Henk Michelbrink, Roij Michelbrink, taxibedrijf, Van der Wijst, Blader, Boordcomputer Taxi, BCT

Eerste Boordcomputer Taxi in gebruik als dataterminal

Taxibedrijf Van der Wijst uit Bladel is het eerste taxibedrijf dat boordcomputer taxi’s (BCT) in een aantal taxivoertuigen heeft laten inbouwen. Omdat de BCT-certificering nog niet rond is, doen ze voorlopig alleen nog maar dienst als dataterminal. Eigenaar Henk Michelbrink kan niet wachten tot de BCT-functie daadwerkelijk gebruikt kan worden. “Mijn vrouw is iedere maand zo’n 40 uur bezig met het controleren van de rittenstaten. Dat hoeft dan niet meer.”

De huidige dataterminals van Van der Wijst zijn nodig aan vervanging toe.

Dataterminal

“Dan is het zonde om nu te investeren in dataterminals, die we straks kunnen weggooien”, vertelt Michelbrink. “Zodra de certificering van het apparaat is gedaan (de verwachting is november, red.), kunnen we de boordcomputer-functie gebruiken. Dan hoeven we dus geen rittenstaten en werkmapjes meer in te vullen.”

Vooral het controleren van de rittenstaten kost veel tijd voor het management. “We moeten enorm veel gegevens noteren voor de inspectie en de Belastingdienst”, zegt Michelbrink. “Soms klopt een rit, tijdstip of de kilometerstand niet. Ook wordt wel eens per ongeluk een ritje vergeten. Dat kan ons bij een controle veel geld kosten. Mijn vrouw is maandelijks zo’n 40 uur bezig alle rittenstaten te controleren. Dat gaat straks automatisch en scheelt heel veel tijd.”

BCT

De planners van het taxibedrijf kunnen niet wachten tot de BCT-functie geactiveerd is. “Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er wat krap gepland wordt. Dan is het een groot voordeel dat de chauffeur zijn voertuig  niet meer langs de kant van de weg hoeft zetten om de papieren in te vullen.”

Ook verwacht Michelbrink veel meer rust te hebben bij onverwachte inspecties door ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport). “Wij houden ons aan de regels en zijn dus niet bang voor inspecties. Toch weet je pas zeker dat je geen boete krijgt, als de inspectie voltooid is. Want een klein schrijffoutje is soms gauw gemaakt. Met de boordcomputer hoeven we daar in ieder geval niet meer bang voor te zijn.”

Planner

Hoewel de boordcomputer altijd nog afhankelijk is van bediening door de chauffeur, kunnen eventuele fouten snel door de planner gezien worden. Michelbrink: “Als een chauffeur bijvoorbeeld vergeet de knop in te drukken om een rit te starten, dan krijgt de centralist een seintje van het planprogramma dat de rit al gestart had moeten zijn. Dus kan hij de chauffeur oproepen alsnog de knop in te drukken.”

Er zijn inmiddels 10 van de nieuwe boordcomputers ingebouwd door Cabman. De apparaten worden straks gebruikt voor BCT (werkmap en rittenstaat), datacom, bellen en sms. Bij de voertuigen die ook gebruikt worden voor straattaxi, zal de taximeterfunctie geactiveerd worden. De software is nog niet helemaal klaar, geeft Michelbrink aan. “Er zitten nog wat kinderziektes in. Maar we kunnen suggesties aandragen voor verbetering.”

Navigatie

Deze boordcomputer taxi kan niet worden gebruikt voor navigatie. “Euphoria heeft ervoor gekozen om die niet aan dit apparaat toe te voegen omdat het scherm te klein is en omdat er te weinig animo voor is. Daarvoor blijven we gewoon onze TomTom-navigatie apparaten gebruiken”, vertelt Michelbrink.

Omdat er ook mee gebeld kan worden, zal de traditionele mobilofoon verdwijnen uit de taxivoertuigen. “Dat scheelt weer in kosten voor de zendvergunning”, zegt Michelbrink. “Want bellen is veel goedkoper. Daarvoor sluiten we gewoon een abonnement af, zodat we onbeperkt kunnen bellen naar de auto’s.”

