PVV, Kamerlid, De Mos

PVV zet vraagtekens bij invoering boordcomputer taxi

De Partij voor de Vrijheid wil dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu de komst van de boordcomputer voor taxi’s per 1 oktober opnieuw gaat bekijken. PVV-Kamerlid De Mos zet vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het apparaat en de rij- en rusttijdenwet in Nederland.

De PVV stelt dat de boordcomputer niets nieuws brengt en alleen dient ter controle op een volgens hen onzinnige rij- en rusttijdenwet voor taxi’s.  “We zijn als Nederland het enige land ter wereld met een rij- en rusttijdenwet voor taxi’s”, zegt De Mos. Op dit moment gebruiken taxichauffeurs daarvoor een systeem waarbij lijntjes in boekjes worden getrokken.

Rij- en rusttijdenwet

“Nog nooit is aangetoond hoe de boordcomputer en de rij- en rusttijdenwet de verkeersveiligheid beter maken. Het enige wat we wel weten van de rij- en rusttijdenwet, is dat het chauffeurtje pesten is, er zijn namelijk 175 verschillende manieren waarmee een chauffeur beboet kan worden.”

Ook stelt de PVV’er dat de nog niet uitgebrachte apparaten fraudegevoelig zouden zijn en afhankelijk van de betrouwbaarheid van de chauffeur. De veiligheisnormen zijn vastgesteld door het ministerie en gebaseerd op internationale richtlijnen en worden ook toegepast voor bancaire systemen.

Boordcomputer Taxi

De PVV’er vreest dat veel taxibedrijven de Boordcomputer Taxi niet kunnen betalen. De prijs van de boordcomputer is nog niet bekend, maar bedraagt naar verwachting rond de 1500 euro, afhankelijk van het model. In tegenstelling tot de 4500 euro die De Mos noemt.

Taxibedrijven krijgen 600 euro subsidie op het apparaat. Deze dient ingebouwd te worden tussen oktober 2011 en oktober 2013, De eerste definitieve modellen worden naar verwachting eind deze zomer gepresenteerd.

Vragen van het lid De Mos (PVV) aan minister Schultz van Haegen:

1.     Bent u op de hoogte van het feit dat de meeste taxibedrijven, vanwege de controle op de eigen chauffeurs, al een zeer modern geautomatiseerd systeem hebben en dat de verplichte boordcomputer, die qua mogelijkheden al zeer ouderwets is, mosterd na de maaltijd is? Zo ja, heeft u de bereidheid om de komst van de verplichte boordcomputer te beoordelen op nut en noodzaak, zeker gezien het feit dat de boordcomputer al is opgenomen in de WP2000, maar dat invoering keer op keer is uitgesteld?

2.     Bent u op de hoogte van het feit dat Nederland als enige land ter wereld een rij- en rusttijdenwet voor taxi’s kent en de boordcomputer toe moet gaan zien op de handhaving daarvan? Zo ja, kunt u uitleggen hoe dit miljoenen kostende systeem bijdraagt aan verkeersveiligheid?

3.     Bent u op de hoogte van het feit dat de boordcomputer taxibedrijven € 4500 per wagen gaat kosten? Zo ja, wilt u alsnog afzien van de komst van de boordcomputer, omdat deze kosten de doodsteek zullen zijn voor veel taxibedrijven?

4.     Bent u bekend met het feit dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is en afhankelijk is van de betrouwbaarheid van de chauffeur? Zo ja, hoe beoordeelt u dit uitgangspunt?

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

81 reacties op “PVV zet vraagtekens bij invoering boordcomputer taxi”

Piet|22.07.11|19:52

Duco, dank voor de tip, ik was er inmiddels al toe overgegaan om haar zo’n rooster te geven. Na gebeld te hebben heb met de Inspectie, waar ik een dame te spreken kreeg die daar nog nooit van gehoord had. Dat gaf niet echt veel vertrouwen moet ik zeggen, maar goed.. Apropos die rijtijden heb ik ook altijd sterk het gevoel gehad dat bv die 45 uurs regel eigenlijk alleen ter bescherming van de chauffeurs tegen drammende planners is. Zoals hierboven al gezegd, dat is eigenlijk iets voor het CAO.

Esther Sliedrecht|23.07.11|20:31

WAuhhhhh

Ik ben het een keer met de PVV eens……………..

