Pixabay - Rollator
Kostenstijging

Reizigerstarieven Valleihopper stijgen dit jaar met 7,24%

Rollator. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Filmbetrachter

De Valleihopper, die in de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Wageningen en Veenendaal het Wmo-vervoer verzorgt, verwacht dat de reizigerstarieven dit jaar gaan stijgen. Dat laat de regionale vervoersvoorziening weten in een kaderbrief aan de gemeente Veenendaal, waarin de ontwikkelingen voor de komende jaren van de Valleihopper worden weergegeven.

De Valleihopper verwacht dat de reizigerstarieven dit jaar met maar liefst 7,24 procent gaan stijgen. “Net als andere jaren zullen in 2023 de reizigerstarieven meebewegen met de indexatie van reizigerstarieven in het openbaar vervoer”, zo legt de vervoersvoorziening uit. “Dit betekent dat de reizigerstarieven in 2023 conform de Landelijke Tarief Index (LTI) met 7,24 procent gaan stijgen en gedeeltelijk de indexatie van de kosten gaan compenseren.”

De Valleihopper verwacht dat de kosten de komende jaren toenemen. “Als gevolg van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland – waardoor er een stijging is van brandstofprijzen, energie en een hoge inflatie – zijn de kosten binnen alle branches enorm gestegen. Vanwege de recente ontwikkelingen van de brandstofprijzen, energieprijzen en lonen, is de NEA-index voor 2023 op 13,7 procent vastgesteld. Voor 2024 wordt een NEA-verhoging verwacht van 5 procent in verband met overeengekomen hogere loonkosten. Daarna is de verwachting dat in de ontwerpbegroting weer rekening gehouden kan worden met het oorspronkelijk historische gemiddelde van 2 procent.”

Maatregelen

De Valleihopper heeft naar eigen zeggen als doel een toegankelijk en toekomstbestendig vervoerssysteem te blijven. Om die doelstelling te behalen, zijn in de toekomst wellicht een aantal maatregelen nodig. “Zes maatregelen waren daartoe in beeld”, aldus de Valleihopper. “Drie maatregelen voor lokale invoering (eigen keuze gemeente) en drie maatregelen regionaal (gezamenlijke keuze van de acht gemeenten). Voorstel was om een bestuurlijk besluit te laten nemen om per 1 januari 2024 de betreffende maatregelen te gaan invoeren. Het advies om deze maatregelen door te voeren is momenteel niet aan de orde, omdat eerst wordt gewacht op de uitkomst van het klanttevredenheidsonderzoek.”

Volumedaling

Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft de Valleihopper namelijk te maken met een grote daling van het aantal ritten. De oorzaak daarvan lag voornamelijk bij de ingevoerde lockdowns. Na het opheffen van de laatste beperkingen, in februari 2022, nam het aantal Wmo-ritten weer toe, maar dat percentage zit nog lang niet op het niveau van voor corona. “Na een aanvankelijke stijging van de volumes, is deze blijven steken rond de 60 tot 70 procent van het niveau van voor corona”, aldus de Valleihopper.

Om meer zicht te krijgen op de oorzaken van de dalende reisfrequentie van de huidige pashouders, wordt door een onderzoeksbureau een enquête onder de doelgroep van de Valleihopper gehouden. Deze enquete moet antwoord geven op de vraag waarom het volume niet verder toeneemt. De uitkomsten hiervan worden voor het zomerreces verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Reizigerstarieven Valleihopper stijgen dit jaar met 7,24% | TaxiPro
Pixabay - Rollator
Kostenstijging

Reizigerstarieven Valleihopper stijgen dit jaar met 7,24%

Rollator. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Filmbetrachter

De Valleihopper, die in de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Wageningen en Veenendaal het Wmo-vervoer verzorgt, verwacht dat de reizigerstarieven dit jaar gaan stijgen. Dat laat de regionale vervoersvoorziening weten in een kaderbrief aan de gemeente Veenendaal, waarin de ontwikkelingen voor de komende jaren van de Valleihopper worden weergegeven.

De Valleihopper verwacht dat de reizigerstarieven dit jaar met maar liefst 7,24 procent gaan stijgen. “Net als andere jaren zullen in 2023 de reizigerstarieven meebewegen met de indexatie van reizigerstarieven in het openbaar vervoer”, zo legt de vervoersvoorziening uit. “Dit betekent dat de reizigerstarieven in 2023 conform de Landelijke Tarief Index (LTI) met 7,24 procent gaan stijgen en gedeeltelijk de indexatie van de kosten gaan compenseren.”

De Valleihopper verwacht dat de kosten de komende jaren toenemen. “Als gevolg van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland – waardoor er een stijging is van brandstofprijzen, energie en een hoge inflatie – zijn de kosten binnen alle branches enorm gestegen. Vanwege de recente ontwikkelingen van de brandstofprijzen, energieprijzen en lonen, is de NEA-index voor 2023 op 13,7 procent vastgesteld. Voor 2024 wordt een NEA-verhoging verwacht van 5 procent in verband met overeengekomen hogere loonkosten. Daarna is de verwachting dat in de ontwerpbegroting weer rekening gehouden kan worden met het oorspronkelijk historische gemiddelde van 2 procent.”

Maatregelen

De Valleihopper heeft naar eigen zeggen als doel een toegankelijk en toekomstbestendig vervoerssysteem te blijven. Om die doelstelling te behalen, zijn in de toekomst wellicht een aantal maatregelen nodig. “Zes maatregelen waren daartoe in beeld”, aldus de Valleihopper. “Drie maatregelen voor lokale invoering (eigen keuze gemeente) en drie maatregelen regionaal (gezamenlijke keuze van de acht gemeenten). Voorstel was om een bestuurlijk besluit te laten nemen om per 1 januari 2024 de betreffende maatregelen te gaan invoeren. Het advies om deze maatregelen door te voeren is momenteel niet aan de orde, omdat eerst wordt gewacht op de uitkomst van het klanttevredenheidsonderzoek.”

Volumedaling

Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft de Valleihopper namelijk te maken met een grote daling van het aantal ritten. De oorzaak daarvan lag voornamelijk bij de ingevoerde lockdowns. Na het opheffen van de laatste beperkingen, in februari 2022, nam het aantal Wmo-ritten weer toe, maar dat percentage zit nog lang niet op het niveau van voor corona. “Na een aanvankelijke stijging van de volumes, is deze blijven steken rond de 60 tot 70 procent van het niveau van voor corona”, aldus de Valleihopper.

Om meer zicht te krijgen op de oorzaken van de dalende reisfrequentie van de huidige pashouders, wordt door een onderzoeksbureau een enquête onder de doelgroep van de Valleihopper gehouden. Deze enquete moet antwoord geven op de vraag waarom het volume niet verder toeneemt. De uitkomsten hiervan worden voor het zomerreces verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.