Taxibedrijf

Van der Wijst is een traditioneel familie-taxibedrijf. Opgericht door Leo van der Wijst, de schoonvader van Michelbrink. Zoon Roij houdt zich bezig met de ICT binnen het bedrijf. En dus ook de datacom. Het taxibedrijf beschikt over 17 taxibussen en 19 luxe auto’s en rijdt vrijwel alle vormen van contractvervoer en regulier taxivervoer.

In totaal werken er een kleine 50 chauffeurs. Vrijwel iedereen heeft inmiddels zijn nieuwe Chauffeurskaart ontvangen van Kiwa. Michelbrink is overigens niet te spreken over de prijs die een nieuwe kaart kost. “Die 130 euro is toch belachelijk?”, vindt de taxi-ondernemer. “Waarop heeft Kiwa die prijs in hemelsnaam gebaseerd?”

De Cabman-apparaten zullen naar verwachting in november gecertificeerd worden. Leverancier Quipment laat weten in de laatste testfase te zitten en begint de uitrol van gecertificeerde Boordcomputers in november.

Bart Pals

Lees ook: Video: Alle leveranciers van de Boordcomputer Taxi

Familie Michelbrink, taxibedrijf, Van der Wijst, Bladel, taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Eerste Boordcomputer Taxi in gebruik als dataterminal”

Yvonne Botterhuis|25.09.12|23:49

Hé volgens mij was ik daar gisteren nog.
Geweldig die foto. Het was fijn dat de chauffeurs ook gisteravond weer zo enthousiast en leergierig waren.

Hopelijk tot volgend jaar.

Groeten,
Yvonne Botterhuis

Bct Boordcomputer|26.09.12|16:23

De BCT/Dataterminal hierboven beschreven is niet vergelijkbaar met een “kale BCT” die I.L. voorschrijft. De funties hierin en meer, zitten reeds 12 jaar in de huidige dataTerminals, niks nieuws dus.
Een kale BCT zal overigens in de buurt van €1500 per voertuig gaan kosten, ex inbouw / keuringen, dit systeem hierboven € 4000 per voertuig en meer, en niet te vergeten de kosten van het backoffice gebeuren.

Duco Douwstra|27.09.12|09:40

Een BCT is niet meer dan de al ruim 10 jaar in gebruik zijnde dataterminals, dus leg mij eens uit wat de verbetering is? Een niet gecertificeerde BCT eis GEEN BCT, wat voegt de BCT met de digitale handtekening toe aan de reeds ruim 10 jaar bestaande online systemen? Helemaal niks, als er iets beters was dan hadden de grote bedrijven met veel personeel dat allang in hun auto gehad. Voor de waardeloze digitale handtekening € 1300,– bijbetalen is absurd. Er is dus nog geen gecertificeerde BCT !!!!

Euphoria (Cabman)|27.09.12|09:56

De door “Bct Boordcomputer” genoemde prijzen zijn absoluut niet correct. Een kale BCT kost €899,- en extra opties kosten €199,- per module. Op onze website kunt u overigens exact de prijs berekenen per gewenste configuratie.

Duco Douwstra|27.09.12|12:26

De prijzen zijn niet zo van belang, de discussie is of we er beter van worden. De overheid gesuggereerd dat alle ondernemers die de afgelopen jaren voorop hebben gelopen met automatiseren, in feite domme eikels zijn. De ambtenaren, die nooit het lef hebben gehad om zelf ondernemer te worden, zullen deze domme ondernemers wel eens een lesje leren hoe ze geld kunnen besparen met een BCT. En of die BCT nou € 10,– of € 5000,– gaat kosten is totaal niet belangrijk. De BCT is geen lust maar last.

Duco Douwstra|27.09.12|12:34

Reken en denk even mee. In 1985 had ik al een BCT met stoelcontacten in mijn taxi’s. In 2000 is in de wet WP2000 is opgenomen dat deze verplicht moet worden. In 2003 wordt er onder leiding van een projectmanager van de IVW een werkgroep invoering BCT opgericht. De BCT zou er komen in 2006, uitstel echt in 2007, uitstel echt in 2008, lukt niet dan echt in maart 2009, lukt niet dan november 2009. Ook dat lukt niet dan begin 2010 weer niet dan maar eind 2010 toch maar 2011 of maar 2012 subsidie

Duco Douwstra|27.09.12|12:45

Voor rittenstaten en werkmappen hadden de goed geautomatiseerde taxibedrijven, al 10 jaar geleden ontheffing moeten krijgen. Maar de belasting diensten weten helemaal niet hoe goed veel bedrijven geautomatiseerd zijn. En bij de IVW hebben ze ook geen verstand van bedrijfsvoering en automatisering. En ze willen de geit en de kool sparen, het kost natuurlijk wel werkgelegenheid als alles goed geautomatiseerd is. NOG 1 VRAAG: KAN IEMAND MIJN DE VOORDELEN OF MAAR 1 VOORDEEL VAN DE BCT UITLEGGEN?