Nooit gedacht dit ooit een keer te zeggen…………….

Elke|24.07.11|09:34

Duco, Ook wij steunen je zienswijze. Hou mijn hart vast wat er gaat gebeuren met de taxibedrijven die nu redelijk draaien maar straks moeten investeren wanneer de invoering van de BCT een feit wordt!! Rij- en rusttijden gelden zowel de grote als kleine bedrijven die misschien dagen hebben waarop een chauffeur een enkel ritje rijdt en hierdoor niet meer in het weekend mag rijden.Te zot voor woorden. Duco jou bedank ik voor je geweldige inzet!!

Martijn|24.07.11|20:16

Geachte Duco Douwstra, Je hebt mijn verhaal niet goed gelezen/begrepen. Ik ben idd. voor een soort “BCT” (wat overigens staat voor “boord-computer-taxi”) en niet voor een apparaat wat ons door de overheid door de strot word opgedrongen! Ik ben voor een touch-screen apparaat dat de ouderwetse rittenstaat en die belachelijke rijtijdenwet en administratieve rompslomp overbodig maakt! De apparatuur of “software” die reeds lang bestaat is over het algemeen alleen handig voor grote taxi-bedrijven.

Lange|24.07.11|21:38

Duco, petje af voor al je inspanningen, echt! Zo’n iemand hebben we nodig! Jij bent er stellig van overtuigt dat de BCT er niet komt, en ik denk velen met jou….
Maar ff wat anders Duco…in het gekrakeel over de BCT vergeten we de nieuwe tarieven die al heel binnenkort voor onze deur staan….zou die meneer van de PVV daar ook eens naar kunnen kijken, want dat gaat ons per persoon VEEL meer kosten dan een BCT in je auto.

Lange|24.07.11|21:42

@Sjaak
Sjaak, ik denk dat je beter PVV kunt stemmen i.p.v. lid worden van de KNV, dat is een stuk goedkoper en de PVV doet wat, de KNV niet, vinden ons niet belangrijk….als hun dagjes uit maar niet in gevaar komen….

Lange|24.07.11|21:50

@Leon
Leon, het aantal taxi’s terugbrengen gaat vanzelf joh…..tarieven naar beneden, BPM eraf, wegenbelasting erbij, BCT-tje…..ECHT HET KOMT GOED, kwestie van tijd….alleen blijft de vraag; wie blijven erover…de goeien of de slechten?

Sjeng|24.07.11|23:50

lid worden van het KNV bied geen uitweg. Al die branche verenigingen zijn een verlengstuk van de overheid en er overheerst een persoonlijk belang.
De werkelijke problemen van de branche worden niet behartigd.
Misschien is de opzet wel om de taxibedrijven op te zadelen met hoge kosten die ze niet kunnen ophoesten. Je zal maar 10 auto’s hebben dan kost dat toch al gauw een investering van zo’n € 45.000,- tenminste als de BCT € 4500,- gaat kosten.

Sjeng|24.07.11|23:51

Zo kun je ook de taxi branche terugdringen.

Sjaak de Wit|25.07.11|09:45

Ik ben wel benieuwd naar een oplossing die gaat werken, wie niet.
De PVV kan natuurlijk vragen stellen , maar moet in de kamer wel voldoende steun krijgen, anders
zal niets veranderen.
Zo werkt het ook bij een Taxi organisatie, de meeste stemmen gelden!
Nogmaals, er is bij hen een hele kleine meerderheid voorstander van de BCT, daar ligt een kans om met meer dan voldoende argumenten die er zijn het tij te keren.
Loon chauffeurs lopen het meeste risico met een BCT. Snapten de bonden dat maar.

Han|25.07.11|10:40

Korton heeft de oplossing, weet Duco alles van

Roy|25.07.11|11:31

Han, de Wit bedoelt waarschijnlijk met oplossing dat KNV om moet , niet meewerken aan de BCT
die nu aanstaande is. Voor zover ik het begrijp is KNV de enige organisatie die de Taxibranche
vertegenwoordigd , met te weinig kennis in huis.

