boordcomputer taxi, BCT

Minister ziet nog geen reden om invoering BCT uit te stellen

De eerste exemplaren van de Boordcomputer Taxi zijn op zijn vroegst in kwartaal 1 van 2013 gecertificeerd. Toch verwacht het mininisterie van Infrastructuur en Milieu nog steeds dat alle 35.000 taxi’s in Nederland vóór de deadline van 1 oktober 2013 van zo’n apparaat voorzien kunnen worden. “We hebben geen signalen ontvangen dat de inbouwcapaciteit bij leveranciers ontoereikend zou zijn”, zegt Elif Bagci, woordvoerster IenM, namens minister Melanie Schultz van Haegen.

Het ministerie ziet dan ook op dit moment nog geen reden om de deadline voor de invoeringsplicht uit te stellen. Wel zegt het ministerie in overleg te zijn met de taxibranche (KNV) om te praten over de gevolgen van de late beschikbaarheid van de Boordcomputers. Woordvoerster Bagci kan echter nog niet aangeven wat daar uit gaat komen.

Boordcomputer Taxi

De BCT-regeling is reeds ingegaan per 1 oktober 2011. Taxi’s moeten volgens deze wet voor 1 oktober 2013 voorzien zijn van een BCT. Die vervangt de ouderwetse papieren werkmap en rittenstaat voor taxichauffeurs. Volgens Bagci is een straattaxi die op 2 oktober niet over een Boordcomputer beschikt in overtreding. De houder van het kenteken kan dan volgens haar een boete verwachten.

Zonder certificering is een BCT niet goedgekeurd om te gebruiken als vervanger van de werkmap en rittenstaat. Of de leveranciers daadwerkelijk alle taxi’s in Nederland op tijd kunnen voorzien is nog maar de vraag. Er zijn 4 leveranciers in Nederland en 35.000 taxi’s die in 6 maanden tijd een BCT nodig hebben. Een forse klus. Daarbij komt nog dat taxibedrijven ook tijd nodig hebben om een keuze te maken tussen de diverse leveranciers.

Subsidieregeling

KNV bevestigt in overleg te zijn met het ministerie om te kijken wat de mogelijkheden zijn. “Ons uitgangspunt blijft dat de inbouwoperatie voor onze leden en hun leveranciers praktisch uitvoerbaar moet zijn en dat iedere taxi-ondernemer van de subsidieregeling gebruik moet kunnen maken”, zegt KNV Taxi-secrataris Hubert Andela.

De subsidieregeling loopt tot 1 oktober 2013. Taxivoertuigen moeten dan een BCT ingebouwd hebben. Taxi’s die uitsluitend voor contractvervoer gebruikt worden hebben de tijd tot begin 2015. Zij krijgen dan echter geen 600 euro subsidie.

AMvB

Mocht het ministerie besluiten tot aanpassing van de huidige regeling, dan zal begin 2013 duidelijkheid over moeten komen. Er is immers vanwege alle procedures tijd nodig om de officiële regelingen aangepast te krijgen. Maar of het ministerie daartoe bereid is of er überhaupt over nadenkt, dat wil Bagci niet zeggen. “Ik kan je niet meer vertellen dan dit.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Minister ziet nog geen reden om invoering BCT uit te stellen”

Fietspompzuilen|06.12.12|11:46

Hoezo late beschikbaarheid van de BCT, het is in WP2000 opgenomen, dus 12 jaar geleden. Gezien in het licht van de razendsnelle vooruitgang in de ICT, is dat dus een besluit uit de prehistorie, het stenentijdperk zal ik maar zeggen. Aan elke vernieuwing in de automatisering is tot nu toe steeds 5 jaar ellende vooraf gegaan voordat het goed werkte. Maar bij het sprookje BCT zullen we dat natuurlijk niet meemaken, die zal gelijk zonder problemen werken. Wie staan er straks vooraan om alle bugs

Fietspompzuilen|06.12.12|11:55

te overwinnen. De huidige geautomatiseerde systemen hadden al 10 jaar geleden ontheffing moeten krijgen van de rittenstaten en werkmappen? Alle servers linken aan een centrale server die geheel geautomatiseerd controleert of er in de data van de serves veranderingen zijn aangebracht. Dat is 100% waterdicht, alle taxi’s per seconde de data aanleveren op een server, dan kan de overheid bij calamiteiten zoals laatst in Utrecht binnen 5 minuten zien wie daar was. Maar dat is te simpel natuurlijk

Hudson Taxi|06.12.12|13:58

Dient een BCT eerst niet uigetest worden in de praktijk? Of is de Taxibranche het proefkonijn.
Mogen we A.U.B. ook even een BCT zelf uit testen en er ervaring mee opdoen, en kijken of alles met je kantoor systemen te koppelen is. Dat is toch niet te veel gevraagd? Zeker niet gebruikelijk
bij overheidsinstanties.
Het zou I.L.T. sieren, wanneer ze de Minister juist voorlichten.