Bct Boordcomputer|27.09.12|13:05

@ Euphoria (Cabman)
U zegt een kale BCT kost € 899,- Wat kan deze kale BCT?? Al snel kom je tot de conclusie dat alleen een kale BCT niet afdoende is. (denk aan oa printer, datacom, taximeter )
Hoe gaat het in zijn werk voor bedrijven die nog geen agendapakket hebben, of een agendapakket gebruiken die niet gekoppeld kan worden? Certificeringen; ijkkosten, inbouwkosten etc worden niet meegenomen in bovenstaand verhaal. Wat betreft de subsidie; deze loopt af op 1 okt. 2013 en is incl. BTW.

Bct Boordcomputer|27.09.12|13:18

Een auto zonder optie’s kan teminste rijden.
Een kale BCT kan niets!

Martijn Arnout Dörr|28.09.12|03:21

BCT Boordcomputer, Ik begrijp dat u graag een heel duur BCT Pakket wilt slijten aan div. taxi ondernemers. De kleine ondernemers onder ons kunnen in het grootste deel van de gevallen ruim voldoen aan de nieuwe regelgeving met een “Kale BCT” als aanvulling op hun huidige Taximeters en printers van: “Taxitronic TX 38” & “Digitax F1” Daar is zo’n duur systeem helemaal niet voor nodig!! Duco heeft gelijk in zijn betoog dat de “BCT” niets toevoegt, wat reeds al jaren bestaat bij de grotere bedrijven.

Bct Boordcomputer|01.10.12|13:39

@ Martijn
Bct Boordcomputer is een naam die ik gebruik en verkoop dus geen Boordcomputers

Rob van den Hoven|05.10.12|21:48

Ik wacht met smart op de dag dat ik als taxi chauffeur geen papieren rittenstaat meer hoef in te vullen en dat bijvoorbeeld mijn pen in de winter niet meer schrijft…of er worden riiten door de centralist weg gehaald terwijl je ze al hebt op geschreven dus moet corrigeren met typex…maar ook op tijd mijn pauze kan nuttigen en niet wanneer ’t te druk is of de centralisten wissel is dat ik géén pauze krijg !

rodie van der steen|06.11.12|09:12

Rob. het voordeel en verlichting van het niet invullen van een papieren ritten-staat wordt ingenomen door de vele nadelen en ergernissen die je ZAL ervaren met een apparaat als deze.
Als het niet schrijven van een koude pen het grootste probleem is ………… maak dan je borst maar nat !
Ritten die je nog niet uitvoert moet je ook niet opschrijven …………

rodie van der steen|06.11.12|09:13

Ritten die niet doorgaan MOET je gewoon laten staan op je lijst met de vermelding geannuleerd.
Als jij nog werkt met een prehistorisch middel als typ-ex ,dan zal de BCT taxi je al helemaal niet liggen.
De pauze moet je in dit VAK houden wanneer het werk het toelaat of op het moment dat de wet dat voorschrijft.

Rob van den Hoven|06.11.12|10:12

Rodie, ik bedoel met corrigeren met typex wanneer ik bijv. per ongeluk een fout adres invul etc niet ”ritten die niet doorgaan” dat begrijp ik ook wel…en als ik met typex werk en correctie’s aanbreng wat is hier mis mee ?
Iedereen doet het op zijn manier en als iets niet toegestaan is dan moeten ze maar ‘ns duidelijker zijn naar ons als chauffeurs toe…net zoals de nieuwe chauffeurs pasjes met chip…ze willen het invoeren maar er zijn al tal van problemen en de chauffeurs zijn de klos…