Han|25.07.11|16:09

dank je Roy

Albert|26.07.11|04:32

Duco jij verdient een standbeeld, voor je strijd, werkmap. maar ga niet in zee met populisten, die in de breedte roepen, zonder genuanceerde oplossingen aan te dragen is te makkelijk, er is groot verschil tussen landelijke taxi`s, en grootstedelijke, althans de problemen, in de steden kan het niet anders dan via de TTO met de meest uitgebreide BCT, dus duur, ik hoop dat de overheid daar financieel verder in mee wil denken!
Vrd, grt, Albert, meedenker te Amsterdam.

Johan|03.08.11|23:58

Wat je nu ziet is dat taxibedrijven, keurig aan de regels voldoen met BTC. Echter laten ze de chauffeur eerst een paar uur in een oudere auto zonder BTC rijden. Iedere km in deze auto levert direct geld op. Over eerlijke concurrentie gesproken :) Voor de chauffeur overigens rijdt het nieuwe BTC systeem wel heerlijk, al zal hij zijn loonstrookje goed moeten controleren bij de ‘creatieven’

Bart Schipper|04.08.11|11:59

Zijn er dan al BTC’s in gebruik, en bij wie Johan?, of bedoel je die taxiterminals ?

Henk Bulter|04.08.11|15:59

KNV schaam je, voor: de Deregulering, was Amsterdams probleem geen landelijk probleem. Schaam je voor: Invoering van de nutteloze Chauffeurs diploma, voor mensen in loondienst.
Schaam je voor: TX keur, geldklopperij zonder enig nut. Schaam je voor de BCT, met zijn nutteloze digitale handtekening. Schaam je voor het in stand houden van de rij-en rusttijden, als enige land ter wereld. Schaam je voor de nutteloze keuring van de taxameters, invoering tarief is vrij, dus keuring nutteloos.

Sjeng|04.08.11|16:31

Henk, ik ben het met de meeste uitspraken eens. Maar niet met je laatste opmerking.

Henk Bulter|04.08.11|21:58

En waarom niet? Jij laat je meter keuren of 100 meter precies 100 meter is. Als dat zo is dan keuren ze hem goed. Het gedeelte waar het tarief geprogrammeerd moet worden wordt niet verzegeld. Dus daar zet jij overdreven gezegd € 10,– per km in. Daar wordt bij de keuring niet naar gekeken. Maar stel dat jij € 2,20 op jou tarieven kaart hebt staan en je zet er € 2,60 in. Er is geen haan die daar naar kraait. Dus keuren op de huidige manier is onzin. Mee eens? Er zijn betere manieren,zonder KIWA

Roy|04.08.11|22:01

Sjeng, ik denk dat de laatste opmerking van H.Bulter hier op slaat:
Het aantal pulsen per kilometer wat in de taximeter geprogrammeerd is, wordt gecontroleerd en verzegeld.
Die kun je niet veranderen zonder het zegel te verbreken, staat ook iets over op de keurings kaart.
De Taxitarieven en wachttijd hoeven en worden niet gecontroleerd . Daardoor heeft het keuren van de taximeter weinig zin.
Wanneer KNV bestuur eens een cursusje doet, zou dat echt goed kunnen uitpakken voor de taxibranche.

Roy|04.08.11|22:15

Sjeng.
Ik zal nog even een 1 voorbeeld geven,
Wanneer je de taximeter aan zet en gaat rijden moet deze b.v. 2000 meter niet tellen, dus op het start tarief blijven staan. Bij wie is de 2000 meter wel eens gecontroleerd?
Weggegooid geld voor de ondernemer en niet veilig voor de betalende klant.

Sjeng|04.08.11|22:19

beste Henk enRoy,
als dat zo in mekaar steekt ben ik het met jullie eens. Ik ben daar technisch niet in onderlegd en kan weinig veranderen in mijn taximeters. Alles wordt voorbereid aangeleverd.
Doch € 2,20 op je tarievenkaart vermelden en € 2,60 (geblindeerd) rekenen riekt naar fraude!!
Dit kan wel degelijk gemeten worden, niet door de klant maar door het IVW. Maar waar hebben we het over. Zijn we bezig om fraude praktijken te ontwikkelen of willen we een gezonde taxibranche.

Sjeng|04.08.11|22:23

Bij elke taximeter keuring/ijking zijn de 2000 meter gecontroleerd.