Fietspompzuilen|06.12.12|14:17

De BCT is niet meer dan het huidige systeem met als waardeloos extra een digitale handtekening een aan elkaar overdraagbare pincode dus, dat is veilig en fraudebestendig :-}} De BCT leverancier lopen al 7 jaar achter elkaar aan, om goede apparaten te vervangen, voor niks betere. In Ghana gaan 10 miljoen kiezers probleemloos stemmen, met een elektronische vingerafdruk, geleverd door HSB identification uit Woerden. Maar hier stemmen we nog steeds als achterlijken met een rood potlood.

Reza Motamedi|07.12.12|05:07

stel voor over half uurtje moet je verplicht een pause nemen. Jij krijgt dan een rit die normaal gesproken 10 minuten duurt….Jij rijdt weg en oeeps op de autosnelweg kom je in een file te staan die meer dan half uurtje duurt….wat kun je dan doen? jij hebt dus 2 keuzes
1. Of jij betaalt de boete of
2. jij laat de auto gewoon midden op de snelweg staan en jij maakt je verplichte pauze en jij gaat je beroepen op de stomme wetten en regels die deze minister herhaaldelijk bedenkt

Hudson Taxi|07.12.12|09:03

Kan dit? U mag het zeggen.
35000 Taxi’s inbouwen in 6 maanden? Dat zijn 131 werk dagen. Daar moeten de vakantie en feestdagen nog af.
35000:131 dagen = 267 BCT’s per dag : 4 bedrijven is 66 stuks per bedrijf per dag inbouwen, ijken, keuren.
Kan dit allemaal naast het werk gebeuren wat er normaal gedaan wordt in die werplaatsen?
Heeft het N.M.I. zoveel keurmeesters extra?
Hoe komt het IenM, namens minister Melanie Schultz van Haegen aan deze en onzin dat dit kan?

Duco Douwstra|07.12.12|17:06

De BCT vertoond veel overeenkomsten met Sinterklaas, er worden veel sprookjes over vertelt en hij komt elk jaar, maar hij blijft nooit. Het inbouwen proberen ze te vergelijken met het strooien van pepernoten, verstand op nul (dat staat het al jaren) en de blik op oneindig. Volgens de leveranciers is de BCT een enorme verbetering, dus ze hebben altijd rotzooi verkocht. Heel veel echt heel veel taxiondernemers staat het water tot aan de lippen en kunnen deze onzin er echt niet bij hebben.

Hudson Taxi|08.12.12|11:05

Wanneer het ministerie gaat inzien dat uitstel invoering BCT onontbeerlijk is,kunnen een aantal verbeteringen gelijk mooi meegenomen worden die noodzakelijk zijn. Dat is:
rekening houden met rapporten van: 1, Actal, rapport wijzigingsbesluit invoering BCT 2008. 2, Regeling specificaties BCT , Technolution Blz 40, art.4.2.. 3, Advies Deugdelijkheid BCT, Vallenduuk Advocaten. 4 Advies College bescherming persoonsgegevens, 5, Sira, Kosten invoering BCT. Deze adviezen zijn door I.V.W. genegeerd.

Hudson Taxi|08.12.12|11:06

Rapporten zijn op internet te vinden, of een mail naar Hudsontaxi2012@gmail.com dan stuur ik ze in een bijlage toe.
Wanneer U deze genegeerde adviezen heeft doorgelezen, kun je slechts concluderen dat er heel veel mis is met de invoering en nut van de BCT .
Bovendien heeft I.L.T. het “Tamara” systeem in gebruik, wat staat voor: Taxi Analysis Monitoring And Research Aplication , waardoor de noodzaak voor een veel te duur nutteloos BCT systeem, wat over de €100 miljoen kan oplopen ontbreekt.

Duco Douwstra|09.12.12|17:27

Nog 1 keer een link met diverse rapporten waaruit blijkt dat de BCT nooit iets zal worden. In rapporten bij berekening van de besparingen zijn ze er van uitgegaan dat u nog niets heeft op het gebied van automatisering. U moet straks extra investeren in de BCT, in chauffeurskaarten, garagekaart, ondernemerskaart, maandelijks uitlezen, opslaan, verwerken, registreren, controleren en sanctioneren. DOM heel DOM https://docs.google.com/document/pub?id=1GTkq0S_rLMsVtkN2QxJHtjF8Kzc6bw2MtIZKq3p-cIM

Hudson Taxi|24.01.13|10:25

Sander de Rouwe C.D.A, heeft,16 jan. J.L. de Minister van I.M. schriftelijke vragen gesteld over de haalbaarheid invoering Boordcomputer Taxi. Het is te hopen dat aan de betrouwbaarheid van het apparaat ook aandacht besteed wordt omdat de rapporten over de bct nog al wat mankementen aan het licht brengen.