Eerste Boordcomputer Taxi in gebruik als dataterminal | TaxiPro
Henk Michelbrink, Roij Michelbrink, taxibedrijf, Van der Wijst, Blader, Boordcomputer Taxi, BCT

Eerste Boordcomputer Taxi in gebruik als dataterminal

Taxibedrijf Van der Wijst uit Bladel is het eerste taxibedrijf dat boordcomputer taxi’s (BCT) in een aantal taxivoertuigen heeft laten inbouwen. Omdat de BCT-certificering nog niet rond is, doen ze voorlopig alleen nog maar dienst als dataterminal. Eigenaar Henk Michelbrink kan niet wachten tot de BCT-functie daadwerkelijk gebruikt kan worden. “Mijn vrouw is iedere maand zo’n 40 uur bezig met het controleren van de rittenstaten. Dat hoeft dan niet meer.”

De huidige dataterminals van Van der Wijst zijn nodig aan vervanging toe.

Dataterminal

“Dan is het zonde om nu te investeren in dataterminals, die we straks kunnen weggooien”, vertelt Michelbrink. “Zodra de certificering van het apparaat is gedaan (de verwachting is november, red.), kunnen we de boordcomputer-functie gebruiken. Dan hoeven we dus geen rittenstaten en werkmapjes meer in te vullen.”

Vooral het controleren van de rittenstaten kost veel tijd voor het management. “We moeten enorm veel gegevens noteren voor de inspectie en de Belastingdienst”, zegt Michelbrink. “Soms klopt een rit, tijdstip of de kilometerstand niet. Ook wordt wel eens per ongeluk een ritje vergeten. Dat kan ons bij een controle veel geld kosten. Mijn vrouw is maandelijks zo’n 40 uur bezig alle rittenstaten te controleren. Dat gaat straks automatisch en scheelt heel veel tijd.”

BCT

De planners van het taxibedrijf kunnen niet wachten tot de BCT-functie geactiveerd is. “Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er wat krap gepland wordt. Dan is het een groot voordeel dat de chauffeur zijn voertuig  niet meer langs de kant van de weg hoeft zetten om de papieren in te vullen.”

Ook verwacht Michelbrink veel meer rust te hebben bij onverwachte inspecties door ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport). “Wij houden ons aan de regels en zijn dus niet bang voor inspecties. Toch weet je pas zeker dat je geen boete krijgt, als de inspectie voltooid is. Want een klein schrijffoutje is soms gauw gemaakt. Met de boordcomputer hoeven we daar in ieder geval niet meer bang voor te zijn.”

Planner

Hoewel de boordcomputer altijd nog afhankelijk is van bediening door de chauffeur, kunnen eventuele fouten snel door de planner gezien worden. Michelbrink: “Als een chauffeur bijvoorbeeld vergeet de knop in te drukken om een rit te starten, dan krijgt de centralist een seintje van het planprogramma dat de rit al gestart had moeten zijn. Dus kan hij de chauffeur oproepen alsnog de knop in te drukken.”

Er zijn inmiddels 10 van de nieuwe boordcomputers ingebouwd door Cabman. De apparaten worden straks gebruikt voor BCT (werkmap en rittenstaat), datacom, bellen en sms. Bij de voertuigen die ook gebruikt worden voor straattaxi, zal de taximeterfunctie geactiveerd worden. De software is nog niet helemaal klaar, geeft Michelbrink aan. “Er zitten nog wat kinderziektes in. Maar we kunnen suggesties aandragen voor verbetering.”

Navigatie

Deze boordcomputer taxi kan niet worden gebruikt voor navigatie. “Euphoria heeft ervoor gekozen om die niet aan dit apparaat toe te voegen omdat het scherm te klein is en omdat er te weinig animo voor is. Daarvoor blijven we gewoon onze TomTom-navigatie apparaten gebruiken”, vertelt Michelbrink.

Omdat er ook mee gebeld kan worden, zal de traditionele mobilofoon verdwijnen uit de taxivoertuigen. “Dat scheelt weer in kosten voor de zendvergunning”, zegt Michelbrink. “Want bellen is veel goedkoper. Daarvoor sluiten we gewoon een abonnement af, zodat we onbeperkt kunnen bellen naar de auto’s.”