Henk Bulter|04.08.11|22:35

Sjeng het riekt niet naar fraude, het is fraude. Maar dat moet je als overheid dan uitsluiten en niet met een onzin keuring, dat is verlakkerij en geld van een keuring van niks weggooien. Ik heb eens een voorstel van Duco gehoord. Om afstandspalen neer te zetten op een afstand van 3 Km, en dan zou het tarief over die 3 Km op de tarieven kaart moeten komen. En dan is iedere ondernemer zelf verantwoordelijk dat zijn meter in orde is bij een controle. Besparing voor de branche 2 miljoen perjaar.

Roy|04.08.11|22:51

Sjeng, dit kan zeker gemeten worden maar gebeurt in de praktijk echt niet.
Ik ben erg voor een gezonde Taxibranche , daarom probeer ik de onzin boven tafel te krijgen,
zo ook met de BCT die vol met fouten zit waar juist diegenen waar deze uiteindelijk voor bedoeld was lekker hun gang kunnen gaan!
Begrijp je, wanneer je de taximeter standen handmatig in de BCT mag zetten dat dat zeer fraude gevoelig is en dat dat bij de huidige taxiterminals niet kan?

A.Urban|04.08.11|23:22

U schrijft hierboven over keuren. Als het R.D.W. zijn zin krijgt , waar de BCT’s waarschijnlijk een inbouwkeuring moeten ondergaan, moeten de ingebouwde BCT’s daar getest worden op testbanken waar de taxi’s met 4 wielen tegelijk op kunnen staan om getest te worden.
Er zijn zover mij nu bekend enkele 1 of 2 , van deze testbanken in ons land en maak me zorgen dat dit onbetaalbaar gaat worden en omslachtig. De taxibranche weet van niks , het gaat ons toch aan?
De noodzaak hiervan ontgaat mij.

jmdewaal|28.08.11|14:13

Dit is de eerste en enige keer dat een policus iets verstandig zegt over de taxiwereld die er over heeft nagedacht en zijn huiswerk goed heeft gedaan , geweldig ga zo door ! heer de Mos, marc de waal. eigen rijder uit Amsterdam

Erik|01.09.11|08:05

De BCT legt de gereden weg en tijd vast, daardoor kan rijks verkeer inspectie mijn snelheden achteraf precies nagaan en een bekeuring sturen omdat de bct geijkt is.Wie gaat er soms niet ergens 4 km te hard? BCT kan door gaan, maar ik stop mijn chauffeurs baan.In welk land van de wereld wordt een automobilist op dergelijke wijze bespioneerd door overheid? Geen enkel ! Als taxichauffeur zijn we altijd verdacht kennelijk. Ik ga het CNV/FNV om opheldering vragen zembla ook.Massaal baan opzeggen!

Erik|01.09.11|08:38

Er is geen land ter wereld waar het C.A.O. naleven door de Politie d.m.v. een BCT wordt toegepast en waarom dat in Nederland wel moet is mij niet duidelijk omdat ik nergens een aanvaardbare uitleg kan vinden. Mijn arbeidstijden vecht ik zelf wel met m’n baas uit, heb ik geen politie voor nodig.Met veiligheid ook niks van doen.
Ik en mijn passagiers gaan elke seconde gecontroleerd worden door de Overheid = een politiestaat in aanbouw. Wie betaald deze onzin ? Min.Rutte , grijp in A.U.B.

Roy|09.09.11|12:26

Er is alle reden voor om de fraude van I.V.W. zelf aan te pakken.
De bijlage in Actal schrijft boekdelen , daarbij komt nog de misleidende informatie op de site van I.V.W. over de boordcomputer Taxi.
De voordelen die I.V.W. voor de branche ziet berust op aantoonbare leugens en ondeugdelijk cijfer materiaal.
Lijkt me heel onverstandig nu te besluiten een B.C.T. aan te schaffen , daar je dit duur kan komen te staan.
Met z’n allen wat geld in rechtsbijstand steken zal ons veel kosten besparen.

Tekins|20.09.11|23:44

hallo, ik weet echt niet voor wat ze boordcomputers willen zetten taxi chauffeurs hebben het al moeilijk om geld te verdienen, volgens mij willen ze de taxi branche gewoon verpesten het is al verpest ze maken het nog erger, boordcomputers is handig voor groete bedrijfen wat moet een eenmaans zaak ik hoop dat je julie geen boordcomputers zetten en taxi chaffeurs die buiten amsterdam wonen ook niet in amsterdam kunnen werken…

PVV zet vraagtekens bij invoering boordcomputer taxi | TaxiPro
PVV, Kamerlid, De Mos

PVV zet vraagtekens bij invoering boordcomputer taxi

De Partij voor de Vrijheid wil dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu de komst van de boordcomputer voor taxi’s per 1 oktober opnieuw gaat bekijken. PVV-Kamerlid De Mos zet vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het apparaat en de rij- en rusttijdenwet in Nederland.

