elektrische taxi, GreenCab, Utrecht, George Jansen, Prins Maurits

Elektrische GreenCab taxi Utrecht geeft taxi-imago boost

UTRECHT – De Nederlandse taxibranche wordt koploper in duurzaam ondernemen. Althans, wanneer het Prestige GreenCab project slaagt. Maar daar twijfelt directeur George Jansen geen moment aan. Hij nam woensdag de eerste elektrische taxi in gebruik met een koninklijke rit voor Prins Maurits.

De taxibranche heeft woensdag aan de hele wereld laten zien dat mobiliteit ook heel milieuvriendelijk kan zijn.

Snellaadpaal

De eerste tien affabriek elektrische taxi’s worden nu in gebruik genomen, tegen de zomer rijden er 40 rond. Een Europese primeur. De gemeente Utrecht beloofde tijdens de presentatie meteen de eerste snellaadpaal aan Prestige GreenCab, waarmee een accu binnen 20-30 minuten weer voldoende geladen is.

“Dat is fantastisch”, reageert een opgetogen Jansen. “Hoe meer palen er komen, hoe meer mensen een elektrische auto kopen, hoe meer partijen gaan investeren in het stroomnetwerk. Want de commercie moet uiteindelijk zorgen voor een geschikte infrastructuur.”

Elektrische taxi

In Utrecht komen voor het einde van 2012 zo’n 200 oplaadpunten in de stad Utrecht, waarvan een klein aantal snellaadpalen. Zij zijn de belangrijkste schakel om de elektrische taxi te kunnen exploiteren. De elektrische auto’s kunnen zo’n 100 kilometer in de binnenstad rijden op één accu. Terwijl een taxi zo’n 300 tot 400 kilometer op een dag moet kunnen rijden.

“De infrastructuur is nu nog de zwakke plek”, weet Jansen. “In de verre toekomst gaan we met inductie werken. Dan is bijvoorbeeld de rechtse baan van de A2 bedoeld om je accu bij te laten. Maar tot die tijd hebben we veel oplaadpunten nodig. Dan zullen ook particulieren eerder overstappen op een elektrische emissieloze auto.”

Elektrisch

De elektrische GreenCabs zullen in het begin vooral ingezet worden bij vooraf besteld vervoer. Na de zomer worden ze ook gebruikt als NS zonetaxi en op termijn steeds meer voor de straattaximarkt.

“Dan zal ons concept ook beschikbaar komen als franchise”, kondigt Jansen alvast aan. “Andere taxibedrijven kunnen dan meedoen en profiteren van de kennis die nu opgedaan wordt en infrastructuur die we nu gaan maken.”

Taxichauffeur

Jansen verwacht dat de elektrische taxi voor een nieuwe taxipubliek kan zorgen. “Er is nog steeds vraag naar korte ritjes door de stad, terwijl die nu vaak niet interessant zijn voor veel taxichauffeurs. Die korte ritten door stedelijk gebied zijn wel zeer geschikt voor de elektrische GreenCabs.”

Voordat het concept op grote schaal uitgerold kan worden, moet het GreenCab-poject nog veel kennis opleveren, beseft de taxi-ondernemer. Omdat deze auto’s nog maar net de markt opkomen, is er nog weinig bekend over hoe om te gaan met zaken als onderhoud en storingen.

GreenCab

Alle GreenCab auto’s worden uitgerust met een QIM Dataterminal van Quipment. Het bedrijf houdt zich intensief bezig met het GreenCab project, vertelt Olof Dieckhaus van Quipment.

“Met onze partners TomTom, TNO en e-Laad gaan we alles heel nauwkeuring meten. Zo moeten onze systemen straks de taxichauffeur precies aangeven wat de actuele actieradius is, welke invloed zijn rijstijl daarop heeft en langs welke laadpalen hij komt. Die informatie wordt doorgestuurd naar de planning om ervoor te zorgen dat een taxichauffeur op tijd kan bijladen.”

Boordcomputer Taxi

“Als innovatief bedrijf vinden we dit een zeer interessant project. Ook gaan de elektrische taxi’s van GreenCab straks onze pilot met de Quipment Boordcomputer Taxi draaien.”

Prins Maurits bestelde woensdag de eerste elektrische taxi via de TXXI-app. Via deze applicatie wordt de rit meteen via het Korton WinTax agendasysteem ingepland. De klant wordt via sms automatisch op de hoogte gehouden wanneer de taxi aankomt.

Taxibranche

“Een fantastische dag voor de hele Nederlandse taxibranche”, vindt KNV-secretaris Hubert Andela. “Bedrijven als Prestige GreenCab zijn een lichtend voorbeeld en hebben zo een hele goede invloed op het imago van de taxiwereld.” 

Bart Pals

Lees ook: Elektrische taxi’s Prestige GreenCab van start in Utrecht

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Elektrische GreenCab taxi Utrecht geeft taxi-imago boost”

Ronald|19.01.11|21:25

Leuk project. Toch wel frappant dat juist onze taxibranche het voorbeeld moet geven in milieuvriendelijkheid.

Hoop dat het gaat lukken.

Joan|20.01.11|11:10

(Taxi)petje af voor George!

Huseyin|20.01.11|11:56

Leuk moeten ze ook in Enschede doen.

Duco Douwstra|20.01.11|12:22

Zeker petje af voor George Jansen. Net 10 jaar geleden deed hij in mijn bedrijf zijn intrede in de Taxibranche. Hij was altijd vol nieuwe ideeën en initiatieven en het knappe daarvan vind ik, hij liet het nooit bij woorden alleen, hij werkte zijn ideeën ook altijd uit en vaak met succes. Ik wens hem ook met dit voor de Taxibranche zeer positief project heel veel succes.

collega|20.01.11|18:09

Uhhh……….. wat is nu het fantastische aan dit verhaal ? En wat is de innovatie dan.
Het enige fantastische is dat dit gelukkig geen negatief bericht is over de taxibranche, bravo Heer Jansen.
Taxicentrale Prestige HOF leverancier !
Franchise ? oja nog meer vakonbekwame figuren op de taxi waarom ook niet.

Martijn|20.01.11|22:13

Ha ha collega je slaat de spijker op zijn kop!
Maar ik wil bij deze inderdaad ook toevoegen dat onze branche ook eens in een positief daglicht komt te staan. “Pluim” voor “Prestige” in deze! Jammer alleen dat er een dikke subsidie voor nodig is van overheidswege en het project zo ten dode is opgeschreven want zoiets kan alleen als het gewoon rendabel is. Alleen de “Connexxie’s”, “Arriva’s” en “Veolia’s” kunnen blijven bestaan met subsidie! maar daar komen de beste positivo’s ook nog wel achter!!

Faztaxi. Fikret|21.01.11|16:13

Klasse George je bent goed bezig. Erg profesioneel.

AA&O Taxi Centrale|18.02.11|18:38

Groen is mooier en beter dan grijs!
Heel veel succes!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.