Taxibedrijf

Van der Wijst is een traditioneel familie-taxibedrijf. Opgericht door Leo van der Wijst, de schoonvader van Michelbrink. Zoon Roij houdt zich bezig met de ICT binnen het bedrijf. En dus ook de datacom. Het taxibedrijf beschikt over 17 taxibussen en 19 luxe auto’s en rijdt vrijwel alle vormen van contractvervoer en regulier taxivervoer.

In totaal werken er een kleine 50 chauffeurs. Vrijwel iedereen heeft inmiddels zijn nieuwe Chauffeurskaart ontvangen van Kiwa. Michelbrink is overigens niet te spreken over de prijs die een nieuwe kaart kost. “Die 130 euro is toch belachelijk?”, vindt de taxi-ondernemer. “Waarop heeft Kiwa die prijs in hemelsnaam gebaseerd?”

De Cabman-apparaten zullen naar verwachting in november gecertificeerd worden. Leverancier Quipment laat weten in de laatste testfase te zitten en begint de uitrol van gecertificeerde Boordcomputers in november.

Bart Pals

Lees ook: Video: Alle leveranciers van de Boordcomputer Taxi

Familie Michelbrink, taxibedrijf, Van der Wijst, Bladel, taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Eerste Boordcomputer Taxi in gebruik als dataterminal”

Yvonne Botterhuis|25.09.12|23:49

Hé volgens mij was ik daar gisteren nog.
Geweldig die foto. Het was fijn dat de chauffeurs ook gisteravond weer zo enthousiast en leergierig waren.

Hopelijk tot volgend jaar.

Groeten,
Yvonne Botterhuis

Bct Boordcomputer|26.09.12|16:23

De BCT/Dataterminal hierboven beschreven is niet vergelijkbaar met een “kale BCT” die I.L. voorschrijft. De funties hierin en meer, zitten reeds 12 jaar in de huidige dataTerminals, niks nieuws dus.
Een kale BCT zal overigens in de buurt van €1500 per voertuig gaan kosten, ex inbouw / keuringen, dit systeem hierboven € 4000 per voertuig en meer, en niet te vergeten de kosten van het backoffice gebeuren.

Duco Douwstra|27.09.12|09:40

Een BCT is niet meer dan de al ruim 10 jaar in gebruik zijnde dataterminals, dus leg mij eens uit wat de verbetering is? Een niet gecertificeerde BCT eis GEEN BCT, wat voegt de BCT met de digitale handtekening toe aan de reeds ruim 10 jaar bestaande online systemen? Helemaal niks, als er iets beters was dan hadden de grote bedrijven met veel personeel dat allang in hun auto gehad. Voor de waardeloze digitale handtekening € 1300,– bijbetalen is absurd. Er is dus nog geen gecertificeerde BCT !!!!

Euphoria (Cabman)|27.09.12|09:56

De door “Bct Boordcomputer” genoemde prijzen zijn absoluut niet correct. Een kale BCT kost €899,- en extra opties kosten €199,- per module. Op onze website kunt u overigens exact de prijs berekenen per gewenste configuratie.

Duco Douwstra|27.09.12|12:26

De prijzen zijn niet zo van belang, de discussie is of we er beter van worden. De overheid gesuggereerd dat alle ondernemers die de afgelopen jaren voorop hebben gelopen met automatiseren, in feite domme eikels zijn. De ambtenaren, die nooit het lef hebben gehad om zelf ondernemer te worden, zullen deze domme ondernemers wel eens een lesje leren hoe ze geld kunnen besparen met een BCT. En of die BCT nou € 10,– of € 5000,– gaat kosten is totaal niet belangrijk. De BCT is geen lust maar last.

Duco Douwstra|27.09.12|12:34

Reken en denk even mee. In 1985 had ik al een BCT met stoelcontacten in mijn taxi’s. In 2000 is in de wet WP2000 is opgenomen dat deze verplicht moet worden. In 2003 wordt er onder leiding van een projectmanager van de IVW een werkgroep invoering BCT opgericht. De BCT zou er komen in 2006, uitstel echt in 2007, uitstel echt in 2008, lukt niet dan echt in maart 2009, lukt niet dan november 2009. Ook dat lukt niet dan begin 2010 weer niet dan maar eind 2010 toch maar 2011 of maar 2012 subsidie