De PVV stelt dat de boordcomputer niets nieuws brengt en alleen dient ter controle op een volgens hen onzinnige rij- en rusttijdenwet voor taxi’s.  “We zijn als Nederland het enige land ter wereld met een rij- en rusttijdenwet voor taxi’s”, zegt De Mos. Op dit moment gebruiken taxichauffeurs daarvoor een systeem waarbij lijntjes in boekjes worden getrokken.

Rij- en rusttijdenwet

“Nog nooit is aangetoond hoe de boordcomputer en de rij- en rusttijdenwet de verkeersveiligheid beter maken. Het enige wat we wel weten van de rij- en rusttijdenwet, is dat het chauffeurtje pesten is, er zijn namelijk 175 verschillende manieren waarmee een chauffeur beboet kan worden.”

Ook stelt de PVV’er dat de nog niet uitgebrachte apparaten fraudegevoelig zouden zijn en afhankelijk van de betrouwbaarheid van de chauffeur. De veiligheisnormen zijn vastgesteld door het ministerie en gebaseerd op internationale richtlijnen en worden ook toegepast voor bancaire systemen.

Boordcomputer Taxi

De PVV’er vreest dat veel taxibedrijven de Boordcomputer Taxi niet kunnen betalen. De prijs van de boordcomputer is nog niet bekend, maar bedraagt naar verwachting rond de 1500 euro, afhankelijk van het model. In tegenstelling tot de 4500 euro die De Mos noemt.

Taxibedrijven krijgen 600 euro subsidie op het apparaat. Deze dient ingebouwd te worden tussen oktober 2011 en oktober 2013, De eerste definitieve modellen worden naar verwachting eind deze zomer gepresenteerd.

Vragen van het lid De Mos (PVV) aan minister Schultz van Haegen:

1.     Bent u op de hoogte van het feit dat de meeste taxibedrijven, vanwege de controle op de eigen chauffeurs, al een zeer modern geautomatiseerd systeem hebben en dat de verplichte boordcomputer, die qua mogelijkheden al zeer ouderwets is, mosterd na de maaltijd is? Zo ja, heeft u de bereidheid om de komst van de verplichte boordcomputer te beoordelen op nut en noodzaak, zeker gezien het feit dat de boordcomputer al is opgenomen in de WP2000, maar dat invoering keer op keer is uitgesteld?

2.     Bent u op de hoogte van het feit dat Nederland als enige land ter wereld een rij- en rusttijdenwet voor taxi’s kent en de boordcomputer toe moet gaan zien op de handhaving daarvan? Zo ja, kunt u uitleggen hoe dit miljoenen kostende systeem bijdraagt aan verkeersveiligheid?

3.     Bent u op de hoogte van het feit dat de boordcomputer taxibedrijven € 4500 per wagen gaat kosten? Zo ja, wilt u alsnog afzien van de komst van de boordcomputer, omdat deze kosten de doodsteek zullen zijn voor veel taxibedrijven?

4.     Bent u bekend met het feit dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is en afhankelijk is van de betrouwbaarheid van de chauffeur? Zo ja, hoe beoordeelt u dit uitgangspunt?

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

81 reacties op “PVV zet vraagtekens bij invoering boordcomputer taxi”

Piet|22.07.11|19:52

Duco, dank voor de tip, ik was er inmiddels al toe overgegaan om haar zo’n rooster te geven. Na gebeld te hebben heb met de Inspectie, waar ik een dame te spreken kreeg die daar nog nooit van gehoord had. Dat gaf niet echt veel vertrouwen moet ik zeggen, maar goed.. Apropos die rijtijden heb ik ook altijd sterk het gevoel gehad dat bv die 45 uurs regel eigenlijk alleen ter bescherming van de chauffeurs tegen drammende planners is. Zoals hierboven al gezegd, dat is eigenlijk iets voor het CAO.

Esther Sliedrecht|23.07.11|20:31

WAuhhhhh

Ik ben het een keer met de PVV eens……………..

