om reizigers te verplichten vroeger te boeken. Bij een vertrektijd van 9:00 moet een reiziger uiterlijk 20:00 de avond daarvoor geboekt hebben. Ritten voor dezelfde avond zouden voor 18:00 moeten zijn geregeld. “Door tijdig de ritten te plannen is meer kans op een hoger aantal reizigers in een bus en minder omrijdtijd. Dit voorkomt onnodige inzet van meerdere voertuigen die gelijktijdig worden ingezet en biedt dit een hogere capaciteit van chauffeurs”, aldus Valleihopper.

Ook staat het beheerbureau open voor een spitstarief, maar legt de bal bij de inschrijvers. “Wij willen inschrijvers uitdagen zelf met een voorstel te komen hoe om te gaan met de lage capaciteit tijdens spitsuren”, zo schrijft Valleihopper.

Verlies

Het vervoersvolume (aantal ritten) van Valleihopper ligt nu 10 procent lager dan de contractueel afgesproken ondergrens van 80 procent. Het contract met vervoerder Van Driel (Ede en Wageningen) is daardoor al in november niet verlengd, omdat het lage vervoersvolume leidde tot verlies. Vervoerder Maasbuurt en het callcenter PZN leveren nog wel voldoende kwaliteit. Aan de huidige vervoerders is gevraagd verbeterpunten aan te geven en er is overlegd over de belangrijke punten voor de nieuwe contracten.

De conceptnota is inmiddels voorgelegd aan de adviesraden en het reizigerspanel. Pas na advisering, naar verwachting medio februari, zal het bestuur van de Valleihopper de uitgangspunten definitief vaststellen. De lokale politiek en leden van de andere betrokken gemeenteraden worden binnenkort ingelicht over de toekomstplannen.

Lees ook:

Auteur: Jacques Geluk

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.