Duco Douwstra|27.09.12|12:45

Voor rittenstaten en werkmappen hadden de goed geautomatiseerde taxibedrijven, al 10 jaar geleden ontheffing moeten krijgen. Maar de belasting diensten weten helemaal niet hoe goed veel bedrijven geautomatiseerd zijn. En bij de IVW hebben ze ook geen verstand van bedrijfsvoering en automatisering. En ze willen de geit en de kool sparen, het kost natuurlijk wel werkgelegenheid als alles goed geautomatiseerd is. NOG 1 VRAAG: KAN IEMAND MIJN DE VOORDELEN OF MAAR 1 VOORDEEL VAN DE BCT UITLEGGEN?

Bct Boordcomputer|27.09.12|13:05

@ Euphoria (Cabman)
U zegt een kale BCT kost € 899,- Wat kan deze kale BCT?? Al snel kom je tot de conclusie dat alleen een kale BCT niet afdoende is. (denk aan oa printer, datacom, taximeter )
Hoe gaat het in zijn werk voor bedrijven die nog geen agendapakket hebben, of een agendapakket gebruiken die niet gekoppeld kan worden? Certificeringen; ijkkosten, inbouwkosten etc worden niet meegenomen in bovenstaand verhaal. Wat betreft de subsidie; deze loopt af op 1 okt. 2013 en is incl. BTW.

Bct Boordcomputer|27.09.12|13:18

Een auto zonder optie’s kan teminste rijden.
Een kale BCT kan niets!

Martijn Arnout Dörr|28.09.12|03:21

BCT Boordcomputer, Ik begrijp dat u graag een heel duur BCT Pakket wilt slijten aan div. taxi ondernemers. De kleine ondernemers onder ons kunnen in het grootste deel van de gevallen ruim voldoen aan de nieuwe regelgeving met een “Kale BCT” als aanvulling op hun huidige Taximeters en printers van: “Taxitronic TX 38” & “Digitax F1” Daar is zo’n duur systeem helemaal niet voor nodig!! Duco heeft gelijk in zijn betoog dat de “BCT” niets toevoegt, wat reeds al jaren bestaat bij de grotere bedrijven.

Bct Boordcomputer|01.10.12|13:39

@ Martijn
Bct Boordcomputer is een naam die ik gebruik en verkoop dus geen Boordcomputers

Rob van den Hoven|05.10.12|21:48

Ik wacht met smart op de dag dat ik als taxi chauffeur geen papieren rittenstaat meer hoef in te vullen en dat bijvoorbeeld mijn pen in de winter niet meer schrijft…of er worden riiten door de centralist weg gehaald terwijl je ze al hebt op geschreven dus moet corrigeren met typex…maar ook op tijd mijn pauze kan nuttigen en niet wanneer ’t te druk is of de centralisten wissel is dat ik géén pauze krijg !

rodie van der steen|06.11.12|09:12

Rob. het voordeel en verlichting van het niet invullen van een papieren ritten-staat wordt ingenomen door de vele nadelen en ergernissen die je ZAL ervaren met een apparaat als deze.
Als het niet schrijven van een koude pen het grootste probleem is ………… maak dan je borst maar nat !
Ritten die je nog niet uitvoert moet je ook niet opschrijven …………

rodie van der steen|06.11.12|09:13

Ritten die niet doorgaan MOET je gewoon laten staan op je lijst met de vermelding geannuleerd.
Als jij nog werkt met een prehistorisch middel als typ-ex ,dan zal de BCT taxi je al helemaal niet liggen.
De pauze moet je in dit VAK houden wanneer het werk het toelaat of op het moment dat de wet dat voorschrijft.

Rob van den Hoven|06.11.12|10:12

Rodie, ik bedoel met corrigeren met typex wanneer ik bijv. per ongeluk een fout adres invul etc niet ”ritten die niet doorgaan” dat begrijp ik ook wel…en als ik met typex werk en correctie’s aanbreng wat is hier mis mee ?
Iedereen doet het op zijn manier en als iets niet toegestaan is dan moeten ze maar ‘ns duidelijker zijn naar ons als chauffeurs toe…net zoals de nieuwe chauffeurs pasjes met chip…ze willen het invoeren maar er zijn al tal van problemen en de chauffeurs zijn de klos…