Nooit gedacht dit ooit een keer te zeggen…………….

Elke|24.07.11|09:34

Duco, Ook wij steunen je zienswijze. Hou mijn hart vast wat er gaat gebeuren met de taxibedrijven die nu redelijk draaien maar straks moeten investeren wanneer de invoering van de BCT een feit wordt!! Rij- en rusttijden gelden zowel de grote als kleine bedrijven die misschien dagen hebben waarop een chauffeur een enkel ritje rijdt en hierdoor niet meer in het weekend mag rijden.Te zot voor woorden. Duco jou bedank ik voor je geweldige inzet!!

Martijn|24.07.11|20:16

Geachte Duco Douwstra, Je hebt mijn verhaal niet goed gelezen/begrepen. Ik ben idd. voor een soort “BCT” (wat overigens staat voor “boord-computer-taxi”) en niet voor een apparaat wat ons door de overheid door de strot word opgedrongen! Ik ben voor een touch-screen apparaat dat de ouderwetse rittenstaat en die belachelijke rijtijdenwet en administratieve rompslomp overbodig maakt! De apparatuur of “software” die reeds lang bestaat is over het algemeen alleen handig voor grote taxi-bedrijven.

Lange|24.07.11|21:38

Duco, petje af voor al je inspanningen, echt! Zo’n iemand hebben we nodig! Jij bent er stellig van overtuigt dat de BCT er niet komt, en ik denk velen met jou….
Maar ff wat anders Duco…in het gekrakeel over de BCT vergeten we de nieuwe tarieven die al heel binnenkort voor onze deur staan….zou die meneer van de PVV daar ook eens naar kunnen kijken, want dat gaat ons per persoon VEEL meer kosten dan een BCT in je auto.

Lange|24.07.11|21:42

@Sjaak
Sjaak, ik denk dat je beter PVV kunt stemmen i.p.v. lid worden van de KNV, dat is een stuk goedkoper en de PVV doet wat, de KNV niet, vinden ons niet belangrijk….als hun dagjes uit maar niet in gevaar komen….

Lange|24.07.11|21:50

@Leon
Leon, het aantal taxi’s terugbrengen gaat vanzelf joh…..tarieven naar beneden, BPM eraf, wegenbelasting erbij, BCT-tje…..ECHT HET KOMT GOED, kwestie van tijd….alleen blijft de vraag; wie blijven erover…de goeien of de slechten?

Sjeng|24.07.11|23:50

lid worden van het KNV bied geen uitweg. Al die branche verenigingen zijn een verlengstuk van de overheid en er overheerst een persoonlijk belang.
De werkelijke problemen van de branche worden niet behartigd.
Misschien is de opzet wel om de taxibedrijven op te zadelen met hoge kosten die ze niet kunnen ophoesten. Je zal maar 10 auto’s hebben dan kost dat toch al gauw een investering van zo’n € 45.000,- tenminste als de BCT € 4500,- gaat kosten.

Sjeng|24.07.11|23:51

Zo kun je ook de taxi branche terugdringen.

Sjaak de Wit|25.07.11|09:45

Ik ben wel benieuwd naar een oplossing die gaat werken, wie niet.
De PVV kan natuurlijk vragen stellen , maar moet in de kamer wel voldoende steun krijgen, anders
zal niets veranderen.
Zo werkt het ook bij een Taxi organisatie, de meeste stemmen gelden!
Nogmaals, er is bij hen een hele kleine meerderheid voorstander van de BCT, daar ligt een kans om met meer dan voldoende argumenten die er zijn het tij te keren.
Loon chauffeurs lopen het meeste risico met een BCT. Snapten de bonden dat maar.

Han|25.07.11|10:40

Korton heeft de oplossing, weet Duco alles van

Roy|25.07.11|11:31

Han, de Wit bedoelt waarschijnlijk met oplossing dat KNV om moet , niet meewerken aan de BCT
die nu aanstaande is. Voor zover ik het begrijp is KNV de enige organisatie die de Taxibranche
vertegenwoordigd , met te weinig kennis in huis.

Han|25.07.11|16:09

dank je Roy

Albert|26.07.11|04:32

Duco jij verdient een standbeeld, voor je strijd, werkmap. maar ga niet in zee met populisten, die in de breedte roepen, zonder genuanceerde oplossingen aan te dragen is te makkelijk, er is groot verschil tussen landelijke taxi`s, en grootstedelijke, althans de problemen, in de steden kan het niet anders dan via de TTO met de meest uitgebreide BCT, dus duur, ik hoop dat de overheid daar financieel verder in mee wil denken!
Vrd, grt, Albert, meedenker te Amsterdam.

Johan|03.08.11|23:58

Wat je nu ziet is dat taxibedrijven, keurig aan de regels voldoen met BTC. Echter laten ze de chauffeur eerst een paar uur in een oudere auto zonder BTC rijden. Iedere km in deze auto levert direct geld op. Over eerlijke concurrentie gesproken :) Voor de chauffeur overigens rijdt het nieuwe BTC systeem wel heerlijk, al zal hij zijn loonstrookje goed moeten controleren bij de ‘creatieven’

Bart Schipper|04.08.11|11:59

Zijn er dan al BTC’s in gebruik, en bij wie Johan?, of bedoel je die taxiterminals ?

Henk Bulter|04.08.11|15:59

KNV schaam je, voor: de Deregulering, was Amsterdams probleem geen landelijk probleem. Schaam je voor: Invoering van de nutteloze Chauffeurs diploma, voor mensen in loondienst.
Schaam je voor: TX keur, geldklopperij zonder enig nut. Schaam je voor de BCT, met zijn nutteloze digitale handtekening. Schaam je voor het in stand houden van de rij-en rusttijden, als enige land ter wereld. Schaam je voor de nutteloze keuring van de taxameters, invoering tarief is vrij, dus keuring nutteloos.

Sjeng|04.08.11|16:31

Henk, ik ben het met de meeste uitspraken eens. Maar niet met je laatste opmerking.

Henk Bulter|04.08.11|21:58

En waarom niet? Jij laat je meter keuren of 100 meter precies 100 meter is. Als dat zo is dan keuren ze hem goed. Het gedeelte waar het tarief geprogrammeerd moet worden wordt niet verzegeld. Dus daar zet jij overdreven gezegd € 10,– per km in. Daar wordt bij de keuring niet naar gekeken. Maar stel dat jij € 2,20 op jou tarieven kaart hebt staan en je zet er € 2,60 in. Er is geen haan die daar naar kraait. Dus keuren op de huidige manier is onzin. Mee eens? Er zijn betere manieren,zonder KIWA

Roy|04.08.11|22:01

Sjeng, ik denk dat de laatste opmerking van H.Bulter hier op slaat:
Het aantal pulsen per kilometer wat in de taximeter geprogrammeerd is, wordt gecontroleerd en verzegeld.
Die kun je niet veranderen zonder het zegel te verbreken, staat ook iets over op de keurings kaart.
De Taxitarieven en wachttijd hoeven en worden niet gecontroleerd . Daardoor heeft het keuren van de taximeter weinig zin.
Wanneer KNV bestuur eens een cursusje doet, zou dat echt goed kunnen uitpakken voor de taxibranche.

Roy|04.08.11|22:15

Sjeng.
Ik zal nog even een 1 voorbeeld geven,
Wanneer je de taximeter aan zet en gaat rijden moet deze b.v. 2000 meter niet tellen, dus op het start tarief blijven staan. Bij wie is de 2000 meter wel eens gecontroleerd?
Weggegooid geld voor de ondernemer en niet veilig voor de betalende klant.

Sjeng|04.08.11|22:19

beste Henk enRoy,
als dat zo in mekaar steekt ben ik het met jullie eens. Ik ben daar technisch niet in onderlegd en kan weinig veranderen in mijn taximeters. Alles wordt voorbereid aangeleverd.
Doch € 2,20 op je tarievenkaart vermelden en € 2,60 (geblindeerd) rekenen riekt naar fraude!!
Dit kan wel degelijk gemeten worden, niet door de klant maar door het IVW. Maar waar hebben we het over. Zijn we bezig om fraude praktijken te ontwikkelen of willen we een gezonde taxibranche.

Sjeng|04.08.11|22:23

Bij elke taximeter keuring/ijking zijn de 2000 meter gecontroleerd.

Henk Bulter|04.08.11|22:35

Sjeng het riekt niet naar fraude, het is fraude. Maar dat moet je als overheid dan uitsluiten en niet met een onzin keuring, dat is verlakkerij en geld van een keuring van niks weggooien. Ik heb eens een voorstel van Duco gehoord. Om afstandspalen neer te zetten op een afstand van 3 Km, en dan zou het tarief over die 3 Km op de tarieven kaart moeten komen. En dan is iedere ondernemer zelf verantwoordelijk dat zijn meter in orde is bij een controle. Besparing voor de branche 2 miljoen perjaar.

Roy|04.08.11|22:51

Sjeng, dit kan zeker gemeten worden maar gebeurt in de praktijk echt niet.
Ik ben erg voor een gezonde Taxibranche , daarom probeer ik de onzin boven tafel te krijgen,
zo ook met de BCT die vol met fouten zit waar juist diegenen waar deze uiteindelijk voor bedoeld was lekker hun gang kunnen gaan!
Begrijp je, wanneer je de taximeter standen handmatig in de BCT mag zetten dat dat zeer fraude gevoelig is en dat dat bij de huidige taxiterminals niet kan?

A.Urban|04.08.11|23:22

U schrijft hierboven over keuren. Als het R.D.W. zijn zin krijgt , waar de BCT’s waarschijnlijk een inbouwkeuring moeten ondergaan, moeten de ingebouwde BCT’s daar getest worden op testbanken waar de taxi’s met 4 wielen tegelijk op kunnen staan om getest te worden.
Er zijn zover mij nu bekend enkele 1 of 2 , van deze testbanken in ons land en maak me zorgen dat dit onbetaalbaar gaat worden en omslachtig. De taxibranche weet van niks , het gaat ons toch aan?
De noodzaak hiervan ontgaat mij.

jmdewaal|28.08.11|14:13

Dit is de eerste en enige keer dat een policus iets verstandig zegt over de taxiwereld die er over heeft nagedacht en zijn huiswerk goed heeft gedaan , geweldig ga zo door ! heer de Mos, marc de waal. eigen rijder uit Amsterdam

Erik|01.09.11|08:05

De BCT legt de gereden weg en tijd vast, daardoor kan rijks verkeer inspectie mijn snelheden achteraf precies nagaan en een bekeuring sturen omdat de bct geijkt is.Wie gaat er soms niet ergens 4 km te hard? BCT kan door gaan, maar ik stop mijn chauffeurs baan.In welk land van de wereld wordt een automobilist op dergelijke wijze bespioneerd door overheid? Geen enkel ! Als taxichauffeur zijn we altijd verdacht kennelijk. Ik ga het CNV/FNV om opheldering vragen zembla ook.Massaal baan opzeggen!

Erik|01.09.11|08:38

Er is geen land ter wereld waar het C.A.O. naleven door de Politie d.m.v. een BCT wordt toegepast en waarom dat in Nederland wel moet is mij niet duidelijk omdat ik nergens een aanvaardbare uitleg kan vinden. Mijn arbeidstijden vecht ik zelf wel met m’n baas uit, heb ik geen politie voor nodig.Met veiligheid ook niks van doen.
Ik en mijn passagiers gaan elke seconde gecontroleerd worden door de Overheid = een politiestaat in aanbouw. Wie betaald deze onzin ? Min.Rutte , grijp in A.U.B.

Roy|09.09.11|12:26

Er is alle reden voor om de fraude van I.V.W. zelf aan te pakken.
De bijlage in Actal schrijft boekdelen , daarbij komt nog de misleidende informatie op de site van I.V.W. over de boordcomputer Taxi.
De voordelen die I.V.W. voor de branche ziet berust op aantoonbare leugens en ondeugdelijk cijfer materiaal.
Lijkt me heel onverstandig nu te besluiten een B.C.T. aan te schaffen , daar je dit duur kan komen te staan.
Met z’n allen wat geld in rechtsbijstand steken zal ons veel kosten besparen.

Tekins|20.09.11|23:44

hallo, ik weet echt niet voor wat ze boordcomputers willen zetten taxi chauffeurs hebben het al moeilijk om geld te verdienen, volgens mij willen ze de taxi branche gewoon verpesten het is al verpest ze maken het nog erger, boordcomputers is handig voor groete bedrijfen wat moet een eenmaans zaak ik hoop dat je julie geen boordcomputers zetten en taxi chaffeurs die buiten amsterdam wonen ook niet in amsterdam kunnen werken…